قدرت در مغزي کوچک

اينتل پاييز 2009 اولين نسل از پردازنده هاي Nehalem را معرفي کرد. اين سري از پردازنده ها Corei7 نام داشتند که موفقيت هاي چشمگيري را براي اينتل به ارمغان آوردند. معماريNehalem به اينتل اين اجازه را مي داد که تنوع زيادي را در محصولات خود ايجاد کند. به گونه اي که با تغيير در ساختار بدنه، بدون دستکاري در پردازنده ها را خلق کرد. حال مي تواند اين پردازنده دو هسته اي باشد يا چهار هسته اي يا حتي داراي کنترلر حافظه داخلي و پردازشگر گرافيکي. سپس اينتل
يکشنبه، 14 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قدرت در مغزي کوچک

  قدرت در مغزي کوچک
قدرت در مغزي کوچک


 

نويسنده: عباس بيات




 
بررسي پردازنده Intel Core i5 661
اينتل پاييز 2009 اولين نسل از پردازنده هاي Nehalem را معرفي کرد. اين سري از پردازنده ها Corei7 نام داشتند که موفقيت هاي چشمگيري را براي اينتل به ارمغان آوردند. معماريNehalem به اينتل اين اجازه را مي داد که تنوع زيادي را در محصولات خود ايجاد کند. به گونه اي که با تغيير در ساختار بدنه، بدون دستکاري در پردازنده ها را خلق کرد. حال مي تواند اين پردازنده دو هسته اي باشد يا چهار هسته اي يا حتي داراي کنترلر حافظه داخلي و پردازشگر گرافيکي. سپس اينتل Westmere را معرفي کرد که همانند Nehalem ساختاري ماژولار داشت. بنابراين دست اينتل باز بود تا گونه هاي مختلفي از پردازنده ها را توليد و عرضه کند. اين بار اينتل دست به ابتکار زده و انواعي از پردازنده هاي دسکتاپ را توليد کرده و تراشه ي گرافيکي را در کنار پردازنده اصلي قرار داده است. نمونه ي اين پردازنده که به همراه چيپ ست گرافيکي عرضه مي شود. Core i5661 است که مي خواهيم آن را مورد نقد و بررسي قرار دهيم.

نگاه اول
 

اوايل سال 2010 ميلادي اينتل با معرفي پردازنده هاي Clarkdale تغييرهاي شگرفي در اين عرصه ايجاد کرد و با ادغام پردازنده ي گرافيکي و ريزتراشه گامي بزرگ در جهت رسيدن به هدف AMD ( پروژه ي فيوژن) برداشت و بار ديگر از AMD پيشي گرفت. اين به معناي آغاز عصري جديد در دنياي ريزتراشه ها بود و هنوز تا پايان کار راهي دور و دراز در پيش است . سري پردازنده هاي عرضه شده با اين ساختار در رده Pine View و Clarkdale قرار مي گيرند که هر يک شامل پردازنده هاي متفاوتي از جمله Core i5670 ،
Core i5650 , Core i5660 و.... هستند . پيش از اين در مورد Clarkdale و پردازنده هاي مبتني بر اين سري و زيرمجموعه هاي Nehalem شنيده ايد که در اين پردازنده ها کنترلر حافظه وکنترلر PCI-E با پردازنده ادغام شده ، در نتيجه ديگر در مادر بوردهايي که از اين پردازنده ها پشتيباني مي کنند "Northbridge " وجود ندارد و رابط QPI پردازنده و مادربورد را با هم مرتبط مي سازد. براي اين که سردرگم نشويد نگاهي گذرا به نحوه نام گذاري پردازنده هاي اينتل کرده و زيرشاخه هاي هر يک را مشخص مي کنيم.

Nehalem وزير شاخه هاي آن
 

Nehalem نامي براي معماري ريزپردازنده هاست و پردازنده هايي که براساس اين معماري ساخته مي شوند، 45 نانومتري هستند. Nehalem خود شامل چند زيرمجموعه کلي است که به شرح زير هستند:
Bloomfild شامل پردازنده هاي سري Core i7 900
Lynnfield: اسم رمزي براي ريزپردازنده هاي سري Core i7 800 و سري Core i5 700

