جهاد اقتصادی با رویکرد وجدان کاری در کسب روزی
نویسنده : روح الله مظاهری
منبع : اختصاصي راسخون
منبع : اختصاصي راسخون
چکیده
این مقاله پیرامون وجدان کاری در کسب روزی است در ابتدا با معنای وجدان کاری بحث را آغاز و بدین صورت مطلب در بیان مقام معظم رهبری ادامه پیدا می کند که عدم توجه صرف به درآمد مالی ، ضرورت وجدان کاری در میان معصومین (ع) از کار افتادن وجدان را در پی خواهد داشت به رفتارهایی که گاه و بی گاه سراسر زندگی فردی و اجتماعی را نشانه می گیرد علت از کار افتادن وجدان است. که یکی از آن موارد تکرار عمل ناشایست که سبب می شود زشتی آن عمل بیشتر نمایان گردد و در نظر فرد امری عادی جلوه کرده و موجب کوچک شمردن تخلف می شود. در نتیجه گناهان بزرگ از انسان سر می زند همچنین منافع زود گذر مادی مثل حب نفس و غیره باعث توجیه عمل می گردد در بیان و عمل معصومین (ع) وجدان با تعابیری قابل توجه ذکر شده است که از افتخارات تاریخ انسانهایی هستند که زندگی خویش را وقف مردم کرده و تمام توان خویش را برای بهتر انجام دادن کار خدا پسندانه به کار بستن نمونه هایی از وجدان کاری در شخصیت بزرگان دین ما بسیار یافت می شود در نهایت این مقاله با نتیجه به دست آمده به پایان می رسد.
واژگان کلیدی : 1- جهاد 2- اقتصاد 3- وجدان 4- کار 5- ضرورت 6- اسلام7- وسعت
مقدمه
در آغاز سخن به روایتی از حضرت رسول (ص) موضوع را آغاز می کنیم که من اصبح و لا یهتم بامورالمسلمین فلیس بمسلم(بحار ج71ص223)(1) کسی که با بامداد برخیزد بی آنکه به فکر سرو سامان دادن به امور مسلمین باشد ، مسلمان نیست. وجدان کاری از مهمترین مطالب قابل بحث پیرامون وجدان کاری در کسب روزی است، زیرا انسان با وجود وجدان است که می تواند کار را محکم و نیکو انجام دهد و در صورت از کار افتادن وجدان کاری بدرفتاری هایی که گاه و بیگاه سراسر زندگی فردی و خانوادگی و غیره را ... در بر می گیرد. عوامل از کار افتادن وجدان چون مسائلی مثل تکرار عمل ناشایست که سبب زشتی کار است و یا کوچک شمردن تخلف و غیره باعث انحراف در امور می گردد تلقی عبادت از رفتارهای اقتصادی خود نمونه ای بارز از کوشش و جهاد اقتصادی است که دو جنبه دینی و دنیوی دربردارد. امید است با پرداختن به این موضوع گامی هر چند کوچک پیرامون اصلاح امور اجتماع بردارند.
تکرار عمل سوء، سبب می شود زشتی آن در وجود انسان از بین رفته و در نظر وجدان، عادی جلوه کند.مثال: برخی خودروها مجهز به سیستمی هستند که با بالا رفتن سرعت از حد مجاز، شروع به آژیر اعلام خطر می کند. راننده در اوائل این صدا را می شنود، اما کم کم که به سرعت بالا عادت میکند، در عین فعال بودن آژیر، او دیگر صدا را نمی شنود!علیّ (ع): أعظم الذنوب عند الله ذنبٌ أصرّ علیه عامله(8)بزرگترین گناهان نزد خدا، گناهی است که کننده اش بر آن اصرار ورزد و آن را تکرار کند.علیّ (ع): الإصرارُ أعظم حوبة و أعظمُ عُقوبَة.(9)تکرار گناه، گناهی بزرگتر و کیفرش سریع تر است.
