پا درد

ما طورى از پاهاى‏مان كار مى‏كشيم كه انگار فردايى نيست. بنابراين در پايان يك روز طولانى، كه پاى‏تان درد مى‏كند، چه كار مى‏توانيد انجام دهيد؟ شما نمى‏توانيد آن‏ها را دور بيندازيد و يك جفت ديگر بخريد. نه قربان! براى هر مشترى يك جفت موجود است و شما نيز پاهاى مخصوص خود را داريد. اگر شما انتظار داريد كه پاى‏تان هميشه براى شما كار كند، بهتر است بنشينيد و به توصيه‏هاى متخصصان ما عمل كنيد:
چهارشنبه، 2 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پا درد

پا درد
پا درد


 

مترجمان* :
دکتر حسن کریمی یزدی
دکتر پدرام مصطفایی



 

16 درمان براى پا درد
 

ما طورى از پاهاى‏مان كار مى‏كشيم كه انگار فردايى نيست. بنابراين در پايان يك روز طولانى، كه پاى‏تان درد مى‏كند، چه كار مى‏توانيد انجام دهيد؟ شما نمى‏توانيد آن‏ها را دور بيندازيد و يك جفت ديگر بخريد. نه قربان! براى هر مشترى يك جفت موجود است و شما نيز پاهاى مخصوص خود را داريد. اگر شما انتظار داريد كه پاى‏تان هميشه براى شما كار كند، بهتر است بنشينيد و به توصيه‏هاى متخصصان ما عمل كنيد:

پاها را بالا نگه داريد.
 

جراح ارتوپد »گيلبرت رايت از كاليفرنيا« مى‏گويد: بهترين كارى كه مى‏توانيد انجام دهيد اين است كه هنگامى كه به خانه رسيديد روى صندلى بنشينيد، پاها را بالا ببريد، انگشتان پا را حركت دهيد تا خون در آن جريان يابد؛ بنابراين پا را 45 درجه نسبت به بدن بالا ببريد و بيست دقيقه استراحت كنيد.

پاى‏تان را در آب غوطه‏ور كنيد.
 

بهترين راه براى سر زنده كردن پاى خسته، غوطه‏ور كردن آن در آب گرم حاوى نمك است، سپس با آب سرد و تميز پا را بشوييد و آن را خشك كنيد و ژل و كرم مرطوب كننده به آن بماليد.

از آب سرد و گرم به ترتيب استفاده كنيد.
 

دكتر ساسمن درمانى را توصيه مى‏كند كه معمولا در سالن‏هاى اروپايى به كار مى‏رود؛ در لبه وان حمام بنشينيد و پاها را در زير آب روان براى چندين دقيقه نگه داريد )به ترتيب يك دقيقه زير آب سرد و يك دقيقه زير آب گرم و آخرين بار زير آب سرد نگه داريد(. اين حمام گرفتن با آب سرد و گرم، كل سيستم بدن شما را سرحال مى‏كند. اما مثل هميشه اگر مبتلا به ديابت يا گردش خون مختل هستيد، اين كار را نكنيد.

چاى دم كنيد.
 

اگر شما هيچ گونه اسانسى نداريد، مى‏توانيد چاى بابونه يا نعناع درست كنيد. چهار كيسه چايى را در دو فنجان آب داغ بريزيد. به دم كرده، يك گالون آب داغ اضافه كنيد؛ طبق دستور بالا پا را در آن قرار دهيد و بعد از آن به ترتيب از آب داغ و آب سرد براى شستشو استفاده كنيد.

دردها را با ماساژ از بين ببريد.
 

دكتر ساسمن مى‏گويد: يك كار بسيار خوب و عالى اين است كه شخصى پاهاى‏تان را با روغن بچه ماساژ دهد. اگر چنين شخصى را پيدا نكرديد، كار را به دست‏هاى خودتان بسپاريد. قبل و يا در حين قرار دادن پاها در آب، يك مقدار ماساژ بدهيد. انگشتان پا را به
آرامى فشار دهيد. سپس با حركت دايره‏اى شكل زير پاها را فشار دهيد. يك حركت مؤثر ديگر كشاندن انگشت شست دست بر روى قوس پاها، با قدرت هر چه بيشتر است.

يخ درمانى كنيد.
 

يك راه ديگر براى احياى پاهاى خسته، پيچيدن چند قطعه يخ در داخل حوله و سپس ماليدن آن به مدت چند دقيقه بر روى پا مى‏باشد. يخ التهاب را كاهش مى‏دهد و بى‏حس كننده موضعى ملايمى است. سپس پاها را خشك كنيد و ادكلن، الكل و سركه را روى آن بماليد؛ اين مواد داراى اثرات خنك كننده و خشك كننده هستند.

