کيک مکرون نارگيل

كليه ي مواد كيك را اندازه گيري و در دماي محيط قرار دهيد تا هم دما شوند. دقت كنيد كه كره بيش از حد شل نشود و فقط در حدي كه قابل همزدن باشد،نرم گردد.در صورتي كه شكر مصرفي شما زبر و دانه درشت است، كمي آسياب كنيد در حدي كه پودر نشود ولي دانه هاي آن ريزتر گردد.
يکشنبه، 18 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کيک مکرون نارگيل

 کيک مکرون نارگيل
کيک مکرون نارگيل


 






 

مواد لازم جهت کيک:
 

آرد / 120گرم
بيکينگ پودر / يک ويک دوم قاشق چايخوري
نمک / يک هشتم قاشق چايخوري
کره ي به دماي محيط رسيده/ 100گرم
شکر / 90 گرم
زرده ي تخم مرغ/ 3 عدد
رنده ي پوست پرتقال يا اسانس نارگيل يا وانيل و يا پودرهل / کمي
شير يا شيرنارگيل / 65 ميلي ليتر (حدود يک چهارم پيمانه)

مواد لازم جهت مکرون نارگيلي:
 

سفيده ي تخم مرغ/ 3عدد
نمک / يک هشتم قاشق چايخوري
شکر/ 90 گرم
اسانس نارگيل / چند قطره (درصورت تمايل)
پودرنارگيل120 گرم ( حدود يک ونيم پيمانه)
مخلوط خلال پسته و گيلاس شکري ريزخرد شده / يک چهارم پيمانه ( درصورت تمايل)
طرز تهيه:
كليه ي مواد كيك را اندازه گيري و در دماي محيط قرار دهيد تا هم دما شوند. دقت كنيد كه كره بيش از حد شل نشود و فقط در حدي كه قابل همزدن باشد،نرم گردد.در صورتي كه شكر مصرفي شما زبر و دانه درشت است، كمي آسياب كنيد در حدي كه پودر نشود ولي دانه هاي آن ريزتر گردد.
قالب كمربندي مربع شكل حدود 20 سانتي متر را چرب و آرد پاشي كرده و يا كاغذ روغني بپوشانيد.در صورتي كه قالب كمربندي مربعي به سايز گفته شده در دسترس نداريد، مي توانيد با كمك فويل ضخيم، سايز قالب موجود را به اندازه گفته شده در دستور در آوريد.به اين صورت كه فويل را كف قالب تا حدود 20 سانتي متر از قالب در بر گيرد و لبه هاي عمومي آن را كمي بلندتر بگيريد تا به جاي لبه هاي قالب اصلي عمل كند. سپس روي آن يك لايه كاغذ روغني بياندازيد تا مانع از تماس مستقيم فويل با كيك شود. فر را روي 160 درجه سانتي گراد براي فر هاي برقي با فن روشن و 175 درجه سانتي گراد براي فر هاي گازي، روشن كنيد.
براي تهيه کيک، ابتدا مواد خشک را با هم مخلوط کنيد. کره، شکر، زرده هاي تخم مرغ و اسانس دلخواه را هم زمان با همزن برقي بزنيد، درحدي که يک دست و سبک شوند. همزن را خاموش کرده، مخلوط آرد وشير را به تناوب در سه مرحله به مواد کره اي اضافه کنيد (يعني يک سوم آرد را به مواد اضافه و با ليسک به خورد هم دهيد، سپس نيمي از شيررا اضافه و با مواد مخلوط کنيد، مجددا يک سوم آرد و پس از مخلوط شدن آن، مابقي شير و سپس مابقي آرد را بيفزائيد). مواد را صرفا درحد مخلوط شدن هم بزنيد. خمير کيک را در قالب پهن و روي آن را صاف کنيد. سپس لايه مکرون نارگيلي را روي آن پهن و صاف کرده و به مدت تقريبي 35 تا 40 دقيقه يا تا زماني که اگر خلال چوبي در آن فرو برديد، چيزي به آن نچسبد، در طبقه وسط فر از پيش گرم شده طبخ کنيد. اين کيک بسيار پوک و لطيف است وگرم و سرد، قابل سرواست اما براي برش هاي تميز، بايستي بعد از سرد شدن کامل آن را برش بزنيد.
براي تهيه مکرون نارگيلي، سفيده هاي تخم مرغ و نمک را با دور متوسط همزن تميز بزنيد تا فرم خود را حفظ کرده و فوم مانند شوند و اگر همزن را خاموش و از سفيده خارج کرديد، حالت قله اي با سرخميده پيدا کند. سفيده را بيش از حد لازم هم نزنيد. شکر را به تدريج در چهار تا پنج مرحله به سفيده اضافه و با همزن بزنيد تا مخلوط شوند، بيش از حد لازم، مرنگ را سفت نکنيد. همزن را خاموش و اسانس نارگيل (در صورت تمايل) و پودر نارگيل را اضافه کرده و مواد را آرام و دوراني با هم مخلوط کنيد. خلال پسته و گيلاس شکري خرد شده را نيز در صورت تمايل، اضافه کرده و اين مواد را به آرامي روي پايه کيک پهن کنيد.

