بررسي ساختاركالبدي شهرهاي جديد (2)

شبكه‌ي دسترسي‌هاي اصلي در شهر تابع شكل كلي شهر است كه از ابتدا به صورت شبكه‌ي شطرنجي شكل گرفته است. در انتهاي اين شبكه‌ي شطرنجي مسير ترن هوايي در كنار رودخانه طراحي شده است.
سه‌شنبه، 10 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسي ساختاركالبدي شهرهاي جديد (2)

بررسي ساختاركالبدي شهرهاي جديد (2)<
بررسي ساختاركالبدي شهرهاي جديد (2)


 





 
بررسي كالبدي شهر

1. شبكه‌هاي دسترسي‌هاي شهري
 

شبكه‌ي دسترسي‌هاي اصلي در شهر تابع شكل كلي شهر است كه از ابتدا به صورت شبكه‌ي شطرنجي شكل گرفته است. در انتهاي اين شبكه‌ي شطرنجي مسير ترن هوايي در كنار رودخانه طراحي شده است.

2. جهات توسعه‌ي شهر
 

هسته‌ي نخستين شهر نيو وست مينستر در كنار رود فريزر شكل گرفته است. توسعه‌ي شهر از همان نقاط شروع شده و مطابق با جهات سرزمين‌هاي پيوند يافته به آن از همه‌ي جهات به سمت جنوب گسترش يافته است.

بررسي ساختاركالبدي شهرهاي جديد (2)<

3. بررسي پراكندگي خدمات
 

ساختار كلي شهر از ابتدا به صورت شبكه شطرنجي شكل گرفته است و به همين دليل خدمات شهري در كل شهر به طور نسبتاً يكساني پراكنده است؛ اما علي رغم اين پراكندگي يكسان خدمات، نظام طبقه‌بندي شهر به صورت تقسيم آن به محله‌ها (واحدهاي همسايگي) صورت گرفته است و سعي بر آن بوده است كه اصول طراحي شهري در محلات طبق ضوابط مذكور شكل بگيرد. براي مثال، اصل رعايت مقياس نسبي واحدهاي همسايگي و شروع هر محله با محدوده‌ي خدماتي و فضاي سبز در دو منطقه‌ي وس‌تاند و كويينزبورگ ديده مي‌شود.

4. لبه‌ي شهر يا عضو جداكننده‌ي شهر از شهرهاي هم‌جوار
 

تشخيص مرز اين شهر به علت يكسان بودن ساختار آن با شهرهاي هم‌جوار و شباهت بسيار زياد توزيع خدمات در آن‌ها، به طور كلي ناممكن است؛ اما وجود رود فريزر در جنوب و آزاد راه «ترنس كانادا» در شمال كه دقيقاً به شكل دو عضو جداكننده عمل مي‌كنند، لبه‌ي شهر را نمايان مي‌كند.

بررسي ساختاركالبدي شهرهاي جديد (2)<

5. بررسي گره‌هاي حمل و نقل شهري
 

همان طور كه در نقشه 8 ديده مي‌شود، مركز شهر نيو وست‌مينستر به نسبت ديگر مناطق و همچنين مراكز شهرهاي هم‌جوار، بزرگ‌ترين گره حمل و نقل را داراست و اين امر به علت وجود ايستگاه متروي كلمبيا در اين قسمت است.

جمعيت‌شناسي
 

جمعيت كلي شهر تا سال 2001م.، 54656 نفر بوده است. برخي از جمعيت قابل ذكر شامل بازيگران، خوانندگان مطرح، قهرمانان رالي، بازيكنان بيس‌بال هستند. پيش‌بيني مي‌شود تا بيست سال آينده اين منطقه حدود 170 درصد رشد جمعيت داشته باشد. [owikipedia.org]

بررسي ساختاركالبدي شهرهاي جديد (2)<

اقتصاد و صنعت
 

همزمان با پايان يافتن توسعه‌ي حمل و نقل قاره‌اي توسط قطار در اين منطقه، مكان‌هاي داد و ستد بيش‌تر به سمت ونكوور پيش رفته‌اند، اما با وجود اين، شهر نيو وست‌مينستر به عنوان يك قطب حمل و نقل صنعتي باقي ماند. مهم‌ترين صنايع در اين منطقه عبارت‌اند از: پرورش ماهي آزاد، كشت ميوه‌جات، كنسروسازي سبزيجات، پالايشگاه نفت، صنايع كاغذ سازي، الوارسازي، آسياب و كارخانجات كشتي‌سازي.[tourismnewwestminster.org]

وضعيت اشتغال
 

مركز شهر، منطقه‌اي‌ست كه بيش‌ترين موقعيت‌هاي شغلي را به خود اختصاص داده است؛ به طوري كه پس از «مترو تاون» در منطقه برنابي بيش‌ترين ميزان اشتغال در منطقه‌ي دره‌ي فريزر را داراست. در طي 30 سال آينده پيش‌بيني مي‌شود كه تمركز برخي از فعاليت‌هاي تجاري از ونكوور به ديگر مراكز شهري انتقال يابد و در اين ميان نيو وست‌مينستر يكي از پرپتانسيل‌ترين مناطق است، زيرا در طي اين مدت تقويت عرصه‌هاي صنعتي 1750 فرصت شغلي را فراهم كرده است كه اين فرصت‌ها شامل صنايع دستي، خدماتي و فناوري‌هاي پيش رفته است.

حمل و نقل
 

شهر نيو ويت‌مينستر مسؤوليت حمل درصد زيادي از ترافيك منطقه‌اي ناحيه ونكوور را بر عهده دارد. به منظور كاهش سفر با خودرو، مديريت شهر تصميم به تشويق مردم به استفاده از دوچرخه گرفت. بدين منظور، مديريت شهر ارتباطات سبز را در پاك «لندينگ» در منطقه‌ي ساپرتون تقويت كرد: پياده‌روها عريض‌تر شدند و لبه‌هاي آن‌ها امتداد پيدا كرد؛ و حلقه‌هاي ترافيكي و راه‌هاي چند منظوره ايجاد گرديد. به كارگيري تمهيداتي از اين دست سبب شد جايزه‌ي حمل و نقل پايدار در سال 2002م. به اين شهر تعلق گيرد.

بررسي ساختاركالبدي شهرهاي جديد (2)<

سفر با ترن هوايي
 

در سال 1991م.، روزانه حدود 3000 نفر از طريق ترن هوايي بر فراز رود فريزر عبور مي‌كردند. پيش‌بيني مي‌شود در سال 2021 م. اين رقم به 7600 نفر در روز افزايش يابد. اين مسير ارتباط دهنده‌ي جنوب رودخانه به شمال آن از طريق 7 ايستگاه مترو است. ايستگاه كلمبيا در اين شهر محل اتصال دو مسير اصلي‌ست. در تمامي ايستگاه‌ها حلقه‌هاي اتوبوس‌راني براي كمك به ترانزيت در اين مسيرها وجود دارد. [newwestcity.ca]

بررسي ساختاركالبدي شهرهاي جديد (2)<

فرهنگ و هنر
 

اين شهر داراي دو كليساي جامع، چندين مركز فرهنگي، از جمله مراكز هنري و تئاتر و مراكز موسيقي و موزه است. علاوه بر اين، داراي يك استاديوم ورزشي روباز براي بيسبال و ورزش‌هاي مختلف است.
مركز ديسكاوري به عنوان اصلي‌ترين مركز تحقيقات رود فريزر در منطقه‌ي مركز شهر در كنار رودخانه قرار دارد.

بررسي ساختاركالبدي شهرهاي جديد (2)<

برخي از مراسم و رويدادها
 

ـ برگزاري جشن يادبود نخستين پايتخت استان بريتيش كلمبيا.
ـ بزرگ‌ترين برگزار كننده‌ي جشن May Day.

بررسي ساختاركالبدي شهرهاي جديد (2)<

ـ برگزاري بازي‌هاي Highland.
ـ برگزاري جشن Chrisimas majic at manor.
ـ جشنواره‌ي ساليانه‌ي موسيقي جاز. [travel-to-canada.net]
در نهايت مي‌توان گفت:
شهر نيو وست‌مينستر در صورت فقدان اصول كلي در طراحي شهري به علت دارا بودن شبكه‌ي شطرنجي، دچار هرج و مرج و بي‌نظمي در پراكندگي خدمات مي‌شد؛ همچنان كه اين شهر به سمت افزايش اهميت اقتصادي و به تبع آن افزايش جمعيت پيش مي‌رود و اين امر نيز مزيد بر علت مي‌بود. اما همان گونه كه گفته شد، اصول و ضوابط به كار رفته در طراحي محله‌ها علاوه بر حفظ بافت قديم، واحدهاي همسايگي منظم و منضبط نويي را به ارمغان آورده است.
منابع
1- en.wikipedia.org/wiki/New_Westminster%2-C_British_Coulmbia
2- www.newwestcity.ca/ciryhall/org_chart/hr.htm
3- www.newwestminster.worldweb.com/Events/AllEvents/
4- www.nwpr.bc.ca/
5- www.vcmbc.com/page.cfm/645
6- www.travel-to-canada.net/01/2007/index.html
7- www.canequity.com/british-columbia/new_westmi...
8- www.douglas.bc.ca/.../contact-us.html
9-ca.epodunk.com/profiles/british-columbia/new-westminster/2001611.html
10- www.goodallatists.ca/newpage11.html
11- www.city.new-westminster.bc.ca/
- قريب، ف، 1385، «شبكه‌ي ارتباطي در طراحي شهري»، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم.
منابع تصويري
1- www.tourismnewwestminster.org/content.php?SectionID=5&ContentID=28
2- http://images.google.com
3- www.globalairphotos.com/maps/bc/new_westminster_s.jpg&imgrefurl=
4- www.flickr.com/photos/bobkh/339121803
5- http://stock-images.antiqueprints.com/stock/city-plans.html
ماهنامه‌ي دانش نما، شماره 171-170، تير ـ مرداد 88




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.