روشي براي شادابي موقت پوست

داشتن پوستي سالم و شاداب يكي از دغدغه‌هاي فكري خيلي‌ها، مخصوصا خيلي‌ از خانم‌هاست و امروز براي رسيدن به اين منظور، روش‌هاي مختلفي پيشنهاد مي‌شود؛ به عنوان نمونه، گفته مي‌شود که دستگاه‌هاي مختلف ليزر مي‌توانند بسياري از نيازهاي بانوان را از اين نظر برآورده كنند.
دوشنبه، 15 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روشي براي شادابي موقت پوست

روشي براي شادابي موقت پوست
روشي براي شادابي موقت پوست


 

نويسنده:دكتر بهروز باريك‌بين*




 

بخور با پوست چه مي‌کند؟
 

داشتن پوستي سالم و شاداب يكي از دغدغه‌هاي فكري خيلي‌ها، مخصوصا خيلي‌ از خانم‌هاست و امروز براي رسيدن به اين منظور، روش‌هاي مختلفي پيشنهاد مي‌شود؛ به عنوان نمونه، گفته مي‌شود که دستگاه‌هاي مختلف ليزر مي‌توانند بسياري از نيازهاي بانوان را از اين نظر برآورده كنند.
از طرف ديگر، با وجود دستگاه‌هاي مكانيكي مانند ميكرودرم ابريشن مي‌توان با ذرات و كريستال‌هاي اكسيد آلومينيوم، پوست را لايه‌برداري كرد و به اين ترتيب، شادابي خاصي به پوست بخشيد.
متخصصان پوست با اسيدهاي ميوه (گليكوليك اسيد) مي‌توانند لايه‌برداري شيميايي پوست را انجام دهند و به اين ترتيب شادابي خاصي به پوست ببخشند. البته اين لايه‌برداري‌ها، اصول فني و كاملا تخصصي دارد و بايد حتما توسط متخصص پوست انجام شود؛ زيرا اشتباه در ميزان باقي ماندن اسيد روي پوست مي‌تواند منجر به نفوذ بيش از حد اسيد به داخل پوست و ايجاد زخم شود. اما راه‌ آسان‌تري نيز براي تميز و شاداب كردن پوست وجود دارد؛ استفاده از بخور!

نظر متخصصان پوست درباره بخور
 

هر چند به ندرت شاهد آن هستيم كه متخصص پوستي به بيمارش بخور پوستي را توصيه كند اما در بسياري از موارد افرادي كه از بخورهاي مختلف استفاده و ماسك‌هاي مختلف گياهي را امتحان مي‌كنند، بسيار راضي هستند. به نظر مي‌رسد اگرچه اين اعمال به ظاهر ساده و پيش‌پا افتاده در متون درسي آكادميك تخصص پوست وجود ندارند، اما با توجه به علاقه افراد به استفاده از اين اعمال ساده و گاهي اوقات مفيد، حداقل مي‌توان گفت كه بخور و ماسك‌هاي مختلف تا زماني كه براي فرد مشكلات حساسيتي مانند خارش، تورم و التهاب ايجاد نكنند قابل‌ توصيه هستند. بخور مي‌تواند باعث شادابي موقت پوست شود. پاك و تميز كردن پوست با استفاده از بخار به زمان رومي‌ها برمي‌گردد.

فايده‌هاي بخور پوستي
 

بخار دادن به پوست صورت فوايد متعددي دارد؛ از جمله، باز كردن منافذ پوست و در نتيجه، نفوذ بهتر داروها و كِرِم‌هاي درماني از طريق پوست، پاك كردن سلول‌هاي مرده پوست، تسريع جريان خون پوست، فراهم آوردن امكان پاك‌سازي عميق كومدون‌ها (سرسياه‌‌ها و سرسفيدها) .

