فرمایشات حضرت آیت الله امام خامنه ای (حفظه الل تعالی) درآغازسال 1388

عيد سعيد نوروز 1388را که نزديک به ايام ولادت حضرت خاتم الانبياء(صلي الله عليه و آله و سلم) و امام جعفرصادق(عليه الصلاه و السلام) است و به برکت نزديکي به اين ايام مبارک،شرافت بيشتري پيدا کرده است، به همه ي هم ميهنان عزيزمان در سراسر کشور، و همچنين به ايرانيان ساکن در کشورهاي ديگر جهان در سراسر عالم، و همچنين به
دوشنبه، 27 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرمایشات حضرت آیت الله امام خامنه ای (حفظه الل تعالی) درآغازسال 1388

فرمایشات حضرت آیت الله امام خامنه ای (حفظه الل تعالی) درآغازسال 1388
فرمایشات حضرت آیت الله امام خامنه ای (حفظه الل تعالی) درآغازسال 1388


 






 
بسم الله الرحمن الرحيم
يا مقلب القلوب و الابصار. يا مدبرالليل و النهار . يا محول الحول و الاحوال حول حالنا الي احسن الحال.
عيد سعيد نوروز 1388را که نزديک به ايام ولادت حضرت خاتم الانبياء(صلي الله عليه و آله و سلم) و امام جعفرصادق(عليه الصلاه و السلام) است و به برکت نزديکي به اين ايام مبارک،شرافت بيشتري پيدا کرده است، به همه ي هم ميهنان عزيزمان در سراسر کشور، و همچنين به ايرانيان ساکن در کشورهاي ديگر جهان در سراسر عالم، و همچنين به مردم کشورهايي که عيد نوروز را گرامي مي دارند و آن را براي خود جشن مي گيرند، تبريک عرض مي کنم؛ مخصوصاً تبريک عرض مي کنم به خانواده هاي معظم شهيدان و ايثارگران و جانبازان، و اميدوارم که همه سال نيکويي را در پيش داشته باشند.
سال 87 که برما گذشت،سال بسيار پر ماجرايي بود؛مسائل بين المللي ،و هم در زمينه ي مسائل کشور.در سطح بين المللي حوادث بزرگ و مهمي اتفاق افتاد که بي گمان در مجموعه سياست هاي جهاني داراي تاثيرات عميق و مؤثري است، که از جمله آن ها در زمينه ي اقتصادي، بحران عظيم مالي و اقتصادي است که از کشور آمريکا شروع شد و به اروپا و ديگر کشورها و از جمله به کشورهاي منطقه ي ما رسيد.اين مسئله براي مردم جهان،مسئله بسيار مهمي است؛ نه فقط در زندگي روزمره ي آن ها و برنامه ريزي هاي اقتصادي آن ها تأثير مي گذارد، بلکه در ديدگاه هاي آن ها نسبت به نظريات اقتصادي و اقتصاد سرمايه داري احتمالاً تاثيرات شگرفي را بر جاي خواهد گذاشت. خوشبختانه کشور ما و ملت ما توانستند تا حدود زيادي از آثار زيانبار اين طوفان سهمگين جهاني خود را برکنار بدارند، و البته همچنان مراقبت هاي لازم بايستي ادامه پيدا کند.
از جمله مسائل مهم جهان و منطقه در سالي که گذشت،مسئله ي حمله رژيم صهيونيستي به غزه بود،که همه چشم هاي جهانيان را به خودش معطوف کرد.
عده اي ازاين نظرگاه به مسئله نگاه کردند که با مقاومت اسلامي و با مسئله ي فلسطين، داراي عناد و کينه ي ديرين بودند- که عمدتاً سياستمداران بسياري از کشورهاي غربي ازاين جمله بودند-عده اي هم با نگاه طرفدارانه ي از ملت مظلوم فلسطين و مردم غزه به مسئله نگاه کردند. اما نتايجي که دراين حمله ي ناجوانمردانه و ظالمانه مترتب شد،براي همه دنيا بهت آور بود. بيست و دو روز مردم بي دفاع غزه مقاومت کردند و رژيم صهيونيستي بيست و دو روز با تمام قوا به اين مردم حمله کرد و پايان اين ماجرا با ناکامي رژيم صهيونيست همراه بود؛اين براي مردم دنيا يک تجربه بسيار مهمي است
در زمينه ي امکان مقاومت ملت ها در مقابل زورگويي و ستمگري ستمگران و زورگويان.
غيرازاين ها، مسائل گوناگون متعددي هم در منطقه و همچنين در سطح جهاني اتفاق افتاد که ازآن ها عبور مي کنيم.
در سطح کشور هم مسائل مهمي از آغاز سال تا امروز داشته ايم .سال 87 با خبرهاي خوش هسته اي آغاز شد و ملت ايران آگاه شدند که جوانان آن ها، دانشمندان متبحرو کوشاي آن ها توانستند علي رغم تحريم هاي جهاني ،پيشرفت خودشان را در مسائل هسته اي کشور به اثبات برسانند و توانايي ملت ايران را دريک چنين مسئله ي مهمي به همه ي جهانيان ثابت کنند؛اين براي ملت ايران نه فقط در زمينه علمي،بلکه درزمينه هاي گوناگون ديگر،ارج و اعتبارجديدي را در چشم هاي جهانيان به وجود آورد.
مجلس شوراي اسلامي هم بحمدالله براي دوره ي هشتم تشکيل شد و درطول سال، اين مجلس با همکاري دولت محترم کارهاي خوبي را تصويب و اقدام کردند،که اميدواريم اين همکاري همچنان ادامه داشته باشد.
درطول سال 1387 بحمد الله کارهاي بزرگ ديگري هم در زمينه هاي مختلف انجام گرفته است. در همين زمينه ي هسته اي، در پايان سال 1387 راه اندازي موقت و آزمايشي نيروگاه بوشهر را داشتيم، که اين هم خبرمهم و بزرگي است. البته اين هم از نتايج پيشرفت دانشمندان خود ما درداخل کشوراست که همه دنيا را قانع کرد که راه پيشرفت هسته اي ملت ايران را نمي شود بست.
درزمينه ي مسائل علمي،کارهاي بزرگ ديگري هم انجام گرفته است که شمارش آن ها وقت طولاني و مفصلي را خواهد گرفت. من ازنزديک شاهد برگزيده اي از اين پيشرفت هاي علمي بودم و درنمايشگاهي آن ها را ازنزديک مشاهده کردم،که حقيقتاً شگفت آوراست. جوانان امروز ما و ملت پرهمت و پرتلاش ما توانسته اند در زمينه ي علمي پيشرفت شگرفي را نشان بدهند و اين پيشرفت هاي مهم و شگفت آور،تبليغات سي ساله ي عليه انقلاب را که ازاطراف و اکناف تبليغ مي کردند،خنثي کرد.
ازجمله ي اين پيشرفت هاي علمي و فناوري،پرتاب ماهواره ي اميد بود.اين، قدم اول از اين کاربزرگ است که کشور را در رديف کشورهاي بسيار معدود جهان در مورد اين فناوري قرار داد و چشم جهانيان را متوجه ايران کرد و نشان داد که ملت ايران از درون مي جوشد و از درون رشد مي کند و توانايي پيشرفت ملت ايران، توانايي محدودي نيست.
در زمينه ي مسائل مهم اقتصادي هم من بايد به ملت عزيزمان عرض کنم که علي رغم موج عظيم و طوفان خانه براندازرکود اقتصادي و بحران اقتصادي در عالم، و علي رغم تحريم هايي که عليه ايران به خاطرمسئله ي انرژي هسته اي و ديگر مسائل انجام گرفت،مسئولين کشورتوانسته اند بر اين موج فائق بيايند و تا حدود زيادي تبعات و آثارمنفي اين موج را درکشور کنترل کنند و نگذارند که ملت ما دراين موج عظيمي که خيلي از کشورها را دچار مشکلات بسيار زيادي کرد،بغلتد و ملت سر پاي خود بايستد.ان شاء الله پيشرفت هاي اقتصادي بايد روز به روز شکوفاتر بشود و ملت را خوشحال ترکند و ان شاء الله امکان و زمينه ي پيشرفت هاي گوناگون را در عرصه هاي مختلف به وجود بياوردو
همان طورکه مشاهده مي کنيد،سال نوآوري و شکوفايي خوشبختانه با نوآوري هاي زياد و شکوفايي هاي چشمگيرهمراه خواهد شد و توانست اين شعار را در مرحله ي مقدماتي خود کاملاً فعال کند.البته شکوفايي و نوآوري مخصوص اين سال نبود؛ ما در آينده هم درسال هاي گوناگون بايستي همين خط را با جديت پيگيري و تعقيب کنيم و ان شاء الله خود را به نقطه اي که در زمينه ي علمي و فناوري،شايسته ي ملت ايران است،برسانيم.
سال جاري که ازاين لحظه آغاز مي شود، سال مهمي است و اميدواريم که ملت ايران بتواند بر تجربيات گوناگون اين سال هم با قدرت خود-که ازايمان به خدا سرچشمه گرفته است-غلبه کند و ان شاءالله حوادثي را که درطول يک سال ممکن است در سطح جهان و منطقه و کشوراتفاق بيفتد، همه را به سود خود تمام کند.
آنچه من به ملت عزيزمان عرض مي کنم، اين است:ما دردعاي اول سال خوانديم که: «يا محول الحول و الاحوال. حول حالنا الي احسن الحال»؛حال ما را به نيکوترين حال ها تبديل کن.اين ،اراده ي الهي است؛ اما تلاش ملت ايران، تلاش خود آحاد ما مردم، يقيناً لازم است و زمينه ي ضروري براي توجه لطف خدا و رحمت الهي است. ما بايد همت کنيم براي تحويل احوال خود، براي نيکوکردن زندگي خود، ذهن خود، دل خود، دنيا و آخرت خود؛ اين وظيفه يکايک ملت ايران است. عرصه ي گسترده ي عظيمي از معنويات و امور ديني و ذهنيات انسان تا حقايق خارجي و آنچه که مورد ابتلاي در زندگي روزمره ي ما و زندگي شخصي ما و زندگي اجتماعي ماست؛ زير اين دستور بزرگ الهي قرار گرفته است: «حوّل حالنا الي احسن الحال». من فقط به يک نمونه اکتفا مي کنم و اين را مصداق برجسته و بارزي ازتحويل احوال خودمان به شمار مي آورم و به شما ملت عزيزعرض مي کنم.
ما در زمينه ي مصرف،در زمينه ي هزينه کردن منابع مالي کشورکه به وسيله خود ما و به وسيله ي همه ي برادران هم ميهن ما و به وسيله ي مسئولين کشور با زحمت زياد به وجود مي آيد،دچار نوعي بي توجهي هستيم،که بايستي اين را تبديل کنيم به يک توجه و اهتمام خاص.ما دچاراسراف هستيم،ما دچار ولخرجي و ولنگاري در مصرف هستيم؛اين را من در اول سال، ان شاءالله درسخنراني،با جزئيات آن براي مردم عزيزمان توضيح خواهم داد.اما امروز فقط اجمالاً عرض مي کنم؛بسياري از منابع کشور،شايد بشود گفت بخش مهمي از منابع کشور در همه زمينه ها- چه در زمينه ي مسائل شخصي، و چه تا حدودي در زمينه هاي عمومي-صرف اسراف ها و زياده روي هاي ما در مصرف مي شود. ما بايستي مصرف کردن را مدبرانه و عقلانه مديريت کنيم.مصرف نه فقط از نظراسلام، بلکه ازنظرهمه ي عقلاي عالم،چيزي است که بايد تحت کنترل عقل قرار بگيرد. با هوي و هوس، با خواهش دل و آنچه که نفس انسان از انسان مطالبه مي کند،نمي شود مصرف را مديريت کرد. کار به جايي مي رسد که منابع کشور به هدر مي رود، شکاف بين فقرا و اغنياء زياد مي شود، عده اي در حسرت اوليات زندگي مي مانند و عده اي با ولخرجي و ولنگاري در مصرف، منابع را هرز وبه هدرمي دهند.
ما بايستي الگوي مصرف را اصلاح کنيم . ما بايستي به سمت اصلاح الگوي مصرف حرکت کنيم.مسئولين کشور در درجه ي اول-چه قوه ي مقننه،چه قوه ي مجريه، و چه سايرمسئولين کشور؛قوه ي قضائيه و غيرآن ها-و اشخاص و شخصيت ها در رتبه هاي مختلف اجتماعي،و آحاد مردم ما از فقيرو غني،بايستي به اين اصل توجه کنند که بايد الگوي مصرف را اصلاح کنند. اين جور مصرف کردن همه ي زمينه ها- در امورضروري زندگي،در زيادي هاي زندگي- مصرف کردن بي رويه و بدون منطق و بدون تدبيرعقلاني،به ضرر کشور و به ضرر آحاد و اشخاص ماست. من از عموم مردم و به خصوص از مسئولين درخواست مي کنم،خواهش مي کنم که در اين زمينه فعاليت خودشان را در اين سال زياد کنند، افزايش بدهند و براي اصلاح الگوي مصرف برنامه ريزي کنند.
لذا من اين سال را، سال «حرکت مردم و مسئولين به سوي اصلاح الگوي مصرف» مي دانم و اميدوارم که اين عنوان- که « اصلاح الگوي مصرف» است- براي همه ما دستورالعمل باشد و همه ي ما بتوانيم بر طبق اين شعارمهم و حياتي و اساسي براي کشور عمل کنيم و از منابع کشورمان به بهترين وجهي استفاده نماييم.
ياد امام عزيز و بزرگوار را گرامي مي دارم؛ياد شهيدان عزيز را گرامي مي دارم و به همه ي آحاد ملت ايران مجدداً سلام و تبريک عرض مي کنم.
والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته
منبع:پیمانه مصرف ، قنبرعلي تيموري ، انتشارات تسنیم دانش ،1388



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.