گزارش هاي ساواك و شهرباني از روزهاي حماسه در زمستان 1356-(10)

ـ از ساعت 9 الي 13، مراسم بزرگداشتي در قم به مناسبت شهداي 29 بهمن تبريز با حضور جمعيتي حدود 3 هزار نفر و سخنراني آقايان سيد شهاب الدين حسيني، شيخ عباس ضيغمي و سيد احمد كلانتر در منزل سيد صادق روحاني برگزار شد.
سه‌شنبه، 3 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش هاي ساواك و شهرباني از روزهاي حماسه در زمستان 1356-(10)

گزارش هاي ساواك و شهرباني از روزهاي حماسه در زمستان 1356-(10)
گزارش هاي ساواك و شهرباني از روزهاي حماسه در زمستان 1356-(10)


 

نويسنده: معصومه مراد پور




 
شنبه 1356/12/6 ـ 25 فوريه 1978 ـ 17 ربيع الاول 1398
ـ از ساعت 9 الي 13، مراسم بزرگداشتي در قم به مناسبت شهداي 29 بهمن تبريز با حضور جمعيتي حدود 3 هزار نفر و سخنراني آقايان سيد شهاب الدين حسيني، شيخ عباس ضيغمي و سيد احمد كلانتر در منزل سيد صادق روحاني برگزار شد.
ـ اعلاميه اي از سوي روحانيون خراسان، به مناسبت هفتمين روز شهداي 29 بهمن تبريز منتشر شد.
ـ شش نفر از دانشجويان مدرسه عالي معدن شهرستان شاهرود به جرم حمل يك ساك حاوي مواد آتش زا در مقابل مسجد امام زمان، توسط مأموران دستگير شدند.
ـ‌حدود 35 نفر از دانشجويان، ضمن اجتماع در مقابل درِ دانشگاه تهران، شعارهايي عليه رژيم
سر دادند و پس از ورود به دانشگاه، حدود 120 جام از شيشه هاي رستوران را شكستند و متفرق شدند.
ـ مجله اكونوميست با انتشار مقاله اي تحليلي درباره ايران تحت عنوان «اعتراض از طريق بلوا و نامه سرگشاده» ضمن اشاره به حوادث تبريز و آمار شهيدان، مجروحان و دستگيرشدگان منتشر شده از سوي دولت پايبند بودن محمدرضا پهلوي را به حقوق بشر مورد ترديد قرار داد.
يكشنبه 1356/12/7 ـ 26 فوريه 1978 ـ 18 ربيع الاول 1398
ـ طبق رأي كميسيون امنيت اجتماعي شهرستان نقده ـ استان آذربايجان غربي ـ آقاي شيخ مرتضي رضوي به شهر لار و آقاي حاج نصير جوادي به شهر بم، به مدت هشت ماه اقامت اجباري محكوم شدند.
ـ اعلاميه اي به امضاي 57 نفر از روحانيون تهران به منظور همدردي با مردم تبريز و محكوم كردن كشتار 29 بهمن منتشر شد.
ـ روزنامه رستاخيز ارگان حزب رستاخيز در خبري، تعداد بازداشت شدگان حوادث تبريز را 608 نفر اعلام كرد؛ روزنامه كيهان نيز به نقل از آقاي مسامحي، دادستان اين شهر، آمار بازداشت شدگان را تا ساعت 4 بامداد، 321 نفر اعلام كرد. مسامحي همچنين گفت : «تحقيقات اسامي را از امروز شروع كرده ايم و اميدواريم به زودي به حقيقت ماجرا پي ببريم و عاملان اصلي را بشناسيم.»
ـ در ساعت 18/30، تظاهراتي در تهران از سوي عده اي حدود 200 نفر در يكي از خيابان هاي هاشم آباد برپا گرديد. تظاهر كنندگان ضمن سردادن شعار در حمايت از تظاهر كنندگان شهر تبريز، شيشه هاي يكي از شعب بانك صادرات را شكستند و حدود 8 نفر توسط مأموران دستگير شدند.
ـ در ساعت 19/30، تظاهراتي در دزفول از سوي جمعي حدود 40 نفر از جوانان شهر در
حمايت از شيخ علي عبدالشيخ ـ كه به جرم ايراد مطالب تحريك آميز توسط مأموران دستگير و سپس آزاد شده بود ـ برپا گرديد.دراين تظاهرات شيشه هاي دو شعبه بانك تهران و ملي شكسته و 3 نفر دستگير شدند.
ـ در پايان امروز شعارهايي به حمايت از وقايع شهر تبريز از سوي عده ناشناس، بر روي در برخي منازل و تالار ششم بهمن شهر سنندج نوشته شد.
دوشنبه 1356/12/8 ـ 27 فوريه 1978ـ 19 ربيع الاول 1398
ـ در ساعت 12/15، تعدادي از دانشجويان دانشگاه اصفهان در مسير حركت به سمت سلف دانشگاه شعارهايي عليه رژيم سر دادند كه با دخالت گارد دانشگاه متفرق شدند.
ـ از ساعت 13/15 الي 14/15، سفارت ايران در برلن شرقي از سوي 14 دانشجوي ايراني اشغال شد. راديو كلن در گزارشي اعلام كرد: «دانشجويان ايراني از نيروهاي امنيتي تقاضا كردند كه نمايندگان مطبوعات را از كارشان آگاه كنند.» فصنامه مطالعاتي ايراني، قصد دانشجويان ايراني را اعتراض به برخورد دولتشان با شورش هاي تبريز دانست. همچنين روزنامه كيهان نوشت كه اين عده «كليه اسباب واثاثيه سفارت را خرد كردند و پس از شكستن درها قسمت اعظم كتب و اوراق را پاره كردند و حدود يك ساعت و ده دقيقه سفارت را در تصرف داشتند...»
ـ در پي حمله مأموران گارد به دانشجويان دانشكده پلي تكنيك (اميركبير) و مجروح شدن عده اي ازآنان به همراه چند تن از اساتيد، استادان اين دانشگاه دست به تحصن زدند و در اعتراض به اين اقدام گارد، از رفتن به كلاس خودداري كردند.
ـ در پي تصميم محمدرضا پهلوي درباره حوادث تبريز، روزنامه كيهان نوشت : «به دنبال فرمان شاهنشاه براي تنبيه مأموران مقصر در حوادث خونين تبريز، مقامات دولتي و نظامي خطاكار در تبريز معرفي مي شوند.»
ـ‌امام پيامي خطاب به اهالي آذربايجان به مناسبت حوادث خونين تبريز و تسليت به مردم و بزرگداشت شهداي اين شهر ارسال كردند. ايشان در بخشي از اين پيام نوشتند : «... با چه بيان اين قتل عام هاي پي در پي را محكوم كنم. من از مقدار جنايات و عدد مقتولين و مجروحين اطلاع صحيحي ندارم ولي ازبوق هاي تبليغاتي معلوم مي شود كه جنايت ها بيش از تصورما است. با اين وصف، شاه افراد پليس را كه به قتل عام به دلخواه او دست نزده اند به محاكمه مي خواهد بكشد. خاطره بسيار اسف انگيز قم هنوز ما را دررنج داشت كه فاجعه بسيار ناگوار تبريز پيش آمد كه هر مسلمي را رنج داد و ما را به سوگ نشاند...»
ـ اعلاميه اي « از طرف طلاب گيلاني و رشتي قم» درباره حوادث اخير كشور منتشر شد.
ـ حدود 40 نفر از هنرجويان هنرستان صنعتي كورش، در اعتراض به تصميم مسئولان اداره آموزش و پرورش بهبهان مبني بر جلوگيري از تدريس يكي از دبيران مذهبي، در اداره آموزش و پرورش تحصن كردند و پس از گذشت چند ساعت، با اقدامات مسئولان از تحصن خارج و با مراجعه به هنرستان مشغول تحصيل شدند.
ـ به گزارش روزنامه رستاخيز، در پي محاكمه 15 دانشجو و يك آموزگار به جرم اخلال در نظم عمومي و تخريب، 7 نفر از آنها به سه ماه حبس جنحه اي محاكمه و بقيه تبرئه شدند.
ـ در ساعت 22/15، مراسمي در كرج با سخنراني آقاي سيد رضا اكرمي در مسجد امام برپا گرديد. در پايان حدود 30 نفر ضمن خروج از مسجد و سردادن شعار عليه رژيم، اقدام به برپايي تظاهرات كردند كه با دخالت مأموران متفرق و حدود 4 نفر دستگير شدند.
ـ به گزارش خبرگزاري فرانسه، حدود 50 نفر از دانشجويان ايراني به منظور مخالفت با رژيم ايران در شهر پروز ـ در 200 كيلومتري شمال رم پايتخت ايتاليا ـ دست به يك اعتصاب غذاي سه روزه زدند. همچنين انجمن دانشجويان ايراني در ايتاليا، با انتشار اعلاميه اي
خاطر نشان كرد كه به منظور دفاع از مبارزه ملت ايران و انقلاب تبريز، تظاهراتي در ايالت متحده انگلستان، سوئد، آلمان فدرال و ايتاليا صورت خواهد گرفت.
سه شنبه 1356/12/9 ـ 28 فوريه 1978 ـ 20 ربيع الاول 1398
ـ اعلاميه اي «از طرف طلاب مازندراني مقيم قم» در مورد حوادث 19 دي قم و 29 بهمن تبريز كه به شهادت صدها نفر از مردان و زنان متدين منجر شد و بار ديگر استعداد خونخواري و درندگي رژيم را ثابت كرد، منتشر شد.
ـ سازمان عفو بين الملل با صدور بيانه اي در لندن اعلام كرد كه محاكمه مخالفان سياسي دولت ايران همچنان به طور غير منصفانه انجام مي گيرد.
ـ عصر امروز محمدرضا پهلوي در قسمتي از مصاحبه اش با راديو فرانسه در مورد وقايع 29 بهمن تبريز اعلام كرد:«من تصور نمي كنم كه در فرانسه و يا در ديگر كشورهاي جهان به كساني كه شيشه هاي مغازه را مي شكنند و بانك ها را به آتش مي كشند، گل تقديم كنند.» و در پاسخ به اين سؤال كه آيا همان تضمين هاي قضايي كه براي مقصرين در فرانسه وجود دارد در ايران نيز هست؟ گفت : «مسلما عفو بين المللي هر چه مي خواهد بگويد ولي مي دانم كه مقصرين محاكمه خواهند شد و همه نوع امكان نيز براي دفاع از خود به وسيله وكلاي غير نظامي خواهند داشت.»
ـ عده اي از دانشجويان ايراني در اعتراض به نقض حقوق بشر در ايران، نظم جلسه كميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد را در ژنو بر هم زدند و پس از ملاقات با وان بوون، رئيس كميسيون حقوق بشر سازمان ملل، با تقديم نامه اي از اين كميته خواستند تا دولت ايران را نكوهش كند و گروهي را براي بررسي اوضاع به ايران بفرستد.
ـ به گزارش خبرگزاري رويتر، دانشجويان ايراني كه سفارت ايران را در برلن اشغال كرده بودند و به حبس و اخراج از آلمان شرقي محكوم شدند.
ـ تظاهراتي در شهر بن از سوي جمعي حدود 30 نفر از دانشجويان ايراني در نزديكي مقر
هيأت ديپلماتيك آلمان شرقي برپا گرديد.
ـ بنابر گزارش ساواك، عصر امروز اعلاميه اي به امضاي «جمعي از علما و فضلاي حوزه علميه قم» در راهروي دانشسراي راهنمايي تحصيلي شهر بروجرد ـ‌استان لرستان ـ مشاهده شد.
چهارشنبه 1356/12/10 ـ 1 مارس 1978 ـ 21 ربيع الاول 1398
ـ اعلاميه اي از سوي «شاخه پيشرو براي اتحاد نهضت ملي ايران» به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر محمد مصدق در تمجيد از ايشان و تقبيح رژيم شاه منتشر شد.
ـ آيت الله گلپايگاني با انتشار اعلاميه اي خطاب به روحانيون تبريز، حادثه اين شهر را به اوراق تاريخي تشبيه كرد كه به نفع جهان اسلام در حال ورق خوردن است.
ـ به گزارش روزنامه كيهان، حدود 13 نفر در هاشم آباد تهران به جرم توزيع اعلاميه ماركسيستي و سردادن شعار از سوي مأموران دستگير شدند.(ارائه اين خبر در حالي بود كه در ميان گزارش هاي ساواك هيچ خبري از محتواي ماركسيستي اعلاميه ها وجود نداشت. بلكه بنا به لحن ساواك، همگي از طرف «متعصبين مذهبي و افراسيون و مذهبي » نوشته و توزيع مي شده است ).
ـ بنابر گزارش روزنامه كيهان، چهار نفر از دانشجويان دانشگاه پلي تكنيك تهران به جرم برپايي تظاهرات در دانشكده و شكستن شيشه وايجاد آتش سوزي دستگيرو به دادسرا اعزام شدند.
ـ اعلاميه اي از سوي طلاب اصفهاني مقيم قم به مناسبت حادثه 29 بهمن تبريز منتشر شد.
ـ اعلاميه اي به امضاي كريم سنجابي، يكي از افراد جبهه ملي، در مورد حوادث تبريز در تهران منتشر شد. اين اعلاميه از جانب داريوش فروهر، تكثير و به وسيله طرفداران اين حزب توزيع گرديد.
ـ «جمعيت ايراني دفاع از آزادي و حقوق بشر»، نامه اي خطاب به مراجع قم نوشتند و در آن قسمتي از مقدمه و اعلاميه جهاني حقوق بشر را درج كردند. اين جمعيت، عامل اصلي بروز و ظهور حوادث خونين و اسف انگيز شهرهاي قم و تبريز را منسوخ شدن قانون اساسي در اثر حكومت فردي دانستند.
ـ در پي سفر اشرف پهلوي، خواهر شاه به كشور هند، اعلاميه اي از سوي دانشجويان ايراني دراين كشور توزيع گرديد. دراين اعلاميه از تمام زنان و افراد دموكرات هند خواسته شده بود كه شكنجه زنان زنداني در ايران اعتراض كنند.
ـ به گزارش خبرگزاري فرانسه، خانم مادلين لافورن كه از سوي سازمان بين المللي قضات مسيحي به ايران آمده بود، اعلام كرد: «در ايران وحشت حكمفرماست. اوضاع در اين كشور بدتر از آرژانتين است. در ايران كماندوهاي مرگ وجود دارند كه از همدستي پليس نيز برخوردار مي باشند.»
ـ به گزارش خبرگزاري فرانسه، حدود 20 نفر از اعضاي اتحاديه دانشجويان ايراني در نيويورك، دراعتراض به رژيم استبدادي ايران دست به اعتصاب زدند و خواستار آزادي فوري زندانيان سياسي شدند. همچنين حدود 50 نفر دانشجو در اعتراض به سركوبي فاشيستي در ايران در مقابل كنسولگري تهران اقدام به برپايي تظاهرات كردند و كشتار 19 دي قم و برقراري حكومت نظامي را در تبريز محكوم نمودند.
ـ عصر امروز شعارهاي «زنده باد خميني» و «مرگ برشاه » از سوي شخص ناشناسي بر روي ديوار كوچه سالكي شهر بابل نوشته شد.
ـ در ساعت 20، يك بطري مواد آتش زا از سوي افراد ناشناسي به محل سكونت راننده رئيس شهرباني شهرستان خمين پرتاب شد ودر نتيجه انفجار خسارتي جزئي وارد ساخت.
پنج شنبه 1356/12/11 ـ 2 مارس 1978 ـ 22 ربيع الاول 1398
ـ اعلاميه تسليتي به مناسبت شهداي 29 بهمن تبريز از سوي آقاي شريعتمداري منتشر شد.
ـ‌حدود 50 نفر از دانشجويان ايراني مقيم امريكا ـ محصل در دانشگاه باتن روژ ايالت لوييزيانا
ـ در اعتراض به رژيم ايران و كمك هاي ايالات متحده به اين كشور، اقدام به برپايي تظاهرات و سر دادن شعار عليه رژيم شاه ايران كردند.
ـ‌روزنامه رستاخيز در گزارشي، آمار دستگيرشدگان، واقعه 29 بهمن را 620 نفر اعلام كرد كه از اين تعداد، 498 نفر بازداشت و 122 نفر پس از باز جويي هاي لازم با سپردن كفيل آزاد شدند.
ـ‌اعلاميه اي به مناسبت شهداي 29 بهمن تبريز از سوي آيت الله محمد وحيدي منتشر شد.
جمعه 1356/12/12 ـ 3 مارس 1978 ـ 23 ربيع الاول 1398
ـ در ساعت 4/30، درِ خانه معلم شهر كاشان از سوي افراد ناشناسي به آتش كشيده شد.
ـ‌مجله الحوادث چاپ لبنان به مناسبت ديدار عباسعلي خلعتبري ـ‌ وزير خارجه شاه ـ‌از بغداد،
مقاله اي تحليلي منتشر كرد. به اعتقاد نويسنده اين مقاله «اگر از طرف دولت عراق سهل انگاري نمي شد، آيت الله خميني قادر به برقراري ارتباط با طرفدارانش درايران و تحريك آنها نمي گرديد... علماي شيعه در ايران وزنه مهمي را تشكيل مي دهند و دولت ترجيح مي دهد با آنها دوست باشد تا دشمن...»
ـ اعلاميه اي به امضاي جمعي از خطبا و فضلاي حوزه علميه قم با مضمون پشتيباني از حوادث شهرهاي قم و تبريز و عليه حكومت ايران، در ارتفاعات شمال تهران پخش گرديد.
ـ اعلاميه اي درباره حوادث 29 بهمن تبريز از سوي آيت الله مرعشي نجفي منتشر شد.
ـ در ساعت 24، انفجاري در پشت هتل شاه عباس اصفهان صورت گرفت ؛ همچنين در نزديكي اين انفجار اعلاميه هايي پخش شد. در اين اعلاميه ها، استانداراصفهان، مورد تهديد قرار گرفت.
منبع: نشريه 15 خرداد، شماره 14.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.