دوران سياه محمدرضاشاهي(2)سال 1356، آغاز موجي تازه در انقلاب
1. مقدمه
2. شهادت فرزند امام و آغاز مرحله ي جديد نهضت
3. اهانت به امام و قيام 19 دي قم
4. قيام مردم تبريز و يزد
مردم يزد نيز به پيروي از فرمان امام خميني رحمه الله، در روزهاي 9 و 10 فروردين 1357، حماسه اي ديگر آفريدند. مردم آن ديار با تحريم عيد نوروز، به برپايي مجالس بزرگداشت شهداي قم و تبريز اقدام کردند. در راهپيمايي هاي پرشور مردم يزد، خواسته هاي ايشان مبني بر بازگشت امام از تبعيد، آزادي زندانيان سياسي و برچيده شدن رژيم پهلوي بيان گرديد. با دخالت نيروهاي امنيتي رژيم شاه و تيراندازي آنان به سوي مردم، جمع زيادي از آنان به شهادت رسيده و يا مجروح شدند.
اين سير تحولات باعث وحشت رژيم پهلوي گرديد و به همين خاطر روحانيون زيادي را روانه تبعيدگاه ها و عده زيادي از انقلابيون را روانه بازداشتگاه ها نمود. البته در شهرهاي ديگري همچون کرمان، شيراز، اصفهان، جهرم و اهواز نيز اين اعتراضات وجود داشت و حرکت هاي مردمي در آن مناطق نيز به شدت رژيم شاه را به وحشت انداخت.
5. عيد فطر، نقطه ي عطف حضور مردم
پس از تظاهرات عظيم مردم در روز عيد فطر، امام خميني رحمه الله، طي بيانيه اي، ضمن تبريک آن روز، اين حرکت عظيم مردمي را تجليل نموده، از مردم خواستند تا به بيانات عوام فريبانه رژيم پهلوي اهميتي ندهند و به اين حرکت هاي بنيان کن خود ادامه دهند. در ضمن ايشان از ارتشيان نيز خواستند تا براي حفظ استقلال و بيرون آمدن از زير يوغ اسارت و ذلت وارد عمل شوند.131
6. جمعه ي سياه
7. هجرت امام از عراق به فرانسه
8. شور انقلابي در محرم حسيني
تاسوعا و عاشوراي آن سال نيز حاکي از روح حماسي و حسيني در ميان انقلابيون بود. آيت الله طالقاني اعلام کرد که در روز تاسوعا با وجود تمام خطرات، در راهپيمايي شرکت خواهد کرد و به دنبال اين اعلام، مردم نيز از سوي گروه ها و جمعيت هاي مختلف، به اين راهپيمايي دعوت شدند. در نتيجه، رژيم ناچار شد اجازه راهپيمايي را به آنان بدهد، در اين روز و نيز در روز عاشورا تظاهرات هاي ميليوني برگزار گرديد و اين امر حاکي از آن بود که در ايران زمينه ي يک انقلاب، کاملاَ فراهم است.135
برخي بر اين اعتقادند که ملّت ايران، بيش از هر چيز در آن زمان، نگران آزادي، آسايش و رفاه خود بود و به همين خاطر به دليل محدوديت هاي رژيم شاه در اين جهات، مردم به قيام عليه رژيم دست زدند تا از آن جو اختناق به درآيند. با توجه به اين که بسياري از وقايع انقلاب اسلامي پيوند با آموزه هاي ديني مردم داشته است، آيا شما اين استدلال آنان را مي پذيريد و قيام مردم ايران را صرفاً قيامي ملّي مي دانيد يا اين که انگيزه هاي ديني را محرک قوي تري در اين زمينه مي دانيد؟ در اين زمينه با دوستان خود گفت و گو کنيد.
9. فرار شاه به خارج
از همين رو بود که در راهپيمايي عظيم روز اربعين حسيني، 29 دي ماه 1357، در تهران و ساير شهرها ميليون ها تن شرکت کردند و خلع شاه از مقام سلطنت و استقرار حکومت اسلامي را خواستار گرديدند. در بيانيه ي پاياني اين راهپيمايي حتي تشکيل شوراي انقلاب اسلامي ايران، که از سوي امام خميني رحمه الله مطرح شده بود، مورد تأييد قرار گرفت و حکومت بختيار غيرقانوني معرفي شد.136
10. ورود امام خميني رحمه الله به ايران و پيروزي انقلاب اسلامي
پرسنل هوايي تصميم مي گيرند با هواپيماي اختصاصي امام را از پاريس به تهران منتقل کنند، ولي دولت مانع مي شود. مخالفت دولت با ورود امام به ايران، بازتاب گسترده اي داشت و در اطراف فرودگاه اجتماعات بزرگ اعتراض آميز شکل گرفت. در واقع، بعد از تصميم امام به بازگشت به ايران و مخالفت رژيم پهلوي اين مسأله در رأس همه مسايل قرار گرفت و اولين خواست اجتماعات بزرگ گرديد و در اين رابطه، مسجد دانشگاه تهران، به مرکز ثقل اين تقاضا تبديل شد. دامنه ي گسترده ي اعتراضات در نهايت،دولت بختيار را وادار ساخت تا فرودگاه هاي کشور را مجددا بازگشايي کند. سرانجام با تدبيرهاي ويژه اي، امام خميني رحمه الله در ميان اوج استقبال مردم در ساعت 9/30 روز 12 بهمن ماه وارد فرودگاه تهران شدند و در ميان جمع حاضر، در بهشت زهرا، سخنراني کردند و ماهيت غيرقانوني رژيم پهلوي را بيش از پيش روشن ساخته، خطوط آينده حرکت خود را ترسيم نمودند.
امام خميني رحمه الله (ره) در بخشي از سخنان انقلابي و افشاگرانه ي خود در بهشت زهرا فرمودند:
«و اما دولتي که ناشي مي شود ازيک شاهي که خودش و پدرش غيرقانوني است، خودش علاوه بر او غير قانوني است، و کلايي که تعيين کرده است غير قانوني است، دولتي که از همچو مجلسي و همچو سلطاني انشا بشود، اين دولت غيرقانوني است. اين ملّت حرفي را که داشتند در زمان محدرضاخان مي گفتند که اين سلطنت را ما نمي خواهيم و سرنوشت ما با خود ماست، حالا هم مي گويند که ما اين وکلا را غيرقانوني مي دانيم، اين مجلس سنا را غير قانوني مي دانيم، اين دولت را غيرقانوني مي دانيم. آيا کسي که خودش از ناحيه ي مجلس، از ناحيه ي مجلس سنا، از ناحيه ي شاه منصوب است و همه آن ها غيرقانوني هستند، مي شود که قانوني باشد؟ ما مي گوييم که شما غيرقانوني هستيد بايد برويد ... من بايد عرض کنم که محمدرضاي پهلوي، اين خائن خبيث رفت، فرار کرد و همه چيز ما را به باد داد. مملکت ما را خراب کرد، قبرستان هاي ما را آباد کرد. مملکت ما را از ناحيه اقتصاد خراب کرد ... من دولت تعيين مي کنم! من تو دهن اين دولت ميزنم! من دولت تعيين مي کنم! من به پشتيباني اين ملت دولت تعيين مي کنم!»137
با ورود امام، گروه هايي از ارتش به انقلاب پيوستند و پس از چهار روز، ايشان دولت موقت را تعيين نموده، مهندس بازرگان را به عنوان نخست وزير دولت موقت برگزيدند. در اين مدت درگيري هايي ميان وفاداران به رژيم پهلوي و انقلابيون مسلمان به وجود آمد، اما در نهايت، در 22 بهمن، انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد و رژيم پهلوي پس از 2500 سال حکومت شاهنشاهي در ايران جاي خود را به حکومت اسلامي اي داد که با حمايت و پشتيباني مردم تحقق يافت.
کساني را بيابيد که در صحنه هاي مبارزه با رژيم پهلوي حضور داشتند و از آنان بخواهيد از وقايع آن زمان براي شما بازگو کنند. به نظر شما، نقل تاريخ انقلاب اسلامي چه تأثيري مي تواند در تداوم آن داشته باشد؟ شما با شنيدن وقايع انقلاب اسلامي از زبان حاضران در صحنه، چه احساسي پيدا کرديد؟ اين احساس شما چه کمکي مي تواند به حفظ نظام جمهوري اسلامي بکند؟
11. خلاصه و نتيجه گيري
2. اين موج از انقلاب با شهادت آيت الله سيد مصطفي خميني، فرزند برومند امام خميني رحمه الله آغاز گرديد.
3. در پي درج مقاله توهين آميز در روزنامه اطلاعات به ساحت مقدس امام خميني رحمه الله، اعتراضات وسيعي شکل گرفت که قيام 19 دي مردم قم سرآغاز آن بود.
4. عيد فطر 1357 را بايد نقطه ي آغازين تجمعات گسترده ي ميليوني دانست. جمعه ي سياه نيزيکي از پيامدهاي تشکيل چنين تجمعاتي بود، که هرچند اين تجمع به خاک و خون کشيده شد، ليکن برگ برنده را در دستان انقلابيون قرار داد.
5. امام خميني رحمه الله به دليل محدوديت هاي فراوان رژيم بعث عراق، که در زمان تبعيدشان صورت مي گرفت، با تدبير خويش از عراق به پاريس هجرت نمودند و همين امر زمينه ي تماس آسانتر ايشان را با ساير انقلابيون فراهم ساخت و انقلاب اسلامي به خوبي در آن جا به جهانيان معرفي گرديد.
6. با آغاز حرکت هاي حسيني در ماه محرم، انقلاب اسلامي به نام حماسه عاشورا پيوند خورد و از آن پس، حرکت رو به رشد انقلاب اسلامي، شکل پوياتري به خود گرفت.
7. با گسترش اعتراضات خياباني، شاه مجبور به فرار از خاک ايران گرديد و به دنبال آن، زمينه ي ورود امام خميني رحمه الله به کشور فراهم گرديد و با ورود ايشان و نيز در سايه ي مقاومت هاي مردمي، انقلاب اسلامي در 22 بهمن 1357 به پيروزي رسيد.
منابعي براي مطالعه ي بيشتر:
1. دواني، علي، نهضت روحانيون ايران، ج7و 8، و 9 و 10، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامي، چ2، 1377.
2. عاقلي، باقر، روزشمار تاريخ ايران از مشروطه تا انقلاب اسلامي، ج2، تهران: نشر گفتار، چ2، 1372.
3. قلي پور، جعفر، مواضع امام خميني رحمه الله در برابر نظام سياسي پهلوي و نهادهاي آن، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامي، چ1، 1382.
4. محمدي، منوچهر، مروري بر سياست خارجي ايران دوران پهلوي يا تصميم گيري در نظام تحت سلطه، تهران: نشر دادگستر و نشر ميزان، چ1، 1377.
5. مدني، سيد جلال الدين، تاريخ سياسي معاصر ايران، ج2، قم: دفتر انتشارات اسلامي وابسته به جامعه ي مدرسين حوزه ي علميه قم، چ3، [بي تا].
6. منصوري، جواد، سير تکويني انقلاب اسلامي، تهران: مؤسسه ي چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، چ2، 1375.
پي نوشت ها :
128.قصص (28)، 5 و 6.
129.سيد جلال الدين مدني، تاريخ سياسي معاصر ايران، ج 2، ص 319.
130.جواد منصوري، سير تکويني انقلاب اسلامي، ص 309.
131.علي دواني، نهضت روحانيون ايران، ج 7 و 8، ص 281.
132.همان، ج 1 و 2، ص 318.
133.همان، ج 7 و 8، ص 376.
134.همان، ج 7 و 8، ص 349.
135.سيد جلال الدين مدني، تاريخ سياسي معاصر ايران، ص 401.
136.علي دواني، نهضت روحانيون ايران، ج 9 و 10، ص 141.
137.امام خميني رحمه الله، صحيفه ي امام(بيانات، پيام ها، مصاحبه ها، احکام، اجازات شرعي و نامه ها)، ج 6، ص 13 - 16.