زبان تصوير زبان بي مرزي ست

محمدرضا رضايي يکي از تلاشگران عرصه سواد آموزي ست که در اين زمينه فعاليت هاي گسترده اي نموده است يکي از کارهاي مثبت وي در زمينه سواد آموزي راه اندازي جشنواره فيلم کوتاه است. چون او معتقد است که با زبان تصوير بهتر مي تواند با مخاطب حرف زد و او را ترغيب به سواد آموزي کرد.
يکشنبه، 23 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زبان تصوير زبان بي مرزي ست

 زبان تصوير زبان بي مرزي ست
زبان تصوير زبان بي مرزي ست


 

نويسنده: مريم احمدي




 

اشاره
 

محمدرضا رضايي يکي از تلاشگران عرصه سواد آموزي ست که در اين زمينه فعاليت هاي گسترده اي نموده است يکي از کارهاي مثبت وي در زمينه سواد آموزي راه اندازي جشنواره فيلم کوتاه است. چون او معتقد است که با زبان تصوير بهتر مي تواند با مخاطب حرف زد و او را ترغيب به سواد آموزي کرد.
رضايي توکل به خدا و استفاده از تجربيات و رهنمودهاي پيشکسوتان را عامل موفقيت خود در کار مي داند.
گفتگوي زير چکيده اي از حرف ها و صحبت هاي اوست.

محمدرضا رضايي متولد تيرماه 1343 بيجار، فوق ليسانس برنامه ريزي امور فرهنگي، متأهل داراي دو فرزند به نام هاي حميدرضا و علي رضا.
 

من چندين سال با وزرات آموزش و پرورش همکاري داشتم و سپس مدير و معاون امور فرهنگي ستاد نماز کشور، بعد از آن مسؤول امور فرهنگي و هنري مجتمع آموزشي و رايزني جمهوري اسلامي ايران در کشور ترکيه و عضو هيأت علمي مرکز گسترش زبان فارسي در کشور ترکيه، چندين سال هم عضو هيأت داوران جشنواره فيلم و عکس و مدير تبليغات و ترويج سواد آموزي.
*-هدف از برگزاري دوره اول جشنواره فيلم کوتاه سواد آموزي چه بود؟

همان طور که مي دانيد نهضت سواد آموزي از همان ابتداي تأسيس براي جلب نظر مخاطبان اصلي خود از يک سو و از سويي ديگر توجه آحاد مردم به امر مقدس سواد آموزي اقدام به توليد برنامه هاي آموزشي و ترويجي به صورت کتاب، نشريه، نمايش، برنامه تلويزيوني و فيلم و نرم افزارهاي آموزشي کرده است خوب اين آثار معمولاً کاربردي بوده اند ولي به لحاظ کيفي و هنري مورد قضاوت کارشناسان قرار نگرفته اند. ما فکر کرديم با طراحي و اجراي يک جشنواره آثار توليد شده به معرض ديد همگان و داوران قرار گيرد تا به اميد خدا توليدات ما در زمينه سواد آموزي به سوي کيفي شدن گام بردارد به همين دليل نخستين دوره جشنواره فيلم کوتاه سوادآموزي را در سال 1384 برگزار کرديم که 246 فيلم توسط دبيرخانه از سوي مراکز سواد آموزي در استانها و بعضاً بخش خصوصي به جشنواره ارسال شد.
 

