راهکاری جامع برای احیای رمز عبور لو رفته ایمیل

در این مقاله تکنیک هایی برای جلوگیری از افشا شدن و از دست رفتن رمز عبور در اختیار شما می‌گذاریم، چون اگر کسی رمز عبور شما را به دست آورده و بتواند وارد ایمیل شما شود،می تواند تمامی سرویس های که از طریق ایمیل با آن در ارتباط هستید را نیز در اختیار بگیرد.
سه‌شنبه، 15 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکاری جامع برای احیای رمز عبور لو رفته ایمیل

راهکاری جامع برای احیای رمز عبور لو رفته ایمیل
راهکاری جامع برای احیای رمز عبور لو رفته ایمیل


 





 
اگر رخنه ای در سرویس اصلی شما مانند ایمیل ایجاد شود، باید حتما به آن رسیدگی کنید و کنترل رمزهای عبور خود را به دست بگیرید.
در این مقاله تکنیک هایی برای جلوگیری از افشا شدن و از دست رفتن رمز عبور در اختیار شما می‌گذاریم، چون اگر کسی رمز عبور شما را به دست آورده و بتواند وارد ایمیل شما شود،می تواند تمامی سرویس های که از طریق ایمیل با آن در ارتباط هستید را نیز در اختیار بگیرد.
 

ریست کردن یا باز یافت رمز عبور
 

ابتدا باید رمز عبور خود را احیا کنید. عملیات باز یابی رمز عبور سرویس های ایمیل مختلف متفاوت است.برای راحتی کار شما لینک ریست سه سرویس معروف yahoo و google و Hotmail را قرار می دهیم.
در هر سه سرویس علاوه بر گزینه بازیابی رمز عبور گزینه ای دیگری وجود دارد تا اگر فکر می کنید شخص دیگری نیز از ایمیل‌تان استفاده می کند، می توانید آنرا انتخاب کنید.
رمز عبور قبلی خود را به رمز عبوری کاملا متفاوت تبدیل کنید. رمز عبور جدید خود را از ترکیب حروف بزرگ و کوچک و علائم و اعداد بسازید و در صورت لزوم آن را برروی کاغذی بنویسید.در این مرحله مهم ترین کار تغییر رمز عبور به رمزی جدید و غیر قابل عبور است. حین ورود به ایمیل تنظیمات دیگر را نیز دستکاری کنید.

تصدیق دو مرحله ای را فعال کنید
 

با فعال کردن این سرویس، برای دست یابی به ایمیل تان علاوه بر رمز عبور ایمیل به اپلیکیشنی دیگر نیز جهت تصدیق نیازمندید.
علاوه بر تغییر رمز عبور و فعال سازی تصدیق دو مرحله ای به تنظیمات ایمیل خود بروید تا مطمئن شوید همه چیز تحت کنترل تان است.
۱) Recovery mail خود را که هنگام ثبت نام انتخاب کرده اید، چک کنید.
۲) یاد آور رمز عبور (password hint) را با سوال های جدید معاوضه کنید، تا فقط خود از آن مطلع شوید.
توجه کنید که در پاسخ به این سوالات از اطلاعات ابتدایی خود مثل تاریخ تولد، محل زندگی، نام شرکت، یا نام حیوان خانگی تان استفاده نکنید، چراکه این اطلاعات را به راحتی از پروفایل فیس بوکتان می توان بدست آورد.
اگر می خواهید امنیت بیشتری را برای خود تضمین کنید برای مثال خود را به جای پدرتان یا شخص سومی که آشنایی نسبتا خوبی از او دارید قرار داده و به سوا ل‌ها پاسخ دهید.
۳) تنظیمات email forwarding را چک کنید تا اطمینان یابید میل هایتان برای شخص سومی ارسال نمی شود.

این سه مرحله را حتما به خاطر داشته باشید.
 

همه ی پسوردهای حسا بهای مرتبط با میل تان را تغییر دهید.
آدرس ایمیل در های ورودی به دنیای اینترنت شما هستند.اگر کسی به میل تان دسترسی یابد میتواند به حساب های بانکی ، کارت های اعتباری ، سایت ها وانجمن هایی که در آن عضوید دسترسی یابد.اگر چه تغییر رمز عبور تمامی حساب هایتان در سایت های مختلف کاری سخت و وقت گیر است ، اما شما را دربرابر خطر های بعدی ایمن میکند.

از نرم افزار های مدیریت رمز عبور استفاده کنید.
 

بیشتر افراد از این نرم افزارها استفاده نمیکنند و دلایل بسیاری می آورند: ” من حافظه خیلی خوبی دارم” ،” به این نرم افزار ها اطمینان ندارم” و از این جور چیزها…
ولی با این وجود بهتر است از نرم افزار مدیریت رمز عبور استفاده کنیم.بهره نبردن از چنین ابزاری مانند انجام محاسبات سنگین بدون استفاده از ماشین حساب است.
با استفاده از lastpass، keepass و نرم افزارهای معتبر دیگر میتوانید رمز عبورهای قوی بسازید، بدون انکه مجبور باشید آنها را به خاطر بسپارید.

