شليك به فضا

«جان هانتر» قصد داشت دست به كار عجيبي بزند و توسط يك اسلحه كه با گاز هيدروژن كار مي‌كند، اجناس مورد نياز فضانوردان را به فضا پرتاب كند (كه بايد مسافتي حدود 3600 فوت را طي نمايد) اين كار از يك پايگاه دريايي و از زير آب صورت مي‌پذيرد و هزينه‌اش براي هر بار پرتاب يا شليك چيزي حدود 250 دلار براي هر بسته 5/ 1 كيلوگرمي
پنجشنبه، 5 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شليك به فضا

شليك به فضا
شليك به فضا


 





 
«جان هانتر» قصد داشت دست به كار عجيبي بزند و توسط يك اسلحه كه با گاز هيدروژن كار مي‌كند، اجناس مورد نياز فضانوردان را به فضا پرتاب كند (كه بايد مسافتي حدود 3600 فوت را طي نمايد) اين كار از يك پايگاه دريايي و از زير آب صورت مي‌پذيرد و هزينه‌اش براي هر بار پرتاب يا شليك چيزي حدود 250 دلار براي هر بسته 5/ 1 كيلوگرمي است، در صورتي كه براي حمل چنين باري توسط يك راكت براي هر 5/ 1 كيلوگرم بايد 5 هزار دلار هزينه شود كه به هيچ وجه قابل مقايسه با اين روش جديد نيست. هانتر كه هم‌اكنون چشم ازجهان فرو بسته، اين اسلحه فضايي را در سال 1999 ساخت. اين كار كه توسط فيزيك‌دانان لابراتوار ملي «لارنس ليومور» صورت پذيرفت، مي‌توانست در اوايل پرتاب يك بسته را 425 فوت پرتاب نمايد.
براي اين كار از يك پيستون كه داخلش گاز هيدروژن فشرده شده وجود داشت استفاده گرديد كه در يك محيط استوانه‌اي محافظت شده اجناس مورد نظر را نگه مي‌داشت و سپس با قدرت تمام پرتاب مي‌نمود، زيرا استفاده از سبك پرتاب مكانيكي يك پروژه شكست خورده بود، چون عملا نيرويي توليد نمي‌كرد كه بتواند با قدرت هيدروژن برابري كند. بنابراين پاييز گذشته شركت هانتر مجدداَ روي اين پروژه كار كرد. آنها پيستون را جانشين محفظه احتراقي كردند كه گاز در آن مي‌سوخت. سپس گرم كردن هيدروژن در يك محيط بسته در كنار فشار مورد نياز مي توانست حدود نيم‌تن بار را با سرعت 20 هزار كيلومتر در ساعت به سمت فضا پرتاب كند. سپس هانتر تصميم گرفت تا از يك مركز يا پايگاه كنترل در خط استوا سود ببرد زيرا در اين قسمت، سرعت چرخش زمين سبب مي‌شد همانند يك تير كه از چله كمان رها مي‌شد بسته چند صد كيلوگرمي به همين راحتي به پرواز دربيايد.
به همين منظور يك استوانه شناور درعمق 1600 پايي زير دريا قرار گرفت و دور تا دور آن با شن و سيمان محكم شد و اين سيستم كمك كرد تا مركز اصلي پرتاب بتواند به راحتي به هر جهت بچرخد.
ماه گذشته شركت وي اين دستگاه را آزمايش كرد كه شامل يك پروتوتايپ 10 فوتي در داخل تانكر آب است و به گفته مدير پروژه 70 سال طول مي‌كشد كه طرح كامل شده آماده بهره‌برداري شود و براي كمپاني هانتر حدود 500 ميليون دلار هزينه در بر خواهد داشت.
به گفته شركت هانتر اين طرح مورد توجه بسياري از كمپاني‌ها قرار گرفته زيرا حتي در مصرف گاز هم صرفه جويي مي‌كند.
اين اسلحه نيروي فوق العاده‌اي توليد مي‌کند كه توسط يك باك سوخت صورت مي‌پذيرد.

شليك به فضا

تفنگ چگونه كار مي‌كند؟
مرحله اول: در محفظه احتراق توسط مبدل‌ها گاز داغ شده و به خان يا اطاق گاز هيدروژن مي‌رود، پس از گرم شدن هيدروژن تا دماي 2600 درجه فارنهايت و افزايش فشار تا 500 درصد كار به مرحله دوم مي‌رسد.
مرحله دوم: در اين مرحله نوبت آزادي هيدروژن است، اپراتور سوپاپ را باز كرده و سپس هوا و هيدروژن داغ فشرده شده منتشر شده و به پايين تيوب رفته و آن را با فشار به بالا مي‌برد.
مرحله سوم: اين مرحله بخش پاياني و پرواز است و پس از پرتاب 3300 فوتي بشكه با سرعت 20 هزار كيلومتر در ساعت در خان بسته شده و آماده عمليات ديگر مي‌شود.
منبع:ماهنامه نوآور، ش 68




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما