شهيد بياره‌اي محبوب مسلمانان کردستان عراق

شهید ملاعلی بیاره ای، سال 1316 در روستای «لیو پایین» از توابع شهرستان مریوان متولد شد و در سال 63 در نوار مرزی پاوه به شهادت رسید. وي گرچه زاده مریوان بود اما هنوز محبوب مسلمانان کردستان عراق است.
چهارشنبه، 3 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شهيد بياره‌اي محبوب مسلمانان کردستان عراق

شهيد بياره‌اي محبوب مسلمانان کردستان عراق
شهيد بياره‌اي محبوب مسلمانان کردستان عراق


 





 
شهید ملاعلی بیاره ای، سال 1316 در روستای «لیو پایین» از توابع شهرستان مریوان متولد شد و در سال 63 در نوار مرزی پاوه به شهادت رسید.
وي گرچه زاده مریوان بود اما هنوز محبوب مسلمانان کردستان عراق است.
ملاعلی بیاره ای در مکتب خانه روستای «لیو پایین» خواندن و نوشتن را آموخت و پس از آن برای تحصیل علوم دینی به روستاهای همجوار رفت و بعد از چندی به کردستان عراق رفت و در روستاهای گلاله، «میرگه سور رواندوز» از عالمان علوم دینی بهرمند شد تا آنکه به اشارت معلم خویش در روستای «رواندوز» عازم اربیل شد و موفق شد از دانشسرای اسلامی اربیل اجازه «افتاء» در مذهب «شافعی» را دریافت کند.
پس از آن مدرس مدرسه دینی بیاره و امام جمعه و جماعت منطقه «بیاره» عراق را عهده دار شد.
وی در این مسئولیت سخنور و خطیبی شجاع و خوش بیان بود که مخاطبش را به راه خیر دلالت می کرد و از محرمات برحذر می داشت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی به وطن بازگشت. در آغاز انقلاب با افراد و گروهک ها و ضد انقلاب مبارزه کرد و بعد از شروع جنگ تحمیلی شورای روحانیت کردستان عراق را تاسیس کرد که هدفش سازماندهی مبارزات مردم کردستان عراق علیه رژیم بعث بود.
شهيد «بیاره ای» در جهاد علیه رژیم بعث عراق مسئولیت های متعددی را عهده دار بود، فرمانده لشکر قرآن حرکت اسلامی کردستان عراق، سخنگوی حرکت اسلامی عراق، عضو شواری عالی روحانیت کردستان عراق و عضو مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق.
وی از سوی قرارگاه رمضان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در داخل خاک عراق به نبرد با دشمنان خدا می پرداخت که در نهایت در نوزدهم اسفند 1363 در نوار مرزی شهرستان «پاوه» بر اثر ترکش خمپاره به شهادت رسید و پیکرش را در بهشت «محمدی» سنندج به خاک سپرده اند.

شهيد بياره‌اي محبوب مسلمانان کردستان عراق

فعالیت ها و خصوصیات اخلاقی و اجتماعی
از کودکی با قرآن مانوس بود، تدبر در قرآن، قوه تمیز و تشخیص او را قوی کرده بود. وقتی اعمال ضد دینی حزب بعث را در عراق در لباس ترقی و عدالت خواهی مشاهده کرد با تکیه بر معارف اسلامی به مقابله با آنان پرداخت.
در خطبه ها و سخنرانی هایش مردم مناطق کردنشین عراق را نسبت به ماهیت حزب بعث و اسلام ستیزی آن آگاه می کرد.
پس از شروع جنگ تحمیلی در مسئولیت های مختلف به نشر و اشاعه معارف و آموزه های اسلامی پرداخت. رفتار و خلق و خوی او نیز الگویی مناسب برای فهم و دریافت مفاهیم و مطالب اسلامی بود.
نمازش را به موقع می خواند و در نمازش خضوع و خشوع و حضور قلب بود. راست گفتار بود و به وعده های خود وفا می کرد.
وقتی می خواست کسی را از کار ناپسند برحذر دارد با شوخ طبعی و ملایمت او را نسبت به نابایستگی عملش آگاه می کرد چرا که مسائل اسلامی را به خوبی فرا گرفته بود از این روی با بینش و بصیرتی عمیق مزایا و اهداف حکومت اسلامی را برای مردم عراق تشریح می کرد و آنان را برای مبارزه با حکومت ظالم بعثی آماده می کرد و شوق آنان را نسبت به ایجاد حکومت اسلامی افزون می ساخت.
شهید ملا علی بیاره ای در عمل با تدبیر و فرماندهی ویژه ای که داشت شورای روحانیت کردستان عراق را تاسیس کرد همچنین در مقام و مسئولیت های متعددی که در حرکت اسلامی عراق داشت توانست ضربه های مهلکی بر پیکر رژیم بعث وارد کند.
پیام شهید بیاره ای
از شهید بیاره ای مکتوباتی به زبان های عربی و کردی در شرح و تفسیر قرآن کریم بر جای مانده است همچنین یادداشت هایی از خطبه های او باقی است که بخشی از یکی از خطبه های وی چنین است:«شما را به تقوای الهی و طاعتش توصیه می کنیم. از گناهان پرهیز کنید. آن کسی که نفس خود را تزکیه کند به تحقیق رستگار می شود.از کبر و غرور بپرهیزید که بزرگترین رذیله است زیرا در همه امور اجتماعی تاثیر دارد. کبر هم نزد نفس های ضعیف هست و هم نزد افرادی که صاحب رتبه و مقام بلند هستند. عوارض کبر و غرور بسیار است از جمله این که متکبر را از دیدن حق و شنیدن آن باز می دارد و مردم چون این بی انصافی را ببینند متکبر را دشمن می شوند و به مخالفتش بر می خیزند از سوی دیگر از آن روی که متکبر فریفته نفس خویش است، عیب و نقص خود را نمی بینند اگر هم کسی عیبش را به او بنماید بر آشفته می شود لیکن سخن متملق ریاکار و مداح دروغگوی را خوش می دارد که او را بیشتر فریفته نفس می کند و از واقع بینی دور می سازد»
منبع:خبرگزاری مهر
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.