سنگ هاي عجيب گورستان سفيد چاه
ادعا مي شود گورستان سفيد چاه با سنگ قبرهاي متفاوتش راز و رمزهاي زيادي در دل خود دارد
گورستاني با سنگ قبرهاي عجيب که روي بيشترشان نقش هاي مختلفي حکاکي شده؛ از دوک نخ ريسي گرفته تا قيچي و گاوآهن! با اينکه مسير اين گورستان به طور کامل ماشين رو نيست اما خيلي ها گذرشان به آنجا مي افتد. محلي هايي که در نزديکي اين گورستان زندگي مي کنند بر اين باورند که اگر مرده هايشان را در اين گورستان دفن کنند، گناهانشان بخشيده مي شود. گورستان سفيد چاه قبرستاني مشهور در شرق مازندران است که حرف و حديث زيادي درباره اش شنيده مي شود؛ گورستاني که بيشتر شبيه موزه اي به جا مانده از دوران گذشته است.
اين گورستان در شرق مازندران و در 30 کيلومتري جنوب گلوگاه و روي رسوبات آبرفتي آن قرار دارد. اين گورستان قديمي در منطقه اي کوهستاني بنا شده؛ براي همين زمستان ها برف زيادي روي محوطه آن مي بارد و همه جا را سفيد پوش مي کند. سفيد چاه را اهالي مازندران به خوبي مي شناسند؛ چرا که روايت هاي زيادي درباره اش شنيده اند. عده اي مي گويند قدمت اين گورستان به 1200 سال پيش بر مي گردد. عده اي هم معتقدند که هر کس در اين گورستان دفن شود، مورد لطف پروردگار قرار مي گيرد و قسمتي از گناهانش بخشيده مي شود. در ميان همه اين روايت ها ماجرايي که گورستان سفيد چاه را به مرکز توجه باستان شناسان و کارشناسان ميراث فرهنگي تبديل کرده، اين است که روي هر قبر دو تخته چوب سنگ به شکل عمودي قرار داده اند؛ يکي در محلي که سر متوفي قرار گرفته و ديگري هم در قسمتي که پاي متوفي قرار دارد. اما موضوع جالب تر، وجود خط و خطوطي است که روي اين تخته سنگ ها حکاکي شده اند.
کارشناسان ميراث فرهنگي استان مازندران معتقدند اسناد مشهودي که در اينجا وجود دارد نشان مي دهد اجسادي که در اين گورستان به خاک سپرده شده اند، مربوط به قرن ششم هجري هستند. از روي اين حکاکي هاي مي توان حدس زد که صاحب قبر در زمان حياتش چه کسب و کاري داشته.
اينها را علي ماه فروزي، مدير پژوهشي ميراث فرهنگي مازندران مي گويد و ادامه مي دهد: « به خاطر اعتقاداتي که بومي هاي مناطق اين محدوده- از نکار گرفته تا بهشهر، گرگان، کردکوي و ... دارند، مردگانشان را براي دفن کردن به اين گورستان مي آورند و حتي بعضي اوقات براي دفن مردگانشان از قبرهاي قديمي استفاده مي کنند.»
روي بعضي از سنگ قبرها هم آيات قرآن حک شده است. اين آيات و احاديث نشان مي دهند که مردم آن زمان مسلمان بوده اند؛« اين نقوش از زندگي ساده و بي پيرايه ساکنان قديم اين منطقه سرچشمه گرفته و کتابخانه سنگي بي نظيري را از هنر، معيشت و اعتقادات آنان خلق کرده که توجه هر بيننده اي را به خود جلب مي کند. دو احتمال درباره اين نقش ها وجود دارد؛ اولين احتمال بيانگر آن است که به طور مثال نقش قيچي روي سنگ نشانه آن است که شغل متوفي آرايشگر بوده يا سنگ قبري که نقش گاوآهن روي آن حک شده نشان مي دهد کار متوفي کشاورزي بوده است.»
اما احتمال دوم کارشناسان اين است که خيلي از قبرهايي که نقش قيچي يا گاوآهن رويشان حک شده مربوط به يک قوم يا خاندان بوده اند که به عنوان نشانه خانوادگي شان از قيچي يا وسيله ديگري روي سنگ قبرهايشان استفاده شده است.
تابستان براي اهالي مازندران فرصتي است تا از مناطق مختلف براي اداي نذري و خواندن فاتحه به سمت اين گورستان حرکت کنند. اين مسافرت معمولا با اسب انجام مي شود زيرا هنوز راه ماشين رو به سفيد چاه باز نشده است. اما يکي ديگر از جاذبه هايي که مردم را به اين گورستان مي کشاند، امامزاده اي است که در سفيد چاه قرار دارد.
گنبد امامزاده پيازي شکل و نقره گون است و مانند پلان مقبره از 15 برش تشکيل شده است.
به گفته فروزي، شبستان امامزاده فضاي ورودي به گنبد خانه است و محلي براي نماز خواندن زائرها؛« در جهت قبله محرابي ساخته شده که تزئينات آن کاشي کاري هاي دوران معاصر است.»
با توجه به شواهد موجود، گورستان سفيد چاه به مسلمانان تعلق دارد و قوانين و آداب تدفين مسلمانان در اين گورستان برقرار بوده است. قبرها جهت غربي-شرقي داشته اند؛ به طوري که صورت ميت به سمت قبله قرار مي گرفته است. اما به دليل قداست و اهميت گورستان در بين بوميان منطقه تمرکز گورها در محوطه اطراف امامزاده بيشتر است؛ چرا که اشتياق ساکنان منطقه جهت دفن شدن امواتشان در جوار امامزاده باعث شده گورها نزديک به هم و حتي در بعضي از مکان ها گورستان چندين سنگ قبر کاملا به هم چسبيده قرار بگيرند؛ «با توجه به تاريخ حک شده روي سنگ قبرها، تدفين هاي جديد فاصله زماني زيادي نسبت به خاکسپاري قديمي دارند. به علاوه آداب تدفين هم طبق شرع مقدس اسلام انجام شده است. اکثر اجساد جديد طبق وصيت متوفيان داخل گورهاي قديمي که متعلق به همان خاندان است دفن مي شوند اما امروزي ها ديگر از سنگ هاي عمودي استفاده نمي کنند.»
نقوش اسليمي و منبت کاري هايي که روي سنگ قبرها در قالب نقش هاي پرکار- مثل نقش پيچک هاي رونده- روبه بالا کار شده اند، نشان دهند کمال هستند؛ «خطوطي که در اين سنگ قبرها حک شده اند نزديک به خط نسخ است. در هر دوراني مردگان را به شيوه اي خاص دفن مي کردند. 5 هزار سال پيش کنار مردگان سفال و وسايل جنگي دفن مي کردند، در عصر برنز و آهن هم کنار آنها ظروفي از اين جنس مي گذاشتند اما در دوران اسلامي قضيه فرق مي کرد و به جاي سفال و وسايل تزئيني از سنگ قبر استفاده مي کردند. ولي از آنجايي که سنگ قبرها به تنهايي بي روح به نظر مي آمدند مردم شروع کردند به کشيدن طرح و نقش روي آنها.»مانند اتفاقي که در گورستان سفيد چاه هم افتاده است.
منبع:همشري سرنخ شماره 58
گورستاني با سنگ قبرهاي عجيب که روي بيشترشان نقش هاي مختلفي حکاکي شده؛ از دوک نخ ريسي گرفته تا قيچي و گاوآهن! با اينکه مسير اين گورستان به طور کامل ماشين رو نيست اما خيلي ها گذرشان به آنجا مي افتد. محلي هايي که در نزديکي اين گورستان زندگي مي کنند بر اين باورند که اگر مرده هايشان را در اين گورستان دفن کنند، گناهانشان بخشيده مي شود. گورستان سفيد چاه قبرستاني مشهور در شرق مازندران است که حرف و حديث زيادي درباره اش شنيده مي شود؛ گورستاني که بيشتر شبيه موزه اي به جا مانده از دوران گذشته است.
اين گورستان در شرق مازندران و در 30 کيلومتري جنوب گلوگاه و روي رسوبات آبرفتي آن قرار دارد. اين گورستان قديمي در منطقه اي کوهستاني بنا شده؛ براي همين زمستان ها برف زيادي روي محوطه آن مي بارد و همه جا را سفيد پوش مي کند. سفيد چاه را اهالي مازندران به خوبي مي شناسند؛ چرا که روايت هاي زيادي درباره اش شنيده اند. عده اي مي گويند قدمت اين گورستان به 1200 سال پيش بر مي گردد. عده اي هم معتقدند که هر کس در اين گورستان دفن شود، مورد لطف پروردگار قرار مي گيرد و قسمتي از گناهانش بخشيده مي شود. در ميان همه اين روايت ها ماجرايي که گورستان سفيد چاه را به مرکز توجه باستان شناسان و کارشناسان ميراث فرهنگي تبديل کرده، اين است که روي هر قبر دو تخته چوب سنگ به شکل عمودي قرار داده اند؛ يکي در محلي که سر متوفي قرار گرفته و ديگري هم در قسمتي که پاي متوفي قرار دارد. اما موضوع جالب تر، وجود خط و خطوطي است که روي اين تخته سنگ ها حکاکي شده اند.
کارشناسان ميراث فرهنگي استان مازندران معتقدند اسناد مشهودي که در اينجا وجود دارد نشان مي دهد اجسادي که در اين گورستان به خاک سپرده شده اند، مربوط به قرن ششم هجري هستند. از روي اين حکاکي هاي مي توان حدس زد که صاحب قبر در زمان حياتش چه کسب و کاري داشته.
سفيد چاه و مردگان
اينها را علي ماه فروزي، مدير پژوهشي ميراث فرهنگي مازندران مي گويد و ادامه مي دهد: « به خاطر اعتقاداتي که بومي هاي مناطق اين محدوده- از نکار گرفته تا بهشهر، گرگان، کردکوي و ... دارند، مردگانشان را براي دفن کردن به اين گورستان مي آورند و حتي بعضي اوقات براي دفن مردگانشان از قبرهاي قديمي استفاده مي کنند.»
قصه داس و گاوآهن
روي بعضي از سنگ قبرها هم آيات قرآن حک شده است. اين آيات و احاديث نشان مي دهند که مردم آن زمان مسلمان بوده اند؛« اين نقوش از زندگي ساده و بي پيرايه ساکنان قديم اين منطقه سرچشمه گرفته و کتابخانه سنگي بي نظيري را از هنر، معيشت و اعتقادات آنان خلق کرده که توجه هر بيننده اي را به خود جلب مي کند. دو احتمال درباره اين نقش ها وجود دارد؛ اولين احتمال بيانگر آن است که به طور مثال نقش قيچي روي سنگ نشانه آن است که شغل متوفي آرايشگر بوده يا سنگ قبري که نقش گاوآهن روي آن حک شده نشان مي دهد کار متوفي کشاورزي بوده است.»
اما احتمال دوم کارشناسان اين است که خيلي از قبرهايي که نقش قيچي يا گاوآهن رويشان حک شده مربوط به يک قوم يا خاندان بوده اند که به عنوان نشانه خانوادگي شان از قيچي يا وسيله ديگري روي سنگ قبرهايشان استفاده شده است.
همزيستي مرده هاي قديم و جديد
تابستان براي اهالي مازندران فرصتي است تا از مناطق مختلف براي اداي نذري و خواندن فاتحه به سمت اين گورستان حرکت کنند. اين مسافرت معمولا با اسب انجام مي شود زيرا هنوز راه ماشين رو به سفيد چاه باز نشده است. اما يکي ديگر از جاذبه هايي که مردم را به اين گورستان مي کشاند، امامزاده اي است که در سفيد چاه قرار دارد.
امامزاده سه تن
گنبد امامزاده پيازي شکل و نقره گون است و مانند پلان مقبره از 15 برش تشکيل شده است.
به گفته فروزي، شبستان امامزاده فضاي ورودي به گنبد خانه است و محلي براي نماز خواندن زائرها؛« در جهت قبله محرابي ساخته شده که تزئينات آن کاشي کاري هاي دوران معاصر است.»
با توجه به شواهد موجود، گورستان سفيد چاه به مسلمانان تعلق دارد و قوانين و آداب تدفين مسلمانان در اين گورستان برقرار بوده است. قبرها جهت غربي-شرقي داشته اند؛ به طوري که صورت ميت به سمت قبله قرار مي گرفته است. اما به دليل قداست و اهميت گورستان در بين بوميان منطقه تمرکز گورها در محوطه اطراف امامزاده بيشتر است؛ چرا که اشتياق ساکنان منطقه جهت دفن شدن امواتشان در جوار امامزاده باعث شده گورها نزديک به هم و حتي در بعضي از مکان ها گورستان چندين سنگ قبر کاملا به هم چسبيده قرار بگيرند؛ «با توجه به تاريخ حک شده روي سنگ قبرها، تدفين هاي جديد فاصله زماني زيادي نسبت به خاکسپاري قديمي دارند. به علاوه آداب تدفين هم طبق شرع مقدس اسلام انجام شده است. اکثر اجساد جديد طبق وصيت متوفيان داخل گورهاي قديمي که متعلق به همان خاندان است دفن مي شوند اما امروزي ها ديگر از سنگ هاي عمودي استفاده نمي کنند.»
داستان سنگ قبر
نقوش اسليمي و منبت کاري هايي که روي سنگ قبرها در قالب نقش هاي پرکار- مثل نقش پيچک هاي رونده- روبه بالا کار شده اند، نشان دهند کمال هستند؛ «خطوطي که در اين سنگ قبرها حک شده اند نزديک به خط نسخ است. در هر دوراني مردگان را به شيوه اي خاص دفن مي کردند. 5 هزار سال پيش کنار مردگان سفال و وسايل جنگي دفن مي کردند، در عصر برنز و آهن هم کنار آنها ظروفي از اين جنس مي گذاشتند اما در دوران اسلامي قضيه فرق مي کرد و به جاي سفال و وسايل تزئيني از سنگ قبر استفاده مي کردند. ولي از آنجايي که سنگ قبرها به تنهايي بي روح به نظر مي آمدند مردم شروع کردند به کشيدن طرح و نقش روي آنها.»مانند اتفاقي که در گورستان سفيد چاه هم افتاده است.
داستان نمادها
منبع:همشري سرنخ شماره 58