حداکثر خريد با حداقل پلاستيک

شما چند وقت يک‏بار خريد مي‏رويد؟ وسايل مورد نياز خانه را به تدريج تهيه مي‏کنيد يا به فروشگاه‏ بزرگي مي‏رويد و هر چه لازم داريد يک‏جا مي‏خريد؟ اين روزها خيلي‏ها به دليل مشغله زياد و دور بودن مراکز خريد ترجيح مي‏دهند تمام خريدشان را يک جا انجام بدهند.
دوشنبه، 29 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حداکثر خريد با حداقل پلاستيک

حداکثر خريد با حداقل پلاستيک
حداکثر خريد با حداقل پلاستيک


 

نويسنده:محمدرضا ميرغلامي




 
وقتي خريد مي‌کنيد، حواس‌تان به حفظ محيط‌زيست هم باشد
شما چند وقت يک‏بار خريد مي‏رويد؟ وسايل مورد نياز خانه را به تدريج تهيه مي‏کنيد يا به فروشگاه‏ بزرگي مي‏رويد و هر چه لازم داريد يک‏جا مي‏خريد؟ اين روزها خيلي‏ها به دليل مشغله زياد و دور بودن مراکز خريد ترجيح مي‏دهند تمام خريدشان را يک جا انجام بدهند.
اگر شما هم جزو اين دسته از افراد هستيد حتما بعد از اينکه با دستان پر وارد آشپزخانه شديد و شروع به جابه‌جا کردن مواد غذايي و قرار دادن وسايل خريداري شده در يخچال و کابينت‌ها کرديد، دست‌آخر با تعداد زيادي کيسه‏ پلاستيکي مواجه مي‌شويد که نمي‌دانيد با آنها چه کار کنيد.
شايد بگوييد پلاستيک‌هاي تميز را نگه مي‏داريد و بعدها به جاي کيسه زباله از آن استفاده مي‏کنيد اما به احتمال زياد، کيسه‌هاي پلاستيکي ديگري را که مثلا به خونابه گوشت آلوده شده‏ يا به دليل باز شدن درب يکي از شيشه‌هاي مربا يا پاکت شير ديگر قابل استفاده نيستند دور مي‏اندازيد. مشکل ديگر، پلاستيک‏هاي موجود در بسته‏بندي‏هاي اين کالاهاست که بعد از استفاده از آنها به حجم زباله‏هاي پلاستيکي اضافه مي‏شود.‏ مي‌دانستيد بيشتر اين پلاستيک‌ها تجزيه‌ناپذيرند و در محيط زيست باقي مي‏مانند؟ البته برخي از اين کيسه‌ها به وسيله باکتري‌ها تجزيه مي‌شوند اما اين عمل هم 200 تا 1000سال طول مي‏کشد.

هر روز 23 ميليون کيسه پلاستيکي عرضه مي شود
 

متاسفانه مصرف کيسه‏هاي پلاستيکي در گوشه و کنار جهان در مقايسه با گذشته افزايش پيدا کرده است و روز به روز هم بيشتر مي‏شود. طبق نتايج تحقيقات پژوهشگران آمريکايي، ميزان مصرف پلاستيک در جهان از 100 ميليون تا بيش از يک تريليون محاسبه شده است به طوري که طبق اين آمار روزانه 23 ميليون کيسه پلاستيکي به مشتريان عرضه مي‌شود و يا به بيان ساده‌تر، هر فرد به طور متوسط روزانه سه پلاستيک وارد چرخه محيط زيست مي‌کند. شايد مهم‌ترين دليلي که سبب استفاده هر چه بيشتر از کيسه‌هاي پلاستيکي شده است، قيمت ناچيز آنها در مقايسه با کيسه‌هاي پارچه‌اي و کاغذي باشد. به همين دليل سازمان محيط زيست آمريکا پيشنهاد کرده ماليات‌هاي زيادي روي پلاستيک‌ها اعمال شود و پيش‏بيني شده است اين کار تا 50 درصد، مصرف اين پلاستيک‌ها را کاهش دهد.

حداکثر خريد با حداقل پلاستيک

3 پيشنهاد جايگزين
 

1.هرچند وضع ماليات تا حدودي موجب کنترل و کاهش مصرف کيسه‏هاي پلاستيکي مي‏شود اما بايد براي کيسه‏هاي پلاستيکي جايگزين‏هاي سالمي انتخاب کرد. يکي از اين جايگزين‌ها،‌کيسه‏ پارچه‏اي است که درصورت ‌آلوده و کثيف شدن، قابل شستشو است و مي‏توان آن را به مدت طولاني استفاده کرد. مي‌توانيد از همين امروز دست به کار شويد و براي خريد خانواده‏تان چند تا کيسه پارچه‏اي تهيه کنيد. البته اگر اين کار در سطح وسيع و با همکاري ارگان‏ها و سازمان‏هاي مختلف انجام شود، نتيجه بهتري خواهد داشت؛ مثلا اگر در بازارهاي ميوه و تره‌بار و يا فروشگاه‌هاي بزرگ زنجيره‌اي، کيسه‌هاي پارچه‌اي زيبا و شکيلي به صورت رايگان و يا با قيمت ارزان در اختيار مشتري‌ها قرار بگيرد، کيسه‌هاي پلاستيکي کمتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
2.يکي ديگر از راه‏هاي کاهش ورود ضايعات پلاستيکي و کمک به حفظ محيط زيست، انتخاب محصولاتي با بسته‏بندي‏هاي قابل بازيافت است. بهتر است محصولاتي که در بسته‏بندي‏هاي پلاستيکي غيرقابل بازيافت عرضه مي‏شوند، محصولاتي با بسته‏بندي‏هاي کاغذي، شيشه‏اي يا آلومينيومي را انتخاب کنيد.
3.يکي ديگر از راه‏هاي جايگزين، انتخاب و خريد محصولاتي است که در بسته‏بندي‏هاي قابل حمل عرضه مي‏شوند. بسته‌بندي اين کالاها به گونه‏اي است که حمل را ساده کرده و نيازي به استفاده از کيسه‌هاي پلاستيکي ندارند.
4 توصيه به آنهايي که از کيسه‏هاي پلاستيکي استفاده مي‏کنندبا وجود تمام اين جايگزين‌ها به نظر مي‏رسد مصرف کيسه‏ها و بسته‏بندي‏هاي پلاستيکي به قدري رايج و متداول شده که حذف آنها از سبد خريد کار آساني نيست. پيشنهاد ما اين است که درصورت استفاده از کيسه‏ها و بسته‏بندي‏هاي پلاستيکي براي کمک به حفظ محيط زيست نکات زير را عايت کنيد:
1.اگر مي‏توانيد جنس خريداري شده را در کيف يا جيب‏تان قرار دهيد يا بدون استفاده از پلاستيک هم مي‌توانيد آن را به خانه ببريد و يا کيسه پارچه‏اي همراه داريد، به فروشنده اعلام کنيد که خريدتان را در پلاستيک قرار ندهد.
2.در صورت استفاده از کيسه‏هاي پلاستيکي، در مصرف آنها زياده‏روي نکنيد و تا حد امکان، تعداد کمتري از آنها را استفاده کنيد.
3.بسته‌بندي‌هاي پلاستيکي مواد غذايي در صورتي که جمع‌آوري شود قابل بازيافت است. بهتر است بسته‏بندي‏ها و کيسه‏هاي پلاستيکي را جمع‌آوري کرده و به غرفه‏هاي بازيافت تحويل دهيد. اين غرفه‏ها در نقاط مختلف شهر از جمله بازارهاي ميوه و تره بار وجود دارند و شما مي‏توانيد وقتي براي خريد به اين مراکز مراجعه مي‏کنيد، زباله‏هاي پلاستيکي را هم به غرفه بازيافت تحويل دهيد.
4.به کودکان خود آموزش دهيد که براي داشتن محيط زيستي سالم، کمتر از پلاستيک استفاده کنند و زباله‏هاي پلاستيکي را دور نيندازند و آنها را به جمع‏آوري و تفکيک زباله‏هاي پلاستيکي تشويق کنيد.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما