گزارش هاي ساواك و شهرباني از روزهاي حماسه در زمستان 1356-(11)

ـ حدود شش برگ اعلاميه از سوي عده اي ناشناس در محوطه دادگستري شهر اردبيل توزيع گرديد. در قسمتي از اعلاميه چنين نوشته بود : «خواهران و برادران به حزب مجاهدين بپيونديد تا اين نظام سراپا ننگ را ريشه كن كنيم.»
سه‌شنبه، 3 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش هاي ساواك و شهرباني از روزهاي حماسه در زمستان 1356-(11)

گزارش هاي ساواك و شهرباني از روزهاي حماسه در زمستان 1356-(11)
گزارش هاي ساواك و شهرباني از روزهاي حماسه در زمستان 1356-(11)


 

نويسنده: معصومه مراد پور




 
شنبه 1356/12/13 ـ 4 مارس 1978 ـ 24 ربيع الاول 1398
ـ در ساعت 11/50، شيشه هاي يكي از شعب بانك صادرات مشهد از سوي چهار نفر ناشناس شكسته شد.
ـ حدود شش برگ اعلاميه از سوي عده اي ناشناس در محوطه دادگستري شهر اردبيل توزيع گرديد. در قسمتي از اعلاميه چنين نوشته بود : «خواهران و برادران به حزب مجاهدين بپيونديد تا اين نظام سراپا ننگ را ريشه كن كنيم.»
ـ يك بمب در زير يكي از صندلي هاي سينما آپاداناي شهر رضائيه نصب شده بود كه قبل ازانفجار توسط مأموران كشف و خنثي گرديد.
ـ اداره كل سوم در تلگرافي خطاب به سازمان هاي اطلاعات و امنيت كشور، از آنان خواست تا پيش بيني هاي لازم را جهت اقدامات «تعدادي روحاني نماي اخلالگر كه قصد حركت به استان هاي مختلف و مأموريت دعوت از مردم به تعطيلي بازار و ايجاد اغتشاش را دارند.» اعمال و نتيجه را اعلام نمايند.
شيخ نصرالله خلخالي ـ تبعه عراق ـ به دليل سكته قلبي در منزل خود در دمشق درگذشت.
ـ پس از تبعيد دوباره شيخ عبدالرحيم رباني شيرازي از كاشمر به فيروزآباد، فرمانداري فيروزآباد در نامه اي به شهرباني اين شهرستان از آنان خواست تا با توجه به «تحريكات اين شخص بسيار ناراحت و انقلابي » و به مصلحت نبودن اقدامات ايشان در فيروزآباد، براي جلوگيري از هر نوع پيشامدي، ايشان را به استان ديگري منتقل نمايند. ساواك، محلي را كه براي ايشان در نظر گرفت، سردشت بود.
ـ در ساعت 13، اعلاميه اي به امضاي «جمعي از خطبا و فضلاي حوزه علميه قم» در حمايت از روحانيون و تشريح حوادث قم وتبريز بر روي يكي از ديوارهاي آموزشگاه متالوژي كارخانه ذوب آهن اصفهان نصب گرديد.
ـ در ساعت 23، يك عدد بطري حاوي مواد آتش زا در منزل مسئول حزب رستاخيز خمين منفجر شد و خسارت جزئي وارد ساخت.
يكشنبه 1356/12/14 ـ 5 مارس 1978 ـ 25 ربيع الاول 1398
ـ بنابر گزارش ساواك در ساعت يك بامداد، شخصي به نام باقر ذهبيون به جرم توزيع اعلاميه مربوط به «روحانيون افراطي و گروه هاي برانداز» در شهر اصفهان دستگير شد.
ـ‌ بنابر گزارش ساواك، محمد صادق خلخالي پس ازتبعيد به شهرستان رفسنجان (و متواري شدن شيخ عباس پور محمدي ماهونكي)، در مسجد سقاخانه كرمان، اقدام به برپايي نماز جماعت و برگزاري مراسم سخنراني مذهبي و خلاف مصالح مملكتي كرده است. در پي اين گزارش پرويز ثابتي، مدير كل اداره سوم در نامه اي به ساواك كرمان، از آنان خواست تا آقاي خلخالي از شهرستان رفسنجان به يكي از نقاط سني نشين و بد آب و هوا انتقال داده شود.
ـ در ساعت 11، انفجاري در سينما مهتاب قزوين رخ داد وتعدادي از شيشه هاي سينما و ساختمان هاي مجاور شكسته شد.
ـ تعدادي از دانشجويان دانشكده علوم اصفهان ضمن درخواست نمازخانه، در حياط دانشكده تجمع كردند و درپي آن، مسئولان امر اطاقي را به اين منظور اختصاص دادند.
ـ «حزب ملت ايران» با انتشار اعلاميه اي به مناسبت درگذشت دكتر محمد مصدق و با شعار «دريغا تهي از تو ايران زمين » از پيشواي خود تجليل كرد.
ـ اعلاميه اي از سوي «اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان اروپا» (به زبان فارسي) در شهر كرفلند ـ آلمان غربي ـ توزيع شد و در آن ضمن انتقاد از حكومت ايران، با اشاره به وقايع اخير شهرهاي قم و تبريز، به منظور افشاي جنايات رژيم اعلام كرد، اعتصاب غذايي از روز شنبه 56/12/15 به مدت پنج روز از سوي اتحاديه شهرهاي رم، لندن و پاريس به طور هم زمان ترتيب خواهد يافت. اعتصاب كنندگان خواستار عواملي از اين قبيل بودند: «1. پايان بخشيدن به تبعيد امام خميني و بازگشت وي به وطن 2.آزادي رهبران مذهبي از جمله طالقاني و منتظري 3. آزادي بي قيد و شرط كليه زندانيان سياسي 4. تحويل اجساد شهداي قم وتبريز به بازماندگان آنان و اعزام گروه حقوقي و پزشكي براي بررسي وضع زندانيان سياسي»
ـ روزنامه كيهان در خبري ضمن اعلام آزادي 160 متهم حوادث خونين تبريز، تعداد بازداشتي ها را تا عصر ديروز 645 نفر اعلام كرد.
ـ در پي اعلام عزاي عمومي عيد نوروز به مناسبت حوادث شهرهاي قم و تبريز و شايعه به آتش كشيدن قنادي ها در صورتي كه مغازه هاي خود را تعطيل نكنند، پرويز ثابتي با ارسال نامه اي خطاب به كليه سازمان هاي اطلاعات و امنيت، از آنان خواست تا پيش بيني، مراقبت و اقدامات لازم را انجام دهند.
ـ پرويز ثابتي در نامه اي به مراكز ساواك، ضمن احتمال برپايي تظاهرات از سوي مردم به مناسبت اربعين شهداي تبريز در روزهاي 7 و 57/1/8، از آنان خواست تا پيش بيني هاي لازم را اعمال و نتيجه را اعلام نمايند.
ـ‌خبرگزاري يونايتدپرس، در گزارشي از بركناري دو افسر پليس مخفي ايران (ساواك) كه
منجر به مرگ 12 نفر در حادثه 18 فوريه تبريز شده بودند، خبر داد و با اشاره به اينكه روزنامه كيهان اين خبر را به طور نامشخص چاپ كرد نوشت : «ظاهرا هدف از درج اين مطلب تخفيف تشنج هايي بود كه در نتيجه اين آشوب پديد آمد.»
دوشنبه 1356/12/15 ـ 6 مارس 1978 ـ 26 ربيع الاول 1398
ـ در ساعت 18، تعدادي از دانشجويان ايراني مقيم فرانسه، به منظور پشتيباني از تظاهرات شهرهاي قم و تبريز در كليساي سنت هيپوليت واقع در منطقه 13 پاريس اجتماع كردند و به انجام اعتصاب غذاي پنج روزه خود مبادرت ورزيدند.
ـ در پي شايعه برپايي تظاهرات در روز شنبه 56/12/20 در تهران، ثابتي با ارسال نامه اي كليه سازمان هاي اطلاعات و امنيت، از آنان خواست تا پيش بيني و مراقبت هاي لازم اعمال و نتيجه را اعلام نمايند.
ـ در پايان امروز، اعلاميه اي در رشت خطاب به همشهريان و پيروان اسلام با نويد فرا رسيدن شورش اسلامي توزيع گرديد.
