مصرف کردن هنر است، صرفه جويي هنري والاتر

با نظارت بر ولتاژ تمامي چراغ هاي مصرفي داخل منزل مي توان در مصرف انرژي صرفه جويي شاياني به عمل آورد. اغلب اوقات مي توان چراغ هايي با ولتاژ پايين جانشين چراغ هاي قبلي نمود. چراغ ها را مرتب تميز کنيد، زيرا گرد و خاک روي آن ها موجب مي شود که ميزان تأثير روشنايي و نور چراغ کاهش يابد. وقتي برق هاي تعمير کردن يا
سه‌شنبه، 29 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مصرف کردن هنر است، صرفه جويي هنري والاتر

مصرف کردن هنر است، صرفه جويي هنري والاتر
مصرف کردن هنر است، صرفه جويي هنري والاتر


 





 
روشنايي
با نظارت بر ولتاژ تمامي چراغ هاي مصرفي داخل منزل مي توان در مصرف انرژي صرفه جويي شاياني به عمل آورد. اغلب اوقات مي توان چراغ هايي با ولتاژ پايين جانشين چراغ هاي قبلي نمود. چراغ ها را مرتب تميز کنيد، زيرا گرد و خاک روي آن ها موجب مي شود که ميزان تأثير روشنايي و نور چراغ کاهش يابد. وقتي برق هاي تعمير کردن يا تغيير نماي داخل اتاق ها هستيد، اين نکته در ذهن تان باشد که رنگ هاي تيره تر تأثير روشنايي را کاهش مي دهد، در حالي که رنگ هاي روشن سبب انعکاس بيشتر نور مي شود. سطوح داخلي ديوار و سقف را با رنگ هاي روشن پوشش داده و هميشه آنها را تميز نگه داريد تا از انعکاس نور بيشتري بهره ببريد.
هر جا که امکانش وجود داشت، چراغ هاي معمولي پرمصرف را با چراغ هاي کم مصرف يا مهتابي جايگزين کنيد. چراغ هاي مهتابي چهار برابر بيشتر از چراغ هاي معمولي در هر وات مصرفي نور توليد مي کنند. چراغ هاي مهتابي نور توليد مي کنند. چراغ هاي روشنايي خارج ساختمان را از نوع سديم که در فشار و حرارت بالايي ساخته شده اند انتخاب کنيد. اين چراغ ها انرژي کمتري مصرف کرده و از عمر بيشتري برخوردارند.
پخت و پز
از کتري ها و تابه هاي مسطح استفاده کنيد تا گرما را به آساني انتقال دهد. با استفاده از آرام پز مي توانيد به مقدار زيادي در مصرف انرژي صرفه جويي کنيد. براب پختن خورشت يا خوراک و به طور کل غذاهايي از اين قبيل، آرام پز را به کار بگيريم. طي زمان پخت روي کتري و تابه، درپوش ظرف را قرار دهيد تا مدت زمان پخت و کوتاه تر شود. همچنين با گذاشتن درپوش مي توان شعله را در پايين ترين حد ممکن قرار داد. با گذاشتن شعله پخش کن و تميز کردن قسمت هاي مختلف اجاق مي توان انعکاس حرارت را بالا برد. همچنين ته ظرف را تميز نگاه داريد تا حرارت بيشتري را به خود جذب کند. براي پخت و پز يا جوشاندن مواد بيشتر از حد مورد نياز آب مصرف نکنيد. آب اضافي انرژي بيشتري را براي حرارت مي طلبد. براي هر وعده غذايي، تا آنجا که مي توانيد يک بار غذا بپزيد. براي گرم کردن فر بين 5 تا 8 دقيقه وقت کافي است.
از اجاق گاز فقط براي پخت و پز استفاده کنيد و نه موارد ديگر همچون گرم کردن اتاق يا خشک کردن لباس ها و کفش ها. هر زمان که امکان دارد، از مايکروفر استفاده کنيد.
مايکروفر نصف انرژي ديگر وسايل گرمازا را به مصرف مي رساند. فقط وقتي که ضرورت دارد، مراحل پيشرفت پخت را نظارت کنيد. بخش اعظمي از حرارت، هر نوبت که در ظرف يا فر باز مي شود، به هدر مي رود.
وسايل منزل
يخچال و فريزر را به نحوي از مواد مختلف انباشته نکنيد که در آنها به زور بسته شود يا جريان هوا در اطراف غذا به درستي انجام نپذيرد. درزگيري در را با گذاشتن يک اسکناس در لاي امتحان کنيد. چنان چه اسکناس بيرون نيفتد مورد تاييد است. اگر اسکناس به راحتي بيرون کشيده شد، در آن صورت در نياز به تنظيم دارد يا درزگير کلاً بايد عوض شود. قبل از تعطيلات طولاني که قصد مسافرت چند روزه ترک منزل داريد، غذايي فاسد شدني را از يخچال خارج کنيد و آن را در درجه حرارت پايين تري قرار دهيد.
مايعات را بدون درپوش در يخچال قرار ندهيد. بخارات حاصله از مايعات، را تا سر حد امکان بسته نگاه داريد. طوري برنامه ريزي کنيد که غذاهاي مورد نياز يک وعده هاي غذايي از سرک کشيدن بي مورد به يخچال خودداري کنيد. فريزر و يخچال را دور از نور مستقيم خورشيد و ساير وسايل گرمازا همانند اجاق گاز و فر قرار دهيد.
فقط به ميزان لازم از مواد پاک کننده براي شستشوي لباس استفاده کنيد. کف زياد عمل شستشو را مختل مي کند و لازم است چند بار شستشو صورت گيرد. از درجه جوش ماشين لباس شويي فقط وقتي ضروري است استفاده کنيد: زيرا بسياري از منسوجات کتوني با آب ولرم يا سرد قابل شستشو هستند. از به کارگيري ماشين در حالتي که ظرفيت آن تکميل نيست خودداري کنيد.
به خود عادت دهيد تا وسايل برقي منزل که مورد استفاده نيستند خاموش باشند که در اين ميان مي توان به تلويزيون و ضبط اشاره کرد. هنگام اتو کردن ابتدا پارچه هاي که نياز به حرارت کمتري دارند را اتو کنيد و سپس درجه اتو را براي لباس هايي که به حرارت بالاتري نياز دارند افزايش دهيد. قبل از پايان اتوکشي چند دقيقه جلوتر اتو را خاموش کنيد تا از حداکثر حرارت باقيمانده در سطح اتو استفاده کنيد. هيچ وقت اتو را روشن ترک و رها نکنيد چون علاوه بر هدر رفتن انرژي، اين کار خطر جدي آتش سوزي را به همراه دارد.
هميشه در نظر داشته باشيد براي به کارگيري ماشين ظرفشويي همچون ماشين لباسشويي از حداکثر ظرفيت موجود آن استفاده کنيد.
سشوار برقي يکي از پرمصرف ترين ادوات برقي است. دقت کنيد زياد از سشوار براي خشک کردن موهايتان استفاده نکنيد و به جاي آن بهتر است قسمت عمده موهاي تان را با حوله خشک کنيد.
آبگرمکن خود را حداقل دو بار در سال تميز و خشک کنيد تا از هدر رفتن انرژي از قسمت زيرين مخزن جلوگيري به عمل آوريد. درهاي آبگرمکن، هواکش يا دريچه هاي خروج و ورود هوا را به هيچ وجه عايق بندي نکنيد. چنانچه در نظر داريد آبگرمکن جديد تهيه کنيد، ضمن آنکه نيازهاي فعلي را در نظر مي گيريد، به نيازهاي آتي فکر کنيد. ميزان مصرف آب گرم را به درستي تخمين بزنيد، به ويژه چنانچه فرزندان کوچکي در خانه داريد. اگر در آينده نزديک فرزندانتان خانه را ترک مي کنند، آبگرمکن کوچک تر ممکن است بهتر باشد.
چکه کردن باعث هدر رفتن آب و انرژي مي شود، تمام شيرهاي معيوب را سريعاً تعمير کنيد. هنگام شستشوي ظروف يا ديگر مواقع مصرف آب، شير را بي جهت باز نگذاريد. به جاي اين کار، لگن ظرفشويي را به ميزان لازم آب پر کنيد تا کارتان انجام شود. در استحمام بيشتر از دوش استفاده کنيد چون دوش گرفتن حدود نصف آب گرم مورد نياز در وان حمام را به مصرف مي رساند. درجه آب گرم را در پايين ترين حد ممکن قرار دهيد، درجه حرارت آب حدود 60 درجه سانتيگراد براي استفاده روزمره کافي است.
منبع:کوچه ما شماره 7.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.