آینده بازار موبایل و تبلت

در شرایط فعلی اپل در زمینه تبلتها یکه تازی میکند و در دو سال اخیر سهم بازارش بین ۷۰ تا ۹۰ درصد بوده است. به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از وب شهر، در زمینه موبایلهای هوشمند نیز اپل و اندرویدها همه کاره بازار هستند. اما آینده چگونه خواهد شد؟
شنبه، 5 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آینده بازار موبایل و تبلت

آینده بازار موبایل و تبلت
آینده بازار موبایل و تبلت


 





 
در شرایط فعلی اپل در زمینه تبلتها یکه تازی میکند و در دو سال اخیر سهم بازارش بین ۷۰ تا ۹۰ درصد بوده است.
به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از وب شهر، در زمینه موبایلهای هوشمند نیز اپل و اندرویدها همه کاره بازار هستند. اما آینده چگونه خواهد شد؟
فراموش نکنیم که چند سال پیش سمیبین پلتفرم یکه تاز بازار موبایلهای هوشمند بود تا جاییکه موبایل هوشمند معنایش سیمبین بود!
اما اکنون این سیستم عامل با اینکه کماکان مورد استفاده است در قعر رده بندیهای توسعه قرار می گیرد.
ابتدای امر باید گفت که هدفی که جامعه دیجیتال باید داشته باشد همگانی شدن این ابزارها است. این همگانی شدن به دو بعد برمیگردد.
بعد اول توسعه سخت افزارهای توانمند و در عین حال ارزان و بعد دوم بستر نرم افزاری مناسب. در بعد سخت افزاری روند توسعه بسیار عالی بوده است.

آینده بازار موبایل و تبلت

در یکی دو سال اخیر دنیای سخت افزار موبایل و تبلت رشد فنی و کاهش قیمت عالی داشته است اما هنوز فناوریهایی لازمه توسعه دارند که زمینه آنها موجود نیست. دنیا نیاز به هوشمند شدن بیشتر رابطه کاربر و ابزار دیجیتال دارد.
با اینکه خودم به محصولات اپل علاقه مندم اما معتقدم وجود انحصار اپل در زمینه تبلت به شدت خطرناک است. سیاست اپل دارای موفقیت تجاری خوبی است و کاربران هم از آن راضی هستند اما این سیاست در جهت همگانی کردن این ابزارها نیست.
در دنیای تبلت و موبایلهای هوشمند پلتفرمهای بازتر شامل اندروید و ویندوز هستند. پلتفرمهایی که هنوز به حد بلوغ iOS نرسیده اند.
مهمترین رقیب که اندروید است اگرچه سرعت توسعه مناسبی دارد دارای ایراداتی جدی است. این ایرادات موجب شد که اقلا”اندروید در تبلتها موفق نشود.
یکی از ویزگیهایی که از سیاست میکروسافت بسیار به جامعه آی تی سود رسانده است موضوع دید باز و عمومی کردن استفاده از ابزارها است. این دید در یکی دو دهه اخیر همه را به دنیای اینترنت متصل کرده است.
این سیاست میکروسافت در عین اینکه پلتفرم ویندوز را دچار اغتشاش شدید نکرده است مانع باز بودن دست سازندگان سخت افزاری هم نشده است.
شما امروز با ۲۰۰ دلار هم می توانید یک دسکتاپ رضایت بخش داشته باشید و به جمع کاربران انلاین دنیا بپیوندید.
شاید این موضوع نمود ساده ای داشته باشد اما در مقیاس توده ملتها و جوامع عامل اصلی گسترش ابزارهای دیجیتال است.
دنیا به سمت هوشمند شدن می رود. این هوشمند شدن مستلزم آن است که ابزارهای در اختیار شما هوشمند باشند.
پیش نیاز گسترش این خدمات نیز قیمت بهره گیری از آنها است. اکنون که در اواخر ۲۰۱۱ قرار داریم باید نگاهی به آینده داشته باشیم. نگاهی به روزهایی که تجربه جدیدی از محیط دیجیتالی در آن وجود داشته باشد.
لازمه تفسیر شرایط در آینده نگاه کردن به نیاز کاربران است. مسلما”نیاز کاربران جدا شدن از دنیای پی سی ها است.
دنیایی که در آن دسکتاپ و لپ تاپها حاکم هستند. دنیای پیش رو رفتن به عمق ابزارهای دیجیتال سبک و کم و حجم و با قابلیت حمل و نقل آسان است. ابزارهایی که روز به روز سهم بیشتری از امور جاری زندگی شما را به عهده بگیرند.
تاکنون ویندوز و اندروید تا حد عالی نتوانسته اند مهاری برای سیاستهای بسته اپل باشند. اما آیا در آینده هم چنین خواهد بود؟
مسلما”اگر قرار باشد رقبای اپل نتوانند سهم اپل در بازار موبایل و تبلت را در درازمدت بسیار کاهش دهند اتفاق بسیار بدی در دنیای آی تی رخ داده است.
اتفاقی که معنایش محرومیت عامه از این فناوریها است. اپل در بازار مک و آیفون در مقایسه با پی سی در وضعیت حداقلی اما سودده قرار دارد و کسانی که دوست دارند یک محصول عالی داشته باشند می روند به سمت اپل اما در مورد تبلتها چنین نیست.
در حالت معقول سهم اپل نباید از بازار تبلت بیش از ۲۰ درصد باشد. در مورد موبایلهای هوشمند (و نه کل موبایلها) نیز باز هم سهم اپل باید کاهش یابد و این منوط به موفقیت نرم افزارها است.
اندروید اکنون با نسخه ۴ خود تازه به صورت مجتمع و یونیورسال درآمده و تا اواخر ۲۰۱۲ طول می کشد که اندورید مارکتها هم مملو از برنامه های مناسب آن شوند. ویندوز ۸ هم در راه است.
ویندوزی که امید می رود موفق به تغییر معادله بازار تبلت شود. بازاری که اکنون از تبلت یک محصول کلاسی و نه کلاسیک ایجاد کرده است.
در واقع اگر سیستم عاملهای اندروید و ویندوز موفق به تامین یک اکوسیستم نرم افزاری موفق و فعال شوند بدون شک رقبای اپل به راحتی قادر به طراحی محصولات رضایت بخش به لحاظ سخت افزاری بوده و هستند و از این جهت مورد نگرانی نیستند.
امیدوارم در اواسط ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ بازار ابزارهای Post PC به طور محسوسی از دست اپل خارج شود و رقبای آن بتوانند این محصولات را همگانی و اقتصادی و در دسترس عامه کنند.
منبع:http://www.barsam.ir
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط