التهاب ملتحمه (قرمزى چشم)

حتما به ياد داريد كه مادرتان كنار تخت شما مى‏نشست و حوله را در آب مى‏گذاشت و به نرمى آن را روى چشمان‏تان قرار مى‏داد؛ او فكر درستى داشت. كمپرس آب گرم را به مدت 5 تا 10 دقيقه، سه يا چهار بار در روز روى چشم قرار دهيد؛ اين كار حتما احساس شما را بهتر مى‏كند.
شنبه، 5 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
التهاب ملتحمه (قرمزى چشم)

التهاب ملتحمه (قرمزى چشم)
التهاب ملتحمه (قرمزى چشم)


 

مترجمان* :
دکتر حسن کریمی یزدی
دکتر پدرام مصطفایی



 
7 روش درمانى براى قرمزى چشم
مادران، آن را قرمزى چشم مى‏نامند، يك كلمه‏ى عجيب كه به معناى دو روز نرفتن به مدرسه است. حالا كه بزرگ شده‏ايد، آن را به عنوان التهاب ملتحمه چشم مى‏شناسيد.

قرمزى چشم را با آب بشوييد.
 

حتما به ياد داريد كه مادرتان كنار تخت شما مى‏نشست و حوله را در آب مى‏گذاشت و به نرمى آن را روى چشمان‏تان قرار مى‏داد؛ او فكر درستى داشت. كمپرس آب گرم را به مدت 5 تا 10 دقيقه، سه يا چهار بار در روز روى چشم قرار دهيد؛ اين كار حتما احساس شما را بهتر مى‏كند.

چشم‏تان را تميز نگه داريد.
 

خيلى اوقات، ورم ملتحمه چشم به خودى خود بهتر مى‏شود. براى تسريع بهبودى، چشم و پلك‏هاى خود را با يك پنبه خيس شده در آب تميز يا استريل، پاك نگه داريد و پوسته‏ها را از چشم‏تان پاك كنيد.

به چشم‏تان توجه كنيد.
 

كمپرس آب گرم براى كودكان بسيار مناسب است اما بزرگسالان نياز به مراقبت بيشترى دارند. پيترهرش مى‏گويد: بزرگسالانى كه ترشح زيادى از چشم دارند بايد يك محلول از شامپو بچه را 10 بار با آب گرم رقيق و مژه‏هاى خود را با پنبه‏ى آغشته به آن تميز كنند؛ اين كار بسيار مؤثر است. آب گرم، پوسته‏ها را شل و شامپو بچه آنها را از محل اتصال پلك با مژه‏ها تميز مى‏كند.

حوله را كنار بگذاريد.
 

حوله و يا هر چيز ديگرى را كه در تماس با چشم‏تان قرار دارد، براى شستشو كنار بگذاريد. اين عفونت بسيار مسرى است. حوله حمام يا سر و صورت را با كسى به صورت مشترك استفاده نكنيد، زيرا به راحتى بيمارى را گسترش مى‏دهد.

چشم‏تان را در تماس با كلر قرار ندهيد.
 

آيا شنا در استخر باعث قرمز شدن چشم‏تان مى‏شود؟ كلر موجود در استخر باعث ايجاد التهاب ملتحمه چشم مى‏شود. اما بدون كلر نيز باكترى‏ها فرصت رشد و نمو پيدا مى‏كنند و همين مشكل را به وجود مى‏آورند. اگر مى‏خواهيد شنا كنيد و به التهاب چشم نيز حساس هستيد، از عينك‏هاى مخصوص شنا استفاده كنيد.

ورم چشم ناشى از آلرژى را با يخ درمان كنيد.
 

اگر از استخر جان سالم به در برديد ولى با گرد گل‏هاى تابستانى مشكل داشتيد، احتمالا التهاب چشم‏تان به دليل حساسيت است. دانيل نلسون مى‏گويد: چشمان‏تان مثل جاى نيش پشه مى‏خارد و داراى ترشحات چركى است از داروهاى آنتى‏هيستامين و يا از كمپرس سرد استفاده كنيد زيرا به خوبى، خارش را از بين مى‏برد.

داروها را در شب مصرف كنيد.
 

دكتر پيترسون مى‏گويد: ورم چشم حاصل از ميكروب‏ها هنگام بستن چشم‏ها بدتر مى‏شود، به همين علت است كه شب‏ها، هنگامى كه خواب هستيد، چشمان‏تان بدتر مى‏شود.
براى مبارزه با اين فرايند، از پماد آنتى‏بيوتيك تجويز شده قبل از خوابيدن استفاده كنيد؛ با اين روش از كبره بستن و پوسته پوسته شدن جلوگيرى خواهيد كرد.

هشدار پزشكى
 

براى مراقبت از چشم‏تان به پزشك مراجعه كنيد.
 

ورم ملتحمه چشم به راحتى درمان مى‏شود و در عرض يك هفته به خودى خود از بين مى‏رود. در موارد زير بايد به پزشك‏تان مراجعه كنيد:

بعد از پنج روز، بدتر شود.
 

اگر قرمزى چشم با درد شديد و تغيير ديد و يا ترشحات فراوان زرد يا سبز رنگ همراه باشد.
اگر قرمزى در اثر برخورد يك چشم و آسيب به چشم‏تان ايجاد شده است. دكتر پيترسون مى‏گويد: گاهى اوقات، عفونت به چشم وارد مى‏شود و قرنيه را درگير و خراشيده مى‏كند و مى‏تواند منجر به زخم و يا از دست رفتن بينايى شود.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پي‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.