گزارش هاي ساواك و شهرباني از روزهاي حماسه در زمستان 1356-(5)

ـ تظاهراتي با شركت حدود صد نفر در دزفول برپا گرديد. تظاهر كنندگان ضمن سردادن شعار در حمايت از امام، شيشه هاي بانك صادرات، تهران، ايران و هلند را شكستند. اين عده در پايان با دخالت مأموران متفرق و سه نفر دستگير شدند.
سه‌شنبه، 3 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش هاي ساواك و شهرباني از روزهاي حماسه در زمستان 1356-(5)

گزارش هاي ساواك و شهرباني از روزهاي حماسه در زمستان 1356-(5)
گزارش هاي ساواك و شهرباني از روزهاي حماسه در زمستان 1356-(5)


 

نويسنده: معصومه مراد پور




 
دوشنبه 1356/11/3 ـ 23 ژانويه 1978 ـ 13 صفر 1398
ـ تظاهراتي با شركت حدود صد نفر در دزفول برپا گرديد. تظاهر كنندگان ضمن سردادن شعار در حمايت از امام، شيشه هاي بانك صادرات، تهران، ايران و هلند را شكستند. اين عده در پايان با دخالت مأموران متفرق و سه نفر دستگير شدند.
ـ اعلاميه اي به امضاي جنبش خلق مبارز و مسلمان در پشتيباني از تظاهر كنندگان قم در برخي از مدارس دزفول توزيع گرديد.
سه شنبه 1356/11/4 ـ 24 ژانويه 1978 ـ 14 صفر 1398
ـ ساواك خراسان در نامه اي به مديريت كل اداره سوم، به تبعيد آيت الله مشكيني و اقدامات ايشان در جهت تحريك طلاب در شهرستان كاشمراشاره كرد؛ و پس از آن ضمن اشاره به تبعيد آقاي عبدالرحيم رباني شيرازي به اين شهرستان اعلام كرد كه حضور اين روحانيون متعصب مذهبي به مصلحت نيست و در پايان از اين سازمان خواست تا نسبت به انتقال آقاي رباني به يكي از شهرهاي سني نشين و يا دور افتاده اقدام نمايد.
ـ ساواك مشهد در گزارشي، از تعطيلي نماز جماعت و درس برخي از روحانيون و مدرسين حوزه اين شهر خبر داد. آقايان سيد عبدالكريم هاشمي نژاد، غلامرضا طبسي، علي فلسفي، جواد تهراني، سيد عبدالله شيرازي، محامي، صالحي، واعظي، رضازاده، دهشك، و ساير مدرسين حوزه، كلاس هاي درس خود را تعطيل كردند. همچنين آقايان مرواريد، مدرسي، محامي، عبايي و فلسفي از برگزاري نماز جماعت خودداري نمودند.
ـ عصر امروز، گروهي از دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد ضمن سردادن شعار عليه رژيم در داخل يكي از كلاس ها اقدام به برپايي تظاهرات كردند و پس از شكستن شيشه ها و به هم ريختن وسايل كلاس متواري شدند.
ـ در ساعت 20، در پي برگزاري مراسم سخنراني از سوي هادي غفاري و شركت جمعيتي حدود هزار نفر در مسجد شهر شاهرود، عده اي حدود صد نفر ضمن سردادن شعار در حمايت از امام، قصد ورود به مسجد را داشتند كه با دخالت مأموران متفرق و حدود شش نفر دستگير شدند.
چهارشنبه 1356/11/5 ـ 25 ژانويه 1978 ـ 15 صفر 1398
ـ نه نفر از روحانيون آستانه اشرفيه در تلگرافي به آقايان شريعتمداري، گلپايگاني و نجفي مرعشي، نسبت به مطالب توهين آميز مطبوعات و قتل و جرح طلاب و مردم شهرستان قم اظهار تأسف كردند.
ـ اعلاميه اي عليه سالروز انقلاب شاه و ملت در چندين نقطه شهر بندرعباس توزيع گرديد.
ـ ساواك سيستان و بلوچستان در نامه اي، ضمن اشاره به منبر آقاي حسن طاهري خرم آبادي (بنابر ادعاي ساواك شغل ايشان واعظ و طرفداران خميني است) و نقش وي در تحريك مردم نسبت به برپايي تظاهرات، ايشان را ممنوع المنبر اعلام كرد و دستور داد چنانچه به آن منطقه سفر كرد، از سخنراني وي جلوگيري نمايند.
ـ ساواك سمنان در نامه اي به مركز، از كشف اعلاميه اي به امضاي «جوانان مسلمان ايران» درباره حادثه 19 دي قم خبر داد.
ـ اعلاميه اي عليه سالروز انقلاب شاه و ملت (طرح استعماري انقلاب ششم بهمن) در چند نقطه ساري توزيع گرديد.
ـ در ساعت 11/30، تظاهراتي از سوي حدود 40 نفر در يكي از خيابان هاي اصفهان برپا گرديد.
تظاهركنندگان با دخالت مأموران متفرق و حدود هفت نفر دستگير شدند.
ـ در ساعت 12/30، تظاهراتي از سوي عده اي از اهالي شهر تبريز و تعدادي از دانش آموزان دبيرستان اميرخيز برپا شد.
ـ اعلاميه هايي عليه رژيم شاه به امضاي «هنرجويان مبارز هنرستان صنعتي قم»،
«دانش آموزان مدارس قم» و «هيأت هاي مذهبي قم» در مورد حوادث روز 19 دي اين شهر در دبيرستان پهلوي كاشان توزيع گرديد.
پنج شنبه 1356/11/6 ـ 26 ژانويه 1978 ـ 16 صفر 1398
ـ پلاكاردي كه به مناسبت بزرگداشت سالروز «انقلاب شاه و ملت» در گلوگاه، توابع شهرستان بهشهر ـ نصب شده بود، از سوي افراد ناشناسي به آتش كشيده شد.
ـ ‌شعارهايي با مضامين درود بر مجاهدين راه حق و عليه رژيم بر روي در و پرچم شهرداري شهر بافق ـ استان يزد نوشته شد.
ـ اعلاميه اي با مضمون تجليل ازامام و مطالب ضد رژيم بر روي ديوارهاي مدارس شهناز و داريوش شهر اليگودرزـ استان لرستان ـ نصب گرديد.
ـ ساواك سيستان و بلوچستان با ارسال تلگرافي، از مأموران خواست تا قبل از ارجاع پرونده دستيگرشدگان به دادگستري كه به اتهام سردادن شعار در حمايت ازامام بازداشت شده اند، اتهامشان را اخلال در نظم و امنيت و... عنوان نمايند.
شنبه 1356/11/8 ـ 28 ژانويه 1978 ـ 18 صفر 1398
ـ بنابر گزارش شهرباني مازندران، عده اي ناشناس شعارهاي «درود بر امام خميني ما ـ مرگ بر 66 خائن و مسلمان كش» بر روي ديوار نوشته شد كه صبح امروز نسبت به محو شعارها از روي ديواراقدام گرديد.
ـ‌دادستان تهران براي 16 نفر از افرادي كه در تظاهرات اين شهر دستگير شده بودند، كيفرخواست صادر كرد و پرونده اين افراد را براي آغاز محاكمه به شعبه 5 دادگاه عالي جنايي فرستاد.
ـ بنابر گزارش ساواك،سه نفر از طلاب حوزه علميه قم (به نام هاي آقايان عبدالحميد دهقان، سيد عباس كرميان و سيد جليل كريمي) به كياسر رفت و ضمن صحبت در رابطه با حوادث
پيش آمده، كشته شدن در راه [امام] خميني را افتخار مي دانستند.
يكشنبه 1356/11/9 ـ 29 ژانويه 1978 ـ 19 صفر 1398
ـ‌ به گزارش خبرنگاري پارس، چاپخانه روزنامه آفتاب شرق (چاپ استان خراسان ) مشهد، نيمه شب امروز در يك آتش سوزي هفت ساعته از بين رفت. اين خبرگزاري اعلام كرد كه به دنبال درج مقاله اي توهين آميز عليه [امام] خميني، تلفن هاي تهديد آميز به روزنامه آفتاب شرق شده بود؛ و احتمالا اين آتش سوزي به وسيله همان عوامل صورت گرفته است.
ـ دادستان تهران براي 12 نفر از افرادي كه در روز عاشورا (56/9/30) در خيابان ري و بازار اقدام به برپايي تظاهرات كرده بودند كه كيفر خواست صادر كرد. همچنين 12 نفر به اتهام تظاهرات ضد امريكايي در خيابان شاهپور، با سپردن مبلغ سه ميليون ريال تا زمان ارجاع پرونده شان به دادگاه آزاد شدند.
ـ در ساعت 22/30، تظاهراتي در اهواز از سوي حدود 20 نفر برپا گرديد. در اين تظاهرات شيشه هاي سينما اوركسين و يكي از شعب بانك صادرات شكسته شد و سه نفر از عاملان شناسايي و تحت تعقيب قرار گرفتند. همچنين حدود 70 برگ اعلاميه در مورد وقايع شهر قم توسط مأموران جمع آوري گرديد.
دوشنبه 1356/11/10 ـ 30 ژانويه 1978 ـ 20 صفر 1398
ـ در ساعت 11، تظاهراتي در اصفهان از سوي حدود 30 نفر برپا گرديد و دو نفر از تظاهر كنندگان توسط مأموران دستگير شدند.
سه شنبه 1356/11/11 ـ 31 ژانيوه 1978 ـ 21 صفر 1398
ـ روز گذشته اعلاميه اي به امضاي «اتحاد نيروهاي جبهه ملي ايران» تحت عنوان «هم ميهنان» نوشته شد و امروز تكثير گرديد. در اين اعلاميه به كشتار طلاب و دانشجويان در روز 19
دي و پشتيباني بازاريان و اصناف در اعتراض به اين اقدام رژيم، اشاره گرديد.
ـ ده ها تن از روحانيون شمال كشور ـ آستانه اشرفيه ـ با ارسال نامه اي خطاب به آيات قم، در مورد حادثه 19 دي اين شهر اظهار تأسف كردند.
پنج شنبه 1356/11/13 ـ 2 فوريه 1978 ـ 23 صفر 1398
ـ صبح امروز، اعلاميه اي از سوي روحانيون كاشان در مورد اعتراض نسبت به مقاله توهين آميز روزنامه اطلاعات در دبيرستان پهلوي اين شهر توسط مأموران جمع آوري شد. در پايان اين اعلاميه آمده بود كه «به همين مناسبت جهت اعتراض و اعلام همدردي به مدت چند روزاقامه نماز جماعات و حوزه هاي درس تعطيل گرديد.»
ـ اعلاميه اي در مورد برگزاري مجلس ختم در مسجد اعظم قم و به مناسبت يادبود شهداي 19 دي، در مدارس حجتيه و نجفي شهر قم توزيع گرديد. در پايان اين اعلاميه اشعاري عليه چند نفر از سران شهرباني قم سروده شده بود.
ـ روزنامه كيهان در خبري اعلام كرد كه براي 18 تن از دانشجويان دانشگاه علم و صنعت به جرم برپايي تظاهرات در خيابان نارمك تهران ـ مقابل مسجد احمديه ـ و شكستن شيشه هاي بانك ها، قرار مجرميت صادر شد ؛ همچنين 37 نفر از ديگر دانشجويان كه در دو روز گذشته به صدور قرار نهايي آنها از طرف بازپرس اقدام شده است، از سوي دادستان تقاضاي مجازات خواهد شد و پرونده آنها به دادگاه هاي جنايي فرستاده مي شود.
ـ بنابر گزارش ساواك، آيت الله مرتضي حائري يزدي براي برگزاري نماز جماعت در مسجد حاضر نشد. و از ساعت 18/30 الي 19/20، جمعيتي حدود 3500 نفر ضمن اجتماع در مسجد اعظم قم، اقدام به سر دادن شعار درود بر خميني و فرستادن صلوات كردند و در نهايت با آرامش متفرق شدند.
ـ در ساعت 19/30، تظاهراتي از سوي حدود 200 نفر در مقابل مسجد كاظم بيك شهر بابل برپا گرديد. تظاهر كنندگان ضمن سردادن شعار در حمايت ازامام و عليه رژيم شيشه هاي چند
شعبه بانك ملي و صادرات را شكستند و دو نفر توسط مأموران دستگير شدند.
جمعه 1356/11/14 ـ 3 فوريه 1978 ـ 24 صفر 1398
ـ بنابر گزارش ساواك در ساعت 19، يكي از طلاب شهر قم به نام مرتضي عظيمي سخناني عليه رژيم شاه در كتابخانه امام حسين (ع) شهرضا بيان كرد.
شنبه 1356/11/15 ـ 4 فوريه 1978 ـ 25 صفر 1398
ـ بنابر گزارش ساواك در ساعت 12/20، يكي از دانش آموزان سال اول دبيرستان بازرگاني واقع در شاه آباد آبادان به نام هوشنگ خليلي، مطالبي را در حمايت از تظاهركنندگان شهرهاي ايران و عليه رژيم عنوان كرد.
ـ امام خميني پيامي خطاب به انجمن اسلامي دانشجويان ايراني در هند در مورد لزوم پرهيز از تفرقه و نويد پيروزي صادر كردند.
ـ روزنامه كيهان نام 96 نفر از زندانياني را كه به جرم تظاهرات و اخلال در نظم، تخريب و درگيري با مأموران دستگير شده بودند به چاپ رساند. 33 نفر آنها به علت فقد دليل، بيگناه شناخته شده و آزاد گرديدند و 61 نفر ديگر به اتهام ارتكاب جرائم جنايي تحت تعقيب قرار گرفتند.
