حافظه ات را حفظ کن

مي گويند کسي که از حال و روز ديگران عبرت نگيرد ، عبرت ديگران مي شود . بلايي که سر دو دسته از آدم ها مي آيد ؛ يکي آنهايي که فقط وقتي به خودشان مي آيند که سرشان به سنگ بخورد ، يکي هم آنهايي که حافظه شان خوب نيست و يادشان نمي ماند در موقعيت هاي مشابه چه بلايي سر بقيه آمده ؛ ضمن اينکه دانشمندها مي گويند آدم هايي که از مغز و حافظه شان درست استفاده نکنند ، خطر آلزايمر تهديدشان مي کند.
چهارشنبه، 16 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حافظه ات را حفظ کن
حافظه ات را حفظ کن
حافظه ات را حفظ کن

 

تنظيم : سمانه رحيمي



 
9 راه براي تقويت حافظه به روايت دکتر سيدا براي اينکه در روزمرگي هايمان گيج نزنيم و فردا ، امروزمان يادمان نرود !
مي گويند کسي که از حال و روز ديگران عبرت نگيرد ، عبرت ديگران مي شود . بلايي که سر دو دسته از آدم ها مي آيد ؛ يکي آنهايي که فقط وقتي به خودشان مي آيند که سرشان به سنگ بخورد ، يکي هم آنهايي که حافظه شان خوب نيست و يادشان نمي ماند در موقعيت هاي مشابه چه بلايي سر بقيه آمده ؛ ضمن اينکه دانشمندها مي گويند آدم هايي که از مغز و حافظه شان درست استفاده نکنند ، خطر آلزايمر تهديدشان مي کند . براي اينکه دچار اين فراموشي پر عارضه نشويد ، بايد برنامه اي براي حفظ و تقويت حافظه تان داشته باشيد . بايد يک سري از عادت هاي غلط را کنار بگذاريد و يک سري مهارت ها را هم تمرين کنيد 10 مهارتي که مي خوانيد ، چکيده سمينار دکتر « سيدا » - موسس موسسه ذهن برتر و مردخوش حافظه ايران - است که اوايل مردادماه برگزار شده بود.

1- دو نيمکره مغز را فعال کنيد .

اگر بتوانيم هر دو نيمکره مغز را با هم به کار بگيريم ، توانايي مغزمان بيشتر مي شود . يکي از روش ها استفاده آگاهانه از قسمت مخالف بدن است .
- هر روز چند دقيقه با دست مخالفتان بنويسيد .
- يک وزنه را با دست مخالف بگيريد . وزنه را آرام بالا بياوريد تا با شانه تان تماس پيدا کند و بعد آرام آرام آن را پايين بياوريد . تمام حواستان بايد روي دستتان متمرکز باشد .
- در حالت درازکش ، تصور کنيد وزنه سنگيني را به کف پاي مخالفتان بسته ايد . بدون اينکه پايتان خم بشود ، آرام آرام آن را تا جايي که مي توانيد بالا ببريد و بعد هم آرام آرام پايين بياوريد .

2- مطلب جديد ياد بگيريد .

يادگيري مطالب جديد روي جسم و ذهن تاثير مثبت مي گذارد . دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند افرادي که مرتب مشغول تمرين و يادگيري هستند ، نه تنها حافظه شان خوب عمل مي کند بلکه از لحاظ جسمي هم شاداب تر و با نشاط تر هستند . اگر در کنار يادگيري مطالب جديد ، نکاتي مثل خواب راحت و سلامت دندان ها و تنفس عميق و تغذيه را جدي بگيريم ، تا 28 سال مي توانيم جوان تر بمانيم .

حافظه ات را حفظ کن

3- به حافظه تان اعتماد کنيد.

مهم ترين عاملي که باعث تقويت حافظه مي شود اعتماد به آن است . روان شناسان ، حافظه را به يک شبکه يا يک تور تشبيه کرده اند و مي گويند به هر ميزان به حافظه اعتماد کنيم ، سوراخ هاي شبکه باز مي شود و مطالب را خوب نگاه نمي دارد . افرادي که مي گويند فلاني با استعداد است ولي من اين طور نيستم يا مي گويند پير شده ام و فراموشکار ، به شدت روي حافظه شان تاثير منفي مي گذارد .

4- نفس عميق زياد بکشيد.

مغز ما حدوداً دو درصد وزن بدن ماست اما بيشتر از 20 درصد اکسيژني که وارد بدن ما مي شود ، صرف کار مغز مي شود . خيلي مهم است که به صورت درست اين اکسيژن را به مغز برسانيم . اگر در هواي تميز به صورت درست تنفس را انجام بدهيم ، خون بيشتري به مغز مي رسد و قوي تر عمل مي کند . دانشمندان بررسي کرده اند کساني که در شهرهاي آلوده زندگي مي کنند ، نسبت به کساني که در مناطقي با آب و هواي تميز زندگي مي کنند ، زودتر دچار فراموشي مي شوند .

5- کارهاي مورد علاقه تان را انجام بدهيد.

کارهايي که تاثير خوبي روي روحيه تان مي گذارد را انجام بدهيد . تعامل و ارتباط با دوستان صميمي ، ورزش ، پياده روي ، شوخي کردن و ... زماني که کارهايي انجام مي دهيم که تاثير خوبي بر روحيه مان مي گذارد . مغز ماده اي ترشح مي کند به نام دوپامين که تاثير خوبي روي حافظه دارد .

6- آب و خواب کافي به بدن برسانيد.

کمبود آب بدن ، حافظه کوتاه مدت را ضعيف مي کند چون زماني که تشنه مي مانيم ، مغزمان کوچک مي شود اما با خوردن آب ، مغز به حالت اوليه برمي گردد . تغذيه درست هم بر حافظه تاثير گذار است . تا مي توانيد ميوه - به خصوص سيب - سبزيجات ، ماهي و ميگو مصرف کنيد .
خواب هم يکي از عوامل موثر بر حافظه است . بي نظمي در خواب و کم خوابي تاثير منفي بر حافظه دارد . اما خواب هم داريم تا خواب ، بعضي ها با اينکه زياد مي خوابند ، سر حال نيستند . جمع کردن دست و پا زمان خواب اشتباه است . موقع خواب بايد کاملا راحت باشيد . جايي که مي خوابيم موبايل ها قطع باشد چون امواج الکترو مغناطيسي روي امواج مغز تاثير منفي دارد . با پتو يا ملحفه روي سرمان را نپوشانيم تا از ورود اکسيژن کافي به مغز جلوگيري نکنيم . جايي که مي خوابيم ، مرتب باشد تا خوابمان راحت باشد .

7- ذهن را متمرکز کنيد.

يک نکته مهم براي تقويت حافظه ، تمرکز ذهن است . مشکلي که اکثر افراد دارند حواس پرتي است !
- زماني که مطالعه مي کنيد يا کاري انجام مي دهيد ، فکرهاي اضافي اي که ذهنتان را مشغول کرده اند به صورت کليد بنويسيد . اين طور بار ذهني تخليه مي شود و تمرکز ايجاد مي شود .
- کاري را که مي خواهيد انجام بدهيد ، فوراً شروع کنيد . وقتي قصد مطالعه کردن داريد ، سريع برويد و مطالعه تان را بکنيد ؛ نه اينکه هزار و يک کار ديگر براي خودتان رديف کنيد و دست آخر مطالعه کنيد .
- صداي تلويزيون را قطع کنيد و سعي کنيد لب خواني کنيد دفعات اول شايد هيچ چيز را تشخيص ندهيد اما هر بار سعي تان را بيشتر کنيد .

8- حواس پنجگانه را فعال کنيد.

شنوايي : يکي از تمرين ها همان گوش دادن به صداي پايين راديو است . تمرين بعدي هم دقت کردن به زير و بم آهنگ هاست .
بويايي : چند عطر يا گل مختلف را با چشم هاي باز بو کنيد و اسم ببريد . بعد چشم هايتان را ببنديد و گل ها و عطرها را يکي يکي بو کنيد و تشخيص بدهيد که هر کدام از بوها متعلق به کدام عطر يا گل است .
لامسه : با چشم باز چند نوع ميوه يا پارچه مختلف را لمس کنيد بعد چشم هايتان را ببنديد و هر کدام را لمس کنيد و نام ببريد .
چشايي : دقت کنيد خوراکي ها چه مزه اي مي دهند و کدام قسمت زبانمان آن مزه را حس مي کند .

9- موسيقي گوش کنيد.

در زمان يادگيري به موسيقي اي گوش کنيد که ملايم و بدون کلام باشد و خاطره اي را يادآوري نکند . بهترين موسيقي ، صداي طبعيت است . در مواقع ديگر موسيقي اي خوب است که تاثير خوبي بر روحيه بگذارد . اين کار باعث مي شود ارتباط بين دو نيمکره مغز راحت تر برقرار بشود.

تهراني ها كم حافظه اند !

بر اساس گزارش هاي ميداني ، خيلي از شهروندان تهراني در طول مدت شبانه روز از ميان ده ها کاري که قصد انجامشان را دارند ، بخشي از آنها را فراموش مي کنند .
استرس ، نگراني و دغدغه هاي روزمره زندگي که موجب پراکندگي ذهن مي شود ، در کنار عدم برنامه ريزي براي امور روزانه ، دوري از نشاط و آرامش ذهن و استرس براي تامين معاش و گذران زندگي ، از مهم ترين دلايل عدم تمرکز و مشغوليت ذهني شهروندان در کلان شهرهاست که در نهايت فراموش کردن برخي از کارهاي روزانه را به دنبال دارد .
منبع:هفته نامه فرهنگي - اجتماعي جوانان / همشهري شماره 274




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.