گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در بهار سال 1357(5)

- 54نفر از روحانيون و وعاظ تهران با انتشار اعلاميه اي به مناسبت سالروز قيام15خرداد، از مردم خواستند تا به منظور نشان دادن خفقان حاکم بر ايران و ضمن اداي حق آن روز به هيچ وجه از خانه هايشان خارج نشدند(تاريخ دقيق انتشار اين اعلاميه مشخص نيست).
سه‌شنبه، 13 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در بهار سال 1357(5)

گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در بهار سال 1357(5)
گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در بهار سال 1357(5)


 

نويسنده: معصومه مرادپور




 

جمعه1357/3/5-26مه1978-18جمادي الثاني 1398
 

- پنج نفر در شهر قم دستگير شدند. علت دستگيري اين عده، در ميان سندهاي ساواک اشاره نشده است.
- به گزارش روزنامه اومانيته، نمايندگان سازمان هاي مختلف ايراني شواهدي از بازداشت شدگان و نحوه شکنجه ايشان به دست آوردند که يادآور بازداشت هاي نازي است.
- 54نفر از روحانيون و وعاظ تهران با انتشار اعلاميه اي به مناسبت سالروز قيام15خرداد، از مردم خواستند تا به منظور نشان دادن خفقان حاکم بر ايران و ضمن اداي حق آن روز به هيچ وجه از خانه هايشان خارج نشدند(تاريخ دقيق انتشار اين اعلاميه مشخص نيست).
شنبه1357/3/6-27مه1978-19جمادي الثاني 1398
- اعلاميه هايي در مورد اعتراض نسبت به کمي حقوق و افزايش هزينه زندگي در بعضي از واحدهاي شرکت سهامي توليد و انتقال نيروي برق(توانير) تهران توزيع شد.
- بنابر گزارش بولتن محرمانه راديو تلويزيون ملي ايران، روزنامه واشنگتن پشت با انتشار مقاله اي درباره ايران به شيوه مبارزاتي مردم ايران اشاره کرد و شاه را رودررو با مشکلي دانست که در 15سال اخير سابقه نداشته است. در اين مقاله حادثه ژانويه(19دي قم) نخستين عاملي اعلام شد که هرچهل روز يک بار کشور ايران تظاهرات ضد دولتي را به مناسبت حادثه اول برپا کند.
- پس از کشتار روزهاي 19 و 57/2/20در قم و خروج تانکها، زره پوش ها و نيروهاي انتظامي از شهر، همچنان موج دستگيري ها در اين شهر ادامه داشت و هشت نفر امروز در اين شهر دستگير شدند.
يکشنبه1357/3/7-28مه1978-20جمادي الثاني 1398
- اعلاميه اي با امضاي شماري از روحانيون تبريز از جمله محمدعلي قاضي طباطبايي، عبدالحسين غروي، سيدمحمدعلي انگجي، عبدالحميد باقري بنايي و سيدکاظم دينوري مبني بر تنفر و انزجار از کشتن و مجروح کردن دانشجويان دانشگاه تبريز بر روي ديوار مسجد شعبان اين شهر نصب گرديد.
- اعلاميه اي از سوي «جمعيت ايراني دفاع از آزادي و حقوق بشر» به مناسبت سالروز 15خرداد منتشر شد. در اين اعلاميه از مردم خواسته شد تا در روز15خرداد اعتصاب عمومي کنند و به منظور مقاومت منفي، تا ساعت17روز مذکور از منازل خود خارج نشوند.

سه شنبه1357/3/9-30مه1978-22جمادي الثاني 1398
 

- درساعت يک بامداد، در پي قطع برق شهر گرمسار- استان سمنان- عده اي ناشناس شعارهايي در حمايت از امام و عليه مقامات مملکتي در تعدادي از نقاط شهر و بدنه برخي از اتومبيل ها نوشتند . ماموران شهرباني نيز به چهار نفر از سرنشينان يک اتومبيل مظنون شدند و اقدام به دستگيري اين عده کردند.
- مدير امن العام عراق پس از عزيمت به نجف، با آيت الله خوئي، امام خميني و سيدصادق صدر ملاقات و مذاکره کرد. وي در ملاقات با امام اعلام کرد که هر اقدام ايشان به ويژه مصاحبه با خبرنگاران خارجي بايد زير نظر او باشد.
- شماري از روحانيون شهرستان ميانه با ارسال نامه اي خطاب به آقايان جواد افتخاري و حسينعلي سليماني(نمايندگان مردم ميانه در مجلس شوراي ملي) از آنان خواستند تا در مجلس شوراي ملي از روحانيت دفاع نمايند.
- ارسال نامه سرگشاده نويسندگان، خبرنگاران، گزارشگران و مترجمان مطبوعات ايران (56/12/27) خطاب به نخست وزير و اعتراض نسبت به اعمال شديد سانسور خبرها در اين کشور، مقامات را برآن داشت تا با ارعاب، تهديد و جعل تومارهاي ساختگي اساس اين اقدام را خنثي نمايند اما به دليل بي اثر بودن اين کارها به اخراج نويسندگان دست زدند.
- از ساعت 20الي 22/30، برنامه اي تحت عنوان «شکنجه در ايران» با شرکت جمعي حدود 120نفر در محل سالن تئاتر دانشجويان پروتستان شهر ماينس- آلمان غربي- ترتيب يافت. در اين مراسم فيلمي از وضع زندگي مردم ايران در مناطق بد آب و هو ا، مسافرت شاه به آلمان غربي ، خريد اسلحه و تظاهرات به نمايش گذاشته شد.
- در پايان امروز دو نفر از دانش آموزان دانشسراي مقدماتي لاهيجان- استان گيلان- به جرم حمل يک قطعه عکس محمدرضا پهلوي که بنابر گزارش ساواک به طرز موهني بر روي آنها نقاشي شده بود به دست ماموران دستگير شدند.
- روزنامه هرالد تريبون، مقاله اي تحت عنوان «پول نفت خاورميانه دانشگاههاي امريکا را به هم مي ريزد» به چاپ رساند.
چهارشنبه1357/3/10-31مه1978-23جمادي الثاني 1398
- امام خميني به مناسبت فرارسيدن سالگرد قيام خونين 15خرداد 42در جمع روحانيون، طلاب و ايرانيان مقيم عراق در مسجد شيخ انصاري نجف سخناني ايراد کردند(صحيفه امام موضوع اين سخنراني را تکليف شرعي و قيام برضد شاه اعلام مي کند: بي احترامي رژيم به اسلام و روحانيت، دستگيري مردم از ترس فرا رسيدن 15خرداد، ادعايي بي اساس، امريکا مجرم اول- شاه مجرم دوم، زاغه نشين ها در پايتخت «تمدن بزرگ»، ملي کردن سرپوشي بر غارت ذخاير کشور، 15خرداد بايد زنده بماند، وحدت- تکليف الهي، انسداد راه آشتي ملت بر شاه، نقشه براي نابودي کشاورزي، نمونه هايي بي نظيري از جنايت و غارت کشور، ادعاي «نجات ايران» توسط شاه، وحدت کلمه در برکناري شاه، لزوم ارتباط بين علما و احزاب تا برقراري حکومت اسلامي)
- بعداز ظهر امروز، تظاهراتي در کرمان از سوي شماري از دانشجويان در داخل دانشسراي فني برپا گرديد. دانشجويان شعارهاي درود برخميني سردادند و تعدادي از شيشه هاي ساختمان را شکستند و اعلاميه هايي در مورد تعطيلي روز15خرداد و متن مصاحبه امام با روزنامه لوموند در اين دانشسرا توزيع کردند.
- اعلاميه اي با امضاي «روحانيون مترقي حوزه علميه قم» به مناسبت فرا رسيدن سالگرد قيام 15خرداد 42منتشر شد. در اين اعلاميه مفصل، به تاريخ مبارزات روحانيون بخصوص از زمان مشروطه تا حال، سرگذشت وابستگي رژيم شاه قدرتهاي غربي و تحليلي از وقايع اخير ايران اشاره گرديد.
- اعلاميه اي از سوي دانشجويان ايراني مقيم هند وابسته به جبهه ملي در رابطه با 15خرداد صدور يافت. در اين اعلاميه از کليه احزاب سياسي، اتحاديه هاي بازرگاني، اساتيد، دانشجويان و روزنامه نگاران خواشته شد تا با شرکت در تظاهرات و سخنراني ها به آنان کمک نمايند.
- اعلاميه اي از سوي آيت الله سيدحسن طباطبايي قمي به مناسبت فرارسيدن سالگرد 15خرداد1342منتشر شد. ايشان در اين اعلاميه، روز 15خرداد را به منظور تجديد خاطره و آشکار ساختن خشم و نفرت از حکومت خائن، اعتصاب و تعطيلي عمومي اعلام نمود.
- بنا برگزارش ساواک، شخصي بنام ابراهيم آهنکار به جرم توزيع اعلاميه و تشکيل جلسات مذهبي بدون کسب اجازه قبلي از مراجع مسئول بدست ماموران ابهر- استان زنجان- دستگير شد.
- بنا برگزارش ساواک تعداد زيادي اعلاميه مصاحبه امام خميني با خبرنگار روزنامه لوموند فرانسوي در اغلب منازل شهرستان زرگران يا زرقان- ازتوابع شيراز- پخش گرديد.