سه شنبه 1356/12/16 ـ 7 مارس 1978 ـ 27 ربيع الاول 1398
ـ‌ دو نفر از طلاب كرمانشاه به جرم توزيع نوار سخنراني عليه مصالح مملكتي و مقامات عاليه كشور، توسط مأموران دستگير شدند.
ـ‌اعلاميه اي به امضاي «سازمان آزادي بخش اسلام» با مضمون پشتيباني از امام به وسيله پست داخلي براي تعدادي از دانش آموزان شهر خرم آباد ـ استان لرستان ـ ارسال شد.
ـ بنابر گزارش ساواك، عده اي ناشناس شعارهاي «مرگ بر 66»، «زنده باد خميني» و «مرگ بر حكومت يزيدي» را بر روي ديوارهاي دبيرستان پسرانه اروند آبادان نوشتند كه با اقدامات مسئولان دبيرستان نسبت به محو آنها اقدام گرديد ؛ همچنين حدود 24 برگ اعلاميه در مورد
«فتواي خميني در تحريم حزب رستاخيز»، «وضع كشاورزان و كارگران و نارسايي هاي اقتصادي» و «اهانت به 66 و طرفداري از خميني» بر روي ديوارهاي اين مدرسه نصب گرديد.
ـ از ساعت 16 الي 21، تعدادي از دانشجويان ايراني مقيم ايتاليا و حدود 20 نفر از دانشجويان مقيم فرانسه و آلمان غربي، در سالني واقع در خيابان اوسيته نسه اجتماع كردند. در اين مراسم، ابوالحسن بني صدر ضمن بيان مطالبي درباره امام، اعلام كرد كه از روز 56/12/17، اعتصاب غذايي در اين محل برپا خواهد شد.
چهارشنبه 1356/12/17 ـ 8 مارس 1978 ـ‌28 ربيع الاول 1398
ـ بنابر گزارش ساواك، پس از خاتمه درس آيت الله گلپايگاني در مسجد اعظم قم، اعلاميه اي در مورد مصاحبه خبرنگاران خارجي با آقاي شريعتمداري و نشريه ايران تايمز كه 98 درصد از مردم ايران را طرفدار ايشان مي دانست، در مسجد توزيع شد. اين اعلاميه، نشريه ايران تايمز را از طرفداران سازمان امنيت مي دانست و اين موضوع باعث ناراحتي شديد هواداران شريعتمداري گرديد.
ـ اعلاميه اي تحت عنوان «روحانيت امسال عيد ندارد» در مسجد اعظم قم نصب شد (ساواك احتمال مي داد كه اين اعلاميه از سوي محمد صادق روحاني نوشته شده است ولي امضا ندارد).
ـ بنابر گزارش ساواك، حدود80برگ اعلاميه تحت عنوان «پيام امام خميني به ملت ايران» كه در داخل تعدادي توپ بازي قرار داده شده بود، به حياط دبيرستان هاي عضدي و شاپور شهر شاهرود ـ استاد سمنان ـ انداخته شد.
ـ اعلاميه اي باامضاي «كميته انتشاراتي تشييع سرخ» از سوي عده اي از دانشجويان در دانشسراي راهنمايي تحصيلي اصفهان توزيع گرديد.
ـ اعلاميه اي در مورد وقايع شهرهاي قم و تبريز و دعوت از مردم به مبارزه عليه حكومت ايران
در تعدادي از جعبه هاي مخصوص جاي مهر مسجد جامع شهر كرج گذاشته شد.
ـ در پي حمله گارد به دانشكده پلي تكنيك و مجروح شدن عده اي از دانشجويان و اساتيد و اعتصاب استادان از رفتن به كلاس، خبرنامه «اتحاد نيروهاي جبهه ملي ايران» با چاپ خبري اعلام كرد كه نماينده نخست وزير، ضمن ديدار از استادان متحصن اين دانشكده، از آنان خواست تا به اعتصاب خود پايان دهند كه البته نتيجه اي در بر نداشت.
ـ در پي شايعه برگزاري مراسمي در مشهد به مناسبت اربعين شهداي 29 بهمن در روز 57/1/13، پرويز ثابتي در تلگرافي خطاب به سازمان اطلاعات و امنيت خراسان از آنان خواست تا اقدامات و پيش بيني هاي لازم را اعمال و نتيجه را اعلام نمايند.
ـ بنابر گزارش ساواك، در ساعت 18، حدود 30 نفر از دانشجويان مقيم ايتاليا، فرانسه و آلمان غربي در سالني واقع در خيابان اوسيته نسه اجتماع كردند و با اعلام خواسته هاي خود، دست به اعتصاب غذا زدند. خواسته ها از اين قبيل بودند: «فرستادن يك هيأت مركب از قضات، پزشكان و روزنامه نگاران خارجي جهت روشن شدن حوادثي كه در ايران اتفاق افتاده، پايان دادن به تبعيد خميني آزاد شدن كليه زندانيان سياسي و تحويل اجساد كشته شدگان تظاهرات تبريز به خانواده آنان »
ـ در پايان امروز، اعلاميه هايي تحت عناوين «ما زنده به آنيم كه آرام نگيريم» و «وطن اي عشق مااي سنگر آزادگان» از سوي عده اي ناشناس در برخي از منازل شهر لنگرود ـ استان گيلان ـ انداخته شد.
پنج شنبه 1356/12/18 ـ 9 مارس 1978 ـ 29 ربيع الاول 1398
ـ عده اي از طلاب از آقاي شريعتمداري خواستند تا ضمن همكاري با آقاي سيد صادق روحاني، ايام عيد نوروز را عزاي عمومي اعلام نمايد.
ـ «جمعيت اتحاد براي آزادي» پنجمين بيانيه خود را با عنوان پيام به مردم تبريز منتشر كرد و با علم به اينكه حكومت استبدادي ايران انيس و مونس ارتجاع بيگانه است، ادعاي تبليغات
حكومتي كه قيام تبريز را اتحاد ارتجاع بيگانه سرخ و سياه عنوان كرده بود، رد كرد. اين بيانيه به كودتاي 28 مرداد و ساقط شدن حكومت ملي و قانوني دكتر محمد مصدق، كشتار در ويتنام به جرم دفاع از استقلالشان، سرنگوني حكومت هاي ملي و قانوني در شيلي و گواتمالا و روي كار آمدن حكومت هاي مرتجع و استبدادي، تجاوز اسرائيل به اعراب و پشتيباني ارتجاع بيگانه در كمر به قتل بستن جنبش فلسطين اشاره كرد و نوشت : «... گيريم كه ارتجاع بيگانه بخواهد حكومت ايران ساقط شود، در اين صورت به قيام مردم تبريز نيازي نيست.»
ـ به گزارش روزنامه كيهان، در پي دستگيري هاي شهر تبريز در 12 ساعت اخير، 30 نفر ديگر به اتهام شركت در تظاهرات دستگير شدند و آمار دستگيرشدگان به 671 نفر رسيد.
ـ «شاخه پيشرو اتحاد نهضت ملي ايران» با انتشار اطلاعيه اي، آمار دانشجوياني كه دست به اعتصاب غذا زده اند را 600 نفر اعلام كرد.
ـ طبق رأي كميسيون امنيت اجتماعي شهر شاهپور ـ‌استان آذربايجان غربي ـ آقاي محمد غفاري به اتهام ايراد سخنراني تحريك آميز و خلاف مصالح ملي و اخلال درنظم عمومي، به سه سال اقامت اجباري در ايرانشهر ـ استان سيستان و بلوچستان ـ محكوم گرديد.
ـ‌سازمان اطلاعات و امنيت كرمان در گزارشي خطاب به مديريت كل اداره سوم، ضمن اشاره به فعاليت هاي ضد ميهني و مملكتي محمد مهدي رباني رانكوهي، از آنان خواست تا در صورت امكان نسبت به انتقال ايشان به محلي ديگر اقدام نمايند.
ـ خبرگزاري آسوشيتدپرس: دانشجويان ايراني در واتيكان، سيستم بي رحمانه سركوبي و شكنجه ايران را محكوم كردند و در نامه اي خطاب به پاپ، از ايشان خواستند تا سفير ايران در واتيكان را اخراج كند.
ـ حدود 30 نفر از دانشجويان ايراني در كالج دلتا در شهرايست لنسينگ ايالت ميشيگان، در اعتراض به حوادث شهرهاي قم و تبريز دست به اعتصاب غذا زدند.
منبع: نشريه 15 خرداد، شماره 14.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.