گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(3)

-بنا بر گزارش نشريه اخبار جنبش اسلامي در پي تجمع عده اي از مردم تهران جهت گرفتن نفت، چند ارتشي با رعايت نکردن حق ديگران به جلوي صف مي روند که در نتيجه با مردم درگير و به سوي آنها تيراندازي مي کنند. در اين تيراندازي 5 نفر به شهادت مي رسند. ساواک در گزارشي از اين رويداد تعداد مجروحان را 2 نفر و شهيدان را 3 نفر اعلام کرد.
دوشنبه، 13 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(3)

گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(3)
گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(3)


 

نويسنده:معصومه مرادپور




 
شنبه 1357/10/9-30 دسامبر 1978-29 محرم 1399
-بنا بر گزارش نشريه اخبار جنبش اسلامي در پي تجمع عده اي از مردم تهران جهت گرفتن نفت، چند ارتشي با رعايت نکردن حق ديگران به جلوي صف مي روند که در نتيجه با مردم درگير و به سوي آنها تيراندازي مي کنند. در اين تيراندازي 5 نفر به شهادت مي رسند. ساواک در گزارشي از اين رويداد تعداد مجروحان را 2 نفر و شهيدان را 3 نفر اعلام کرد.
-بنا بر گزارش نشريه اخبار جنبش اسلامي از تهران، دو جوان دانشجو که در حال سردادن شعار در خيابان ارديبهشت بودند به ضرب گلوله مأموران به شهادت رسيدند.
-بنا بر گزارش نشريه اخبار جنبش اسلامي صبح امروز حدود يک ميليون نفر از مردم مشهد پس از اجتماع در مقابل منازل روحانيان، اقدام به برپايي تظاهرات کردند که در پي آتش گشودن يک تانک و چند جيپ ارتشي، عده اي از مردم مجروح و شهيد شدند(روزنامه خراسان در سال هاي بعد شماري شهداي 9 و 57/10/10 مشهد را 63 نفر اعلام کرد).
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان،در پي تظاهراتي که در تربت حيدريه بر پا شد 15 نفر شهيد و 27 نفر مجروح شدند.
-در ساعت 10:30، تظاهراتي در خرم آباد عليه رژيم بر پا شد که در پايان در نتيجه تيراندازي مأموران 2 نفر شهيد، 17 نفر مجروح و 5 نفر دستگير شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان، در پي تظاهراتي که در آستانه اشرفيه بر پا شد، 4 نفر به شهادت رسيدند و بيش از 50 مغازه، يک فروشگاه بزرگ و منازل دو نفر از روحانيان به آتش کشيده شد.
-بنا برگزارش رسمي بورس، در پي تظاهراتي که در رشت بر پا شد 4نفر مجروح و 79 نفر دستگير شدند. روزنامه کيهان نيز در گزارش اعلام کرد که در درگيري هاي امروز اين شهر 2 نفر به شهادت رسيدند.
-بنا بر گزارش ساواک، در پي تظاهراتي که در بابل بر پا شد، در نتيجه مداخله مأموران 12 نفر مجروح شدند.
-از ساعت 10 الي 15، تظاهراتي در اصفهان با شرکت جمعيتي حدود 60هزار نفر بر پا شد. بر اثر تيراندازي مأموران شخصي به نام حبيب الله موحدين به شهادت رسيد. نشريه اخبار جنبش اسلامي شمار تظاهرکنندگان را 600 هزار نفر اعلام کرد.
-بعد از ظهر امروز شماري از اهالي سمنان تظاهرات پراکنده اي در سطح شهر بر پا کردند که در نتيجه تيراندازي مأموران، 12 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش ساواک صبح امروز حدود 10 هزار نفر از مردم شيراز تظاهراتي عليه رژيم بر پا کردند. در اين تظاهرات بر اثر تيراندازي مأموران 2 نفر شهيد و 15 نفر مجروح شدند و نيز انجمن ايران و انگليس به آتش کشيده شد.
-بنا بر گزارش روزنامه اطلاعات صبح امروز در پي شهادت يکي از جوانان کازرون، شماري از مردم اين شهر جنازه وي را تشييع کردند و در نتيجه تيراندازي مجدد مأموران 2 نفر
شهيد و 50 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي تظاهراتي که در ارسنجان بر پا شد، شخصي به نام غلامعلي زارع بر اثر تيراندازي مأموران به شهادت رسيد.
-صبح امروز حدود 5 هزار نفر از مردم ابرکوه-شهرستان آباده -تظاهراتي بر پا کردند که در نتيجه تيراندازي مأموران 5 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش ارتش در پي تظاهراتي که در تبريز بر پا شد، 18 بانک تخريب و 10 بانک و دور فروشگاه به آتش کشيده شد و در نتيجه تيراندازي مأموران، 6 نفر به شهادت رسيدند. روزنامه اطلاعات شمار شهيدان را 12 نفر و مجروحان را 20نفر اعلام کرد.