2.کوچک شمردن تخلّف
علیّ (ع): أشدّ الذنوب عند الله ذنب صغر عند صاحبه.(10)سخت ترین گناهان نزد خدا، گناهی است که از نظر صاحبش کوچک باشد.عن أبی سماعة زید الشحّام قال: قال أبو عبدالله (ص): اتّقوا المحقّرات من الذنوب، فإنّها لاتغفر، قلت: و ما المحقّرات؟ قال (ع): الرَّجُل یذنب الذنب، فیقول: طوبی لی، لو لم یکن لی غیر ذلک.(11)از ابو سمامه، زید شحّام نقل شده که امام صادق (ع) فرمود: از گناهانی که به نظر شما ناچیز میآیند بپرهیزید. که بخشیده نمی شوند، پرسیدم: گناهان ناچیز چه گناهانی هستند؟ فرمود: آدمی گناه کند و بگوید: خوش به حال من، اگر غیر از این، گناهی نداشته باشم.
3.منافع زودگذر مادی
مانند: حبّ نفس، حبّ مال، حبّ مقام، حبّ شهوت، حبّ تأمین آتیه خانواده و... موجب میشودکه انسان اعمال خود را توجیه کند.قال رسول الله (ص): أوّل ما عُصیَ به الله تعالی ستُّ خصال: حبُّ الدنیا و حُبُّ الرئاسة و حُبُّ الراحة و حُبُّ النوم، و حُبُّ النساء و حُبُّ الطعام.(12)رسول خدا (ص): اول چیزی که به واسطهی آن معصیت خدا صورت گرفته است، شش چیز است:1- دوستی دنیا. 2- دوستی جاه و مقام. 3- راحت طلبی. 4- دوستی خواب. 5- دوستی زنان. 6- دوستی غذا و شکم.دوستی هایی که در آن رضای الهی نباشد در نهایت سرانجام خوبی نخواهد داشت و دوام دوستی ها در پرتو نیت الهی است.
1.در نخستین روزهای خلافت، کسی شبانه با آن حضرت ملاقات کرد. حضرت به محض اینکه متوجه شدند او کار شخصی دارد، بی درنگ چراغ بیت المال را خاموش کرد تا سوخت آن صرف سخنان خصوصی نشود.(13)
2.به علی گزارش دادندکه لشکری از سوی معاویه وارد شهر «انبار» شده و یکی از کارگزاران او به نام احسان بن حسّان را کشته اند و شهر را غارت کرده اند. چون این خبر به علی (ع) رسید، خشمگین شد و در حالی که ردایش به زمین کشیده می شد بیرون آمد و در نقطه ی بلندی از زمین ایستاد و در مقابل مردمان زیادی خطبه (جهادیّه) را خواند و در ضمن خطبه فرمود: به من خبر رسیده است که یکی از آنان به خانه ی زن مسلمان و زن غیرمسلمانی هجوم برده و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشواره های آنان را از تنشان بیرون آورده است. حضرت با اندوهی وصف ناپذیر فرمود: فلو انّ امرأ مسلما مات من بعد هذا اسفا ما کان به ملوما، بل کان به عندی جدیراً(14) اگر مسلمانی از اندوه و تأسف این پیش آمد جان دهد نه تنها جای ملامت نیست، بلکه در نظر من شایسته است.
3.پس از ضربت خوردن، در اوج بیداری وجدان، به فرزندانش سفارش کرد که با ضارب مدارا کنند و از غذایی که خود می خورد به او بدهند و (در صورت شهادت آن حضرت) بیش از یک ضربه شمشیر به او نزنند و به بهانه شهادت آن حضرت، حمام خون راه نیندازند.(15)
4.زمانی که بر کرسی خلافت تکیه زده بود، تمام توان خود را در راه سازندگی کشور و بهینه سازی حال مردم به کار گرفت، نه تنها خود هرگز از امکانات عمومی، استفاده خصوصی نکرد، زیردستان خود را نیز به شدت مراقبت و مؤاخذه می کرد؛ زرق و برق دنیا چشمان بینایش را خیره نساخت. به کمترین خوراک و پوشاک قناعت می کرد و میفرمود: من هم می توانم از مرغوب ترین نان و عسل و لباس برخوردار باشم ولی هیهات که (ندای وجدانم را زیر پا بگذارم و) از هوای نفس پیروی کنم و حرص و ولع مرا بر سر سفره های رنگین نشاند، چرا که ممکن است در حجاز و یمامه (و اقصی نقاط کشور) کسانی باشند که آرزوی قرص نان بر دلشان باشد و طعم سیری را فراموش کرده باشند. وای بر من اگر با شکم سیر بخوابم و در اطراف مملکتم شکم های گرسنه و جگرهای تشنه سر به بالین گذارند، آیا به همین بسنده کنم که مرا امیرمؤمنان صدا بزنند، ولی در سختی و تلخ کامی های روزگار، غمخوار و جلودار مردم نباشم؟!(16)
نتیجه گیری
جمع بندی مطالب این مقاله که پیرامون وجدان کاری در کسب روزی ما را به این مطلب سوق می دهد که توجه به مسائل اقتصادی در مبانی اسلام از جمله اینکه برخورد با عوامل از کار افتادن وجدان ما را به ایم مطلب می رساند که توجه نکردن به بدی های به ظاهر کوچک و منافع زود گذر را هدف صرف قرار دادن ما را در تکمیل حرکت اقتصادی بر مبنای تعالیم اسلام دچار نقصان خواهد کرد. و این نتیجه بحث است.