- تظاهراتي در تهران با شرکت جمعيتي حدود هزار نفر از دانشجويان دانشگاه تهران و دانشکده پلي تکنيک برپا گرديد. در اين تظاهرات شيشه هاي دو شعبه بانک، يک سينما و کيوسک نگهباني دانشکده پلي تکنيک شکسته و به آتش کشيده شد.
- طبق راي کميسيون امنيت اجتماعي قم، آيت الله شيخ محمدصادق کرباسچي تهراني به اتهام نظارت بر جمع آوري وجوهات شرعي امام خميني به سه سال تبعيد محکوم شد.
پنجشنبه1357/3/11-1ژوئن1978-24جمادي الثاني 1398
- درپي دستور پرويز ثابتي، آيت الله احمدجنتي به جرم يکسري فعاليت ها و تداکارت براي روز57/3/15، امروز دستگير وراهي تهران گرديد.
- بنابرگزارش ساواک شيخ محمدحسن کريمي، امام جماعت مسجد جامع بافت- استان کرمان- به اتهام نگهداري اعلاميه و نوارهاي سخنراني روحانيون افراطي به دست ماموران شهرباني اين شهر دستگير شد.
- در ساعت 21، حدود200نفر از اهالي کاشان ضمن خاموش کردن چراغهاي مسجد ميانچال،
شعارهايي در حمايت از امام و عليه مقامات مملکتي سردادند. اين عده با دخالت ماموران متفرق و سه نفر آنها دستگير شدند.
- در ساعت21/30، مراسمي درشيراز با حضور جمعيتي حدود6هزار نفر و سخنراني سيدعبدالحسين دستغيب در مسجد جامع اين شهر برگزار شد. اين عده پس از پايان سخنراني و حين خروج از مسجد شعارهايي در حمايت از امام سردادند و تعدادي از شيشه هاي دو شعبه بانکهاي ملي و صادرات را شکستند. دو نفر از تظاهرکنندگان به دست ماموران دستگير شدند
جمعه1357/3/12-2ژوئن1978-25جمادي الثاني1398.
- صبح امروز اعلاميه اي عليه رژيم در مدرسه خان قم نصب گرديد. ماموران شهرباني پس از جمع کردن اعلاميه ها، به هفت نفر غيرطلبه مظنون شدند و آنها را دستگير کردند.
- بنابرگزارش ساواک اعلاميه اي از سوي امام خميني به مناسبت اربعين شهداي57/2/19شهرهاي قم و کازرون منتشر شد(صحيفه نور انتشار اين اعلاميه را در تاريخ57/3/20 اعلام کرده است)
- «اتحاد نيروهاي جبهه ملي ايران» اعلاميه اي به مناسبت فرا رسيدن 15خرداد منتشر کرد و در آن از مردم خواست تا به منظور ابراز تنفر از رژيم شاه، روزدوشنبه 57/3/15در خانه بمانند و به يک مقاومت منفي دست زنند.
- بعداز ظهر امروز، شش نفر از اهالي يزد به اتهام توزيع اعلاميه و سردادن شعار عليه رژيم در مسجد جامع کبير اين شهربه دست ماموران شهرباني دستگير شدند.
- آيت الله محمدصدوقي با انتشار اعلاميه اي به مناسبت فرارسيدن سالگرد15خرداد 42، از جوانان خواست تا از تظاهرات علني عليه رژيم خودداري نمايند. او در اين اعلاميه، جوانان را به مقاومت منفي دعوت کرد.
- در پي برگزاري مراسم بزرگداشتي که در تهران به مناسبت شهداي اخير قم در مسجد دارالسلام(واقع در خيابان ابوسعيد) تشکيل شد، ماموران در اواسط مجلس به مسجد وارد شدند و پيشنماز مسجد را دستگير کردند. در اين مراسم اعلاميه ها و تراکت هاي زيادي از جانب مردم توزيع گرديد
شنبه1357/3/13-3ژوئن1978-26جمادي الثاني1398.
- از ساعت 10 الي 15 حدود50 نفر از دانشجويان ايراني مقيم انگلستان ضمن پوشاندن صورتهايشان در مقابل يکي از شعب بانک ملي و دفتر هواپيمايي ملي ايران اجتماع کردند.اين عده ضمن حمل پلاکاردهايي حاوي شعار عليه رژيم،تظاهراتي در رابطه با 15خرداد 42 به انجام رساندند و اعلاميه هايي عليه دولت ايران توزيع نمودند.
- در ساعت 11/15، تظاهراتي در شيراز با شرکت جمعي حدود200 نفر از نوجوانان برپا شد. تظاهرکنندگان ضمن سردادن شعار درحمايت از امام به ماموران حمله نمودند که پنج نفر از آنها دستگير شدند.
- بنابرگزارش ساواک شيراز، شخصي بنام ناصر حسينيان (فرش فروش) به اتهام نگهداري اعلاميه مضره مربوط به روحانيون افراطي دستگير شد.
- شهرباني گنبدکاووس در خبري، از کشف اعلاميه اي درباره 15خرداد خبرداد. در اين اعلاميه برخلاف ديگر دعوتها، از مردم خواسته شده بود تا در روز دوشنبه 15خرداد با پوشيدن لباس سفيد به خيابانها بيايند و همدردي خود را ابراز نمايند.
- بنابرگزارش ساواک عصر امروز هفت نفر از افراطيون مذهبي به جرم فعاليت هاي اخلالگرانه و توزيع اعلاميه مضره در شهرهاي اهواز و آبادان دستگير شدند.
- از ساعت19/30 الي 24(به وقت محلي) مراسمي در ايالات متحده امريکا با عنوان «يادبود شهداي 15خرداد» با شرکت 30 نفر از افراد وابسته به گروه جبهه ملي و حدود10نفر از اتباع خارجي در يانگزتاون- ايالت اوهايو برپا گرديد.
منبع: 15 خرداد شماره 15



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.