پژوهشي در الگوي مطالعه سنت هاي اجتماعي در قرآن (2)
انواع سنت هاي اجتماعي
سنت هاي منصوص و استنباطي
نوع ديگر از سنت ها از حيث شيوه ذکر و نحوه استفاده، «سنت هاي استنباطي » است. در اين نوع سنت، محقق نه با کلمه «سنت» در آيات روبرو است و نه رابطه اي علي و معلولي و يا تأثير و تأثر را به روشني مي بيند، بلکه کشف سنت ها در اين شکل سنت وابسته به مطالعه، شأن نزول آيات، زمينه هاي تاريخي و کنار هم چيدن آيات و حتي کمک گرفتن از روايات ناظر بر آيات حامل سنت مي باشد. نمونه بارز اين نوع سنت، آيات «سير و عبرت» است. (1) آيات بيانگر «سير و عبرت» خود سنت نيستند، اما اگر با داده هاي تاريخي از سرنوشت اقوام پيشين ضميمه گردند، و يا از آيات هلاکت اقوام گذشته و عذاب امت هاي پيامبران سابق به عنوان تفسير آيات سير و عبرت استفاده شود، آيات سير و عبرت بيانگر سنتي از سنت هاي الهي خواهد بود و ما قادر خواهيم بود از مجموع آيات سير و نظر قوانين عام و جهان شمولي را به دست آوريم.
سنت هاي نخستين و ثانوي
شواهد قرآني فراواني براي هر دو نوع سنت وجود دارد؛ يک مرتبه در آيات اشاره مي شود که تقوي باعث وفور نعمت و نزول برکات آسماني و زميني مي گردد ( اعراف:96) و يا اينکه حق استوار و باطل نابودشدني است. (2) همچنين اينکه کفران نعمت هاي الهي موجب فقر و اضطراب در جامعه مي گردد. (3) در آيات ذکر شده و آيات مشابه ديگر، غرض اين است که رابطه منطقي ميان دو امر مرتبط با زندگي جمعي انسان ها بيان گردد. ولي گاهي هم آيات درصدد ذکر وجود و يا يکي از خصوصيات سنت هاي الهي است. مثل آيه «يريد الله ليبين لکم و يهديکم سنن الذين من قبلکم » ( نساء: 26) که بيانگر تحقق سنت در گذشته، و آيه 77 سوره مبارکه اسراء، که حاکي از فراگيري و جهان شمولي سنت ها است. (4) همچنين آيه 23 سوره مبارکه فتح، که سخن از تبديل ناپذيري سنت ها به ميان آورده است. (5) جهان شمولي و تبديل ناپذيري سنت، خود سنتي از سنت هاي الهي است اما سنتي است که قانونمندي خود سنت را بيان مي کند، نه قانونمندي پديده هاي خاص اجتماعي و غيراجتماعي را.
سنت هاي اختياري و اجباري
دسته دوم، سنت هايي است که تحت اراده انسان ها نيست و اراده انسان ها در قبال چنين سنني منفعل است. برخي، قوانين بيولوژيک ذکر شده در قرآن را نظير رشد، تولد و مرگ انسان ها از اين قبيل برشمرده اند. (8) از اين رو، آيه «و لکل أمة أجل فإذا جاء اجلهم لا يستأخرون ساعة و لا يستقدمون» ( اعراف:34) و آيه «هو الذي خلقکم من طينٍ ثم قضي أجلاً مسميً عنده» ( مائده: 2) اگر ناظر به مرگ فيزيولوژيک باشد، حاکي از سنت اجباري خواهد بود.
ذکر اين دسته بندي به اين دليل ضرورت است که مطالعه سنت ها، به منظور به دست آوردن قوانين حاکم بر جامعه و تحت کنترل قرار دادن آن و همچنين ارائه راهکارهاي عملياتي براي مديريت بهتر جامعه انساني، وقتي ميسر است که محور مطالعات ما، سنت هايي باشد که انسان بتواند در تحقق آن اثر بگذارد و نتايج مترتب بر رفتار را با تغيير در الگوي رفتار متحول سازد.
الگوي مطالعه سنت هاي اجتماعي در قرآن
متغيرها و مفاهيم کيفي در سنت
سنت ها و روش تحليل محتوي
سنت هاي اجتماعي دو خصيصه روش شناختي دارد: اين دو خصيصه به پژوهشگر سنت ها مدد مي رساند که روش درست و مناسب را در مطالعات خود انتخاب کند. يکي از آن دو خصيصه «کيفي بودن» پديده ها، متغيرها و اوصافي است که در سنت ها مورد تأکيد قرار گرفته است. ديگر اينکه، مطالعه سنت ها وابسته به متون ديني است. مقتضاي اين دو خصوصيت اين است که محقق سنت به روش تحليل محتوي اقدام نمايد؛ زيرا يکي از کاربردهاي تحليل محتوي شناخت، تفسير و تأويل کتب مقدس ديني است. (14) همچنين تحليل محتوي سبب مي شود بعد ناپيدا، ذهني، کيفي و عميق مفاهيم و متون کشف و دسترس پذير شود. (15) مفاهيم ديني از جمله مفاهيم حامل سنت ها، نيازمند مطالعه عمقي و اکتشافي است. از اين رو، روش تحليل محتوي، مناسب ترين روش براي مطالعه سنت ها خواهد بود.
تفسير قرآن و روش تحليل محتوي
روش تحليل محتوي نسبت به ساير روش ها، انعطاف پذيرتر و با تفسير به معناي مذکور همسوتر است؛ زيرا مطالعه سنت به روش تحليل محتوي نه تنها سنت را از ريشه هاي قرآني و تفسيري اش دور نمي کند، بلکه با تعمق بيشتر بر محتوي مفاهيم و آيات، فهم و تفسير بهتر و عميق تر آنها را امکان پذير مي سازد.
تحليل ساختاري محتوي
با توجه به خصوصيات ذکر شده در اين روش، محقق سنت هاي اجتماعي در قرآن مي بايست به نکاتي چند توجه نمايد: اولاً، سنت هاي اجتماعي قوانيني است که از دل مجموعه اي از آيات قرآن کريم قابل دستيابي است. رويارويي با انبوهي از آيات مي طلبد که محقق به صورت ساختارمند بدانها توجه کرده و با کنار هم قرار دادن آيات و مقايسه محتوي آنها به اين مهم دست يابد. ثانياً، چنانکه در تقسيم بندي سنت ها ذکر شد، سنت ها يک سره منصوص نيستند، بلکه بخش قابل توجهي از آنها استنباطي هستند. استنباطي بودن سنت ها اقتضاء دارد که محقق با مطالعه الگومند و با کنار هم قرار دادن منطقي آيات، قوانين مطوي در آيات را فهم و در اختيار علاقمندان معارف قرآني قرار دهد. ثالثاً، براي دسترسي بهتر به نتايج مورد نظر آيات، سزاوار است محقق الگو و چارچوبي براي مطالعه آيات حامل سنت در نظر گيرد تا هم از تفسير به رأي در امان بماند و هم نتايج به دست آمده از مطالعه سنت ها در محافل علمي مورد قبول قرار گيرد.
پينوشتها:
1. فسيروا في الارض آل عمران آيه 137. فاعتبروا يا اولي الابصار سوره حشر آيه 2. و آيه هاي 13 آل عمران، 11 انعام، 69 نحل، 20 عنکبوت، 42 روم و 18 سبأ.
2. «أنزل من السماء ماءً فسالت أودية بقدرها فاحتمل السيل زبداً رابيا و مما يوقدون عليه في النار ابتغاء حليه أو متاع زبد مثله کذلک يضرب الله الحق و الباطل فأما الزبد فيذهب جفاءً و أما ما ينفع الناس فيمکث في الارض» رعد آيه 17. و «و قل جاء الحق و زهق الباطل إن الباطل کان زهوقا» اسراء آيه 81.
3. و ضرب الله مثلاً قرية کانت آمنهً مطمئنةً يأتيها رزقها رغداً من کل مکان فکفرت بأنعم الله فأذاقها الله لباس الجوع و الخوف بما کانوا يصنعون.
4. «سنة من قد أرسلنا قبلک من رسلنا و لا تجد لسنتنا تحويلاً»
5. «سنه الله التي قد خلت من قبل ولن تجد لسنة الله تبديلاً»
6. نمونه هاي زيادي از آيات حامل سنتها به صورت قضيه شرطيه بيان شده است مثل آيه 16 اسراء، 11 رعد، 16 جن.
7. سيدمحمدباقر صدر، المدرسه القرآنيه، ص 78.
8. محمد هيشور، سنن القرآن في قيام الحضاره و سقوطها، ص 27.
9. Qualitive variable.
10. باقر ساروخاني، روش هاي تحقيق در علوم اجتماعي، ج 1، ص 125.
11. Qualitive method.
12. Edgar F.Borgatta, Encyclopedia of sociology,Macmillan reference USA,V.4 ,P.2287.
13. آنسلم استراس، جوليت کوربين، اصول روش تحقيق کيفي، ترجمه، بيوک محمدي، ص 19.
14. باقر ساروخاني، روش هاي تحقيق در علوم اجتماعي، ج 2، ص 301.
15. همان، ص 297.
16. سيدمحمدحسين طباطبايي، الميزان، ج 1، ص 4.
17. Structural analyses.
18. ريمون کيوي و لوک وان کامپنهود، روش تحقيق در علوم اجتماعي، ترجمه عبدالحسين نيک گهر، توتيا، ص 240.
19. همان.
* كارشناسي ارشد جامعه شناسي.
ادامه دارد...
/ج