به هر حال ازدواج موقت تبعات دارد اما....

اين گونه تصور مي شد که در حال حاضر به نوعي در کشور تبليغ ازدواج موقت انجام مي شود، به نظر شما اين تبليغات در زمينه ازدواج موقت مناسب است؟ ازدواج دو نوع است، ازدواج دائم و ازدواج موقت. بنابراين طبيعي است که در مورد ازدواج موقت قانون وضع شود، البته نبايد اين نکته را فراموش کنيم که وضع قانون در مورد
سه‌شنبه، 3 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
به هر حال ازدواج موقت تبعات دارد اما....

به هر حال ازدواج موقت تبعات دارد اما....
به هر حال ازدواج موقت تبعات دارد اما....


 






 

اين گونه تصور مي شد که در حال حاضر به نوعي در کشور تبليغ ازدواج موقت انجام مي شود، به نظر شما اين تبليغات در زمينه ازدواج موقت مناسب است؟
 

ازدواج دو نوع است، ازدواج دائم و ازدواج موقت. بنابراين طبيعي است که در مورد ازدواج موقت قانون وضع شود، البته نبايد اين نکته را فراموش کنيم که وضع قانون در مورد چيزي هرگز به معناي اين نيست، که دولت در حال تبليغ آن است.
گاهي وقت ها قانوني که در جامعه وضع مي شود، مخاطبان اندکي دارد، مثلاً يک قانون مي تواند هزار نفر را پوشش دهد. چند وقت پيش در مجلس موضوعي به نام قانون تحصيل دختران در خارج از کشور مطرح شد، اين قانون به طور قطع مخاطبان اندکي دارد و شايد در سال تعداد بسيار کمي از دختران براي تحصيل به خارج از کشور بروند، اما جامعه نياز دارد که در اين رابطه قانون داشته باشد، بنابراين مجلس براي آن قانون وضع مي کند.
نبايد فراموش کنيم که ازدواج موقت يک واقعيت در جامعه ما است. از آنجايي که بسياري از افراد نمي توانند ازدواج دائم داشته باشند، يا از همسر خود دور هستند يا همسر آنها بيمار است. از ازدواج موقت استفاده مي کنند. بنابراين وضع قانون براي ازدواج موقت در همين راستا است.
اگر ما بتوانيم کاري کنيم که ازدواج موقت در جامعه ضابطه مند شود و چارچوب داشته باشد، کمک بزرگي به جامعه کرده ايم چون با ضابطه مند شدن ازدواج موقت تا حد زيادي از تبعات ناگوار اين نوع ازدواج در جامعه کم کرده ايم. ما مُبَلِغ ازدواج موقت در جامعه نيستيم، بلکه به ازدواج موقت به چشم يک امکان براي نوع خاصي از ازدواج نگاه مي کنيم که شرع آن را تاييد کرده است و افراد در شرايط خاص مي توانند از آن استفاده کنند.
ما هرگز مردان را تشويق نمي کنيم که به سراغ ازدواج موقت بروند و معتقديم که ازدواج موقت در جهت تحکيم بنيان خانواده نيست و اين احتمال وجود دارد که ازدواج موقت به بنيان خانواده لطمه بزند، البته ممکن است که اين نوع ازدواج لطمه اي هم به ازدواج دائمي مرد وارد نکند. ازدواج موقت البته مي تواند در جهت جلوگيري از فساد موثر عمل کند، ولي يک نسخه يکنواخت و فراگير هم نيست.

در حال حاضر برخي از مسئولان ازدواج موقت را براي جواناني که هنوز ازدواج نکرده اند توصيه مي کنند و معتقدند از ازدواج موقت مي توان براي جلوگيري از فساد و روابط نامشروع استفاده کرد. اين در حالي است که جوانان ازدواج نکرده کمترين مخاطب اين نوع ازدواج هستند و بيشتر مرداني که ازدواج کرده اند علاقمند به ازدواج موقت هستند، نظر شما در اين رابطه چيست؟
 

من به جوانان توصيه مي کنم که در سن پايين ازدواج دائم کنند و از ازدواج دائم هراسي به دل راه ندهند. ما در قرآن کريم داريم که به خاطر فقر ازدواج را به تاخير نيندازيد. اگر کسي به خاطر مسائل اقتصادي از ازدواج فرار کند، اشتباه کرده است. خدا روزي رسان است. همان گونه که دختر و پسري که در خانه هاي جداگانه در کنار پدر و مادر خود زندگي مي کنند روزي شان مي رسد، اگر ازدواج هم کنند بدون روزي نمي مانند البته نبايد توقع بالايي داشته باشند.

وقتي کار و شغل نيست و جوانان بيکار هستند چگونه بايد ازدواج کرد؟
 

مگر دختر و پسر بالاخره خانه پدرشان غذا نمي خورند؟ اگر ازدواج کنند و شغل هم نداشته باشند من مطمئن هستم که پدر و مادر دختر و پسر آنها را کمک مي کنند تا بتوانند حداقل زندگي را داشته باشند. هيچ اشکالي ندارد که پدر به فرزند ازدواج کرده خود که شغل ندارد کمک کند.
پسر من هنوز دانشجو است و در حدود 20 سال سن دارد. يکي دو ماه پيش برايش رفتم خواستگاري تا وقتي هم که پسرم کار نداشته باشد من و پدر عروس از آنها حمايت مي کنيم. اينکه حتما کسي که ازدواج کرد بايد خانه خوب کرايه کند، سالن عروسي بگيرد، اشتباه است. مهم اين است که جوانان ازدواج کنند.
خرج عروسي و مراسم دست و پا گير آن پدر جوانان را درآورده است. والله هيچ پدر و مادري اين طور نيست که اگر فرزندش ازدواج کند، به فرزندش بگويد از خانه من برو بيرون، جوانان مي توانند ازدواج کنند اما در خانه پدر و مادرشان زندگي کنند.
دختر و پسرها بايد عقد کنند، تا تحصيل تمام شود، سربازي تمام شود، کار پيدا شود. جوانان نبايد منتظر بمانند که همه موانع برطرف شود و شرايط ايده آل شود بعد عروسي کنند، اين اشتباه است. من به جوانان توصيه مي کنم هر وقت احساس کردند بايد ازدواج کنند بروند ازدواج دائم کنند، حتماً خدا گشايش در کارها حاصل مي کند. بالاخره پدر و مادرها از فرزندانشان حمايت مي کنند تا زماني که فرزندانشان بتوانند روي پاي خود بايستند. بنابراين من هيچ وقت به جوانان توصيه نمي کنم که اگر شرايط آنها مهيا نبود ازدواج موقت کنند. البته من نمي خواهم جوانان را از ازدواج موقت نهي کنم اما به اين نوع ازدواج توصيه هم نمي کنم. چون ازدواج موقت تبليغات دارد، به خصوص که ممکن است شرايط ازدواج موقت رعايت نشود.
منبع : اطلاعات هفتگي شماره 3423



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط