گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(4)

-در ساعت 17:45 تظاهراتي در خيابان سردشت تهران با شرکت جمعي حدود 300 نفر برپا شد که در نهايت 4 نفر به دست مأموران دستگير شدند. -بنا بر گزارش نشريه اخبار جنبش اسلامي، در پي تظاهراتي که صبح امروز در تهران برپا شد حدود 6 نفر به شهادت رسيدند.
دوشنبه، 13 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(4)

گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(4)
گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(4)


 

نويسنده:معصومه مرادپور




 
يکشنبه 1357/10/10-31 دسامبر 1978-1 صفر 1399
-در ساعت 17:45 تظاهراتي در خيابان سردشت تهران با شرکت جمعي حدود 300 نفر برپا شد که در نهايت 4 نفر به دست مأموران دستگير شدند.
-بنا بر گزارش نشريه اخبار جنبش اسلامي، در پي تظاهراتي که صبح امروز در تهران برپا شد حدود 6 نفر به شهادت رسيدند.
-صبح امروز شماري از مردم مشهد پس از اجتماع در مقابل منزل آيت الله شيرازي، اقدام به بر پايي تظاهرات کردند که در نتيجه دخالت و تيراندازي از سوي مأموران حدود 170 نفر شهيد و عده اي مجروح شدند. شهرباني کل کشور شمار شهداي مشهد را 180 نفر گزارش داد. همچنين روزنامه کيهان در گزارشي از اين تظاهرات شمار شهدا را 200 نفر و مجروحان را بالغ بر 2 هزار نفر اعلام کرد. ارتش نيز در گزارش خود شهداي نهم و دهم دي اين شهر را 300 نفر برآورد کرد.
- در ساعت 12 حدود 3 هزار نفر از مردم بيرجند ضمن سردادن شعار عليه رژيم به پادگان اين شهر حمله کردند که بر اثر تيراندازي مأموران 2 نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.
-بعد ازظهر امروز در پي تظاهراتي که در کرمانشاه بر پا گرديد تعدادي از شعب بانک ها و چند مغازه به آتش کشيده شد و در نتيجه تيراندازي مأموران 7 نفر شهيد و 45 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش ارتش، در پي تظاهراتي که در لنگرود بر پا شد، تظاهرکنندگان کليه مؤسسات دولتي، بانک ها و منزل دو نفر از مأموران را به آتش کشيدند. در اين تظاهرات بر اثر تيراندازي مأموران 2 نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.
-صبح امروز تظاهراتي در بندرعباس بر پا شد که در آن تظاهرکنندگان شرکت «گري مکنزي»و چند شعبه بانک را به آتش کشيدند. اين تظاهرات بعد از ظهر نيز ادامه يافت که در پي تيراندازي مأموران 7 نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.
-بنا بر گزارش ساواک بعد از ظهر امروز در پي تظاهراتي که در بروجرد بر پا شد، تظاهر کنندگان خانه دو نفر از مأموران را به آتش کشيدند و در پي تيراندازي مأموران يکي از دبيران به نام بياتي به شهادت رسيد و 8 نفر مجروح شدند.
-بعد ازظهر امروز شماري از اهالي بروجرد تظاهراتي عليه رژيم بر پا کردند و شيشه هاي
چند شعبه بانک و... را شکستند. در اين تظاهرات بر اثر تيراندازي مأموران 8 نفر مجروح شدند.
-بعد از ظهر امروز در پي تظاهراتي که در سمنان بر پا گرديد، بر اثر تيراندازي مأموران يک کودک 8 ساله به شهادت رسيد و عده اي مجروح شدند.
-بعد از ظهر امروز در پي تظاهراتي که در قم بر پاشد، بر اثر تيراندازي مأموران چند نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش ساواک بابل، صبح و عصر امروز شماري از اهالي اين شهر در تعدادي از خيابان ها اقدام به برپايي تظاهرات کردند و بر اثر تيراندازي مأموران يک نفر مجروح شد.
-از ساعت 9:15 الي 11، شماري از اهالي آمل تظاهراتي عليه رژيم بر پا کردند. در اين تظاهرات بر اثر تيراندازي مأموران يک نفر مجروح شد.
-بنا بر گزارش روزنامه اطلاعات در پي اعلام هفته همبستگي در دانشگاه گيلان، مأموران از ورود افراد به دانشگاه جلوگيري کردند که در نتيجه اين عده از پشت ديوار دانشگاه به آن داخل شد و تظاهراتي بر پا کردند. ساعت 16 مجددا شماري از دانشجويان به همراه گروهي از مردم به خيابان ها آمدند براثر تيراندازي مأموران 6نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.
-در ساعت 10، شماري از مردم دزفول تظاهراتي عليه رژيم برپا کردند. در اين تظاهرات بر اثر تيراندازي مأموران 11 نفر مجروح شدند.
-ساعت 14 در پي تظاهراتي که در انديشمک برپا شد، سوپر مارکت، رستوران، چند سينما، بانک و... به آتش کشيده شد و 2 نفر بر اثر تيراندازي مأموران مجروح شدند.
-در ساعت 9 شماري از اهالي اردبيل تظاهرات پراکنده اي در سطح شهر برپا کردند و چند بانک، اداره اوقاف و کشاورزي را به آتش کشيدند. در اين تظاهرات يک دانشجو به شهادت رسيد و عده اي نيز مجروح شدند.
-صبح امروز عده اي از طبقات مختلف مردم شيراز در دانشکده پزشکي اجتماع کردند و پس از آن در ساعت 9:30 ضمن خروج از دانشکده اقدام به برپايي تظاهرات نمودند. در اين تظاهرات يک نفر به شهادت رسيد و سينما آريانا نيز با بمب منفجر شد. نشريه پيک خجسته اعلام کرد که اين تجمع به منظور يادبود شهيد نجات اللهي بر پا شد.
-در پي تظاهراتي که در کازرون با شرکت جمعيتي حدود 30 هزار نفر بر پا شد، 3 نفر در اثر تيراندازي مأموران مجروح شدند.
-بنا بر گزارش ساواک کرمانشاهان، شماري از مردم اين شهر در ابتدا ضمن حمله به کاخ دادگستري 9 نفر از مأموران و سربازان را مجروح ساختند. اين عده در ادامه تظاهرات خود در چند نقطه شهر يکي از شعب بانک سپه را به آتش کشيدند و در نهايت بر اثر تيراندازي مأموران 3 نفر شهيد و 4 نفر مجروح شدند. روزنامه کيهان در گزارشي از اين تظاهرات شمار شهيدان را 7 نفر و مجروحان را 40 تا 45 نفر اعلام کرد. خبرنگار روزنامه اطلاعات نيز يک روز بعد از اين تظاهرات اطلاع يافت که 9 جسد در بيمارستان وجود دارد و صدها مجروح بستري هستند.
-در پي تظاهراتي که در کرمانشاه برپا شد و شماري شهيد و مجروح برجاي گذاشت، مراکز آموزشي اين استان از طرف اداره کل آموزش و پرورش تعطيل شد. روزنامه ها پس از آنکه از اعتصاب درآمدند شمار شهداي امروز اين شهر را چنين اعلام کردند:روزنامه کيهان 120 شهيد و 500 مجروح عنوان و روزنامه اطلاعات شمار شهيدان را بيش از 200 نفر و مجروحان را بيش از يک هزار نفر گزارش داد و آيندگان نيز شمار شهيدان را بين 120 تا 184 نفر اعلام کرد.
-بعد ازظهرامروز تظاهراتي در خرم آباد بر پا شد. در اين تظاهرات هتل شقايق، اتاق اصناف، خانه معلم و... به آتش کشيده شد و در نهايت در پي تيراندازي مأموران 8 نفر مجروح شدند.
-بعد از ظهر امروز در پي تظاهراتي که در بروجرد بر پاشد، 8 نفر مجروح شدند و يکي از
دبيران نيز به شهادت رسيد.
-در ساعت 10:30، تظاهراتي در ورامين با شرکت جمعيتي حدود 500نفر بر پا شد. در اين تظاهرات بر اثر تيراندازي مأموران 3 نفر به شهادت رسيدند. روزنامه کيهان شمار شهداي اين تظاهرات را از قول شاهدان 15 نفر اعلام کرد.
-بنا بر گزارش فرماندار قزوين، در پي حوادثي که عصر امروز در اين شهر برپا شد 2 نفر شهيد و 5 نفر مجروح شدند.
دوشنبه 1357/10/11- ژانويه 1979-2 صفر 1399
-عصر امروز تظاهرات پراکنده اي در برخي از نقاط شهر تهران برپا شد. ارتش نيز در گزارشي تأکيد کرد که در اين شهر يک نفر به شهادت رسيد و 3 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش ساواک شماري از اهالي خرم آباد تظاهراتي عليه رژيم بر پا کردند. در اين تظاهرات برخي اماکن از جمله اداره ثبت احوال، اداره کار و امور اجتماعي، يک مدرسه راهنمايي، شوراي داوري و... تخريب و يا به آتش کشيده شدند و در پي تيراندازي مأموران يک نفر به شهادت رسيد. ارتش نيز در گزارشي از اين تظاهرات اعلام کرد که در اين تظاهرات 21نفر غير نظامي مجروح شدند.
-بعد از ظهر امروز تظاهراتي در کرمانشاه بر پا گرديد که در پي آن حزب رستاخيز، هتل بنفشه، بانک هاي ايرانشهر و تهران، کاخ دادگستري و... به آتش کشيده يا تخريب شدند. در اين تظاهرات براثر تيراندازي مأموران 8 نفر شهيد و 20 نفر مجروح شدند. ارتش شهداي کرمانشاه را 10 نفر و مجروحان را 15 نفر گزارش داد و مجددا در بخش نتيجه گيري شمار شهدا را 15 نفر اعلام کرد. کتاب يادنامه شهيد استاد نجات اللهي شمار شهداي امروز اين شهر را 18 نفر و زخمي ها را 85 نفر ذکر کرد.
-در پي تظاهراتي که در کنگاور بر پا شد، 3 نفر بر اثر تيراندازي مأموران مجروح شدند.
-بنا بر گزارش ارتش در پي تظاهراتي که بعد از ظهر امروز در لاهيجان برپا شد، ساختمان فرمانداري، شهرداري، بانک و... به آتش کشيده شد و بر اثر تيراندازي مأموران 7 نفر شهيد و 41 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي تظاهراتي که در دامغان برپا شد، 4 نفر به شهادت رسيدند.
-از ساعت 16 الي 20 نظاميان شهر قزوين به فرماندهي سرتيپ معتمدي به مغازه ها، مطب ها، بيمارستان ها و خانه هاي مردم يورش بردند و آنها را به آتش کشيدند و عده اي را به شهادت رساندند. بنا بر گزارش روزنامه کيهان در اين تهاجم خانه چند نفر از پزشکان که مردم را به طور رايگان معالجه مي کردند و نيز برخي از روحانيان آتش زده شد. به دنبال اين يورش مأموران، فرماندار نظامي اين شهر در گزارش خود خطاب به استاندار زنجان گفت که شهر قزوين ميدان تاخت و تاز مأموران لشگر بود و اين شهر درست به مثابه يک شهر جنگ زده
است که درآثار خرابي و نابساماني در تمامي آن هويداست.
-از صبح امروز تا ساعت 13:45، شماري از اهالي گرگان تظاهرات متعددي در سطح شهر برپا کردند که در نهايت در پي تيراندازي مأموران 3 نفر مجروح شدند و يک نفر به نام يزدان شيخ نژاد به شهادت رسيد.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان، در پايان امروز جوان 18 ساله اي که روز 57/10/9 در آمل هدف گلوله مأموران قرار گرفته بود، در بيمارستان شيروخورشيد اين شهر به شهادت رسيد.
-بنا بر گزارش روزنامه اطلاعات در پي تظاهراتي که در آباده برپا گرديد، يک نفر مجروح شد.
-بنا بر گزارش روزنامه اطلاعات در پي تظاهراتي که در اردبيل بر پا شد 4 نفر مجروح شدند.
منبع:نشريه 15 خرداد، شماره 18.
ادامه دارد...




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.