چندبار در هفته؟
 

بخار دادن (بخور) به صورت را مي‌توان هفته‌اي يك بار انجام داد و پس از آن، از ماسك صورت (آماده يا تهيه شده از مواد طبيعي توسط خود فرد) استفاده كرد. به طور كلي، افراد مي‌توانند به 2 صورت از بخور استفاده كنند؛ يكي اينكه صورت خود را در برابر يك منبع مولد بخار قرار دهند (كه اين بخار مي‌تواند گرم يا سرد باشد) و پس از 10 تا 15 دقيقه تماس پوست صورت با بخار، با آب سرد صورت‌تان را بشويد تا منافذ بازشده پوست بسته شوند و سپس از يك كِرِم مرطوب‌كننده يا يك ماسك صورت استفاده كنند.
در روش دوم، فرد حوله‌اي را كه در آب گرم غوطه‌ور شده است، روي صورت خود قرار مي‌دهد و پس از سرد شدن حوله، آن را برمي‌دارد. اين كار بايد 5 تا 10 مرتبه تكرار ‌شود. سپس مجددا با آب سرد، صورت خود را آبكشي و از مرطوب‌كننده يا ماسك صورت استفاده مي‌كند. در هر كدام از روش‌هاي بالا فرد بايد مراقب باشد تا پوست حساس صورت دچار سوختگي، با بخار يا حوله گرم نشود. توصيه مي‌كنيم اگر پوست حساسي داريد يا دچار بيماري‌هاي عفوني فعال پوستي مانند تبخال يا زرد زخم هستيد، از بخور دادن پوست صورت‌تان صرف‌نظر و به توصيه‌هاي پزشك و متخصص پوست‌تان توجه كنيد.

بخور بابونه
 

براي بخور دادن مي‌توان از آب معمولي استفاده كرد. همچنين مي‌توان گياهان مختلفي را نيز به آب اضافه كرد تا از مزاياي آن گياهان نيز بهره‌مند شد؛ به عنوان نمونه، مي‌توان از بابونه، آويشن، اسطوخودوس، گزنه، رازيانه، بومادران، اكليل كوهي (رزماري)، نعناع صحرايي يا كافور استفاده كرد. بخور بابونه يكي از بخورهاي موردعلاقه دختران و خانم‌هاي جوان است زيرا براي بهبود آكنه و جوش‌هاي صورت مفيد است. از طرفي، بابونه خاصيت ضدالتهابي دارد و در كاهش التهابات صورت هم موثر است.

پس از بخورهاي پوستي
 

اگر افرادي كه پوست خشكي دارند، بعد استفاده از بخور، بلافاصله از مرطوب‌كننده استفاده نكنند، پوست‌تان بيش از حد خشك مي‌شود. اگر كسي سابقه آلرژي به گياه خاصي دارد واضح است كه از بخور آن نوع گياه نيز نمي‌تواند و نبايد استفاده كند. برخي عادت دارند بعد از استفاده از بخور از ماسك‌هاي صورت خانگي استفاده كنند. چنين ماسكي مي‌تواند حاوي زرده يا سفيده تخم‌مرغ، روغن زيتون، ليموترش، خيار يا حتي كاكائو باشد. پس از انجام بخور، چون پوست به گونه‌اي عميق پاكسازي شده است، پوست بسيار شاداب مي‌شود. از طرفي بخار، موجب آب گرفتن سلول‌هاي شاخي و خشك پوست مي‌شود و اين مساله نيز باعث شاداب شدن پوست به صورت موقت خواهد شد. هر چند بخور‌هاي گرم براي پوست‌هاي چرب مناسب‌ترند اما امروزه دستگاه‌هاي مختلف بخور سرد نيز وجود دارند كه به روش‌هاي مختلف شامل اولتراسونيك بخار سرد توليد مي‌كنند كه افراد مبتلا به هر نوع پوست چه خشك و چه چرب، مي‌توانند از آن استفاده كنند. اين دستگاه‌ها همچنين قادر به توليد يون‌هاي منفي هستند كه به تصفيه هوا و نيز شاداب كردن پوست كمك مي‌كنند.

پی نوشت ها :
 

* متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.