اصلاح الگوي سنت
نويسنده:محمدعلي کاروان
نگرشي به برخي آداب و رسوم قديمي ازدواج
اغلب مردم دنيا به واسطه شرايط خاص اقليمي، فرهنگي، مذهبي و ... خود را مقيد به رعايت يک سري آداب و رسوم خاص مي دانند. اين آداب و رسوم در بعضي موارد موجب پيشرفت و توسعه ي اجتماعي و فرهنگي جوامع شده و گاهي نيز در جهت عکس آن عمل مي کند. با نگاهي عميق به هر يک از رسوم پديد آمده در ميان اقوام و ملت هاي گوناگون به فسلفه اي که موجب پديدار شدن آن عادت شده پي خواهيم برد. يافتن اين فلسفه ها ما را در شناسايي هرچه بهتر ملت ها و اقوام رهنمون مي سازد.
موضوع ازدواج، مقوله اي است که بخش بسيار بزرگي از عادت ها، رسوم و آداب هر ملت را به خود اختصاص مي دهد. هر قوم، قبيله و گروه از مردم با توجه به شرايط خود، را ملزم به رعايت اين آداب و رسوم مي دانند.
موضوعي که در اين جا قصد پرداختن به آن را داريم نگاه کوتاهي به بخشي از آداب و رسوم مردم اصفهان همراه با نيمه نگاهي به فلسفه ي اين آداب مي باشد.
علت پرداختن به اين موضوع اين است که اگر نگاهي به فلسفه ي وجود آداب و رسوم معمول در ازدواج بيندازيم به اين نکته پي خواهيم برد که رسوم فعلي حاکم در جامعه نسبت به اصل اين آداب و عادات و شاخ و برگ هاي فزاينده اي پيدا کرده که گاه با فلسفه ي اصلي اين رسوم مغايرت دارد و صرفاً به واسطه ي گذشت زمان اين تغييرات در آداب و رسوم عادت شده است. اگر با نگاهي عاقلانه به اين موضوع بنگريم و در يک جنبش فرهنگي، آداب و رسوم خود را با اصل آنها که مبتني بر فلسفه هاي محکم و دلايل منطقي مي باشد بازگردانيم در زمينه ي جلوگيري از بسياري از هزينه هاي گزاف و بيهوده قدم مهمي برداشته ايم. شايد نامگذاري سال (1388)به عنوان اصلاح الگوي مصرف بهانه بسيار خوبي براي آغاز اصلاح اين بخش مهم از آداب و رسوم باشد.
قبل از شروع بحث به دو نکته مقدماتي اشاره مي کنيم.
-آداب و رسوم مردم اصفهان آن چنان گستردگي دارد که شايد مردم هر منطقه از آن آداب گوناگوني براي خود داشته باشند که بررسي آن فرصت فراخي مي طلبد لذا در اين کوتاهه تنها مي توانيم به بخشي از اين آداب گسترده بپردازيم.
-آداب و رسوم ذکر شده در اين مطالب مربوط به اصفهان قديم بوده و سعي شده با نام قديم آن نيز آشنايي پيدا شود.
جلسات خواستگاري اغلب بدون حضور داماد و صرفاً زنانه برگزار مي شد.
در اين جلسات که تعداد آنها از (2)تا سه جلسه بود. با حضور زنان بزرگ خانواده داماد و خانواده ي عروس به همراه عروس برگزار مي شد.
در صورت موافقت طرفين مراسم «شيريني خوران» برگزار مي گرديد.
پس از مراسم شيريني خورون نوبت به کدخدا کنون يا همان مهربرون امروزي مي رسد.
مي گردد. نکته ي جالب توجه اين مراسم فضاي برگزاري آن مي باشد. در هنگام قرائت صيغه عروس به روي پارچه ي سفيد (2×1) به نام سوزني و داخل جانماز مي نشسته و صيغه قرائت مي شده است. پذيرايي جلسه چاي و شربت و شيريني بود.
در اين مراسم هديه اي به عنوان نامزدي به عروس از طرف خانواده ي داماد اهدا مي شد که غالباً يک قطعه طلا بود. اين هديه به همراه يک کاسه نباتي که در مراسم پشت پا توسط خانواده ي عروس به خانواده داماد اهدا شده بود، داده مي شد. پس از مراسم صيغه خانواده عروس در ازاي هديه ي که به دختر آنها داده شده بود (نامزدي) در همان کاسه نباتي که در چندين مرتبه رد و بدل شده بود يک قباره کت و شلوار به همراه مقداري نقل به خانواده ي داماد به عنوان پشت پا هديه مي دادند.
