تسخير لانه جاسوسي امريكا؛ علل و انگيزه ها (3)

پس از برگزاري رفراندوم و باتوجه به مشكلات به وجود آمده در كشور پيش بيني مي شد كه تشكيل مجلس مؤسسان با صدها عضو موجب طولاني شدن مدت نوشتن قانون اساسي مي گردد و اين امر دوران بحران را در كشور طولاني و موجب سوء استفاده دشمناني مي شود كه شورش ها و ترورها را با حمايت امريكا آغاز و گسترش داده بودند . امام به همين دليل نظرشان اين بود كه پيش نويس قانون اساسي تهيه شده توسط
يکشنبه، 9 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تسخير لانه جاسوسي امريكا؛ علل و انگيزه ها (3)

تسخير لانه جاسوسي امريكا؛ علل و انگيزه ها (3)
تسخير لانه جاسوسي امريكا؛ علل و انگيزه ها (3)


 

نويسنده: سيد محمد هاشم پور يزدان پرست (1)




 

تشكيل مجلس خبرگان
 

پس از برگزاري رفراندوم و باتوجه به مشكلات به وجود آمده در كشور پيش بيني مي شد كه تشكيل مجلس مؤسسان با صدها عضو موجب طولاني شدن مدت نوشتن قانون اساسي مي گردد و اين امر دوران بحران را در كشور طولاني و موجب سوء استفاده دشمناني مي شود كه شورش ها و ترورها را با حمايت امريكا آغاز و گسترش داده بودند . امام به همين دليل نظرشان اين بود كه پيش نويس قانون اساسي تهيه شده توسط دولت موقت به رفراندوم گذاشته شود و با تأييد آن توسط مردم بر اساس آن نهادهاي حكومتي تشكيل گيرد . اما دولت موقت و همفكرانش اصرار مي كردند كه بايد مجلس مؤسسان تشكيل گردد . در جلسه اي در خدمت امام پس از اينكه ايشان سخنان موافقين و مخالفين را استماع مي نمود به پيشنهاد آيت الله طالقاني قرار مي شود كه مجلس كوچك تري با حدود هفتاد نفر از نمايندگان خبره مردم تشكيل و قانون اساسي را تدوين مي نمايد .
انتخابات اين مجلس برگزار و نمايندگان مردم كه اكثرا از علما مي باشند وارد مجلس خبرگان مي گردند و به تدوين قانون اساسي مي پردازند.تشكيل مجلس خبرگان بدون حضور جدي ضد انقلاب در آن موجب مي گردد آنان كه تمام برنامه هاي خود را نقش بر آب مي بينند و به اين صورت از اقدامات آينده خود نيز نااميد مي گردند ، به دنبال انحلال اين مجلس برآيند .
بزرگان انقلاب اگر چه در اين مجلس اكثريت را به خود اختصاص داده بودند ، اما معدودي از بزرگان ضد انقلاب نيز در آن حضور داشتند و رفتار آنان براي ما جواناني كه به اميد پيروزي حق بر باطل و حاكميت اسلام علوي و محمدي ، سربازي انقلاب را از اولين روزهاي آغازش برگزيده بوديم درس آموز بود . از بزرگان انقلاب درس تواضع و علم و حكمت و از بي ادبي بزرگان ضد انقلاب نيز ادب مي آموختيم .

بر پايي نماز جمعه تهران
 

نماز جمعه تهران به پيشنهاد آيت الله طالقاني و با اجازه امام به راه افتاد و تجمعات عظيم روز جمعه و بيانات آن عالم مجاهد و دلسوز ، در برابر تهاجم گسترده ضد انقلاب آغاز شد . زبان مشفقانه و ناصحانه او چون شمشير مالك اشتر توطئه هاي ضد انقلاب را در هم مي كوبيد و نقش بزرگي در خنثي نمودن آنها داشت . در هر صورت انقلاب داشت از امكانات اعتقادي خود، مانند برپايي نماز جمعه و ماه رمضان و ماه محرم جهت دفاع در برابر تهاجمات همه جانبه دشمنان استفاده مي نمود . امكاناتي كه اسلام جهت تجمع و وحدت مسلمانان و براي مبارزه با دشمنان به خصوص منافقين ،‌در اختيار آنان نهاده است .

تهاجم نهايي براي رساندن جداسازي كردستان از ايران و صدور فرمان تاريخي امام
 

در اواسط ماه رمضان تهاجم ضد انقلاب در كردستان وارد مراحل تازه اي شد . شهر پاوه توسط چند هزار نيروي مسلح گروهك ها محاصره شد و با سياست هاي ساده لوحانه دولت موقت در برابر ضد انقلاب و پذيرش گروهك ها به عنوان طرف مذاكره مي رفت تا كردستان از ايران جدا و به دامان سلطه گران شرق و غرب سقوط نمايد . ارتش بلاتكليف ، سپاه مانده از برخوردهاي سازشكارانه دولت و مردم محلي معتقد به انقلاب نيز سردرگم و گرفتار ضد انقلاب شده بودند . با ورود شهيد چمران به پاوه و مقاومت دليرانه ايشان و نيروهاي باقي مانده ، مردم پاوه از چنگال ضد انقلاب ددمنش نجات يافتند و با كمك آنان تهاجم به نيروهاي مزدور آغاز شد.
امام طي پيامي انقلابي به ارتش سپاه دستور داد كه براي آزادسازي كردستان به سمت اين استان حركت نمايند . امام در اين پيام مسامحه كاران را تهديد نمود و دستور داد كه بدون تأخير بايد به سمت كردستان حركت كنند .
برخوردهاي سازشكارانه با دشمنان جنايتكار و ضد انسان و مزدوران سلطه گري كه حتي ارزش جان يك حشره نيز براي جان انسان ها قائل نبوده و نيستند و در حالي كه فريبكارانه سلاح حقوق بشر را در دست گرفته اند و در ويتنام و ساير نقاط جهان ميليون ها انسان را قتل عام نموده اند ، جز اين نتيجه اي نمي توانست داشته باشد .

تهاجم پي در پي ضد انقلاب در كردستان
 

مسامحه و سازشكاري و فرصت بخشي به ضد انقلاب موجب شد آنان هر روز گامي به پيش نهند و پادگان ها در كردستان يكي پس از ديگر سقوط كند و شهر هاي كرد نشين يكي پس از ديگري به زير سلطه توطئه گران در آيد و ضد انقلاب ،‌مخالفان خود را سركوب و طرفداران بومي انقلاب ، مظلومانه يكي پس از ديگري به شهادت برسند و دولت نيز به رغم اين جنايات و توطئه هاي پي در پي ، با اعزام شخصيت هاي سياسي و مذهبي ، سعي در برقراري صلح و صفا با ضد انقلاب ،‌از راه مذاكره بنمايد و به سپاه و ارتش اجازه دخالت در امور ندهد .
در تاريخ 23 تير ، مريوان صحنه توطئه ضد انقلاب گرديد و بسياري از پاسداران محلي مستقر در اين شهر ، به جرم طرفداري از انقلاب به شهادت رسيدند . در اين قضيه شهيد چمران به عنوان نماينده دولت براي مذاكره به اين شهر مي رود و موجب بازگشت امنيت به منطقه مريوان مي گردد.
ضد انقلاب و در رأس آن حزب دموكرات ، پس از شش ماه كشمكش و تضعيف دولت مركزي و تصفيه همه نيروهاي مؤمن به انقلاب بومي و سيطره بر اكثر مناطق كردستان ، از 21 مرداد 58 يعني در شبهاي قدر و در آستانه آخرين جمعه مبارك رمضان كه امام آن را روز قدس اعلام نموده (2) و از تمام مسلمانان جهان خواسته بود از اين پس در اين روز براي حمايت از آرمان فلسطين و مردم فلسطين و آزادي قدس شريف و بسيج امكانات جهان اسلام براي رسيدن به اهداف فوق راه پيمايي نمايند و نيز در آسانه تشكيل مجلس خبرگان قانون اساسي كه قرار بود روز 28 مرداد افتتاح گردد و يك ماه پس از توطئه مريوان ،‌ رهسپار پاوه مي گردد . اكثريت مردم اين شهر به حكومت مركزي و انقلاب اعتماد و ايمان داشتند و براي ضد انقلاب پذيرش چنين مطلبي به خصوص كه صدها رزمنده كرد پاوه اي مسلحانه از اين شهر حفاظت مي كردند ، قابل تحمل نبود و بايد اين پايگاه مهم انقلابي در هم كوبيده مي شد تا سراسر كردستان زير سلطه آنان در مي آمد . ضد انقلاب به دنبال مسامحه و سازشكاري دولت و وجود نيروهاي نفوذي در پادگان هاي محلي ، مطمئن بود كه مي تواند ارتش را درصورت اقدام براي سركوبي به راحتي فلج نمايد و اين تحصن ها و كشمكش هاي دوران ارتش كه خود را نشان مي داد و حلقه اي از سلسله ي توطئه هاي دشمن بود ، به راحتي درك پذير بود .
مردم پاوه در دفاع از انقلاب و در اعتراض به بسته شدن راه هاي پاوه به كرمانشاه توسط ضد انقلاب و در اعتراض به بي تفاوتي نيروهاي نظامي ، در فرمانداري اين شهر متحصن شدند . آنان قطعنامه اي را نيز صادر كرده و ضمن اعلام پشتيباني از انقلاب اسلامي و امام و سپاه پاسداران خواستار تأمين امنيت منطقه توسط ارتش و جلوگيري از حمل سلاح و فروش فشنگ و مواد منفجره و تشكيل دادگاه سيار انقلاب اسلامي و دستگيري ضد انقلابيون و گردنه بگيران و محاكمه آنان شده بودند ، اما با بي تفاوتي مسئولان مواجه گرديدند .
هم زمان با تهاجم ضد انقلاب در كردستان ، در تهران نيز عوامل مرتبط با دشمنان به بهانه هاي گوناگون شورش به پا مي كردند .

آغاز ضد حمله امام و انقلاب عليه مستكبرين جهانخوار
 

اولين ضد حمله ، راهپيمايي مسلمانان جهان در آخرين جمله ماه مبارك رمضان پيام امام خميني در رابطه با راهپيمايي آخرين جمعه ماه مبارك رمضان ـ كه ايشان آن را « روز قدس » ناميده اند ـ در روز 25 مرداد مصادف با پنجشنبه 23 ماه مبارك رمضان صادر شد . با توجه به اهميت اين پيام و تأثيري كه در بيداري مسلمانان و بسيج آنان داشت . فردا شب ضد انقلاب براي پاسخگويي به آن به پاوه حمله نمود .
امام دراين پيام فرمود :
ـ روز قدس روز حيات اسلام است .
ـ روز قدس فقط روز فلسطين نيست ، روز اسلام است . روز حكومت اسلامي است .
ـ روز قدس ، روز جدايي حق و باطل است .(3)

برپايي اولين راهپيمايي روز قدس
 

برپايي راهپيمايي روز قدس و شركت اعجاب انگيز و بي نظير مردم در اين راهپيمايي و سخنان آيت الله طالقاني ، نشان داد كه ملت ايران و ساير ملل مسلمان براي مسئله فلسطين و سرنوشت ملت آواره آن و اشغال قبله اول مسلمين ، اهميت ويژه اي قائل است و در برابر اقدامات جهانخواران ساكت نخواهد نشست .