اين فيلم ها در قالب هاي زنده و انيميشن به صورت مستند، مستند داستاني، گزارشي، نماهنگ و برنامه هاي ترکيبي بودند که ابتدا توسط هيأت انتخاب مورد ارزيابي قرار گرفتند و سپس تعدادي از آنها در بخش مسابقه توسط هيأت داوران که عمدتاً از کارشناسان فيلم و سينما و امر سواد آموزي بودند مورد قضاوت قرار گرفتند. از ميان اين آثار 25 فيلم که جزو آثار برگزيده بودند در قالب کتاب، فيلم و برخي از آنها به زبان انگليسي ترجمه شده و به 50 کشور ارسال شده اند.
به هر حال نتايج مثبتي که از برگزاري دوره اول جشنواره حاصل شد، ما را بر آن داشت که به فکر تداوم آن باشيم. از ديگر اهداف برگزاري جشنواره، حساس سازي مردم و مسئولين به امر سواد آموزي و مشارکت جامعه هنري در خلق آثار تصويري، تنوع بخشي به فعاليت هاي تبليغاتي و ترويجي و الگوسازي براي فعاليت هاي ملي و منطقه اي است.
*-چرا براي انتقال هدف خود از رسانه هايي مثل فيلم کوتاه بهره گرفتيد و فکر مي کنيد نقش فيلم کوتاه در امر آگاهي و ترغيب براي سواد آموزان به چه صورت است ؟
واضح است در دنياي معاصر که جهان رسانه ها لقب گرفته، نمي توان صرفاً به شيوه هاي سنتي متکي بود. به ويژه آن که با گسترش امکانات تکنولوژيک، به گمان ما مي توان با توليد فيلم و نرم افزار عدالت آموزشي را در سراسر ايران به اجرا درآورد چرا که ثابت شده با بهره گيري از زبان و بيان غيرمستقيم و در قالب هنرهاي سمعي و بصري مي توان دامنه مخاطبان را گسترش داد و به جذابيت امر آموزش افزود. به همين لحاظ ما توليد فيلم هاي کوتاه چه مستند و چه داستاني را به عنوان وسيله اي قوي و کارآمد در جهت برآوردن اهداف مقدس نهضت به صورت جدي پي گيري مي کنيم و خوشبختانه آمار و ارقام نشان مي دهد که ما به نتايج چشمگيري دست يافته ايم.
به هر حال زبان تصوير، زبان بي مرز و بسيار قوي و کارآمدي است و طبيعي است که براي انتقال پيام و اهداف خود، از اين زبان بهره بگيريم.
*-در دوره دوم جشنواره چند فيلم حضور دارند؟ مقايسه اي هم با سال گذشته به اعتبار تعداد شرکت کنندگان و نيز به لحاظ کمي داشته باشيد.

خوشبختانه استقبال بسيار خوب بود و بيش از 252 فيلم در قالب هاي مختلف و به عبارتي هم به لحاظ کمي و هم به لحاظ کيفي سطح آثار رسيده بالاتر از دوره اول بود و اين امر نشان مي دهد که در تبيين اهداف خود که همانا کيفي کردن آثار توليدات است موفق بوده ايم.
 

*جشنواره در چند بخش برگزار شد ؟

از بخش هاي متنوعي برخوردار بود که شامل بخش هاي مسابقه، خارج از مسابقه، بخش ويژه و بخش سي امين سال پيروزي انقلاب مي شوند. فيلم هاي بخش مسابقه که شامل آثار مستند، داستاني و نماهنگ در قالب زنده و انيميشن بود و جوايز ارزشمندي به برگزيدگان اهدا شد.
 

*در جشنواره امسال با توجه به فيلم هاي رسيده شرکت کنندگان بيشتر بر چه مسائلي تکيه کرده بودند ؟

مي دانيد که اهداف جشنواره در فراخواني که در اختيار توليد کنندگان قرار گرفته بود به طور مفصل بيان شده بود که من در اينجا چکيده اي از موضوعات را فهرست وار عرض کنم.
 

1-به تصوير کشيدن مصداق هاي عيني ابعاد مختلف پيام امام (ره) به اهميت سواد آموزي 2- معرفي برنامه ها و فعاليت هاي مهم سواد آموزي 3- نقش نماز و سواد در نوآوري و شکوفايي 4- به تصوير کشيدن تجارب سواد آموزي از طريق خاطره ها و چهره هاي موفق سواد آموزي 5- معرفي شبکه هاي پس از سواد از جمله گروه پي گير، کتاب خانه هاي سيار، نشريات استاني و برنامه هاي تلويزيوني 6- به تصوير کشيدن تلاش هاي آموزشياران به عنوان سفيران نور و دانش و مجموعه اي از اهداف ديگر که تا حدودي در آثار ارسال شده به دبيرخانه جشنواره لحاظ شده بود اما اگر بخواهيم به طور مشخص به موضوع يا مضاميني مشترک اشاره کنيم بايد عرض کنم که اغلب آثار با تلاش هاي آموزشياران به ويژه در مناطق دور افتاده و کوشش آنان براي احداث مرکز سواد آموزي است که در عين حال شيوه هاي تازه اي را نيز به عنوان پيشنهاد براي همکاران جوان مان مطرح مي کنند. به هر حال تمامي فيلم ها چه مستند و چه داستاني، يک هدف مهم را نشانه گرفته اند. اينکه امر سواد آموزي يک حرکت ملي است و نياز به عزم قوي و اتکا به خداوند متعال دارد.

زبان تصوير زبان بي مرزي ست

منبع: نشريه جوانان امروز، شماره 2095.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.