قلقلك هاي بي اختيار

"خارش پوست" مخصوصاً اگر دليل مشخص براي آن وجود نداشته باشد بدترين حالتي است كه ممكن است فرد در زندگي تجربه كند. خارش مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد . گاهي خارش ممكن است ناشي از آلرژي به مورد خاصي باشد . به طول مثال برخي افراد به لباس هاي پلاستيكي آلرژي
شنبه، 24 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قلقلك هاي بي اختيار

قلقلك هاي بي اختيار
قلقلك هاي بي اختيار


 





 

خارش پوست
 

"خارش پوست" مخصوصاً اگر دليل مشخص براي آن وجود نداشته باشد بدترين حالتي است كه ممكن است فرد در زندگي تجربه كند.
خارش مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد . گاهي خارش ممكن است ناشي از آلرژي به مورد خاصي باشد . به طول مثال برخي افراد به لباس هاي پلاستيكي آلرژي دارند . هم چنين خارش مي تواند به علت وجود انگل و يا ناشي از نيش و گزش حشرات و خشكي پوست ايجاد شود . مسلماً اولين اقدام جهت رفع خارش پوست رعايت بهداشت فردي است . به همين دليل لازم است هر فرد به طور روزانه حمام كند. به تجربه ثابت شده حمام آب با پودر جودو سر و روغن بسيار در رفع خارش مؤثر است .
قرار گرفتن در محيط هاي بسيار گرم نيز خارش را تشديد مي كند. لذا دماي محيطي كه فرد در آن حضور دارد بايد خنك باشد .
افراد دچار خارش پوست نبايد در معرض نور خورشيد قرار گيرند. هم چنين پوشيدن لباس هاي گشاد و خنك كه فاقد الياف مصنوعي و پلاستيكي باشد بسيار مفيد است . اين افراد بهتراست در زير لباس هاي پشمي و گرم زمستاني يك زيرپوش نخي بپوشند.
در برخي موارد مصرف ضد حساسيت ها مفيد واقع مي شود. ولي از آن جايي كه مصرف غيرآگاهانه اين داروها ممكن است عوارضي را در پي داشته باشد توصيه مي شود ضمن مشورت با پزشك مصرف شوند.

خارش پوست سر
 

خارش پوست سر ممكن است ناشي از دلايل زيادي باشد؛ احتمال دارد فرد به يك ناراحتي پوستي يا التهاب سبوره اي سر همراه با وجود يك مخمر دچار شده باشد كه در اين صورت پوست وادار به رشد سريع تر از معمول مي شود.يك رشد به نوبه خود موجب رشد بيشتر سازواره هاي موجود بر روي آن مي شود كه نهايتاً منجر به خارش پوست سر مي گردد. يكي از علل شايع خارش پوست سر عدم مراقبت از موها و يا ايجاد شپش سر است.
پوست سر نيز مانند ساير قسمت هاي بدن به مراقبت و توجه نياز دارد و بايد به طور مرتب با شامپوهاي مناسب شسته شود. البته توجه داشته باشيد كه شستن بيش از حد موها باعث خرد شدن آن ها و نيز از بين رفتن چربي هاي لازم روي پوست مي شود و خارش پوست سر را به همراه دارد.
خشكي پوست سر هم چنين موجب خارش مي شود. لذا فرد بايد از شامپوهاي داراي (Ph) مناسب استفاده كند.
به تجربه ثابت شده است ماليدن روغن زيتون به پوست سر به رفع خارش پوست سر كمك مي كند. نكته اي كه نبايد از نظر دور داشت اين كه گاهي اوقات خارش پوست سر در اثر مواد شيميايي ايجاد مي شود به طور مثال برخي از انواع رنگ مو و يا مواد فر ممكن است در فرد ايجاد آلرژي كند. بنابراين بايد از رنگ موهاي استاندارد و بهداشتي استفاده شود(طبق دستورالعمل). تا حد ممكن نيز از فر كردن موها خودداري شود.
همان طور كه پيش تر گفته شد خارش سر ممكن است به دليل شپش باشد به همين دليل چنان چه بعد از يك تا دو هفته خارش برطرف نشد حتماً به پزشك مراجعه شود تا ضمن تجويز داروهاي مناسب ، موارد مهم قابل رعايت ذكر گردد.

خارش مقعد
 

خارش مقعد نيز هم چون انواع خارش به دلايل مختلفي بروز مي كند. به طول مثال ممكن است ناشي از بواسير ، زگيل مقعد ، كرمك ، حساسيت ، عفونت قارچي و... باشد . در مواردي نادر هم احتمال دارد نشانه وجود يك آبسه ،پوليپ و يا بيماري هاي آميزشي باشد.
اولين و مؤثرترين اقدام جهت درمان خارش مقعد (البته اگر عامل آن بيماري نباشد؛ چه گاهي خارش مقعد نشانه يك بيماري مانند ديابت است) رعايت نكات مهم بهداشتي است .
ـ لازم است بعد از هر بار اجابت مزاح ناحيه را تميز بشوييد و با دستمال دستشويي خشك نماييد. توصيه مي شود دستمال را بر روي ناحيه نماليد . در صورت امكان براي مدتي از صابون هاي ملايم جهت شستشوي مقعد استفاده شود.
ـ استفاده از دستمال دستشويي مناسب و كاملاً بهداشتي هم ضروري است ؛ چه اين مهم نقش مؤثري در رفع خارش دارد.
ـ اگر خارش ناشي از وجود كرمك باشد لازم است فرد از داروهاي خوراكي ضد انگل استفاده كند. هم چنين شستشوي ملحفه ها با آب داغ نيز ضروري است .
ـ به اثبات رسيده است اضطراب در ايجاد خارش مقعد نقش زيادي دارد. لذا حفظ آرامش و استراحت كافي در رفع خارش به فرد كمك مي كند.
ـ گفتني است قهوه نيز از جمله مواد محرك است كه بايد با احتياط مصرف شود؛ چه دانه هاي قهوه اطراف مقعد را تحريك مي كند. بنابراين توصيه مي شود در طول روز از نوشيدن مقدار زياد قهوه پرهيز شود.
ـ توصيه مي شود از مصرف مواد غذايي محرك و پرادويه پرهيز شود مانند انواع فلفل ، مركبات و... .