تهاجم نهايي براي جداسازي كردستان در غروب روز قدس
 

در غروب روز قدس يعني شب 27 مرداد ، مصادف با شب 24 رمضان ، و در حالي كه ميليون ها انسان با ايمان روزه دار در سراسر كشور ، اولين راهپيمايي روز قدس را در حمايت از قضيه فلسطين و آزادي قدس و حمايت از مردم مظلوم آن ديار برپا كرده و براي افطار به خانه هاي خود بازگشته بوند ، هزاران تن از نيروهاي مسلح از احزاب گوناگون چپ و راست با انواع سلاح هاي سبك و سنگين ، در حالي كه دست به دست هم داده بودند تا چون جنگ احزاب در صدر اسلام ، كار انقلاب اسلامي را در كردستان براي هميشه يكسره نمايند ،‌به اين شهر هجوم آوردند ، اما در آخرين شب كه مي رفت همه چيز پايان يابد ، فداكاري پاسداران و ژاندارم ها در دو پاسگاه باقيمانده در شهر و حضور فداكارانه شهيد چمران در ميان مدافعين اين پاسگاه ها و دفاع مردانه آنان و صدور فرمان تاريخي امام در اين شب ،‌ورق را برگرداند و آزادسازي كردستان پس از آن آغاز شد و طي دو هفته كل كردستان از دست ضد انقلاب خارج و آنان به عراق گريختند .
امام پس از گذشت هفت ماه از پيروزي انقلاب اسلامي و هنگامي كه انقلاب در معرض خطرناك ترين توطئه ها واقع شده و كردستان به خاطر مسامحه كاري دولتمردان در حال جدايي از ايران قرار گرفته بود ،‌فرماندهي كل قوا را به عهده گرفته و به ارتش كه با سازشكاري ها و خيانت ها و مسامحه كاري هاي دولتمردان زمين گير شده و با تبليغات سوء عوامل بيگانه و با تظاهرات و اعتصابات مداوم عناصر مرتبط با دشمن ،‌روحيه خود را از دست داده بود و كسي نمي توانست آن را به حركت در آورد ، دستور حركت و تهاجم داد .
گوشه اي از فرمان امام خميني به دولت ،‌ارتش و ژاندارمري در نخستين ساعات شروع اين روز در رابطه با غائله پاوه چنين بود :
من به عنوان رياست كل قوا به رئيس ستاد ارتش دستور مي دهم كه فورا با تجهيز كامل عازم منطقه شوند و به تمام پادگان هاي ارتش و ژاندارمري دستور مي دهم كه بي انتظار دستور ديگر و بدون فوت وقت با تمام تجهيزات به سوي پاوه حركت كنند و به دولت دستور مي دهم وسايل حركت پاسداران را فورا فراهم كند . (4)
اطلاعيه امام در حدود سحر از راديو خوانده شد . پس از هفت ماه مسامحه و سازشكاري و ايجاد روحيه يأس و نااميدي در كشور ،‌در جوانان انقلابي و در نيروهاي انقلابي ارتش ،‌شور و هيجاني در كشور ايجاد شد و سيل نيروهاي داوطلب از سراسر كشور به سمت پاوه و كردستان سرازير گشت .
اين فرمان ، سرنوشت انقلاب اسلامي را تغيير داد و خيال خام ضد انقلاب را براي جداسازي كردستان بر باد داد .

شايعه باز پس دادن هواپيماهاي اف ـ 14 (5)
 

همزمان با تهاجم براي جدا سازي كردستان ، دولتمردان موقت به دنبال حراج سلاح هاي ارتش ايران بر آمدند . آنان اعلام نمودند كه ايران به هواپيماهاي اف ـ 14 نياز ندارد و به دنبال باز پس دادن يا حراج آنها هستند . فلسفه اين كار را نيز دوري از جنگ و دشمني اعلام نمودند و هنوز اين نكته ساده را درنيافته بودند كه مگر حضور 25 ساله امريكا در ايران و سلطه او بر كشور ما به خاطر دشمني ما با امريكا بوده است و آيا غارتگران بين المللي اصولا به دشمني غارت شدگان نيازي دارند ؟

پي نوشت ها :
 

1. عضو هيئت علمي دانشگاه شيراز .
2 . جمعه 26 مرداد 58 مصادف با 23 رمضان 1399 اولين بار و اولين روزي است كه مراسم روز قدس به فرمان امام برگزار شد .
3 . صحيفه امام ، ج 9 ، ص 279 ـ 277 .
4 . صحيفه امام ، ج 9 ، ص 285 ( 58/5/27 ) .
5 . جمهوري اسلامي ، ( 5/15/ 58 ) .
 

منبع: نشريه 15 خرداد شماره 17



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.