موقع خوردن چای سبز

نتايج برخي بررسي‌ها نشان داده است چاي سبز در صورتي که به همراه غذا مصرف شود، مي‌تواند جذب چربي را کم كند و موجب لاغري شود. از سوي ديگر، توصيه مي‌شود نوشيدن چاي حداقل به 2 ساعت بعد از صرف غذا موکول شود تا به اين ترتيب در جذب آهن موجود در غذا خللي وارد نشود. موضوعي که بايد در اين خصوص در نظر
دوشنبه، 15 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
موقع خوردن چای سبز

موقع خوردن چای سبز
موقع خوردن چای سبز


 

نويسنده:دکتر خديجه رحماني*




 
چاي سبز را 2 ساعت قبل يا بعد از غذا بنوشيد
نتايج برخي بررسي‌ها نشان داده است چاي سبز در صورتي که به همراه غذا مصرف شود، مي‌تواند جذب چربي را کم كند و موجب لاغري شود. از سوي ديگر، توصيه مي‌شود نوشيدن چاي حداقل به 2 ساعت بعد از صرف غذا موکول شود تا به اين ترتيب در جذب آهن موجود در غذا خللي وارد نشود. موضوعي که بايد در اين خصوص در نظر گرفت، تاثير چاي بر کاهش جذب آهن است. خيلي‌ها تصور مي‌كنند كه تنها چاي سياه است كه موجب كاهش جذب آهن مي‌شود و خوردن‌اش را بايد حداقل 1 ساعت بعد از غذا به تأخير انداخت؛ در صورتي که از اين نظر، تفاوتي بين چاي سبز و سياه نيست؛ زيرا پلي‌فنول‌هاي موجود در هر 2 نوع آنها مانع جذب اين ماده معدني ارزشمند مي‌شوند.
در ضمن، بيان موضوعي مانند تاثير چاي بر کاهش جذب چربي و کاهش وزن نيز چندان علمي نيست و بايد مقدار، زمان مصرف، غلظت چاي و حتي نوع غذاي مصرفي با آن روشن شود. اگر چاي سبز مانند چاي سياه غليظ باشد، در بحث آهن غيرهِم تاثير مي‌گذارد. تاثير چاي و تداخل آن بر جذب آهن در رژيم‌هاي غذايي با منبع گوشت از نظر جذب اين ماده مغذي مشکلي ايجاد نمي‌کند ولي در منابع غذايي غيرگوشتي موجب بروز تداخل مي‌شود. به‌طور كلي، آهن در مواد غذايي به دو شکل منابع هِم که در انواع گوشت‌ها يافت مي‌شود و منابع غيرهِم که در تمامي مواد غذايي گياهي است به چشم مي‌خورد. بررسي‌ها نشان داده‌اند كه تركيبات موجود در چاي مي‌توانند با آهن غير هِم تركيب شده و جذب اين نوع از آهن را پايين آورند.

موقع خوردن چای سبز

بنابراين توصيه مي‌شود چاي (چه سبز، چه سياه) همراه غذاهاي غيرگوشتي مصرف نشود؛ زيرا سبب بروز تداخل و کاهش جذب آهن مي‌شود. بهترين زمان براي مصرف چاي يکي‌دو ساعت قبل يا بعد از غذاست؛ زيرا غذا تا بخواهد به مرحله هضم برسد، بايد يک سري مراحل را در دستگاه گوارش طي كند؛ به‌ويژه اگر غذاي مصرفي چرب باشد، هضم غذا 2 تا 4 ساعت طول خواهد كشيد و تا زماني که به مرحله هضم برسد مي‌توان چاي را مصرف کرد اما در هر حال مصرف چاي با غذا چون روي هضم آن تاثير مي‌گذارد، درست نبوده و عادت غذايي مناسبي تلقي نمي‌شود. از سوي ديگر، صرفاً نوشيدن چاي با هدف كاهش وزن نيز اقدامي منطقي به حساب نمي‌آيد. اينكه افراد فقط با مصرف يك ماده غذايي خاص به لاغري دست پيدا كنند، نه توصيه مي‌شود و نه علمي است؛ زيرا كاهش كالري دريافتي در مقايسه با كالري مصرفي است كه مي‌تواند بيشترين نتيجه يا همان كاهش وزن مورد انتظار را به همراه آورد.

پي‌نوشت‌ها:
 

* متخصص تغذيه و رژيم درماني

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.