کيک مکرون نارگيل

کيک مکرون نارگيل

نکته:
 

1. اين دستور 270 گرم کربوهيدرات، 45 گرم پروتئين، 195 گرم چربي و 3015 کيلوکالري انرژي دارد.
2- در صورت استفاده از گيلاس(maraschion cherries)، پس از خرد کردن، رطوبت اضافه آن ها را با دستمال بگيريد تا به مواد رويه رنگ قرمز پس ندهند.
3- مي توانيد چند قطره رنگ مجاز خوراکي زرد نيز به خمير کيک بيفزائيد. استفاده از رنگ و اسانس ضروري نيست و بدون آن نيز به دليل استفاده از زرده تخم مرغ در خمير کيک، رنگ ليموئي خوشرنگي خواهد داشت. در عکس فوق جهت طعم دهي از رنده پوست نيمي از يک پرتقال متوسط استفاده شده است.
4- ميزان سفتي مرنگ درلايه مکرون روي کيفيت نهائي آن پس از پخت بسيار موثر است. به گونه اي که اگر مخلوط سفيده تخم مرغ و شکر بيش از حد لازم سفت شود، مکرون بعد از پخت خشک و کم حجم خواهد شد واگر کمتر از حد لازم همزده شود و شل باشد، مکرون، مرطوب و آب انداخته مي شود. اگر فر بيش از حد داغ باشد، قالب مناسب نباشد، ميزان پخت کيک کافي نباشد و يا مرنگ، قبل از افزدون پودر نارگيل، بيش ازحد شل باشد، مرکز کيک مرطوب و فرو رفته خواهد شد.
5- اگر سرعت عمل کافي داريد، مي توانيد براي راحتي کار ابتدا مکرون را آماده و سپس خمير کيک را تهيه کنيد. در اين صورت ديگر نيازي به شستشوي مجدد پره هاي همزن نمي باشد. اما در صورتي که ابتدا خمير کيک را آماده کرديد، حتما پره هاي همزن را خوب شسته، خشک کرده و سپس اقدام به به همزدن سفيده هاي تخم مرغ نمائيد.
6- مي توانيد گيلاس شکري و خلال پسته را حذف کرده و پس از پهن کردن خمير کيک، حدود يک چهارم پيمانه مارمالاد خانگي( ترجيحا قرمز رنگ) روي آن ريخته و سپس به آرامي لايه مکرون را روي کيک پهن کنيد.
7-Maraschino Cherry ( با تلفظ "ماراشينوچري" يا " ماراسکينو چري") گيلاس کنسروي عمل آوري شده است که از نوعي گيلاس با رنگ بسيار روشن تهيه شده و سپس طي فرآيندي خاص، رنگ آميزي و طعم دار مي گردد. و در رنگ هاي مختلف موجود است. دو رنگ قرمز(با طعم بادام) و سبز(با طعم نعناع) آن در فروشگاه هاي لوازم قنادي يا سوپرمارکت هاي بزرگ در ايران قابل تهيه بوده و در بسياري از کيک ها مانند کيک هاي ميوه اي، شکلات ها، کوکي ها، تزئين دسرها و کيک ها قابل استفاده است.
8. کلمه مکرون(macaroon) معمولا به نوع خاصي از شيريني هاي کوچک که با ترکيب سفيده تخم مرغ، شکر و عموما پودر نارگيل يا بادام تهيه مي شود، اطلاق مي گردد و چون ترکيب رويه کيک مشابه آن است، به اين نام ناميده شده است و با شيريني macaronکه يک شيريني فرانسوي گرد کوچک بوده و در دو قطعه آن با کرمي به هم متصل مي شوند متفاوت مي باشد.
منبع: هنر آشپزي شماره79



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.