گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(6)

-از ساعت 10 الي 13، تظاهراتي در شهر ري برپا شد که براثر مداخله مأموران 9 نفر مجروح و 3 نفر شهيد و 13 نفر دستگير شدند. برخي ازمطبوعات شمار تظاهر کنندگان شهر ري را 10 هزار نفر و شمار مجروحان را 15 نفر گزارش دادند. پليس تهران نيز در گزارشي از اين تظاهرات تعداد شهدا را 6 نفر و مجروحان را 7 الي 8 نفر اعلام کرد.
دوشنبه، 13 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(6)

گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(6)
گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(6)


 

نويسنده:معصومه مرادپور




 
دوشنبه 1357/10/18-8 ژانويه 1979-9 صفر 1399
-از ساعت 10 الي 13، تظاهراتي در شهر ري برپا شد که براثر مداخله مأموران 9 نفر مجروح و 3 نفر شهيد و 13 نفر دستگير شدند. برخي ازمطبوعات شمار تظاهر کنندگان شهر ري را 10 هزار نفر و شمار مجروحان را 15 نفر گزارش دادند. پليس تهران نيز در گزارشي از اين تظاهرات تعداد شهدا را 6 نفر و مجروحان را 7 الي 8 نفر اعلام کرد.
-در ساعت 8:30، شماري از مردم قم تظاهراتي بر پا کردند و ضمن سردادن شعار، خانه دو
نفر از کارمندان ساواک را به آتش کشيدند. در اين تظاهرات دو نفر بر اثر تيراندازي مأموران به شهادت رسيدند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان، 15 هزار نفر از مردم پيشوا-ورامين-به مناسبت عزاي عمومي راهپيمايي کردند و شعارهايي عليه رژيم سردادند. ساواک نيز در گزارشي از اين تظاهرات خبراز شهادت 3 نفر از اهالي اين شهر داد.
-بنا بر گزارش ساواک در پي تظاهراتي که در خوزستان بر پا گرديد شيشه هاي يکي از شعب بانک شکسته و يک اتومبيل کشيده شد و در پايان بر اثردخالت مأموران 3 نفر مجروح و 40 نفر دستگير شدند.
-بنا بر گزارش ساواک سوسنگرد، تظاهراتي در اين شهر با شرکت جمعيتي حدود 5 هزار نفر بر پا گرديد که در پايان بر اثر تيراندازي مأموران 2 نفر شهيد و 7 نفر مجروح شدند.
-در ساعت 8 در پي تظاهراتي که در بهبهان با شرکت جمعيتي حدود 50هزار نفر بر پا شد، بر اثر تيراندازي مأموران 9 نفر مجروح شدند. بنا بر گزارش ساواک حال 2 نفر از آنها رضايت بخش نبود.
-بنا بر گزارش ساواک تبريز، در پي تظاهراتي که با شرکت 20هزار نفر در اين شهر بر پا گرديد، چند شعب بانک، سينما و برخي ديگر از اماکن اداري به آتش کشيده شد و بر اثر تيراندازي مأموران 2 نفر مجروح شدند. روزنامه کيهان شمار تظاهرات کنندگان اين شهر را 200 هزار نفر گزارش داد.
-بنا برگزارش روزنامه آيندگان، در پي تظاهراتي که دراسکو بر پا شد، يک سينما و شش شعبه بانک به آتش کشيده شد و يک کارخانه ريسندگي و ساختمان اداري شهرداري و بخشداري مورد حمله قرار گرفت. در اين تظاهرات بر اثر تيراندازي مأموران 8 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش ساواک در ساعت 12 شماري از مردم مبارکه اصفهان قصد تصرف پاسگاه را داشتند که بر اثر تيراندازي مأموران 3 نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد. روزنامه اطلاعات در گزارشي از اين وقايع در گزارشي از اين وقايع نوشت که پس از برگزاري مراسم گراميداشت شهداي شهرهاي ايران، مردم مورد تهاجم مأموران قرار گرفتند و در نتيجه تيراندازي از سوي مأموران، کبري سليماني به شهادت رسيد و 6 نفر مجروح شدند.
-در ساعت 9 پس از محاصره ساختمان ساواک يزد توسط مردم، مأموران اقدام به تيراندازي به سوي مردم کردند که در نتيجه 3 نفر شهيد و 16 نفر زخمي شدند. روزنامه کيهان شمار شهدا را 4 نفر نوشت و يک روز بعد خبر گزاري پارس تعداد شهيدان را 4 نفر و مجروحان را 60 نفر گزارش داد.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در ساعت 12، زماني که مردم قم قصد داشتند به منظور برگزاري نماز به ميدان امام خميني بروند، مأموران شهرباني به سوي آنها تيراندازي کردند که در پي آن 7 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان، حدود 6 هزار نفر از مردم سوسنگرد و بخش هاي اطراف پس از اجتماع در مسجد جامع اقدام به برپايي راهپيمايي کردند. اين عده پس از اينکه با سنگ به باشگاه افسران شهرباني حمله کردند هدف تيراندازي مأموران قرار گرفتند که در نتيجه 4 نفر شهيد و 8 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه بورس به دنبال مراسم سخنراني در حسينيه بهبهاني هاي آبادان، مردم ضمن در دست داشتن عکس هايي از امام اقدام به برپايي تظاهرات کردند. روزنامه کيهان نام دو تن از مجروحان تظاهرات امروز آبادان را به چاپ رساند. ساواک نيز در
گزارشي اعلام کرد که سه نفر بر اثر تيراندازي مأموران مجروح شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي تظاهراتي که در خرم آباد بر پا شد بر اثر تيراندازي مأموران ده ها نفر مجروح شدند. ساواک در گزارشي شمار مجروحان را 5 نفر گزارش داد و گزارش ديگري اعلام کرد که 18 نفر مجروح و عده اي نيز کشته شده اند.
-بنا بر گزارش ساواک در ساعت 11:30 حدود هزار نفر از مردم ساري ضمن برپايي تظاهرات قصد داشتند مجسمه شاه را به پايين بکشند که هدف تيراندازي مأموران قرار مي گيرند و در نتيجه 2 نفر شهيد و 10 نفر مجروح شدند. روزنامه کيهان به نقل از اظهارات شاهدان شمار شهدا را بيش از 12 نفر و مجروحان را بيش از 20 نفر گزارش داد و همچنين اعلام کرد اين تيراندازي زماني آغاز شد که تظاهر کنندگان قصد داشتند به سربازان گل دهند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي تظاهراتي که در بابل برپا شد 3 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه آيندگان در پي تظاهراتي که در فريدونکنار بر پا شد، براثر تيراندازي مأموران حداقل 2 کودک و شخصي به نام عليرضا شفيع به شهادت رسيدند. همچنين تيراندازي مأموران به يک ميني بوس نيز، عده اي شهيد و مجروح بر جاي گذاشت.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي تشييع جنازه يکي از شهداي کاشمر، مأموران به روي مردم اين شهر آتش گشودند که در نتيجه 2 نفر شهيد و 7 نفر به شدت مجروح شدند.
-بنا برگزارش روزنامه کيهان در پي تظاهراتي که در شاه آباد غرب بر پا گرديد، چند ساختمان دولتي به آتش کشيده شد و بر اثر تيراندازي مأموران 10 نفر مجروح شدند. خبرگزاري پارس نيز در گزارشي از تظاهرات امروز اين شهر، از شهادت يکي از تظاهر کنندگان خبر داد.
-از ساعت 16الي 19 تظاهراتي در پيرانشهر با شرکت جمعيتي حدود 5هزار نفر بر پا شد. در اين تظاهرات در پي تيراندازي مأموران 4 نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.
سه شنبه 1357/10/19-9 ژانويه 1979-10 صفر 1399
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي تظاهراتي که در نيارق-از روستاهاي اطراف اردبيل-برپا شد، 6 نفر شهيد و 19 نفر مجروح شدند(اين روزنامه تاريخ دقيق حادثه را ياد نکرد).
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي برخوردي که ميان مأموران ژاندارمري و مردم در مريوان پديد آمد، 11 نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد(روزنامه کيهان نوشت که منشأ اين درگيري به قصد ازدواج يکي از مأموران دولتي با يک دختر در روستاهاي مرزي اين منطقه مربوط مي شد).
-بنا بر گزارش روزنامه آيندگان شماري از مردم سياهکل ضمن يورش به پاسگاه قصد تصرف آن را داشتند که در پي تيراندازي مأموران عده اي مجروح شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان، بعد از ظهر امروز در پي تظاهراتي که در يزد بر پا شد شخصي به نام محمد رضا مزيدي به شهادت رسيد و شمار شهداي اين شهر در تظاهرات روز گذشته و امروز به 5 نفر رسيد.
