بهترين ابزارهاي رايگان براي ديسک هاي سخت

چه بخواهيد از ديسک سخت کامپيوترتان يک کپي کامل بگيريد، آن را با پارتيشن بندي يا تعمير کنيد براي انجام هر کدام از اين کارها، يک برنامه رايگان وجود دارد. ما در اين مقاله 14 تا از بهترين نمونه هاي اين نوع برنامه ها را تشريح خواهيم کرد.
سه‌شنبه، 29 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهترين ابزارهاي رايگان براي ديسک هاي سخت

عنوان: بهترين ابزارهاي رايگان براي ديسک هاي سخت
بهترين ابزارهاي رايگان براي ديسک هاي سخت


 






 
چه بخواهيد از ديسک سخت کامپيوترتان يک کپي کامل بگيريد، آن را با پارتيشن بندي يا تعمير کنيد براي انجام هر کدام از اين کارها، يک برنامه رايگان وجود دارد. ما در اين مقاله 14 تا از بهترين نمونه هاي اين نوع برنامه ها را تشريح خواهيم کرد.
از ديسک سخت کامپيوترتان، يک کپي کامل بگيريد
ايجاد يک کپي کامل از ديسک سخت به معناي اين است که در صورت بروز حادثه يا ايجاد يک مشکل نظير آلودگي ويروسي، خراب شدن فايل ها يا از کار افتادن کامل سيستم، شما مي توانيد همه چيز را دقيقاً به همان شکلي که قبلاً بوده است، برگردانيد. هر چند، cloning بايد به طور مرتب انجام گيرد تا کپي ديسک سخت همواره به روز باشد.
www.easeus.com)‎‏) Easeus Disk Copy، به صورت يک ISO image است که شما آن را با استفاده از برنامه اي مثل CDBurnerXP ‏(www.cdburnerxp.se )، بر روي يک سي دي Burn مي کنيد و سپس از آن براي راه اندازي PC خود بهره برداري مي نماييد. شما به دو درايو نياز داريد تا برنامه بتواند براي clone نمودن محتواي ديسک يا بازيابي آن ها از نسخه کپي شده، يکي را بر روي ديگري کپي کند. نسخه رايگان (www.hdclone.com)‏ Clone ‏HD به همين شکل کار مي کند و مي تواند 40 گيگابايت اطلاعات را حدوداً در 47 دقيقه کپي کند.

ديسک سخت تان را پارتيشن بندي کنيد
 

پارتيشن بندي يک ديسک، عبارت است از تقسيم بندي فضاي آن به دو يا بيش از دو بخش که سپس به گونه اي با آن ها رفتار مي شود که گويا ديسک هاي جداگانه اي هستند. اين، روشي مناسب براي ذخيره کردن فايل هاي بزرگ و حجيم، نظير ويدئوها و موسيقي بر روي يک ديسک جداگانه است تا پيدا کردن آن ها ساده تر شده و از طرفي از تکه تکه شدن اين فايل ها جلوگيري به عمل آيد. ويندوز براي اين کار، ابزار مخصوص به خود را دارد. بر روي Start کليک کنيد؛ سپس بر روي Computer کليک راست نموده و Manage را انتخاب نمائيد. تحت Storage در پانل سمت چپ، Disk Management را انتخاب کنيد؛ سپس بر روي ديسک مورد نظر کليک راست نموده و گزينه Shrink Volume را انتخاب کنيد.
اين کار، فضاي اضافي ديسک را در انتهاي آن قرار مي دهد و يک درايو جديد ايجاد مي کند. حالا شما مي توانيد آن را فرمت نموده و مثل يک درايو عادي از آن استفاده کنيد. توجه داشته باشيد که اين عملکرد، در Windows XP وجود ندارد.
اگر به دنبال ابزار پيشرفته تري براي پارتيشن بندي ديسک سخت هستيد، برنامه هاي رايگان قدرتمندي وجود دارد که ويژگي هاي بيش تري ارائه مي کنند. دو تا از بهترين برنامه هايي که براي اين هدف طراحي شده اند، عبارتند از:
1-(Partition Wizard (www.partitionwizard.com
2-(Easeus Partition Master (www.partition-tool.com/personal.htm.

از ديسک سخت، نسخه پشتيبان تهيه کنيد
 

Cloning ديسک سخت، روشي مناسب براي تهيه بک آپ از آن است اما بک آپ از پوشه ها و فايل هاي منفرد به شما کمک مي کند از اسناد، عکس ها، ويدئوها و ساير فايل هاي تان در صورت بروز حادثه براي PC محافظت به عمل آوريد.
بک آپ ها، در داخل ويندوز 7 جاي مي گيرند و بنابراين در صورت بروز مشکل، شما به سادگي مي توانيد بر روي يک پوشه يا فايل کليک راست کنيد تا آن را به نسخه هاي قبلي بازيابي کنيد. هر چند، بروز يک خطا در ديسک مي تواند بک آپ ها و فايل هاي اصلي را خراب کند؛ بنابراين استفاده از يک ديسک بيروني يا يک سرويس آن لاين ضروري است.
(www.gfi.com)‏GFI Backup يک ابزار رايگان عالي است که از يک ويزارد براي راهنمايي شما در فرآيند تهيه نسخه پشتيبان از فايل ها بر روي CD, DVD, Blu-ray , حافظه هاي USB و ساير وسائل ذخيره سازي استفاده مي کند.
سرويس ذخيره سازي آن لاين MozyHome‎‎(www.mozy.com/home)‎،‏‎ دو گيگابايت فضاي ذخيره سازي بک آپ در اختيار شما قرار مي دهد و بنابراين ارزش sign in نمودن را دارد.

ديسک سخت را Defragment کنيد
 

در طول زمان، فايل هاي ذخيره شده بر روي ديسکِ سخت، مي توانند به تکه هاي کوچک تقسيم شوند، بنابراين ويندوز به شکل اتوماتيک، آن ها را defrag مي کند تا از کند شدن PC شما جلوگيري به عمل آورد. هر چند، ابزارهاي ثالث، اين کار را بهتر انجام مي دهند و حتي مي توانند کارآيي PC شما را اندکي افزايش دهند.
(www.auslogics.com) ‏Auslogics Disk Defrag، يکي از بهترين گزينه ها است و به صورت محافظ صفحه نمايش نيز در دسترس است و اين بدان معنا است که هر گاه PC شما idle باشد، مي تواند ديسک را بهينه کند.
يک برنامه مناسب ديگر‏‏‏‏‏‏‏‏www.iobit.com)‎ )‏ IObit Smart Defrag‏‎ است که سه روش بهينه سازي مختلف ارائه مي کند و مي تواند در حالي که PC شما در حالت idle است، کار کند. شما مي توانيد مدت زماني را که برنامه بايد قبل از شروع defragmentation منتظر بماند، تعيين کنيد و در صورتي که کار مهم تري با PC داريد آن را متوقف نمائيد.

ديسک سخت را فشرده کنيد
 

اگر با کمبود فضاي ديسک سخت مواجه هستيد، مي توانيد محتواي ديسک را به گونه اي فشرده کنيد تا فضاي کم تري اشغال کند. بر روي StartaComputer کليک کنيد و بر روي disk کليک راست نموده و Properties را انتخاب نمائيد و علامت کنار جعبه compress the drive را تيک بزنيد. البته بايد مراقب باشيد که اين کار يک تاثير جانبي بد دارد و باعث مي شود، بازيابي فايل هاي از دست رفته در هنگام بروز خطا در ديسک دشوار شود.
يک روش بهتر براي حفظ فضاي ديسک، کليک راست بر روي يک پوشه، انتخاب Properties و سپس Advanced و انتخاب گزينه Compress contents to save disk space است. شما کماکان بايد از محتواي ديسک سخت نسخه پشتيبان تهيه کنيد. شما مي توانيد بر روي يک فايل يا پوشه کليک راست کنيد و Send to و سپس Compressed (Zipped)Folder را براي ايجاد يک فايل zip انتخاب نمائيد.
اما اين ابزارهاي رايگان فايل ها را در اندازه گيري کوچک تري فشرده مي کنند:
1-(IZArc (www.izarc.org
2-(PeaZip (www.peazip.sourceforge.net

فضاي ديسک را افزايش دهيد
 

بهترين راه افزايش فضاي ديسک بر روي PC، اضافه کردن يک درايو USB است. شما مي توانيد يک درايو يک ترابايتي را با قيمتي کم تر از 80 هزار تومان، تهيه کنيد.
به عنوان روشي ديگر شما مي توانيد ( ‏http://skydrive.live.com) ‏Windows Live SkyDrive که 25 گيگابايت فضاي ذخيره سازي آن لاين را ارائه مي کند، login نمائيد. شما مي توانيد فايل هايي را که به ندرت استفاده مي کنيد، اما نمي خواهيد از دست بدهيد، آپ لود کنيد و سپس آن ها را از ديسک سخت تان پاک کنيد تا فضاي بيش تري در اختيارتان قرار گيرد.
برخي از سرويس هاي ذخيره سازي آن لاين مثل (www.adrive.com)‏ADrive به شما امکان مي دهند از فضاي ذخيره سازي آن ها مثل يک ديسک سخت اضافي متصل به کامپيوترتان استفاده کنيد. اگر چه WebDAV اندکي کند است اما کپي کردن فايل ها از PC به وب و بالعکس را بسيار ساده مي کند.

ديسک سخت را براي آگاهي از خطاها و اشکالات چک کنيد
 

کنترل و چک کردن ديسک سخت براي کشف خطاهاي و اشکالات، بعد از اين که يک برنامه crash مي کند و قبل از اين که نرم افزار يا windows Update جديدي را بر روي سيستم نصب کنيد، کار عاقلانه اي است. بر روي StartaComputer کليک کنيد؛ بر روي ديسک مورد نظر کليک راست نموده و Properties را انتخاب کنيد. در برگه Tools، بر روي Check Now کليک کرده و گزينه Automatically fix files system errors را علامت بزنيد. گزينه اسکن براي يافتن بدسکتورها، فقط 1 يا دو بار در سال مورد نياز است. سازندگان ديسک هاي سخت مثل Seagate و Western Digital ابزار رايگاني براي کنترل و چک نمودن ديسک سخت شما فراهم مي آورند اما يک گزينه جايگزين، استفاده از( SMART (Self-Monitoring,Analysis, and Reporting Technology است. تمام درايوهاي مدرن شامل SMART هستند و اگر شما (www.passmark.com)‏PassMark DiscCheckup را نصب کنيد مي توانيد اطلاعات مربوط به سلامتي ديسک سخت خود، از درجه حرارت آن گرفته تا مدت زماني که راه اندازي آن طول مي کشد را در يک نگاه مشاهده کنيد. با اين روش، در صورتي که ديسک سخت شما در معرض از کار افتادن قرار داشته باشد به شما هشدار داده مي شود و مي توانيد قبل از وقوع، ديسک را عوض کنيد.
منبع: بزرگراه رايانه، شماره ي 137 .



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.