عوامل خطر بيماري‌هاي عروق قلب

بيماري‌هاي قلبي، به رغم اين که بسياري از افراد از روش‌هاي پيشگيري و درمان آن آگاهند جزو دلايل اصلي مرگ و مير بيماران در کشورهاي توسعه‌يافته است. يکي از انواع شايع بيماري‌هاي قلبي، بيماري‌هاي عروق کرونري قلب است.
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل خطر بيماري‌هاي عروق قلب

عوامل خطر بيماري‌هاي عروق قلب
عوامل خطر بيماري‌هاي عروق قلب


 





 

ترجمه: مژگان کريمي
بيماري‌هاي قلبي، به رغم اين که بسياري از افراد از روش‌هاي پيشگيري و درمان آن آگاهند جزو دلايل اصلي مرگ و مير بيماران در کشورهاي توسعه‌يافته است. يکي از انواع شايع بيماري‌هاي قلبي، بيماري‌هاي عروق کرونري قلب است.
شريان‌هاي کرونري قلب، وظيفه خونرساني به عضله قلب را به عهده دارند. پلاک‌ها (تشکيل شده از ذرات چربي) به اين شريان‌ها آسيب رسانده و پلاکت‌ها (سلول‌هايي در خون که به انعقاد خون کمک مي‌کنند) بعد از چسبيدن به اين پلاک‌ها به شريان صدمه وارد کرده و به انسداد جريان خون منجر مي‌شوند. اين حالت به ايسکمي (کاهش يا قطع اکسيژن‌رساني به سلول‌هاي عضله قلب) منجر شده و انفارکتوس ميوکارد (حمله قلبي) را ايجاد مي‌کند. عوامل خطر يعني عواملي که فرد را مستعد ابتلا به بيماري‌هاي عروقي قلب مي‌کند با مطالعات علمي زياد شناخته شده‌اند. رفع عوامل خطر قابل کنترل مي‌تواند شانس يک فرد را براي ابتلا به بيماري‌هاي عروقي قلب کاهش دهد. اين موضوع بسيار مهم است چرا که بيماري‌هاي عروقي قلب ممکن است تا زماني که فرد دچار حمله قلبي يا مرگ ناگهاني قلبي شود، هيچ علامتي نداشته باشند. مرگ ناگهاني قلبي اولين علامت بيماري قلبي در بسياري از افراد است.
پيشگيري
سيگار کشيدن را ترک کنيد.
حداقل 30 دقيقه در اغلب روزهاي هفته ورزش کنيد.
اگر مبتلا به فشارخون بالا هستيد آن را درمان کنيد.
اگر مبتلا به ديابت هستيد قند‌خون‌تان را کنترل کنيد.
وزن‌تان را کاهش دهيد و اگر وزن‌تان طبيعي است آن را با رژيم‌غذايي متعادل و ورزش در محدوده طبيعي حفظ کنيد.
در رژيم‌غذايي خود مقدار زيادي غذاهاي حاوي فيبر، ميوه و سبزي و حبوبات بخوريد.
مصرف چربي‌هاي حيواني، چربي‌هاي ترانس، قند و نشاسته را محدود کنيد.
با رژيم غذايي،‌ ورزش و در صورت نياز دارو کلسترول خون خود را کاهش دهيد.

عوامل خطر

سن (بالاتر از 40 سال براي مردان، 45 سال براي زنان)
جنس مذکر
تاريخچه خانوادگي بيماري‌هاي عروقي قلب
سيگار کشيدن
فشارخون بالا
ديابت
چاقي
افزايش ميزان کلسترول تام، کاهش سطح HDL (کلسترول خوب)، افزايش سطح LDL (کلسترول بد) و افزايش تري‌گليسيريد
کاهش فعاليت‌هاي بدني
چاقي شکمي (بدن سيبي شکل)

براي داشتن قلبي سالم، رويه زندگي‌تان را تغيير دهيد
با کمي تغيير در رويه زندگي مي‌توانيد زندگي بهتر و سالم‌تري داشته باشيد و خطر بيماري‌هاي عروقي قلب را کاهش دهيد. حتي کاهش 10 درصدي وزن مي‌تواند به طور قابل‌توجهي خطر بيماري‌هاي قلبي را در شما کاهش بدهد. کمي قدم زدن حين کار، برنامه‌ريزي براي ورزش، ورزش کردن با يک دوست يا يکي از اعضاي خانواده،‌ بازي با فرزند خود و استفاده از پله به جاي آسانسور، قدم‌هاي کوچکي براي سلامت کلي بدن است. بيشتر روزهاي هفته 30 دقيقه به فعاليت بدني بپردازيد و 2 روز در هفته ورزش‌هاي قدرتي و انعطاف‌پذيري انجام دهيد. همسر و اعضاي خانواده مي‌توانند در تغيير رويه زندگي شما نقش موثري داشته باشند و اين کار براي سلامت همه افراد خانواده مفيد است. مي توانيد حبوبات را به رژيم غذايي خود اضافه کنيد بدون اينکه باعث تغيير طعم غذا شود. از گوشت قرمز کمتر استفاده کنيد و بيشتر گوشت سفيد مرغ، جوجه و يا ماهي، آن هم به ميزان اندک استفاده کنيد. از خشکبار استفاده کنيد و از مصرف غذاهاي فرآوري‌شده پرهيز کنيد. روزانه 5 وعده ميوه و سبزي مصرف کنيد.
منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.