چهارشنبه 1357/10/20-10ژانويه 1979-11 صفر 1399
-بنا بر گزارش ستاد بزرگ ارتشتاران از استان اصفهان،در ساعت 15:11شماري از اهالي دهنو به سوي ژاندارمري مبارکه حمله کردند که در نتيجه تيراندازي مأموران 3 نفر مجروح شدند و يک زن به شهادت رسيد.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي تظاهراتي که در خرمشهر با شرکت جمعيتي حدود 5 هزار نفر بر پا شد، بر اثر تيراندازي مأموران يک نفر مجروح شد. در اين تظاهرات يک مغازه مشروب فروشي به آتش کشيده شد.
-بنا برگزارش روزنامه اطلاعات، در پي تظاهراتي که در شوشتر با شرکت جمعيتي حدود
15هزار نفر بر پا شدند، يک مغازه مشروب فروشي، دادگاه، ساختمان عوارض و... به آتش کشيده شدند و بر اثر تيراندازي مأموران، پسر بچه 11 ساله اي به شهادت رسيد.
-بنا بر گزارش ستاد بزرگ ارتشتاران حدود هزار نفر از مردم مسجد سليمان ضمن حمله به پاسگاه قصد آزاد کردن دو نفر از تظاهرکنندگان را داشتند بر اثر تيراندازي مأموران يک نفر شهيد و يک نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش بولتن خبرگزاري پارس، مراسم بزرگداشتي در سوسنگرد به مناسبت شهادت چهار نفرازاهالي برگزار شد که در پايان ضمن بر پايي تظاهرات و تيراندازي از سوي مأموران 2 نفر به شهادت رسيدند.
-بنا بر گزارش خبرگزاري پارس، ساواک يزد مورد حمله مردم قرار گرفت و به آتش کشيده شد و در پي درگيري مردم با مأموران 8 نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.
پنجشنبه 1357/10/22-11 ژانويه 1979-12 صفر 1399
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان گروه هايي از مردم چالوس هنگام خروج از مسجد هدف تيراندازي مأموران قرار گرفتند که در نتيجه 2 نفر مجروح شدند.
-بعد از ظهر امروز شماري از اهالي بخش لالي- از توابع شهرستان مسجد سليمان-تظاهراتي عليه رژيم بر پا کردند و در نهايت در پي تيراندازي مأموران 3 نفر به شهادت رسيدند.
جمعه 1357/10/22-12 ژانويه 1979-13 صفر 1399
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان، در پي تظاهراتي که در جهرم بر پا شد، يک پيرمرد 80 ساله بر اثر تيراندازي مأموران مجروح شد.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در ساعت 4، زماني که عده اي ازجوانان شهر فسا، انتظامات شهر را برعهده داشتند، از سوي مأموران به آنها تيراندازي شد که در نتيجه 2 نفر از آنها
مجروح شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان حدود 6 هزار نفر از مردم رشت پس از اجتماع در مسجد کاسه فروشان اقدام به برپايي تظاهرات کردند که در پي تيراندازي مأموران يک نفر مجروح شد.
شنبه 1357/10/23-13 ژانويه 1979-14 صفر 1399
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي تظاهراتي که در مسجد سليمان بر پا گرديد، بيمارستان مرکزي، ستون ياد بود دبيرستان محمد رضا شاه و... به آتش کشيده شد و در نهايت بر اثر تيراندازي مأموران يک نفر به شهادت رسيد و 2 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان حدود 4 هزار نفر از مردم شميران به سوي دانشگاه ملي (شهيد بهشتي)حرکت کردند که در نهايت در پي تيراندازي مأموران 3 الي 4 نفر مجروح شدند.
-بعد از ظهر امروز حدود 2 هزار از مردم زنجان پس از شرکت در مراسم چهلم يکي از شهداي اين شهر، اقدام به برپايي تظاهرات کردند که در نهايت در پي تيراندازي مأموران 3 نفر مجروح شدند.
يکشنبه 1357/10/24-14 ژانويه 1979-15 صفر 1399
-بنا بر گزارش روزنامه اطلاعات در پي تظاهراتي که در مسجد سليمان بر پا گرديد، يک نفر به شهادت رسيد و 8 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه اطلاعات، در اثر تيراندازي مأموران به سوي مردم بندرعباس، 4 نفرمجروح شدند.
منبع: نشريه 15 خرداد، شماره 18.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.