خارش گوش
 

شايد شماهم تاكنون افرادي را كه گوش خود را مدام مي خوارانند ديده ايد! خارش گوش علت هاي مختلفي دارد كه مي توان به گرفتاري هاي پوستي ، رطوبت حاصل از ساخته شدن چرك گوش و يا كمبود آن ، ناشي از پوشيدن كلاه هاي پلاستيكي و يا عفونت قارچي كه با قرمزي و التهاب همراه است اشاره نمود . هم چنين ممكن است انگل و يا حشره ريزي وارد گوش شده باشد.
آن چه بايد انجام داد نخواراندن گوش و رفع علت ايجاد خارش است . فرو بردن گوش پاك كن و يا انواع ابزار نوك تيز مانند خودكار ، سنجاق سر و ... تنهاشرايط را وخيم تر مي كند و احتمال آسيب به پرده گوش را بالا مي برد. بهتر است با استفاده از آب گرم انگل يا حشره را از گوش خارج نمود. اگر امكان انجام اين كار وجود ندارد بايد به پزشك مراجعه شود؛ چه اين كار بايد با احتياط صورت گيرد.
لازم است گوش را به طور مرتب تميز كنيد . البته خوب است بدانيد كه نبايد به طور كامل آن را تميز كنيد. چون مقداري از آن در جلوگيري از خارش مؤثر است . اگر خارش گوش همراه با ترشح چرك بدبو از آن همراه بوده و يا دور آن قرمزي ايجاد شد، مراجعه به پزشك ضروري است.

خارش مهبل
 

گرما و رطوبت و باكتري هاي جمع شده در ناحيه تناسلي انسان موجب بروز خارش مي شود؛ چه اين ناحيه داراي چند لايه پوششي است و گرما و رطوبت شرايط را براي رشد باكتري ها مهيا مي سازد . البته گاهي ممكن است خارش مهبل به دليل استفاده از مواد شوينده حساسيت زا و يا انواع خوشبو كننده باشد . به هر صورت علت بايد مشخص و رفع گردد.
در صورت احساس خارش ، در اولين قدم سعي كنيد عامل آن را مشخص كنيد . اگر از شوينده و يا خوشبو كننده ها استفاده مي كنيد ، آن ها را كنار بگذاريد . اگر متأهل هستيد تا بهبودي كامل از نزديكي خودداري شود.
اگر از وسيله خاصي جهت جلوگيري استفاده مي شود لازم است تا مدتي از آن وسيله استفاده نشود.
برخي افراد جهت تسكين خارش ، خود را با فشار مي شويند! لازم به ذكراست اين عمل ممكن است باعث فرستادن مواد عفوني به درون گردن زهدان شود كه نهايتاً بيماري التهابي لگن را به همراه دارد.
متأسفانه برخي افراد با احساس خارش از موادي مانند نشاسته و... استفاده مي كنند كه در دراز مدت مشكلات زيادي را براي فرد ايجاد مي كند.
مصرف مواد قندي بيش از حد نيز به تغذيه مخمرها كمك كرده و وضعيت رابدتر مي كند. لذا در مصرف اين ماده غذايي بايد اعتدال رعايت شود . مخصوصاً در خانم ها ؛ چه به دفعات به عفونت مخمر دچار مي شوند.
نزديكي در دوران يائسگي نيز مي تواند دليلي براي ايجاد خارش در خانم ها باشد كه در صورت تشخيص توسط پزشك ، درمان جايگزين هورمون لازم است .
متخصصان اظهار مي دارند خوردن روزانه يك فنجان ماست كم چرب به نامساعد شدن محيط براي رشد مخمرها كمك مي كند.
با وجود مواد ذكر شده و تأثير آن در كاهش خارش و رفع آن ،در صورت احساس خارش بهتر است قبل از هر اقدامي به پزشك مراجعه شود تا وي ضمن معاينه دقيق ، شيوه درمان صحيح را ارايه دهد. مخصوصاً اگر از جمله افرادي هستيد كه به دفعات دچار خارش و عفونت مي شوند؛ چه عدم درمان به موقع ، عوارض مختلفي را براي فرد به همراه خواهد داشت .
همان طور كه درابتداي مطلب اشاره شد ممكن است خارش بدن ناشي از وجود بيماري خاصي باشد كه تشخيص آن بر عهده پزشك است . بنابراين چه خوب است در صورت احساس خارش بيش از دو هفته ، قبل از هر اقدامي ، با يك متخصص مشورت نموده و در صورت لازم يك سري آزمايش هاي لازم را انجام دهيد.
نكته مفيد : گياه شاه تره افزايش دهنده اشتها است ؛ يك قاشق چاي خوري از گياه را داخل يك فنجان آب جوش به مدت 10 دقيقه دم كنيد. سپس روزي 2 يا 3 فنجان از آن را قبل از غذا بنوشيد.
منبع:نشريه تغذيه و سلامتي ،شماره 80.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.