-صبح امروز تظاهراتي در اردبيل به وقوع پيوست که به شهادت 4 نفر و مجروح شدن 15 نفر منجر گرديد.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان تظاهرات خونين خونيني در مراغه، سلماس ومرند بر پا شد که در نتيجه دخالت مأموران عده اي به شهادت رسيدند.
-صبح امروز شماري از مردم کرمان پس از اجتماع در مسجد جامع شعارهايي عليه رژيم سردادند و پس از آن اقدام به برپايي راهپيمايي کردند و بنا بر گزارش ارتش مأموران به سوي تظاهر کنندگان آتش گشودند که در نتيجه 12 نفر مجروح شدند.
-در پي شهادت اکبر مقيمي در تظاهرات روز گذشته رفسنجان، شماري از مردم اين شهر جنازه وي را تشييع کردند و يک مغازه مشروب فروشي را به آتش کشيدند. در اين تظاهرات براثر تيراندازي مأموران 6 نفر مجروح شدند.
-صبح امروز تظاهراتي عليه رژيم در بخش راور کرمان بر پا شد. در اين تظاهرات بر اثر تيراندازي مأموران 7 نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد. ساواک در تلگرامي شمار مجروحان را 12 نفر و روزنامه کيهان 15 نفر اعلام کرد.
-بنا بر گزارش ساواک صبح امروز شماري از مردم مياندوآب اقدام به برپايي تظاهرات
کردند و تعدادي مؤسسه و خانه هاي چند نفر از اقليت هاي مذهبي را به آتش کشيدند. در اين تظاهرات يک نفر به شهادت رسيد.
-بعد از ظهر امروز شماري از اهالي قزوين تظاهراتي عليه رژيم بر پا کردند. در اين تظاهرات در اثر تيراندازي مأموران، يک نفر به شهادت رسيد و 7 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش ساواک بابل در پي تظاهراتي که در اين شهر بر پا شد 4نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان، در پي تظاهراتي که در فريدونکنار بر پا گرديد، دو دختر جوان در اثر تيراندازي مأموران به شهادت رسيدند و يک دختر نيز مجروح شد.
-بنا بر گزارش ساواک در پي تظاهراتي که در گرمسار بر پا شد، 3 نفر مجروح شدند.
-از ساعت 10 الي 13 حدود 3 هزار نفر از مردم مسجد سليمان پس از اجتماع در محوطه مسجد سليمان پس از اجتماع در محوطه مسجد نمره 1 تظاهراتي بر پا کردند و شعارهايي عليه رژيم سردادند. در اين تظاهرات 5 نفر به دست مأموران دستگير شدند. ساواک در تلگراف ديگري درباره اين خبر، شمار اين عده را اصلاح و اعلام مي کند که تعداد 300 نفر صحيح است.
-بنا بر گزارش ساواک شوشتر، بعد از ظهر امروز در پي تظاهرات پراکنده اي که در بر پا شد، بر اثر تيراندازي مأموران چند نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد. روزنامه کيهان در گزارشي شمار مجروحان را 9 نفر اعلام کرد.
بنا بر گزارش ساواک در پي تظاهرات گزارش ساواک در پي تظاهراتي که در سر پل ذهاب-استان کرمانشاه-بر پا شد، بر
اثر تيراندازي مأموران يک نفر به شهادت رسيد و 3 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه مهر ايران در پي تهاجم نيروهاي مسلح حکومت به سوي مردم نهاوند، 4 نفر شهيد و 25 نفر مجروح شدند. برخي از منابع در پايان امروز شهر نهاوند را به يک شهر جنگ زده تشبيه کردند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي حمله مأموران به دبيرستان ابن سينا در بندرعباس و مضروب و مجروح ساختن عده اي از فرهنگيان و معلمان، شماري از مردم اين شهر ضمن سردادن شعار اقدام به برپايي تظاهرات کردند که در نتيجه دخالت مأموران 6 نفر شهيد و 24 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در ساعت 14:30، تظاهراتي در ايلام با شرکت جمعي حدود 2 الي 3 هزار نفر با همراهي آيت الله حيدري و آقايان تعميرکاري و الهي بر پا شد. در اين تظاهرات در پي تيراندازي مأموران 2 نفر مجروح شدند.
-در ساعات 11 تظاهراتي در ابرکوه با شرکت جمعيتي حدود 5 هزار نفر بر پا شد. در اين تظاهرات بر اثر تيراندازي مأموران 5 نفر مجروح شدند.
-صبح امروز مراسمي در گرمسار با شرکت جمعيتي حدود 3 هزار نفر و سخنراني سيد محمد علي موسويان در مسجد جامع برگزار شد. اين عده پس از خروج از مسجد اقدام به بر پايي تظاهرات کردند که در نتيجه تيراندازي مأموران 3 نفر مجروح شدند.
منبع:نشريه 15 خرداد، شماره 18.
ادامه دارد...




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.