کدام پردازنده برای کدام لپ‌تاپ مناسب‌تر است؟

این روزها با توجه به افزایش قابلیت‌های فنی لپ‌تاپ‌ها و عرضه لپ‌تاپ‌هایی مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید، تصمیم‌گیری در مورد خرید یک لپ‌تاپ مناسب به یک فرآیند پیچیده تبدیل شده است.
پنجشنبه، 7 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کدام پردازنده برای کدام لپ‌تاپ مناسب‌تر است؟

کدام پردازنده برای کدام لپ‌تاپ مناسب‌تر است؟
کدام پردازنده برای کدام لپ‌تاپ مناسب‌تر است؟


 





 
این روزها با توجه به افزایش قابلیت‌های فنی لپ‌تاپ‌ها و عرضه لپ‌تاپ‌هایی مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید، تصمیم‌گیری در مورد خرید یک لپ‌تاپ مناسب به یک فرآیند پیچیده تبدیل شده است.
به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از دنیای اقتصاد، چرا که کاربران امروزی لپ‌تاپ علاوه بر توجه به ویژگی‌های ظاهری و کلی لپ‌تاپ، مانند وزن، طراحی، سایز صفحه نمایش و… به قابلیت‌های مهم لپ‌تاپ مانند نوع پردازنده و سرعت پردازش اطلاعات و… نیز توجه دارند. اما نکته‌ای که مطرح است این است که اکثر خریداران لپ‌تاپ که حتی سال‌هاست با این وسیله کار کرده‌اند به دلیل اینکه با مجموعه بزرگی از نام‌ها و اصطلاحات عجیب و نامفهوم مواجه هستند سردرگم شده و برای انتخاب یک لپ‌تاپ مناسب دچار مشکل می‌شوند. در این گزارش ما به معرفی پردازنده‌های پر مخاطبی که در لپ‌تاپ‌ها به کار رفته‌اند می‌پردازیم.

کدام پردازنده برای کدام لپ‌تاپ مناسب‌تر است؟

انواع پردازنده در بازار لپ‌تاپ در حال حاضر دو برند AMD و INTEL بازار پردازنده را به دست گرفته‌اند که البته سهم بسیار بزرگی از بازار پردازنده در اختیار برند INTEL به ویژه پردازنده‌های سری INTEL CORE I است. البته INTEL پردازنده‌های دیگری تحت عنوان پردازنده‌های سری CORE 2 مانند CORE 2 DUO و DUAL CORE ،CELERON ،PENTIUM، ATOM و… دارد که با ورود پردازنده‌های سری CIRE I این پردازنده‌های در کمتر لپ‌تاپی مشاهده می‌شوند.
به گفته، آقازاده مدیرعامل شرکت همراه سیستم طلایی(HTS)، در حال حاضر پردازنده‌های پرمخاطب INTEL در بازار لپ‌تاپ شامل پردازنده‌های سری CORE I هستند که البته پردازنده‌های INTEL CORE 2 DUO و INTEL DUAL CORE هم هنوز روی برخی از لپ‌تاپ‌ها نصب می‌شوند. پردازنده‌های ATOM از خانواده INTEL هم روی دستگاه‌هایی سبک‌تر مانند نت‌بوک‌ها و برخی از تبلت‌ها نصب می‌شوند. وی دلیل استفاده اندک از این پردازنده‌ها به ویژه پردازنده‌های ATOM را سرعت و توان پردازش اندک این پردازنده‌ها اعلام کرد.
یکی از کارشناسان قطعه شرکت آواژنگ می‌گوید: در حال حاضر انوع پردازنده‌های یک هسته‌ای، دو هسته‌ای و چند هسته‌ای در بازار موجودند که می‌توان گفت، پردازنده‌های یک هسته‌ای دیگر در بازار مخاطب ندارند و در حال حاضر اکثرا از پردازنده‌های چندهسته‌ای سری INTEL CORE I مانندINTEL CORE I3 ، INTEL CORE I5 و INTEL CORE I7 استفاده می‌کنند که قابلیت‌های زیادی از جمله اورکلاک کردن دستگاه را دارند.
یک کارشناس بازار کامپیوتر هم می‌گوید، با توجه به اینکه پردازنده‌های INTEL سهم بسیار بزرگی از بازار لپ‌تاپ را به خود اختصاص داده‌اند، نمی‌توان در مورد پردازنده‌های AMD اظهار نظر چندانی کرد. در مقابل در مورد پردازنده‌های INTEL به ویژه نسل جدید CORE I حرف بسیاری برای گفتن داریم. به گفته وی، پردازندهای INTEL شامل پردازنده‌های پنتیوم،سلرون،سنترینو، ATOM،پردازنده‌های سری CORE 2 مانند CORE 2 DUO و DUAL CORE و پردازنده‌های CORE I شامل COREI3 ، COREI5 و COREI7 هستند. پردازنده‌های AMD هم که روی کمتر لپ‌تاپی نصب می‌شوند شاملATHLON ، SEMPRON، PHENOM 2 و… در بازار موجودند به این دلیل که کاربران اندکی دارند، کمتر به آن می‌پردازیم.

کاربرد پردازنده
 

از پردازنده‌هایCELERON، PENTIUM بیشتر در لپ‌تاپ‌های سبک وزن و باریک استفاده می‌شود. این پردازنده‌ها در ردیف پردازنده‌های ارزان قیمت بازار هستند. ضمن اینکه این پردازنده‌ها در بازار هم کمتر یافت می‌شوند. پردازنده‌های Centrino و Centrino 2 هم برای اینتل هستند که هم‌اکنون روی لپ‌تاپ‌های موجود در بازار دیده می‌شوند.
در مورد پردازنده‌های INTEL ATOM هم باید بگوییم این پردازنده‌ها معمولا روی نت‌بوک‌های کوچک نصب می‌شوند و نسل جدید این پردازنده‌ها N450 روی اکثر نت‌بوک‌های موجود در بازار مشاهده می‌شوند. توان مصرفی این پردازنده‌ها بسیار کم است.

CORE 2
 

تا قبل از عرضه پردازنده‌های سری CORE I، محبوب‌ترین پردازنده‌های موبایل از خانواده Core 2 شامل پردازنده‌هایCore 2 Duo وCore 2 Quad بودند که در اکثر لپ‌تاپ به کار برده می‌شدند، اما با ورود پردازنده‌های سری CORE I دیگر پردازنده‌های CORE 2 در لپ‌تاپ‌های جدید مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و به تدریج از بازار خارج خواهند شد. البته هنوز برخی از برندهای نمونه‌هایی از لپ‌تاپ‌های مجهز به این پردازنده‌ها را دارند، ولی در حال حاضر پردازنده‌های INTEL CORE I دنیا را در دست گرفته‌اند.

CORE I
 

شرکت اینتل در تلاش برای تسهیل ساختار نام‌گذاری خود و روشن کردن محل قرارگیری هر یک از تراشه‌ها در طیف کلی محصولاتش، پردازنده‌های سری Core i3، Core i5 و Core i7 خود را به بازار عرضه کرده است که ما به شرح ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

Core i7
 

پردازنده‌های Core i7 در لپ‌تاپ‌های سطح بالای مخصوص بازی و مدل‌های جایگزین دسک‌تاپ که روی پخش رسانه‌ای متمرکز هستند، به کار می‌روند.
برخی از این پردازنده‌ها در گروه (ULV (Ultra-Low Voltage قرار می‌گیرند و در سیستم‌هایی با شکل ساخت کوچک‌تر (۱۲ تا ۱۴ اینچ) ارائه می‌شوند. به گفته کارشناس فروش شرکت آواژنگ، خانواده Core i7، سریع‌ترین خط پردازنده‌های موجود بازار را تشکیل می‌دهد که توانایی‌های چندوظیفگی بی‌نظیری را فراهم می‌کنند. این پردازنده‌ها برای کسانی که با ویرایش ویدئو، عکس و صدا سر و کار دارند، علاقه‌مندان افراطی بازی‌ها یا مشتاقان کاربردهای چندرسانه‌ای مناسب هستند.
توجه داشته باشید این پردازنده‌های چهارهسته‌ای سرعت پردازشی به مراتب بالاتر از یک پردازنده دو یا یک هسته‌ای دارد. به عنوان مثال سرعت پردازش یک پردازنده INTEL CORE I7 با فرکانس پردازش ۲٫۰GHZ در حدود پنج برابر بالاتر از یک پردازنده INTEL DUAL CORE 2.6GHZ است.

Core i5
 

پردازنده‌های Core i5 موبایل در سیستم‌های همه منظوره‌ای یافت می‌شوند که از قابلیت‌های ایجاد، Streaming و مصرف محتوای چندرسانه‌ای برخوردارند. با این حال، کاربرانی که به‌طور جدی با تدوین ویدئویی سر و کار دارند ترجیح خواهند داد که از لپ‌تاپ‌های مبتنی بر Core i7 استفاده کنند. شما پردازنده‌های Core i5 را همچنین در نوت‌بوک‌های باریک جدید با نمایشگرهای ۱۱ تا ۱۳ اینچی خواهید دید.
به گفته نادری، یکی از فعالان بازار، در حال حاضر پردازنده‌های Core i5 در دو نسخه استاندارد و ULV ارائه می‌شوند. می‌توان گفت، تراشه‌های Core i5 در محصولاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از تنوع چشمگیری در زمینه اندازه، وزن، قدرت و دوام برخوردارند.

Core i3
 

Core i3 خانواده پردازنده‌های سطح پایین خط Core i را در بر می‌گیرد و تا امروز ۷ نسخه دو هسته‌ای از این پردازنده برای کاربرانی با نیازهای ابتدایی ارائه شده‌اند. خریدارانی با بودجه محدود که می‌خواهند به نسل بعدی پردازنده‌های اینتل سوئیچ کنند، اما به حداکثر قدرت و سرعت پردازنده‌های این شرکت نیاز ندارند، به آسانی می‌توانند لپ‌تاپ‌های مبتنی بر پردازنده‌های Core i3 را با قیمت‌های مناسب خود انتخاب کنند.
این لپ‌تاپ‌ها بدون هیچ تردیدی برای انجام کارهایی مانند برنامه‌نویسی، استفاده از برنامه‌های مجموعه آفیس، مرور وب، ارسال و دریافت ایمیل، استفاده از محتوای چندرسانه‌ای و دستیابی به سطح قابل قبولی از چندوظیفگی کافی هستند. شما می‌توانید پردازنده‌های Core i3 را در لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت با قیمت‌هایی در حدود ۸۰۰ دلار یا کمتر پیدا کنید. بدون شک می‌توان انتظار داشت که این تراشه‌ها را در لپ‌تاپ‌های عمومی (۱۵ یا ۱۶ اینچی) ببینیم، اما با در نظر گرفتن موج اخیر مدل‌های بسیار ارزان‌قیمت Ultraportable که در حال ورود به بازار هستند، ممکن است Core i3 را در بعضی از مدل‌های ۱۲ و ۱۳ اینچی نیز مشاهده کنیم.
منبع:http://www.barsam.ir
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.