اغلب مردم دنيا به واسطه شرايط خاص اقليمي، فرهنگي، مذهبي و ... خود را مقيد به رعايت يک سري آداب و رسوم خاص مي دانند. اين آداب و رسوم در بعضي موارد موجب پيشرفت و توسعه ي اجتماعي و فرهنگي جوامع شده و گاهي نيز در جهت عکس آن عمل مي کند. با نگاهي عميق به هر يک از رسوم پديد آمده در ميان اقوام و ملت هاي گوناگون به فسلفه اي که موجب پديدار شدن آن عادت شده پي خواهيم برد. يافتن اين فلسفه ها ما را در شناسايي هرچه بهتر ملت ها و اقوام رهنمون مي سازد.
موضوع ازدواج، مقوله اي است که بخش بسيار بزرگي از عادت ها، رسوم و آداب هر ملت را به خود اختصاص مي دهد. هر قوم، قبيله و گروه از مردم با توجه به شرايط خود، را ملزم به رعايت اين آداب و رسوم مي دانند.
موضوعي که در اين جا قصد پرداختن به آن را داريم نگاه کوتاهي به بخشي از آداب و رسوم مردم اصفهان همراه با نيمه نگاهي به فلسفه ي اين آداب مي باشد.
علت پرداختن به اين موضوع اين است که اگر نگاهي به فلسفه ي وجود آداب و رسوم معمول در ازدواج بيندازيم به اين نکته پي خواهيم برد که رسوم فعلي حاکم در جامعه نسبت به اصل اين آداب و عادات و شاخ و برگ هاي فزاينده اي پيدا کرده که گاه با فلسفه ي اصلي اين رسوم مغايرت دارد و صرفاً به واسطه ي گذشت زمان اين تغييرات در آداب و رسوم عادت شده است. اگر با نگاهي عاقلانه به اين موضوع بنگريم و در يک جنبش فرهنگي، آداب و رسوم خود را با اصل آنها که مبتني بر فلسفه هاي محکم و دلايل منطقي مي باشد بازگردانيم در زمينه ي جلوگيري از بسياري از هزينه هاي گزاف و بيهوده قدم مهمي برداشته ايم. شايد نامگذاري سال (1388)به عنوان اصلاح الگوي مصرف بهانه بسيار خوبي براي آغاز اصلاح اين بخش مهم از آداب و رسوم باشد.
قبل از شروع بحث به دو نکته مقدماتي اشاره مي کنيم.
-آداب و رسوم مردم اصفهان آن چنان گستردگي دارد که شايد مردم هر منطقه از آن آداب گوناگوني براي خود داشته باشند که بررسي آن فرصت فراخي مي طلبد لذا در اين کوتاهه تنها مي توانيم به بخشي از اين آداب گسترده بپردازيم.
-آداب و رسوم ذکر شده در اين مطالب مربوط به اصفهان قديم بوده و سعي شده با نام قديم آن نيز آشنايي پيدا شود.
مراسم خواستگاري(دلالگي)
جلسات خواستگاري اغلب بدون حضور داماد و صرفاً زنانه برگزار مي شد.
در اين جلسات که تعداد آنها از (2)تا سه جلسه بود. با حضور زنان بزرگ خانواده داماد و خانواده ي عروس به همراه عروس برگزار مي شد.
در صورت موافقت طرفين مراسم «شيريني خوران» برگزار مي گرديد.
«شيريني خورون»
پس از مراسم شيريني خورون نوبت به کدخدا کنون يا همان مهربرون امروزي مي رسد.
کدخداکنون(مهربرون)
پشت پا
مراسم صيغه
مي گردد. نکته ي جالب توجه اين مراسم فضاي برگزاري آن مي باشد. در هنگام قرائت صيغه عروس به روي پارچه ي سفيد (2×1) به نام سوزني و داخل جانماز مي نشسته و صيغه قرائت مي شده است. پذيرايي جلسه چاي و شربت و شيريني بود.
در اين مراسم هديه اي به عنوان نامزدي به عروس از طرف خانواده ي داماد اهدا مي شد که غالباً يک قطعه طلا بود. اين هديه به همراه يک کاسه نباتي که در مراسم پشت پا توسط خانواده ي عروس به خانواده داماد اهدا شده بود، داده مي شد. پس از مراسم صيغه خانواده عروس در ازاي هديه ي که به دختر آنها داده شده بود (نامزدي) در همان کاسه نباتي که در چندين مرتبه رد و بدل شده بود يک قباره کت و شلوار به همراه مقداري نقل به خانواده ي داماد به عنوان پشت پا هديه مي دادند.
مهماني پشت عقد
آورد و برد
حنابندان
بردن خونچه
مراسم سلام
مراسم عروسي
مراسم بندرتخت
جاخالي
با نگاهي کوتاه به رسوم و قواعد اصفهان قديم به اين نکته ي مهم پي مي بريم که در حالي که رسم و رسوم و سنت ها در نهايت دقت و تفصيلاً برگزار مي شده رعايت اختصار و جلوگيري از ريخت و پاش در آن رعايت مي شد که اين امر مي تواند الگوي بسيار مناسبي براي مراسم امروزي باشد.
منبع:عطر سيب شماره سوم