پدیده شگفت انگیز حلقه های کشتزار

امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در صنایع مختلف رو به توسعه جهان، پرداختن به موضوعاتی که منشأ ناشناخته ای دارند، امری بدیهی و لازم است. رخدادهایی که در محیط پیرامون ما اتفاق می افتند و دانشمندان عامل به وجود آورنده این پدیده ها را عوامل ماورای طبیعی معرفی کرده اند.
پنجشنبه، 24 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پدیده شگفت انگیز حلقه های کشتزار

مقدمه

امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در صنایع مختلف رو به توسعه جهان، پرداختن به موضوعاتی که منشأ ناشناخته ای دارند، امری بدیهی و لازم است. رخدادهایی که در محیط پیرامون ما اتفاق می افتند و دانشمندان عامل به وجود آورنده این پدیده ها را عوامل ماورای طبیعی معرفی کرده اند.

درطی 20 سال اخیر پدیده ای به نام «حلقه های کشتزار» تعجب همگان را برانگیخته که گویا پیامی از موجودات فرا زمینی بوده که اخیراً این پدیده در کشورهای مختلف جهان نیز اتفاق افتاده است. طرح های هندسی دقیق و نقاشی های بزرگ و جادویی، شواهدی است گویا و مستند مبنی بر حضور نیروهای ماورای طبیعه و فضایی که بر تاریخ زندگی انسان ها از گذشته تا به امروز دخیل بوده اند. حدوداً بیست سال است که هرچند وقت یک بار در یکی از کشورهای اروپایی واقعه عجیبی اتفاق می افتد. داستان هم این است که شب می خوابند و صبح که بیدار می شوند می بینند که در مزارع گندم دایره های بزرگی ایجاد شده است. این اتفاق نمی تواند عادی و یا شوخی و جعلی باشد. گذشته از این یک شبه نمی شود چنین اشکالی را با آن دقت در مزارع ایجاد کرد. در «ماهنامه نوآور» شماره 63 نظرات «ماریا پاپویچ» (از چهره های مطرح هوانوردی جهان) پیرامون اشیاء پرنده ناشناخته و علائم و نشانه های عجیبی که در مزارع کشاورزی دیده شده را چاپ کردیم که خوانندگان خواستار انتشار مطالبی دیگر در این باره شدند و در ادامه تازه ترین یافته ها در این خصوص را منتشر می کنیم.
 

پدیده شگفت انگیز حلقه های کشتزار


اشکالی که در شب 23 ژوئن 1991 در یکی از مزارع گراسدورف در آلمان ایجاد شده، به قدری عجیب و غریب و از نظر هندسی کامل بود که جاذبه توریستی پیدا کرد. ماجرا از سال 1981 و زمانی که «چیزه فوت هد» (کشاورزی از نواحی جنوبی انگلیس) سراغ «پت دلگادو» (مهندس بازنشسته) رفت و شروع شد. او گفت: آقای مهندس بیائید ببینید چه بلایی سر مزرعه من آمده! نمی دانم کدام از خدا بی خبری شبانه گندمزار مرا دایره دایره سوزانده است. «ولگادو» هم می گوید: گزارش کشاورز را با وجودی که آدم صادقی بود ابتدا جدی نگرفتم ولی به اصرار او برای مشاهده محل به آن جا رفتم. در محل کم مانده بود عقل از کله ام بپرد. وسط گندمزار دایره ای به قطر 17 متر و در کنار آن دوباره کوچک تر مشاهده می شد. فوری حدس زدم که این کار نه شوخی است و نه عادی. اصولاً از این نوع شوخی ها در آن حدود مرسوم نبود. یک مشت مردم زحمتکش در این ناحیه زندگی ساده و بی پیرایه ای داشتند. من سخت فریفته زیبایی و بی نقصی شکل دایره شدم و تعجبم بیشتر از آن جهت بود که این اشکال یک شبه و از هیچ به وجود آمده بودند و این نمی توانست ساده و طبیعی باشد. ولگادو به دفتر چند روزنامه و مجله تلفن زد و بزودی سیل خبرنگاران و عکاسان آن کشاورز را محاصره کردند. بدین ترتیب بود که داستان دایره های گندمزار به اطلاع افکار عمومی جهان رسید اما باید گفت که در انگلیس اولین ماجرا از این نوع نبود.

پدیده شگفت انگیز حلقه های کشتزار


در 1976 نیز عین همین حادثه اتفاق افتاده بود و در کشورهای دیگر نیز چنین شده است. مثلاً در 9174 در کانادا از آمریکا نیز گزارش های مشابهی رسیده بود ولی آمریکایی ها همیشه اشکال مرموز را به بشقاب پرنده و سکنه فضا نسبت داده و از کنارش بی تفاوت گذشته اند روی هم رفته در این زمینه از گوشه و کنار دنیا آن قدر روایت و داستان رسیده که مثلاً نمی توان نظر داد که حادثه سال 1976 انگلیس اولین حادثه از این دست بوده است یا نه؟ گفتنی است که در هرتفورد شایر (در انگلیس) تمامی یک مزرعه بزرگ را یک شبه دایره دایره کردند و در نتیجه محصول آن خسارت فراوانی دید. در این بین بحران دایره های گندمزاری متوقف نشده بلکه توسعه نیز یافته و جالب است که اشکال هندسی سال به سال هندسی تر و پیچیده تر و پرکارتر شده اند. در 1990 در هلند و ایتالیا نیز دایره های مشابهی در مزارع گندم دیده شد و در 1991 در آلمان، در این جا این سؤال مطرح می شود که چرا همیشه در گندمزار و چرا همیشه در شب ها دایره ها به وجود می آیند؟ البته دانشمندان در پی کشف علت و عامل این اشکال هندسی هستند ولی متأسفانه تاکنون چیزی دستگیرشان نشده است. بعضی از آن ها هم موضوع را از جنبه فیزیکی پیگیری می کنند. ژاپنی ها موضوع را آن قدر جدی تلقی کرده اند که هیئت هایی را برای بازدید از این دایره ها به اروپا و آمریکا فرستادند. نظر نهایی این است که این اشکال ثمره هنرنمایی موجودات فضایی باهوشی است که سوار بر بشقاب پرنده به زمین می آیند و به وسیله اشکال مزبور برای ما پیغام می گذارند و دوباره به سیاره خود برمی گردند (که البته هنوز معنی اش را نفهمیده ایم) در زمینه شایعات مربوط به بشقاب پرنده یا تماس های فضایی در سال های اخیر دوایر گندمزاری عینی تر و حقیقی تر از همه است و روی هم رفته ارزش آن را دارد که بررسی های علمی روی آن صورت بگیرد. این تصاویر عظیم که فقط از بالای آسمان قابل مشاهده هستند برای چه کسانی کشیده شده است؟ در تصویر یک عنکبوت غول آسا مشاهده می گردد. این عنکبوت در صحرای نازکا (Nazca) واقع در جنوب پرو کشیده شده است. این تصویر 45 متر طول دارد و از روی سطح زمین مشاهده نمی گردد. برای این که بتوان آن را مشاهده کرد و به زیبایی آن پی برد باید از بلندای آسمان به آن نگاه کرد. همچنین یک مرغ مگس خوار 95 متری، یک کرکس 195 متری و یا باز هم عجیب تر، یعنی یک مرغ ماهی خوار 600 متری را می توان در این تصاویر مشاهده کرد! در مجموع بیش از 100 تصویر مختف در این صحرای وسیع پراکنده اند. حیوانات فقط بخش کمی از این تصاویر را تشکیل می دهند. بیش تر این تصاویر اشکال هندسی هستند: ذوزنقه، مارپیچ، مثلث، مستطیل و همین طور خطوط راست. از نظر باستان شناسان منظور سرخ پوست ها از کشیدن چنین تصاویری بین 1400 تا 2200 سال پیش چه بوده است؟ برای پاسخ گویی به این پرسش، باستان شناسی به نام «آنتونی آونی» پای پیاده از صحرای نازکا عبور کرد. او کشف کرد که خطوط راست کشیده شده در پامپا مانند پره های چرخ یک دوچرخه که به سمت مرکز چرخ معطوف می شود، به سمت تپه های کوچکی همگرا هستند. این تپه ها اولین نشانه های شروع رشته کوه های آند هستند که تمام آبی که صحرا را مشروب می کند از آن ها جاری می شود. در نقطه ای دیگر، خطوط مختلف به منطقه ای معطوف می شوند که خورشید در آغاز فصل باران از آن جا سربر می آورد. به خاطر تمام این دلایل، تصور آونی بر این است که رابطه ای بین نقاشی های نازکا و نیایش و پرستش آب وجود دارد.
 

