هاليوود؛ مروج شماره يک مصرف سيگار در جهان

در پايان جنگ جهاني دوم، زماني که سيگار کشيدن در سراسر جهان بسيار محبوب شده بود، «گروچو مارکس» و «همفري بوگارت» با سيگار کشيدن در فيلم‌ها راه را براي نسل بعدي ستاره‌هاي‌ هاليوودي باز کردند تا به يک تابلوي تبليغاتي مناسب براي محصول‌هاي دخانياتي تبديل شوند و از زماني که ستاره‌هاي سينمايي از سوي جوانان به
شنبه، 20 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هاليوود؛ مروج شماره يک مصرف سيگار در جهان

هاليوود؛ مروج شماره يک مصرف سيگار در جهان
هاليوود؛ مروج شماره يک مصرف سيگار در جهان


 

نويسنده:عارف محمدزاده




 
در پايان جنگ جهاني دوم، زماني که سيگار کشيدن در سراسر جهان بسيار محبوب شده بود، «گروچو مارکس» و «همفري بوگارت» با سيگار کشيدن در فيلم‌ها راه را براي نسل بعدي ستاره‌هاي‌ هاليوودي باز کردند تا به يک تابلوي تبليغاتي مناسب براي محصول‌هاي دخانياتي تبديل شوند و از زماني که ستاره‌هاي سينمايي از سوي جوانان به عنوان الگو انتخاب شدند، اين امر بهانه خوبي براي توليدکنندگان سيگار شد تا محصولات‌شان را در صحنه‌هايي که اين ستارگان سيگار مي‌کشند تبليغ کنند.
هاليوود همچنان مروج شماره يک مصرف سيگار است و متاسفانه هيچ اقدامي براي نشان دادن مضرات سيگار انجام نمي‌دهد. زماني که در سال 1932ميلادي، روزنامه سرطان در آمريکا مقاله‌اي را با موضوع «سيگار و سرطان ريه» منتشر کرد و در سال 1945ميلادي بسياري از پزشکان و محققان با قاطعيت اعلام کردند که سيگار عامل بسياري از بيماري‌هاي کشنده است، اين سوال براي بسياري از مردم به وجود آمد که آيا اکنون باز هم فيلم‌هاي‌ هاليوودي به روند قبلي ادامه مي‌دهند؟ در جواب بايد گفت: «بله، زيرا از اين راه پول زيادي براي‌ هاليوود به دست مي‌آمد.»
سپس در دهه‌هاي بعد ‌هاليوود قهرمانان جديدي مانند «جان وين»، «کلينت ايستوود»، «پل نيومن»، «جک نيکلسون» را به مخاطبان معرفي کرد که با وجود اينکه بسياري از اين فوق ستارگان سينمايي آگاهي داشتند که اين امر باعث مي‌شود تا عموم مردم به اين عادت زشت و کشنده خو بگيرند، در بسياري از صحنه‌هاي فيلم‌ها سيگار مي‌کشيدند و بالاخره در دهه 60 ميلادي، زماني که «پيتر فوندا»، «دنيس هوپر» و «جک نيکلسون» در فيلم «سوارکار ماهر» (1969) جلوي دوربين «ماري‌جوآنا» مصرف کردند همه چيز آشکارا به تصوير کشيده شد.

هاليوود؛ مروج شماره يک مصرف سيگار در جهان

هديه 500 هزار دلاري به سيلوستر استالونه
 

بازيگران ‌هاليوودي، سيگار کشيدن را طوري جلوي دوربين بردند که گويي هيچ ضرري نداشته و کار خوشايندي است و بدتر اينکه آنها بابت انجام اين کار پول مي‌گرفتند که از جمله اين ستارگان مي‌توان به «سيلوستر استالونه» اشاره کرد که با سيگار کشيدن در فيلم‌هايش، باعث افزايش مصرف سيگار در آن سال‌ها شده.
«استالونه» براي سيگار کشيدن در 3 فيلم خود 500 هزار دلار از يکي از کارخانه‌هاي سيگارسازي گرفته بود و اين اطلاعات درباره «جيمز باند» نيز موجود است. همچنين در فيلم «سوپر من 2»، «لوئيس لين»، طي مدت 120 دقيقه با کشيدن سيگارهاي متعدد 40 بار مارک سيگار خود را نشان داد. همچنين بزرگ‌ترين کارخانه سيگارسازي جهان نيز محصول‌هاي خود را در فيلم‌هايي مانند «راجر رابيت» و «فيلم موپت» که براي مخاطب کودک ساخته شده بود به نمايش گذاشت؛ فيلم‌هايي که بسياري از والدين فکر نمي‌کردند که کودکا‌ن‌شان با ديدن آنها به سيگار کشيدن ترغيب شوند.
در دهه 90، جوامع بشري به تدريج به اهداف کارخانه‌هاي سيگارسازي پي بردند و قوانين ضدسيگار را در سطح جهان وضع کردند. از اين رو شرکت‌هاي توليد دخانيات پذيرفتند که استعمال سيگار موجب بيماري‌هاي کشنده است با اين حال آيا آنها ديگر شانسي براي گمراه کردن فرزندان‌تان نداشتند؟ هاليوود هنوز مروج شماره يک مصرف سيگار بود و متاسفانه هيچ اقدامي براي نشان دادن مضرات سيگار انجام نمي‌داد.

آنها سيگار را مثبت نشان مي‌دهند
 

به پايان قهرمانانه فيلم «روز استقلال» توجه کنيد که ستاره‌هاي موفقي همچون «ويل اسميت» و «جف گلدبلوم» جهان را نجات داده‌اند و با آرامش خاصي سيگار روشن مي‌کنند يا در فيلم‌هاي بسيار معروف و پرفروش تاريخ سينماي جهان مانند «تايتانيک»، «ارباب حلقه‌ها» و «بازگشت پادشاه» سيگار کشيدن به‌عنوان يک سرگرمي خوب و لذت‌بخش به تصوير کشيده شده است. به ندرت ديده مي‌شود که در فيلم‌هاي ‌هاليوودي به ترک سيگار اشاره شود. خيلي از مردمي که سيگار مي‌کشند، مي‌خواهند سيگار را ترک کنند. براي مثال به فيلم‌هاي «کالين فارل»، «برد پيت»، «جان تراولتا»، «دمي مور»، «سارا جسيکا پارکر» و «پيرس برازنان» نگاه کنيد تا متوجه شويد که دايما در حال استعمال سيگار هستند. در اينجا يک سوال به وجود مي‌آيد، آيا ما بايد باور کنيم که هزاران سيگاري که هر ساله در صحنه‌هاي فيلم‌هاي‌ هاليوودي روشن شده‌اند تصادفي بوده است؟ اين صحنه‌ها هدف‌هايي جز به خطر انداختن سلامت جوانان کشورهاي جهان و فروش محصول‌هاي مضر دخانياتي کارخانه‌هاي آمريکايي نداشته‌اند. متاسفانه جوانان به‌عنوان مهم‌ترين قشر جامعه بيشترين تاثير را از تماشاي اين آثار مي‌گيرند و کساني که از سيگار کشيدن امتناع مي‌کنند با ديدن اين فيلم‌ها کم‌کم به کشيدن سيگار علاقه‌مند مي‌شوند.

حرف آخر
 

اين درست است که سينماي ‌هاليوود در زمينه ساخت فيلم و تجهيزات سينمايي در رتبه اول قرار دارد ولي در به تصوير کشيدن صحنه‌هاي مبتذل از جمله سيگار کشيدن نيز اين رتبه از آن‌هاليوود است و اين امر نشان‌دهنده سياست‌هاي پليد کشورهايي همچون آمريکا است.
منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.