ورزش كنيد.
 

منظور ما ورزش‏هاى هوازى يا ديگر فعاليت‏هاى سنگين نيست؛ اما بسيارى از پزشكان توصيه مى‏كنند كه براى تسكين درد و بهبود گردش خون، عضلات پا و ساق را حركت دهيد.
اگر در طول روز، پاها گرفته و دردناك و سفت است، همانند دست‏ها، تكان مناسبى به آنها بدهيد. هر بار يك پا را تكان دهيد، سپس استراحت كنيد و انگشتان پا را بالا و پايين ببريد.
اگر مجبوريد در طول روز ساعات متمادى بايستيد، هر وقت كه مى‏توانيد راه برويد، طرز ايستادن‏تان را عوض كنيد و يك پا را بر روى چهارپايه تكيه دهيد يا گه گاه قدم بزنيد. اگر امكان دارد، بر روى بالشتك پلاستيكى ابرى يا قالى بايستيد.
براى از بين رفتن سفتى عضلات، كفش‏ها را درآوريد. روى صندلى بنشينيد و پاها را به طرف جلو كشش دهيد. ده بار پا را از مچ پا به يك طرف و سپس به طرف ديگر، دايره‏وار بچرخانيد. انگشتان پا را تا آنجا كه مى‏توانيد به پايين و سپس به طرف بالا بكشيد و ده بار تكرار كنيد. حالا انگشتان را با دست بگيريد و بالا و پايين ببريد.
براى يك ماساژ كوچك مناسب، كفش را درآوريد و هر پا را به دور توپ تنيس يا يك غلطك خمير به مدت يك يا دو دقيقه بچرخانيد.

دكتر لياشور »متخصص پوست« اين حركات را توصيه مى‏كند:
 

چند مداد را كف زمين پخش كنيد و با انگشتان پا آن‏ها را برداريد.
 

مقدارى لوبياى خشك را داخل دمپايى راحتى خود بريزيد و آن را بپوشانيد و چندين بار در اتاق راه برويد. اين كار، يك ماساژ كامل براى كف پا مى‏باشد.

كف پاها را نجات دهيد.
 

براى جلوگيرى از آسيب پاها، از كفش‏هاى داراى كفى محكم و ضربه‏گير استفاده كنيد. اجازه ندهيد كفى كفش فرسوده يا نازك شود، زيرا كارى را كه از آن انتظار مى‏رود، انجام نخواهد داد. دكتر رايت مى‏گويد: كفش‏هاى زنانه با كفى‏هاى نازك و جلوى نوك تيز و پاشنه بلند، كفش‏هاى كلاسيك بسيار بدى هستند. اگر مى‏خواهيد سر كار برويد و يا از سر كار برگرديد از كفش‏هاى ورزشى يا پياده‏روى استفاده كنيد.

ارتفاع پاشنه كفش را تغيير دهيد.
 

پوشيدن كفش پاشنه بلند، عضلات پشت ساق پا را سفت مى‏كند و آن هم باعث خستگى پاها مى‏شود. بنابراين تغيير كفش‏هاى پاشنه بلند به پاشنه كوتاه در طول روز يك فكر بسيار خوب است.

از كفى داخل كفش استفاده كنيد.
 

دكتر واكر مى‏گويد: كفش پاشنه بلند داراى مضرات ديگرى نيز هست. در هنگام راه رفتن، پاها را به طرف جلو مى‏كشاند و باعث فشار بيشترى بر پا مى‏شود. براى جلوگيرى از اين حالت و قرار گرفتن درست پاها در داخل كفش از نيم كفى در كفش استفاده كنيد. مطمئن شويد كه اين كفى‏ها را هنگام خريد كفش جديد به مغازه ببريد.

به كفش‏ها كشش دهيد.
 

وقتى كه كفى را به كفش اضافه كرديد مطمئن شويد كه كفش، جلوى پا را نمى‏زند. اگر كفش تنگ است، شايد براى جا گرفتن كفى به كشيدن كفش، براى جا باز كردن، نياز باشد. يك جوراب را با شن پر كنيد و آن را داخل كفش بگذاريد و كفش را با حوله مرطوب بپوشانيد؛ بگذاريد تا 24 ساعت خشك شود. در صورت لزوم يك يا دو بار اين كار را تكرار كنيد.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پي‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما