سفیهان از منظر قرآن چه کسانی هستند؟
شیوه کسب روزی حلال و شناخت تفاوتهای مال و رزق و نیز نشانه های افراد سفیه و کم خرد در قرآن و روایات از درسهایی است که در دعای سومین روز ماه مبارک رمضان به آن پرداخته شده است.
اللّهمَّ ارزُقنی فیهِ الذّّهنَ وَ التَّنبیهَ وَ باعِدنی فیهِ مِنَ السَّفاهَةٍ وَالتَّمویهِ واجعَل لی نصیباً مِن کُلِّ خَیرٍ تُنزِلُ فیهِ بِجُودِکَ یا اَجوَدَ الاَجوَدینَ.
خدایا در این روز تیزهوشی و بیداری را نصیب من بفرما و مرا از بیخردی و اشتباهکاری دور گردان و مرا از هر خیری که در آن نازل میکنی بهرهمند بفرما، به بخشندگیت ای بخشندهترین بخشندگان.
ممکن است چیزی، مال ما باشد، ولی رزق ما نباشد و نتوانیم از آن استفاده کنیم، هر رزقی مال است، ولی هر مالی، رزق نیست.
رزق دیگر معنوی است که شامل اقسامی چون عقل، علم و معرفت، عبادت، زیارت، طاعت، محبوبیت، عبودیت، اخلاص و مکارم اخلاق میباشد.
در دعای حضرت ولیعصر(عج) میخوانیم « اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ وَ صِدْقَ النِّیَّة... (دعای حضرت مهدی عج)، کلیات مفاتیح الجنان، ص: 116؛ در این دعا روزی اطاعت و دوری از گناه از خدا طلب میکنیم. این دعا را حتما بخوانید و در معنای آن دقت کنید که سراسر آن درخواست روزی معنوی و دینی از خداست.
در بخش دیگری از دعا، از خدا میخواهیم که به ما هوشمندی و دوری از سفاهت و کمخردی عنایت کند. در روایت آمده که پیامبر(ص) میفرماید: الْمُؤْمِنُ کَیِّسٌ فَطِنٌ حَذِرٌ. بحار ج64 ص 307 مومن هوشمند و زیرک است.
حضرت امیر(ع) نیز میفرماید: الْعَاقِلُ مَنْ تَغَمَّدَ [تَعَمَّدَ] الذُّنُوبَ بِالْغُفْرَانِ، (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص54).
عاقل کسی است که گناهان خود را با طلب آمرزش، بیامیزد.
همچنین آن حضرت میفرماید: إِنَّمَا الْکَیِّسُ مَنْ إِذَا أَسَاءَ اسْتَغْفَرَ وَ إِذَا أَذْنَبَ نَدِمَ.
یعنی، زیرک کسی است که زمانی که کار زشتی کرد، استغفار کند و موقعی که گناه کرد پشیمان شود. (شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم ج 7 ص 295)، چه خوب است انسان در پایان هر صفحه از اعمال خود و در زیر هر گناهی استغفار بنویسد، استغفار سبب میشود که صفحه اعمال ما نورانی شود و به بالا برود.
فراز دیگر دعای روز سوم این است «و با عدنی فیه من السفاهة و التمویه» مرا در این روز از کم خردی و کماندیشی دور بدار.
سفیهان از منظر قرآن چه کسانی هستند؟
قرآن کریم، چند گروه، را احمق میداند.
وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ، «سوره نساء آیه 5»
اموال خود را به سفیهان و کمخردان ندهید در روایتی، ذیل این آیه آمده است منظور از سفیهان، شرابنوشان هستند.
شرابنوشان سفیه هستند و به تصریح قرآن فرد، شرابنوش، کمخرد و سفیه است، کسی که شراب مینوشد، چراغ عقل خود را خاموش میکند، مانند این که کسی شب در حال رانندگی چراغ خودروی خود را خاموش کند.
اسماعیل فرزند امام صادق(ع) به پدرش عرض کرد: آیا اجازه میدهید مال خود را به تاجری برای تجارت بدهم که فقط عیب شرابنوشی دارد؟ حضرت اجازه ندادند، اما اسماعیل مال خود را به این تاجر شرابخور داد، او مال را گرفت و تمامی آن را خورد، امام صادق(ع) فرزندش اسماعیل را دیدند که به سختی گریه میکند حضرت فرمودند: تقصیر خودت است، زیرا قرآن میفرماید: اموال خود را به سفیهان ندهید«ولا توتوا السفهاء اموالکم»
منافقان سومین مصداق، سفیهان میباشند
خداوند میفرماید: «أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ وَ لکِنْ لا یَعْلَمُون».
منافقان میگویند: آیا همچون ابلهان ایمان بیاوریم؟ بدانید اینها، همان سفیهان هستند ولی نمیدانند.
در روایت آمده است: أَحْمَقُ النَّاسِ مَنْ ظَنَّ أَنَّهُ أَعْقَلُ النَّاس، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص: 77
احمق و سفیه، کسی است که گمان میکند عاقلترین مردم است.
شخصی میگفت: از یک طلبه آفریقایی سوال کردم، پدر شما در آفریقا چه کاره است؟ به من گفت؛ برای شما چه سودی دارد که پدر من در آنجا، ماست میفروشد یا کشک.
لذا دخالت در اموری که مربوط به انسان نمیشود و ثمره و بهرهای برای او ندارد، را نباید سئوال کرد.
دومین نشانه سفیه بودن در این روایت، آن است به چیزی جواب بدهد که از او سوال نشده است و نشانه سوم سفیهان نیز شجاعت بیدلیل از خود نشان دادن است، یعنی در مواردی که نیاز به تفکر، تأمل و آرامش وجود دارد، بدون درنظرگرفتن بسیاری از مسائل دیگر، شجاعت خود را به رخ دیگران میکشد. این امر نشانه حماقت اوست که آثار بد اجتماعی و فردی بسیاری دارد.
منبع:http://www.shabestan.ir
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb
اللّهمَّ ارزُقنی فیهِ الذّّهنَ وَ التَّنبیهَ وَ باعِدنی فیهِ مِنَ السَّفاهَةٍ وَالتَّمویهِ واجعَل لی نصیباً مِن کُلِّ خَیرٍ تُنزِلُ فیهِ بِجُودِکَ یا اَجوَدَ الاَجوَدینَ.
خدایا در این روز تیزهوشی و بیداری را نصیب من بفرما و مرا از بیخردی و اشتباهکاری دور گردان و مرا از هر خیری که در آن نازل میکنی بهرهمند بفرما، به بخشندگیت ای بخشندهترین بخشندگان.
تفاوت رزق و مال
ممکن است چیزی، مال ما باشد، ولی رزق ما نباشد و نتوانیم از آن استفاده کنیم، هر رزقی مال است، ولی هر مالی، رزق نیست.
انواع رزق
رزق دیگر معنوی است که شامل اقسامی چون عقل، علم و معرفت، عبادت، زیارت، طاعت، محبوبیت، عبودیت، اخلاص و مکارم اخلاق میباشد.
در دعای حضرت ولیعصر(عج) میخوانیم « اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ وَ صِدْقَ النِّیَّة... (دعای حضرت مهدی عج)، کلیات مفاتیح الجنان، ص: 116؛ در این دعا روزی اطاعت و دوری از گناه از خدا طلب میکنیم. این دعا را حتما بخوانید و در معنای آن دقت کنید که سراسر آن درخواست روزی معنوی و دینی از خداست.
در بخش دیگری از دعا، از خدا میخواهیم که به ما هوشمندی و دوری از سفاهت و کمخردی عنایت کند. در روایت آمده که پیامبر(ص) میفرماید: الْمُؤْمِنُ کَیِّسٌ فَطِنٌ حَذِرٌ. بحار ج64 ص 307 مومن هوشمند و زیرک است.
