امگا 3؛ حياتي در تمام زندگي

امگا 3؛ اسيد چرب ضروري است. بدان معنا که بدن ما براي ادامه حيات به آن نياز دارد که حتما آن را از طريق تغذيه دريافت کند و خود قادر به ساختن آن نيست. بسياري از بيماري هاي دنياي پيشرفته نيز در کنار عواملي چون آلودگي و کم تحرکي زندگي صنعتي، از کمبود امگا 3 ناشي مي شوند. در اين مقاله به تعدادي از اثرات امگا 3 در سلامت انسان ها اشاره مي کنيم:
سه‌شنبه، 24 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امگا 3؛ حياتي در تمام زندگي

امگا 3؛ حياتي در تمام زندگي
امگا 3؛ حياتي در تمام زندگي


 






 
امگا 3؛ اسيد چرب ضروري است. بدان معنا که بدن ما براي ادامه حيات به آن نياز دارد که حتما آن را از طريق تغذيه دريافت کند و خود قادر به ساختن آن نيست. بسياري از بيماري هاي دنياي پيشرفته نيز در کنار عواملي چون آلودگي و کم تحرکي زندگي صنعتي، از کمبود امگا 3 ناشي مي شوند.
در اين مقاله به تعدادي از اثرات امگا 3 در سلامت انسان ها اشاره مي کنيم:

آسم و آلرژي کودکان
 

دانشمندان در تحقيقات انجام شده، ارتباطي را بين افزايش حساسيت و پيدايش آلرژي در صورت مصرف مقادير بسيار امگا6 يا مقادير کم امگا 3 يافته اند که سبب اختلال در يک اسيد چرب غيراشباع چندگانه شده است. مطالعاتي که در دانشگاه سيدني انجام شده است، نشان مي دهد کودکاني که به طور منظم ماهي هاي روغني مي خورند، نسبت به آنهائي که خيلي کم از اين مواد مصرف مي کنند، چهار برابر کمتر در معرض ابتلا به آسم قرار دارند.

عملکرد مغز
 

محققان عقيده دارند که کمبود امگا 3 به معني عدم انتقال صحيح و کامل پيام هاي عصبي در مغز است. به نحوي که در اثر اين اختلال شيميايي فرايند يادگيري با مشکل مواجه مي شود.

پرخاشگري
 

نظر برخي از متخصصان بر اين است که فقر اسيدهاي چرب ضروري زنجيره ي بلند امگا 3 (يعني EPA و DHA) ممکن است عامل ايجاد عصبانيت حين رانندگي و در زمان خريد و نيز ساير تظاهرات رفتارهاي خشن در برابر ديگران، نقش داشته باشد.

افسردگي در افراد بالغ
 

در چندين مطالعه نشان داده شده است که سطح خوني اسيدهاي چرب امگا 3 با زنجيره ي بلند در افراد دچار افسردگي، پائين است. به علت آنکه اساس يک زندگي سالم در کودکي نهفته است، مصرف منظم و صحيح اسيدهاي چرب با زنجيره ي بلند امگا 3 از اوان زندگي، سبب محافظت از بدن در مقابل بسياري از امراض امروزي مي شود-امراضي که منشاء بيماري هاي ناتوان کننده ي مزمن و علت مرگ هاي زودهنگام هستند.

حفظ سلامتي
 

در سال هاي 20 تا40 سالگي، درونماي بيماري هاي قلبي و سرطان، آشکارتر مي شود و اين بيماري از تهديدي دورس به خطري قريب الوقوع تبديل مي شود. با اضافه کردن غذاهاي حاوي امگا 3 در رژيم غذائي مي توان فرد را در برابر بسياري از بيماري هاي تحليل برنده که در اثر شيوه زندگي و نوع رژيم غذائي پديد آمده است محافظت کرد.

بيماري هاي قلبي
 

شواهد زيادي بر نقش اسيدهاي چرب با زنجيره ي بلند امگا 3 در حفاظت از بدن در برابر حمله هاي قلبي و مرگ هاي ناگهاني تأکيد دارند.

سرطان
 

تحقيقات نشان مي دهد رژيم غذائي سرشار از امگا 3 مي تواند از وقوع سرطان هائي مانند:پستان و پروستات پيش گيري، و از رشد تومور پس از ايجاد آن، جلوگيري کند.

آرتروز
v مطالعات پژشکي نشان داده اند که اسيدهاي چرب با زنجيره اي بلند امگا 3 مي توانند در درمان آرتروز مفيد واقع شوند.
 

ديد چشم
 

مطالعات نشان داده اند که مصرف بالاي اسيدهاي چرب امگا 3 احتمال ابتلا به AMD (نوعي بيماري چشم) را کاهش مي دهد.

منابع امگا 3
 

ALA (اسيد آلفا لينولنيک)
 

بهترين منبع امگا 3 هاي اسيدآلفالينولنيک عبارتند از: روغن تخم کتان، روغن کلزا(کانولا)، گردو و روغن گردو گياهان مديترانه، گياه خرفه، گوشت حيواناتي که علف وحشي خورده اند و سبزي هاي داراي برگ هاي تيره. اين اسيد چرب ضروري را در غذاهاي متنوع ديگري نيز مانند: سبزي ها و غذاهاي فراوري شده مي توان يافت ولي مقادير آنها اغلب ناچيز است.

EPA,DHA (اسيد ايکوزاپنتانوئيک و اسيد دکوزا هگزانوئيک)
 

اين مواد بيشتر در جانداران دريائي يافت مي شود. ماهي هاي روغني از قبيل شاه ماهي، ماهي خال مخالي، ساردين ها، ماهي آزاد و قزل آلا بهترين منبع اين مواد هستند.

امگا 3؛ حياتي در تمام زندگي

منبع:نشريه ي آشپز باشي، شماره ي 45



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط