بيشتر غذاهای کُره‌اي‌ها، بخارپزند

يكي از عادات غذايي مردم كره، مصرف زياد برنج است. مردم خاور دور، معمولا برنج تصفيه‌شده (بدون لايه‌اي كه روي برنج‌هاي قهوه‌اي است) مصرف مي‌كنند. غلات تصفيه‌شده انديس گلايسمي بالايي دارند و مصرف زياد آنها از آنجا كه هضم و جذب‌شان بالاست و باعث افزايش فوري قندخون و ترشح انسولين بيشتر و افزايش ذخاير
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بيشتر غذاهای کُره‌اي‌ها، بخارپزند

بيشتر غذاهای کُره‌اي‌ها، بخارپزند
بيشتر غذاهای کُره‌اي‌ها، بخارپزند


 

نويسنده:دكتر گلبن سهراب/ دكتراي علوم تغذيه




 
يكي از عادات غذايي مردم كره، مصرف زياد برنج است. مردم خاور دور، معمولا برنج تصفيه‌شده (بدون لايه‌اي كه روي برنج‌هاي قهوه‌اي است) مصرف مي‌كنند.
غلات تصفيه‌شده انديس گلايسمي بالايي دارند و مصرف زياد آنها از آنجا كه هضم و جذب‌شان بالاست و باعث افزايش فوري قندخون و ترشح انسولين بيشتر و افزايش ذخاير چربي و چاق شدن فرد و حتي مقاومت پيدا كردن بدن به انسولين مي‌شود، مناسب نيست. البته در حال حاضر، كارشناسان و متخصصان تغذيه معتقدند ميزان كربوهيدرات يا قندي كه مصرف مي‌كنيم، مهم‌تر از نوع آن است. اگر قرار باشد حجم بالايي برنج در هر وعده مصرف كنيم مي‌تواند مشكل‌ساز باشد. بنابراين، بهتر است از تمامي انواع غلات كامل در وعده‌هاي غذايي‌مان استفاده كنيم.
عادت ديگر مردم اين كشور كه عادت بسيار خوبي هم هست، بخارپز كردن مواد غذايي است. بخارپز كردن بر آب‌پز كردن اولويت دارد زيرا در حين آب‌پز كردن بسياري از ويتامين‌هاي محلول در آب وارد آب مي‌شوند و اگر آب را استفاده نكنيم، از بين مي‌روند. در روش بخارپز، ويتامين‌ها حفظ مي‌شوند و در ضمن روغن‌ زيادي نيز به مصرف نمي‌رسد.
مردم كره در غذاهاي خود از سس سويا زياد استفاده مي‌كنند و در عين حال، به مواد غذايي‌شان نمك نمي‌زنند. توجه به اين نكته ضروري است كه سويا به دليل داشتن فيتواستروژن‌‌هاي طبيعي مفيد است اما سس سويا اين نوع فيتواستروژن‌ها را ندارد. البته سس سويا نوعي آنتي‌اكسيدان بسيار قوي دارد كه 10 برابر انگور قرمز داراي خاصيت است. البته حجمي كه از سس سويا خورده مي‌شود در حدي نيست كه آنتي‌اكسيدان زيادي به بدن برساند. در ضمن نبايد فراموش كرد كه 14 تا 18 درصد آن نمك است و چون مقدار اين نمك بسيار بالاست افرادي كه فشارخون دارند بايد در مصرف آن احتياط كنند حتي اگر نمك را حذف كرده باشند. به علاوه كره‌اي‌ها روغن كنجد زياد استفاده مي‌كنند. روغن كنجد، روغن گياهي است كه منبع غني اسيدهاي چرب با چند پيوند غيراشباع است. با وجودي كه اين چربي‌ها مفيدند اما توصيه كلي اين است كه يك‌سوم چربي‌هاي مصرفي ما اسيدچرب چند پيوند غيراشباع و يك‌سوم از اسيدهاي چرب با يك پيوند غيراشباع باشند كه از آن جمله مي‌توان به روغن زيتون اشاره كرد. يك‌سوم ديگر هم اسيدهاي چرب اشباعي است كه به طور نهفته در مواد غذايي موجودند. به طور كلي روغن كنجد آنتي‌اكسيدان‌هاي زيادي دارد و مقاومتش به حرارت نسبت به روغن‌هاي ديگر بيشتر است. در ضمن، كاهنده كلسترول و فشارخون است و مي‌تواند از بروز بيماري‌هاي قلبي – عروقي پيشگيري كند. فقط افرادي كه آلرژي دارند، بايد مراقب باشند و احتياط کنند زيرا اين روغن آلرژي‌زاست و در ضمن چون مسهل است افرادي كه اسهال دارند نبايد از آن استفاده كنند.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.