بررسی های کارشناسی

در شب دوازدهم آگوست 1972 میلادی، «برایس باند» و «آرتور شاتل وود» در ناحیه وارمینستر از منطقه ویلتشایر در جنوب انگلستان، متوجه صداهایی شدند که از مزرعه گندم می آمد. آنان در نور درخشان مهتاب مشاهده کردند که با فشرده شدن ساقه های گندم و خوابیدن آن ها روی زمین، در جهت عقربه های ساعت، طرحی شگفت انگیز در گستره کشتزار پدید آمد. تشکیلات موسوم به حلقه های کشتزار اغلب در مزارع غلات پدید می آیند و طی فرآیندی که به پیدایش آن ها می انجامد. گیاهان به نحوی اسرارآمیز روی زمین می خوابند. بدین صورت الگوهایی پدید می آید که یک باره و بی آن که در روشنایی روز پیش از آن، کسی آن ها را دیده باشد، توجه مردم را به خود جلب می کنند. گرچه عمدتاً این تصور وجود دارد که مشاهده این طرح های شگفت انگیز از قرن بیستم میلادی آغاز شده، ولی مدارک موجود نشان می دهند که بشر از گذشته های دور و پیش از اختراع دوربین عکاسی با این پدیده آشنا بوده است.

پدیده شگفت انگیز حلقه های کشتزار


مشهورترین تصویر قدیمی مستندی که وقوع پدیده های حلقه های کشتزار را نشان می دهد، یک گراور یا حکاکی چوبی، متعلق به سال 1678 میلادی در انگلستان است. در این اثر، موجودی شیطانی به تصویر درآمده که با داسی بلند، مشغول دروی مزرعه غلات در قالب الگویی عجیب و خاص است. به دنبال این طرح متنی با عنوان «اخبار عجیب هارتفورد شابر» آمده که در آن از کشاورزی خسیس سخن می رود. ظاهراً کشاورز مذکور از پرداخت مبلغ عادلانه مرسوم که به عنوان حق الزحمه دروی محصول جو به کارگر دروگر می پرداخته، سرباز زده و سوگند خورده که ترجیح می دهد تا کار خود را به شیطان واگذار کند. صبح روز بعد وقتی که کشاورز خسیس از خواب بیدار می شود، در کمال شگفتی مشاهده می کند که فردی در طول شب مزرعه او را درو کرده است. این کار با روشی عجیب و با دقتی شگفت انگیز در قالب نقوشی به صورت حلقه های گرد، چنان انجام گرفته بود که کاملاً مشهود بود کار هیچ انسانی نمی تواند باشد. پایان ماجرا چنین است که کشاورز مذکور برا اثر ترس و حیرت نتوانست برای جمع آوری محصول پا به مزرعه خود بگذارد. علی رغم این گونه مدارک، شواهد موجود نشان می دهند که وقوع این پدیده، از اوایل قرن بیستم به بعد، سال به سال افزایش یافته، به طوری که در دهه 1960 به رویدادی آشنا تبدیل شده و از دهه 1970 به بعد توجه اذهان عمومی را به خود جلب کرده است. از سال 1972 به بعد (یعنی سال مشاهده عینی صحنه وقوع توسط باند و شاتل وود) تاکنون در حدود ده هزار گزارش از پیدایش مستند حلقه های کشتزار با اشکال گوناگون، در نقاط مختلف جهان ارائه شده است. قطر بعضی از این حلقه ها به یک کیلومتر می رسد و برخی دیگر از آن ها مساحتی بالغ بر 19 هزار متر مربع را می پوشانند. افراد بسیاری هستند که این پدیده شگفت انگیز را از وقایع بومی جزایر بریتانیا می دانند. با این که وقوع پدیده مذکور در بریتانیا بیش از سایر مناطق جهان بوده، ولی نمونه های فراوان و متعدد دیگری از نقاط گوناگون نظیر ایالات متحده، روسیه، ژاپن و حتی ترکیه گزارش شده اند.