راهکاری جامع برای احیای رمز عبور لو رفته ایمیل

میل تان را برای یافتن تمامی حساب های ساخته شده با آن جستجو کنید.
به خاطر آوردن رمز عبور حساب هایی که روزانه با آن سروکار دارید کار مشکلی نیست ،اما ممکن است در سایتهایی حساب داشته باشد و به خاطر نیاورید.پس ،از لغت های کلیدی مثل “welcome to “، “reset” ، “recovery”، “verify” “password” ،”username”،” login”، “account”ترکیب آنها مانند”reset password” و یا “verify password” برای یافتن میل های رسیده از این سایت ها اقدام کنید و رمز عبور آنها را نیز تغییر دهید. اگر چه کار طاقت فرسایی است اما به خاطر داشته باشید که با پشتیبانی نرم افزار مدیریت رمز عبور دیگر نگران از دست رفتن آنها نیستید.

از رمز عبور های قوی استفاده کنید
 

اگراز نرم افزار مدیدریت رمز عبور استفاده کنید این دیگر یک مشکل به حساب نمی آید.
Lastpass برای مثال رمزساز خودکار داردوبا یک کلیک رمز عبوری مانند ” Myy0vNncg6dlYrbhVjo1 ” برایتان میسازد با کلیکی دیگر پسورد را به حسابتان اختصاص میدهد.
اما اگر از چنین نرم افزارهایی بهره نمی برید ،باید قوانینی سخت و سریع برای ایجاد رمز عبور به کار برید.
رمز عبور ها باید طولی بیشتر از حداقل اجباری داشته باشند.اگر سرویس به شما اجازه ساخت رمز عبور بین ۶ تا ۲۰ کارکتر را میدهد طولانیترین پسورد ممکن را بسازید
از لغات موجود در فرهنگ لغت برای ساختن رمز عبور استفاده نکنید ، چراکه یک نرم افزار ساده رمز شکن نیز میتواند آنرا بیابد.از اسم ، آدرس میل، نام حساب، ویا نام های ساده مانند نام خیابان ویا شرکتتان برای ساخت رمز عبور استفاده نکنید.هم چنین ترکیب های ساده صفحه کلید مثل qwerty نیز بسیار شکننده اند.
برای رمز عبور از عبارات استفاده کنید .برای مثال اگر درسایت کتابخوانی عضوید میتوانید عبارت’I love to read books” را به صورت “!luv2ReadBkz” درآورده و رمز عبور خود قرار دهید. این رمز عبور به اندازه کافی قوی است و راحت به خاطر سپرده میشود.
برای اینکه رمز عبور خود را بسنجید می توانید به سایت http://howsecureismypassword.net بروید،رمز خود را وارد کنید.این سایت به شما میگوید که چه زمانی لازم است تا یک هکر رمز شما را با ابزار رمز شکن به چنگ آورد.

نکات دیگری که حتما بایستی رعایت کنید
 

برای هر سرویس از رمز عبوری مجزا استفاده کنید.در اینصورت اگر (برا مثال )سایت بازی که درآن عضوید ،هک شود ؛هکر به میل شما و یا حساب های دیگرتان به دلیل عدم تشابه رمز عبور ، نمیتواند دسترسی یابد.

رمز عبور خود را تغییر دهید
 

اگر از سیستم وایرلس عمومی یا کافی نت برای دسترسی به حسابتان استفاده میکنید ،در معرض خطر شنود قرار دارید.پس بهتر است رمز عبور خود را پس از مدتی تغییر دهید.

رمز عبور خود را در جای امن نگه دارید
 

اگر آنرا در دفترچه تان یادداشت میکنید،کشوی میز را قفل کنید.اگر از نرم افزار مدیریت رمز عبور استفاده میکنید ، رمز عبوری مناسب بگذارید.اگر آنرا در فایلی رو کامپیوتر تان ذخیره میکنید،حتما فایل را رمز گذاری کنید.

از تبادل غیر امن خودداری کنید
 

هیچ گاه رمز عبورتان را برای خودتان میل یا اس ام اس نکنید .چراکه ممکن است در بین راه توسط شخص سومی ارتباطتان شنود شود.

رمز عبور خود را به اشتراک نگذارید
 

همانطور که نباید رمز عبورتان را در اختیار سرویس ها قرار دهید ، آن ها را در اختیار دوستانتان نیز قرار ندهید،دوست ،رئیس ، هیچ شرکت و یا موسسه ای به رمز عبورشما نیازی ندارد.
در این حال ، با طی تمامی این مراحل شما رمز عبور هایی یکتا ، قوی و سازمان یافته خواهید داشت.

منبع:http://www.barsam.ir
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.