حضرت امیر(ع) نیز میفرماید: الْعَاقِلُ مَنْ تَغَمَّدَ [تَعَمَّدَ] الذُّنُوبَ بِالْغُفْرَانِ، (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص54).
عاقل کسی است که گناهان خود را با طلب آمرزش، بیامیزد.
همچنین آن حضرت میفرماید: إِنَّمَا الْکَیِّسُ مَنْ إِذَا أَسَاءَ اسْتَغْفَرَ وَ إِذَا أَذْنَبَ نَدِمَ.
یعنی، زیرک کسی است که زمانی که کار زشتی کرد، استغفار کند و موقعی که گناه کرد پشیمان شود. (شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم ج 7 ص 295)، چه خوب است انسان در پایان هر صفحه از اعمال خود و در زیر هر گناهی استغفار بنویسد، استغفار سبب میشود که صفحه اعمال ما نورانی شود و به بالا برود.
فراز دیگر دعای روز سوم این است «و با عدنی فیه من السفاهة و التمویه» مرا در این روز از کم خردی و کماندیشی دور بدار.
سفیهان از منظر قرآن چه کسانی هستند؟
قرآن کریم، چند گروه، را احمق میداند.
وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ، «سوره نساء آیه 5»
اموال خود را به سفیهان و کمخردان ندهید در روایتی، ذیل این آیه آمده است منظور از سفیهان، شرابنوشان هستند.
شرابنوشان سفیه هستند و به تصریح قرآن فرد، شرابنوش، کمخرد و سفیه است، کسی که شراب مینوشد، چراغ عقل خود را خاموش میکند، مانند این که کسی شب در حال رانندگی چراغ خودروی خود را خاموش کند.
اسماعیل فرزند امام صادق(ع) به پدرش عرض کرد: آیا اجازه میدهید مال خود را به تاجری برای تجارت بدهم که فقط عیب شرابنوشی دارد؟ حضرت اجازه ندادند، اما اسماعیل مال خود را به این تاجر شرابخور داد، او مال را گرفت و تمامی آن را خورد، امام صادق(ع) فرزندش اسماعیل را دیدند که به سختی گریه میکند حضرت فرمودند: تقصیر خودت است، زیرا قرآن میفرماید: اموال خود را به سفیهان ندهید«ولا توتوا السفهاء اموالکم»
مصداق دوم سفیهان
منافقان سومین مصداق، سفیهان میباشند
خداوند میفرماید: «أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ وَ لکِنْ لا یَعْلَمُون».
منافقان میگویند: آیا همچون ابلهان ایمان بیاوریم؟ بدانید اینها، همان سفیهان هستند ولی نمیدانند.
در روایت آمده است: أَحْمَقُ النَّاسِ مَنْ ظَنَّ أَنَّهُ أَعْقَلُ النَّاس، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص: 77
احمق و سفیه، کسی است که گمان میکند عاقلترین مردم است.
نشانههای احمق
شخصی میگفت: از یک طلبه آفریقایی سوال کردم، پدر شما در آفریقا چه کاره است؟ به من گفت؛ برای شما چه سودی دارد که پدر من در آنجا، ماست میفروشد یا کشک.
لذا دخالت در اموری که مربوط به انسان نمیشود و ثمره و بهرهای برای او ندارد، را نباید سئوال کرد.
دومین نشانه سفیه بودن در این روایت، آن است به چیزی جواب بدهد که از او سوال نشده است و نشانه سوم سفیهان نیز شجاعت بیدلیل از خود نشان دادن است، یعنی در مواردی که نیاز به تفکر، تأمل و آرامش وجود دارد، بدون درنظرگرفتن بسیاری از مسائل دیگر، شجاعت خود را به رخ دیگران میکشد. این امر نشانه حماقت اوست که آثار بد اجتماعی و فردی بسیاری دارد.
فرار حضرت عیسی از احمق
منبع:http://www.shabestan.ir
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb
/ج