در تاریخ ثبت موارد حلقه های کشتزار، دهه 1990 میلادی را دوره اوج ظهور آن ها می دانند. به گونه ای که تنها در سال 1999، دست کم 190 مورد از آن ها کشف و ثبت شده اند. نکته جالب و شگفت انگیز دیگری که در این باره وجود دارد، مسأله تحول و تکامل تدریجی طرح ها و نقوش است. به موازات افزایش مورد وقوع حلقه های مزارع از اوایل قرن بیستم به این سوء طرح ها و الگوهای پیدایش آن ها از حلقه های ساده دایره ای شکل به حلقه های توام با خطوط مستقیم و سپس دایره های پیچیده تر و خطوط مستقیم بیشتر، تحول یافته است. امروز شاهد پایدار شدن نگاره های هندسی بغرنجی هستیم که از روابط پیچیده بسیاری پیروی می کنند و جالب آن که در برخی موارد، این نگاره ها نمایان گر نقوش و طرح های مقدس اقوام و ملل مختلفی از سراسر جهان هستند.

پدیده شگفت انگیز حلقه های کشتزار


سال هاست که ذهن دانشمندان از عرصه های گوناگون علوم، درگیر یافتن توضیحی قانع کننده درباره علت پیدایش حلقه های کشتزار است، ولی بررسی های بیشتر تاکنون حاصلی جز شگفتی بیشتر نداشته اند. در دهه 1980 میلادی، دکتر «ترنس میندن»، رییس اتحادیه پژوهشی گردبادها و توفان ها در بریتانیا، عامل پیدایش بسیاری از حلقه های کشترا را – حداقل در نمونه هایی که اشکالی ساده دارند – جریان های دورانی هوا و از جمله گردبادهای کوچک و بزرگ دانست. منتقدان نیز چنین عنوان کردند که اگر دکتر میندن، یک بار هم که شده به مشاهده مستقیم اثرات عبور گردباد می پرداخت، هرگز چنین نظریه ای را ارائه نمی داد!
ره یافت دیگر را طرفداران نظریه معروف «گایا» ارائه داده اند. مشاهدات نشان می دهند که حلقه های کشتزار عموماً در نزدیکی «خط برهنه ها» یا مناطق دیگری که محل قرارگیری ساختارهای شگفت انگیز نظیر «استون هنج»، «ایوبوری»، «سالیسیوری» و ... هستند، پدید می آیند. به اعتقاد طرفداران نظریه گایا، این مناطق از اهمیت روحانی برخوردارند و بنابراین ممکن است حلقه های کشتزار نمایشی از پدیده های روانی مرتبط با روح جمعی سیاره زمین باشند. پیدایش این حلقه ها در واقع گونه ای از بیان احساس ناخرسندی از آن چیزی است که هم اکنون بر سیاره ما می گذرد. شاید زمین می خواهد به ما بگوید که لازم است همه اشکال شعور، با ترتیب و آرایشی جدید نظام یابند.

پدیده شگفت انگیز حلقه های کشتزار


عده ای دیگر بر این اعتقادند که پیدایش این حلقه ها منشأ برون زمینی دارد و آن ها را با اشیای پرنده ناشناس، موجودات فضایی ناشناخته و نیروهای غیر خاکی مرتبط می دانند. دراوایل دهه 1990 میلادی دو مرد بازنشسته خوش قریحه و البته بی کار ادعا کردند که موفق شده اند با ریسمان و تخته، حلقه های کشتزار را تولید کنند. ادعای این دو به طور همزمان و به سرعت در رسانه های معروف انعکاسی وسیع پیدا کرد. تردیدی نیست که آن دو پیرمرد می توانسته اند تعدادی از این گونه حلقه ها را به وجود بیاورند، ولی حلقه های واقعی ویژگی های منحصر به فردی دارند که هرگز قابل تقلید نیست.

پدیده شگفت انگیز حلقه های کشتزار
 

پدیده شگفت انگیز حلقه های کشتزار

یافته ها

احتمالاً تابش امواجی نظیر مایکروویو که به صورت منفرد بر برخی از بندها اثر می کند، عامل پیدایش الگوی خمیدگی هاست. با توجه به پیچیدگی هندسی طرح ها، چنین می نماید که نوعی وسیله هدایت کننده اصلی (نظیر یک رایانه) فرمان های مقدماتی را به یک دستگاه عمل کننده نهایی (نظیر دستگاه مولد پرتوها) می فرستد و این دستگاه دوم، اثر قابل مشاهده را بر بندهای ساقه اعمال می کند.

به طور خلاصه باید گفت که درباره علت ایجاد این اشکال نظریات مختلفی مطرح شده که در این جا به برخی از آن ها اشاره می شود:

-A این اشکال توسط انسان ها ساخته شده اند و موجودات فضایی در آن هیچ نقشی نداشته اند، این نظریه که مربوط به انسان های بدبین و منطقی است از زمانی بیشتر قوت گرفت که «داگ بوویر» و «داو چورلی» انگلیسی ادعا کردند که این اشکال کار آن ها است و در روز روشن و در حضور هیئتی از رادیو بی بی سی انگلیس با ابزارهای مختلف و سر و صدای زیادی در یک گندمزار یک دایره به وجود آوردند. ولی این عمل با اصل قضیه مغایرت داشت. چون اشکال در تاریکی شب و در میان ظلمت و سکوت کامل ایجاد شده و هیچ کدام از روستاییان دور و نزدیک متوجه آن نشده بود و تنها صبح که برخواسته اند خود را در مقابل عمل انجام شده دیده اند. در ضمن تمامی این اشکال دایره نیستند، مثلاً در گندمزاری در داوبری یک مثلث ترسیم شده و باز هم چرا آن ها سال ها سکوت کرده اند و حالا چنین ادعایی را مطرح ساخته اند. از این ها گذشته تمام این اشکال که در انگلیس نیست، بلکه در آمریکا و کانادا و سایر نقاط هم وجود دارد. پروفسور «روبرت شلداک» معتقد است که بوویر و چورلی از جمله انسان هایی هستند که فقط برای کسب شهرت و چاپ شدن اسم و رسمشان در روزنامه ها و مجلات چنین ادعاهایی را مطرح می کنند.

-B این اشکال کار ارتش است. این درست است که ارتش چرخبال دارد و چرخبال در صورت پرواز در سطح پایین می تواند مزارع گندم را بخواباند ولی تز مورد نظر از همان ابتدا مردود است زیرا روستاییان در شب های حادثه صدای چرخبالی را نشنیده اند و علاوه بر آن چه لزومی دارد که خلبانان چرخبال چنین کاری را بکنند؟!

-C این دوایر حاصل گردبادهای حاصل بار الکتریسیته است؛ «ترنس مندن» انگلیسی که متخصص در پژوهش های اتمسفری است این نظریه را مطرح کرده و چند تن از دانشمندان ژاپنی نیز به آن اشاره کرده اند. آن ها می گویند که در اتمسفر گردبادهایی به وجود می آیند که می توانند نمونه های این اشکال را به وجود آورند. ولی وقتی از آن ها سه سؤال زیر پرسیده شده از دادن پاسخ عاجز ماندند:

-گردبادهای اتمسفری دارای بار الکتریسیته چگونه به وجود می آیند؟

-چرا در گذشته از آن ها خبری نبود و تازه در عرض این بیست سال چنین چیزهایی را به وجود آورده اند؟

و بالاخره گردبادهای اتمسفری چگونه توانسته اند این چنین اشکال دقیق هندسی یا نقاشی را پدید آورند؟

-D همه این ها کار بشقاب پرنده ها است (این نظریه از بقیه معقول تر و قابل باورتر است زیرا زمین یقیناً تنها سیاره مسکونی نیست و در کهکشان های دور و نزدیک سیارات مسکونی دیگری هم وجود دارند). آن ها احتمالاً دارای جهان های فضایی بسیار متمدن و از نظر تکنولوژی پیشرفته ای هستند که گه گاه به زمین سر می زنند و گاهی از اوقات سفینه آن ها که در زمین به بشقاب پرنده معروف شده هم مشاهده می شود. این ها احتمالاً کار آن هاست. به هر حال این عقیده که این اشکال منشاء فضایی دارند، طرفداران بی شماری پیدا کرده است.

پدیده شگفت انگیز حلقه های کشتزار
 

پدیده شگفت انگیز حلقه های کشتزار
 


نویسنده: امید شاه محمدی

منبع: ماهنامه نوآور / شماره 70


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.