آگِردک (آگِرده)

ابتدا کره را روي حرارت ذوب کرده و بگذاريد تا سرد شود. آرد برنج و آرد گندم را جداگانه الک، سپس وزن کنيد و با هم در کاسه اي يک بار ديگر الک کنيد. کره ي خنک شده و پودر قند را با همزن به مدت 5 دقيقه بزنيد تا يک دست و صاف شود. سپس آردها را که از قبل آماده کرده ايد، اضافه کرده و هم بزنيد. از اين مرحله به بعد بايد خمير را با
چهارشنبه، 13 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آگِردک (آگِرده)

 آگِردک (آگِرده)
آگِردک (آگِرده)


 






 

مواد لازم
 

کره/ 140 گرم
آرد برنج مرغوب/ 100 گرم
آرد سفيد قنادي/ 75 گرم
پودر قند/ 80 گرم
پودر زنجبيل/ يک قاشق چايخوري
پودر هل/ نصف قاشق چايخوري
محلول زعفران/ مقداري

طرز تهيه:
 

ابتدا کره را روي حرارت ذوب کرده و بگذاريد تا سرد شود. آرد برنج و آرد گندم را جداگانه الک، سپس وزن کنيد و با هم در کاسه اي يک بار ديگر الک کنيد. کره ي خنک شده و پودر قند را با همزن به مدت 5 دقيقه بزنيد تا يک دست و صاف شود. سپس آردها را که از قبل آماده کرده ايد، اضافه کرده و هم بزنيد. از اين مرحله به بعد بايد خمير را با دست ورز دهيد تا کم کم مواد به خورد هم رفته و در انتها خميري يک دست و منسجم داشته باشيد. زماني خمير آماده است که اگر تکه اي از آن را در دست گرد کنيد، به صورت يک توپ درآمده و از هم نپاشد و ترک نخورد. ورز دادن خمير با دست حدود 20 تا 30 دقيقه طول مي کشد. براي تسريع در کار مي توانيد خمير را چند بار با چرخ گوشت چرخ کنيد. دقت کنيد خمير را بعد نرم و يک دست شدن ورز ندهيد چون به روغن مي افتد. خمير آماده شده را در ظرفي در پوشيده در محيط آشپزخانه به مدت 4 ساعت استراحت دهيد. بعد از طي شدن زمان استراحت سيني فر را کمي چرب کرده و فر را روي حرارت 170 درجه ي سانتي گراد روشن کنيد تا گرم شود. خمير را به دو قسمت تقسيم کرده و يک قسمت آن را با پودر زنجبيل و بخش ديگر را با پودر هل مخلوط نماييد. از خمير توپ هاي کوچکي به اندازه ي دلخواه برداشته، در دست گرد کرده و بعد کمي پهن کنيد و روي سيني چرب شده با فاصله 2 تا 3 سانتي متر از هم قرار دهيد. مهر چوبي مخصوص نان برنجي را آغشته به کمي زعفران دم کشيده نموده و روي شيريني ها را نقش بيندازيد. اين کار را به وسيله يک قلم مو نيز مي توانيد انجام دهيد. شيريني ها را در فر به مدت 30 تا 35 دقيقه يا تا زماني که شيريني ها کمي پهن شده و تغيير رنگ دهند، بپزيد. تغيير رنگ اين شيريني بسيار کم است و با توجه به متفاوت بودن نوع و درجه حرات فرها بعد از 20 دقيقه مواظب شيريني ها باشيد تا نسوزد. بعد از تمام شدن زمان پخت آن ها را از فر خارج کرده و بگذاريد کاملاً سرد شوند و بعد در ظرف در بسته نگهداري نماييد.

آگِردک (آگِرده)

نکته:
1- اين دستور 215 گرم کربوهيدرات، 30 گرم پروتئين، 140 گرم چربي و 2240 کيلوکالري انرژي دارد.
2- اين شيريني متعلق به شهر تاريخي ماسوله است.
3- اين شيريني بسيار ترد است بنابراين در جا به جا کردن آن دقت نماييد تا خرد نشود.
4- اندازه شيريني بستگي به ميل خودتان دارد. مي توانيد در اندازه ي کوچک در حد نان برنجي يا اندازه ي بزرگ در حد يک نعلبکي آن را تهيه کنيد.
منبع: مجله هنر آشپزي - ش 78



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.