يكشنبه 1356/11/16 ـ 5 فوريه 1978 ـ 26 صفر 1398
ـ اعلاميه اي با مضمون اعتراض نسبت به جمع آوري اعلاميه ها توسط مأموران، در سلف سرويس دانشگاه اصفهان نصب گرديد.
ـ در ساعت 12 (ساواك در گزارش ديگري ساعت دستگيري اين دو نفر را ساعت 20 اعلام كرده است ) دو نفر به جرم اعلاميه به امضاي آقاي شريعتمداري درباره حوادث 19 دي بر روي ديوار مسجد اعظم و باب الحوائج بخش املش ـ توابع شهرستان رودسر ـ
توسط مأموران دستگير شدند.
ـ اعلاميه اي تحت عنوان «تقديم به مردم رنج كشيده و زحمتكش ايران» از سوي شخص ناشناسي در منزل آقاي صفر نوشاد، رئيس دبستان كيوان آبادان انداخته شد.
ـ اعلاميه اي تحت عنوان «مرگ بر رژيم فاشيست شاه ايران» از سوي شخصي ناشناس در سرويس بهداشتي پسران دانشسراي راهنمايي تحصيلي آبادان گذاشته شده بود كه توسط يكي از مأموران جمع آوري گرديد.
ـ بنابر گزارش ساواك شعارهاي مضره «زنده باد خميني، مرگ بر دودمان سياه و حكومت يزيدي و...» بر روي ديوار دبيرستان پهلوي ساري نوشته شده بود كه از سوي مأموران نسبت به محو آن اقدام گرديد.
ـ 33 نفر از دانشجويان هندي به جرم برپايي تظاهرات عليه محمدرضا پهلوي در مقابل سفارت ايران دردهلي نو و كنسولگري ايران در بمبئي توسط پليس هند دستگير شدند. همچنين بنابر خبرگزاري رويتر، 105 نفر از تظاهر كنندگان كه در تظاهرات قبل دستگير شده بودند آزاد شدند؛ اما قاضي شهر دهلي نو از آزادي تظاهر كنندگان ايراني تا زماني كه هويت واقعي خود را افشا نكنند، خودداري كرد.
ـ روزنامه تايمز چاپ لندن مقاله اي به قلم «لرد چالفنت » به چاپ رساند و از قول نويسنده اين مقاله كه در پي سفرش به ايران از مسائل جاري اين كشور آگاه شده بود، نوشت : «وي به خوبي آگاه است كه در ايران عمل خلاف حقوق بشر انجام مي گيرد و هنوز در مورد زندانيان سياسي شكنجه اعمال مي شود و آزادي مطبوعات وجود ندارد»
ـ بنا بر خبرگزاري فرانسه، در پي تظاهرات دانشجويان در اعتراض به سفر فرح ديبا به شمال هند، ميان تظاهركنندگان و مأموران درگيري ايجاد شد و 14 نفر از افراد پليس مجروح گرديدند. 9 نفر از تظاهر كنندگان بازداشت شدند اما تصريح نشده است كه آيا اين دانشجويان هندي بوده اند يا ايراني.
ـ در ساعت 21، يكي از كارمندان ساواك به منظور گفتگو و ملاقات با آقاي شريعتمداري به
منزل ايشان رفت. آقاي شريعتمداري در اين ديدار دو ساعته درباره مخالفت با طرز تفكر افراطي امام و اينكه براي موجوديت مذهب و ملت خطري حتمي است صحبت كرد. ايشان در سخنان خود اظهار داشت كه انتشار مقاله توهين آميز در روزنامه اطلاعات سه اثر منفي در برداشت كه تحريك مردم، تقويت طرفداران حزب خميني و در تنگنا قرار دادن مراجع بزرگ شيعه كه در نهايت به سود خميني تمام شد. از آن جمله اند. نقطه نظر ساواك در گفتگو با آقاي شريعتمداري چنين است : «به عقيده او (شريعتمداري)، خميني عنصري است كه به حال مملكت و ملت مضر است. كوشش هاي خميني عليه نظام مملكتي، خطر حتمي براي موجوديت مذهب و ملت دارد و لذا او را تأييد نمي كند.»
ـ از ساعت 22/30 الي 23/30، مراسمي در تهران با حضور جمعي حدود 350 نفر و سخنراني سيد محمد علي غروي در خيابان آذربايجان در نمايشگاه ماشين قوام برپا گرديد.
منبع: نشريه 15 خرداد، شماره 14.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.