1.قرآن
2.الحیاه-محمدرضا حکیمی، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی،1360
3.ارشادالقلوب ، محمد دیلمی، تحقیق، هاشم میلانی، تهران ، دارالاسوه، 1417ق
4.البحار- محمد تقی مجلسی- موسسه الرساله - بیروت-1340ق
5.جامع الاخبار- محمد بن محمد سبزواری، بیروت، آل البیت، 1413ق
6.روزنامه جمهوری اسلامی، پیام نوروزی، 6/1/73
7.عیون الحکم والواعظ، فخرالدین رازی، تهران موسسه الصادق، 73
8.غررالحکم ، عبدالواحد بن محمد، حوزه علمیه قم، دفتر تبلیغات اسلامی، بیتا
9.کافی، کلینی، تهران ، سازمان اوقاف، انتشارات اسوه، 72
10.نهج البلاغه، محمد دشتی، موسسه تبلیغاتی امیرالمومنین، قم ، 1376
/ع
این مقاله پیرامون وجدان کاری در کسب روزی است در ابتدا با معنای وجدان کاری بحث را آغاز و بدین صورت مطلب در بیان مقام معظم رهبری ادامه پیدا می کند که عدم توجه صرف به درآمد مالی ، ضرورت وجدان کاری در میان معصومین (ع) از کار افتادن وجدان را در پی خواهد داشت به رفتارهایی که گاه و بی گاه سراسر زندگی فردی و اجتماعی را نشانه می گیرد علت از کار افتادن وجدان است. که یکی از آن موارد تکرار عمل ناشایست که سبب می شود زشتی آن عمل بیشتر نمایان گردد و در نظر فرد امری عادی جلوه کرده و موجب کوچک شمردن تخلف می شود. در نتیجه گناهان بزرگ از انسان سر می زند همچنین منافع زود گذر مادی مثل حب نفس و غیره باعث توجیه عمل می گردد در بیان و عمل معصومین (ع) وجدان با تعابیری قابل توجه ذکر شده است که از افتخارات تاریخ انسانهایی هستند که زندگی خویش را وقف مردم کرده و تمام توان خویش را برای بهتر انجام دادن کار خدا پسندانه به کار بستن نمونه هایی از وجدان کاری در شخصیت بزرگان دین ما بسیار یافت می شود در نهایت این مقاله با نتیجه به دست آمده به پایان می رسد.
واژگان کلیدی : 1- جهاد 2- اقتصاد 3- وجدان 4- کار 5- ضرورت 6- اسلام7- وسعت
مقدمه
در آغاز سخن به روایتی از حضرت رسول (ص) موضوع را آغاز می کنیم که من اصبح و لا یهتم بامورالمسلمین فلیس بمسلم(بحار ج71ص223)(1) کسی که با بامداد برخیزد بی آنکه به فکر سرو سامان دادن به امور مسلمین باشد ، مسلمان نیست. وجدان کاری از مهمترین مطالب قابل بحث پیرامون وجدان کاری در کسب روزی است، زیرا انسان با وجود وجدان است که می تواند کار را محکم و نیکو انجام دهد و در صورت از کار افتادن وجدان کاری بدرفتاری هایی که گاه و بیگاه سراسر زندگی فردی و خانوادگی و غیره را ... در بر می گیرد. عوامل از کار افتادن وجدان چون مسائلی مثل تکرار عمل ناشایست که سبب زشتی کار است و یا کوچک شمردن تخلف و غیره باعث انحراف در امور می گردد تلقی عبادت از رفتارهای اقتصادی خود نمونه ای بارز از کوشش و جهاد اقتصادی است که دو جنبه دینی و دنیوی دربردارد. امید است با پرداختن به این موضوع گامی هر چند کوچک پیرامون اصلاح امور اجتماع بردارند.
وجدان کاری در کسب روزی (اهمیت وجدان کاری و عوامل فقدان آن)
وسعت معنای وجدان کاری
ضرورت وجدان کاری
از کار افتادن وجدان
علل از کار افتادن وجدان:
تکرار عمل سوء، سبب می شود زشتی آن در وجود انسان از بین رفته و در نظر وجدان، عادی جلوه کند.مثال: برخی خودروها مجهز به سیستمی هستند که با بالا رفتن سرعت از حد مجاز، شروع به آژیر اعلام خطر می کند. راننده در اوائل این صدا را می شنود، اما کم کم که به سرعت بالا عادت میکند، در عین فعال بودن آژیر، او دیگر صدا را نمی شنود!علیّ (ع): أعظم الذنوب عند الله ذنبٌ أصرّ علیه عامله(8)بزرگترین گناهان نزد خدا، گناهی است که کننده اش بر آن اصرار ورزد و آن را تکرار کند.علیّ (ع): الإصرارُ أعظم حوبة و أعظمُ عُقوبَة.(9)تکرار گناه، گناهی بزرگتر و کیفرش سریع تر است.
2.کوچک شمردن تخلّف
علیّ (ع): أشدّ الذنوب عند الله ذنب صغر عند صاحبه.(10)سخت ترین گناهان نزد خدا، گناهی است که از نظر صاحبش کوچک باشد.عن أبی سماعة زید الشحّام قال: قال أبو عبدالله (ص): اتّقوا المحقّرات من الذنوب، فإنّها لاتغفر، قلت: و ما المحقّرات؟ قال (ع): الرَّجُل یذنب الذنب، فیقول: طوبی لی، لو لم یکن لی غیر ذلک.(11)از ابو سمامه، زید شحّام نقل شده که امام صادق (ع) فرمود: از گناهانی که به نظر شما ناچیز میآیند بپرهیزید. که بخشیده نمی شوند، پرسیدم: گناهان ناچیز چه گناهانی هستند؟ فرمود: آدمی گناه کند و بگوید: خوش به حال من، اگر غیر از این، گناهی نداشته باشم.
3.منافع زودگذر مادی
مانند: حبّ نفس، حبّ مال، حبّ مقام، حبّ شهوت، حبّ تأمین آتیه خانواده و... موجب میشودکه انسان اعمال خود را توجیه کند.قال رسول الله (ص): أوّل ما عُصیَ به الله تعالی ستُّ خصال: حبُّ الدنیا و حُبُّ الرئاسة و حُبُّ الراحة و حُبُّ النوم، و حُبُّ النساء و حُبُّ الطعام.(12)رسول خدا (ص): اول چیزی که به واسطهی آن معصیت خدا صورت گرفته است، شش چیز است:1- دوستی دنیا. 2- دوستی جاه و مقام. 3- راحت طلبی. 4- دوستی خواب. 5- دوستی زنان. 6- دوستی غذا و شکم.دوستی هایی که در آن رضای الهی نباشد در نهایت سرانجام خوبی نخواهد داشت و دوام دوستی ها در پرتو نیت الهی است.
امام علی (ع) وجدان بیدار بشر
1.در نخستین روزهای خلافت، کسی شبانه با آن حضرت ملاقات کرد. حضرت به محض اینکه متوجه شدند او کار شخصی دارد، بی درنگ چراغ بیت المال را خاموش کرد تا سوخت آن صرف سخنان خصوصی نشود.(13)
2.به علی گزارش دادندکه لشکری از سوی معاویه وارد شهر «انبار» شده و یکی از کارگزاران او به نام احسان بن حسّان را کشته اند و شهر را غارت کرده اند. چون این خبر به علی (ع) رسید، خشمگین شد و در حالی که ردایش به زمین کشیده می شد بیرون آمد و در نقطه ی بلندی از زمین ایستاد و در مقابل مردمان زیادی خطبه (جهادیّه) را خواند و در ضمن خطبه فرمود: به من خبر رسیده است که یکی از آنان به خانه ی زن مسلمان و زن غیرمسلمانی هجوم برده و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشواره های آنان را از تنشان بیرون آورده است. حضرت با اندوهی وصف ناپذیر فرمود: فلو انّ امرأ مسلما مات من بعد هذا اسفا ما کان به ملوما، بل کان به عندی جدیراً(14) اگر مسلمانی از اندوه و تأسف این پیش آمد جان دهد نه تنها جای ملامت نیست، بلکه در نظر من شایسته است.
3.پس از ضربت خوردن، در اوج بیداری وجدان، به فرزندانش سفارش کرد که با ضارب مدارا کنند و از غذایی که خود می خورد به او بدهند و (در صورت شهادت آن حضرت) بیش از یک ضربه شمشیر به او نزنند و به بهانه شهادت آن حضرت، حمام خون راه نیندازند.(15)
4.زمانی که بر کرسی خلافت تکیه زده بود، تمام توان خود را در راه سازندگی کشور و بهینه سازی حال مردم به کار گرفت، نه تنها خود هرگز از امکانات عمومی، استفاده خصوصی نکرد، زیردستان خود را نیز به شدت مراقبت و مؤاخذه می کرد؛ زرق و برق دنیا چشمان بینایش را خیره نساخت. به کمترین خوراک و پوشاک قناعت می کرد و میفرمود: من هم می توانم از مرغوب ترین نان و عسل و لباس برخوردار باشم ولی هیهات که (ندای وجدانم را زیر پا بگذارم و) از هوای نفس پیروی کنم و حرص و ولع مرا بر سر سفره های رنگین نشاند، چرا که ممکن است در حجاز و یمامه (و اقصی نقاط کشور) کسانی باشند که آرزوی قرص نان بر دلشان باشد و طعم سیری را فراموش کرده باشند. وای بر من اگر با شکم سیر بخوابم و در اطراف مملکتم شکم های گرسنه و جگرهای تشنه سر به بالین گذارند، آیا به همین بسنده کنم که مرا امیرمؤمنان صدا بزنند، ولی در سختی و تلخ کامی های روزگار، غمخوار و جلودار مردم نباشم؟!(16)
نتیجه گیری
جمع بندی مطالب این مقاله که پیرامون وجدان کاری در کسب روزی ما را به این مطلب سوق می دهد که توجه به مسائل اقتصادی در مبانی اسلام از جمله اینکه برخورد با عوامل از کار افتادن وجدان ما را به ایم مطلب می رساند که توجه نکردن به بدی های به ظاهر کوچک و منافع زود گذر را هدف صرف قرار دادن ما را در تکمیل حرکت اقتصادی بر مبنای تعالیم اسلام دچار نقصان خواهد کرد. و این نتیجه بحث است.
پي نوشت ها :
1. بهار جلد 71 ص223
2. پیام نوروزی (روزنامه جمهوری اسلامی) 6/1/73.
3. کافی، ج 2، ص 163، ح 1.
4 . بحارالانوار، ج 71، ص 223.
5. الحیاة، ج 1، ص 431.
6. همان، ص 405.
7. پیام نوروزی مقام معظم رهبری، روزنامه جمهوری، 23/1/74، ص 7.
8. غررالحکم، ص 187.
9. همان، ص 187.
10. عیون الحکم و المواعظ، ص 112.
11 . بحارالانوار، ج 710، ص 345.
12 . ارشاد القلوب، ج 1، ص 177.
13 . بحارالانوار، ج 41، ص 116.
14 . نهج البلاغه، خطبهی 27.
15 . همان، نامه 47.
16 . همان، نامه 45.
1.قرآن
2.الحیاه-محمدرضا حکیمی، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی،1360
3.ارشادالقلوب ، محمد دیلمی، تحقیق، هاشم میلانی، تهران ، دارالاسوه، 1417ق
4.البحار- محمد تقی مجلسی- موسسه الرساله - بیروت-1340ق
5.جامع الاخبار- محمد بن محمد سبزواری، بیروت، آل البیت، 1413ق
6.روزنامه جمهوری اسلامی، پیام نوروزی، 6/1/73
7.عیون الحکم والواعظ، فخرالدین رازی، تهران موسسه الصادق، 73
8.غررالحکم ، عبدالواحد بن محمد، حوزه علمیه قم، دفتر تبلیغات اسلامی، بیتا
9.کافی، کلینی، تهران ، سازمان اوقاف، انتشارات اسوه، 72
10.نهج البلاغه، محمد دشتی، موسسه تبلیغاتی امیرالمومنین، قم ، 1376
/ع