قدرت در مغزي کوچک

Westmere و زيرشاخه هاي آن
 

Westmere نام معماري که براي ساخت ريزپردازنده هاي 32 نانومتري کاربرد دارد. Westmere نيز شامل چند ريزگروه کلي مي شود که به شرح زير هستند:
Clarkdale : ريز پردازنده پايه اي که پردازنده هاي سري Core i5 600 و Core i3 500 براساس آن توليد شده اند.
Gulftown : آخرين و جديدترين معماري اي که اينتل اخيراً معرفي کرده است. در حال حاضر پردازنده هايي که قرار است با اين معماري ساخته شوند، منتشر نشده اند. اما براساس اخبار منتشر شده پردازنده هاي سري Core i7 980x براساس اين معماري ساخته خواهند شد.
علاوه بر نام گذاري هاي فوق، پردازنده هايي که براساس ساختار Nehalem و Westmere توليد مي شوند شامل دو سوکت LGA1966 و LGAII56 هستند که براي هر سوکت نياز به مادربوردي خاص داريد. پردازنده هاي سري Core i7 900 مادربوردهايي با چيپ ست X58 داراي سوکت LGA1366 هستند. ساير پردازنده هاي Core i5, Core i3 و Core i7 800 و مادربوردهايي با چيپ ست H5x/P55 داراي سوکت LGAII56 هستند. در اين بين مادربوردهايي با چيپ ست H57/H55 براي استفاده از کارايي کامل پردازنده i5 661 بهينه شده اند. مادربوردهاي با چيپ ست H57/H55 تفاوت اندکي با مادربوردهاي با چيپ ست P55 دارند و اکثر مادربوردهاي P55 با به روز رساني بايوس از اين پردازنده ها پشتيباني مي کنند.

نگاهي دقيق تر به Core i5 661
 

پردازنده اصلي از مهندسي ساخت 32 نانومتري بهره مي برد. کاهش مهندسي ساخت از 45 نانومتر به 32 نانومتر باعث مي شود روي Die(سطح ) پردازنده تعداد ترانزيستور بيشتري قرار گيرد، بنابراين فضا براي قرار گرفتن يک پردازنده گرافيکي ايجاد مي شود. از ديگر مزاياي کاهش مهندسي ساخت مي توان به کاهش توان مصرفي، کاهش توان حرارتي توليد شده ، کاهش هزينه توليد، عملکرد بهتر و.. اشاره کرد. اين پردازنده از دو هسته فيزيکي تشکيل شده که در يک سطح درکنار هم قرار گرفته اند. اينتل با استفاده از تکنولوژي "Hyper Threading " در ساخت اين پردازنده و ساير هم قطارانش باعث شده اين CUP با وجود دو هسته از 4 دستور همزمان پشتيباني و مانند پردازنده هاي 4 هسته اي داده ها را پردازش کند. اما با اين وجود در نرم افزارهايي که خواستار چهار هسته فيزيکي هستند، پردازنده هاي 4 هسته اي، همواره انتخاب بهتري خواهند بود.
در کنار استفاده از تکنولوژي Hyper Threading ، تکنولوژي Turbo Boost نقش مهمي را در پردازنده هاي Clarkdale ايفا مي کند. اين تکنولوژي با افزايش ضريب مالتي پلير ، پردازنده را در شرايطي خاص مانند اجراي بازي ها ، اورکلاک مي کند و باعث افزايش کارايي سيستم مي شود.
هر کدام از هسته هاي پردازنده داراي 256 کيلوبايت حافظه Cache سطح 2 (L2) بوده ودر نهايت 4 مگابايت حافظه Cavhe سطح 3 اشتراکي براي هسته ها در نظر گرفته شده است. اين مقدار نصف حافظه به کار رفته در پردازنده هاي Lynnfield ويک سوم پردازنده هاي Bloomfield است. از ديگر کاستي هاي مهم Clarkdale نسبت به Nehalem مي توان به نبود کنترلر حافظه مجتمع وکنترلر Bust PCI-E اشاره کرد.
فرکانس اين پردازنده 3.33 گيگاهرتز است . اين مقدار در حالت فعال شدن Turbo Boost مي تواند 3.6 گيگاهرتز افزايش يابد. درون پردازنده 16 مسير PCI Express تعبيه شده که اين مقدار درحالت Multi GPU به X8- X8 تقسيم بندي مي شود. اين ميزان مسير جوابگوي کارت هاي گرافيکي High - End نيست، در نتيجه باعث کاهش کارايي کارت گرافيک مي شود. با اين حال اين تنها راه ممکن براي استفاده از حالت Multi GPU براي مادربوردهاي P55 است.
قسمت دوم پردازنده 61 مربوط به پردازشگر گرافيکي مجتمع (IGP) است. مهندسي ساخت اين چيپ دست 45 نانومتر و سطحي که اشغال کرده 144 ميلي متر مربع است. در حالي که سطح چيپ ست پردازنده 81 ميلي متر مربع است. در حالي که سطح چيپ ست پردازنده 81 ميلي متر مربع است. فرکانس پردازنده 900 مگاهرتز بوده و12 واحد سايه زني يکپارچه دارد. اين پردازنده گرافيکي شباهت هاي بسياري به پردازنه قديمي G45 که در مادربوردهاي قديمي LGA 775 به کار رفته بود، دارد و مانند DirectX10پشتيباني مي کند. تنها تفاوت مهم افزايش سايه زن از 10 به 12 واحد است. با اين وجود اين IGP قدرت اجراي بازي ها را ندارد؛ اما قابليت هايي از جمله دو خروجي همزمان HDMI ، صداي HD-DTS/Dolby True HD و افزايش سرعت پخش فرمت هاي Blu - Ray از ويژگي هاي آن است.
از محدوديت هاي اين پردازنده عدم پشتيباني از حافظه با فرکانس هاي بالاتر است .661 مي تواند ازحافظه هاي DDR3 فرکانس 1333 مگاهرتز در حالت دوکاناله پشتيباني کند که اين ميزان براي حافظه هاي DDR3 پايين است. ارتباط بين دو چيپ ست (IGP و CPU) از طريق رابط QPI انجام مي پذيرد که استفاده از اين رابط مستلزم مادربوردي با چيپ ست P55 و H5xاست؛ در غير اين صورت از همان رابط قديمي DMI استفاده مي شود.
قيمت اين پردازنده با توجه به ساير رقبيانش بالاست. قيمت Core i5 661 در حال حاضر 196 دلار است. در کنار اين پردازنده، پردازنده Core i5 750 را داريم که داراي چهار هسته فيزيکي و 8 مگابايت کش L3 اشتراکي و هم قسمت با اين پردازنده است. در انتهاي مي توانيد براي قضاوت بهتر در خصوص به صرفه تر بودن پردازنده ها به تست هاي انجام شده در صفحه روبرو نگاهي بيندازيد.

پنجره شما به دنيا
 

شرکت سامسونگ بخش تلفن هاي همراه آن در ايران مدت هاست که فعاليت خود را در بازار ايران شروع کرده و در طي چند سال فعاليت، به نامي شناخته شده در بازار ايران تبديل شده است.
تنوع گوشي هاي همراه سامسونگ در کشور ما بر کسي پوشيده نيست و هميشه استراتژي سامسونگ بر پايه توليد گوشي هايي مجهز به آخرين تکنولوژي هاي روز بوده است. در همين راستا روز 21 بهمن ماه 88 طي يک کنفرانس خبري شرکت سامسونگ يکي از جديدترين گوشي هاي همراه خود را همزمان با عرضه آن در بازار ايران معرفي کرد. در اين کنفرانس که جمعي از مديران فروش و بازاريابي سامسونگ نيز حضور داشتند علاوه بر معرفي گوشي Omnia II آمار و ارقام جالبي نيز ارائه شد. در اين کنفرانس سال 2009 به عنوان اسلي موفق براي سامسونگ در بازار ايران معرفي شد و طبق آمار جهاني ارائه شده، سامسونگ در بسياري از بازارهاي مختلف از جمله لوازم خانگي ، LED, LCD پرينتر و موبايل رشد چشمگيري داشته است طوري که سامسونگ با تصاحب 21% از سهم بازار موبايل در جهان خود را به مقام دوم و نزديک رقيب اصلي خود نوکيا رسانده است.
با توجه به اين رشد برنامه ها و استراتژي هاي جديدي در زمينه تکنولوژي در سال 2010 دنبال خواهد شد. يکي از اين برنامه ها که براي سامسونگ از اهميت خاصي برخوردار است معرفي و عرضه Omnia II است. اين گوشي از دسته گوشي هاي Infotaiment لمسي است و مخاطبين بين 16 تا 34 سال را هدف قرار داده است. اين گوشي مجهز به صفحه نمايش Amoled II رنگي در سايز 3/7 اينچ است از تکنولوژي جديدي بهره مي برد که از مزيت هاي آن مي توان به کنتراست و روشنايي زيباي رنگ ها اشاره کرد. اين گوشي مجهز به دوربين 5 مگاپيگسلي است که قدرت تشخيص لبخند را دارد و حتي مي توانيد با آن عکاسي Panorama انجام دهيد. در حالت فيلم برداري امکان تصوير برداري با کيفيت 480p را به شما مي دهد و نکته جالب نرم افزارهايي است که در داخل گوشي نصب شده و با استفاده از آن مي توانيد فيلم هاي خود را ويرايش کنيد. اين گوشي امکان پخش انواع فرمت هاي صوتي و تصويري از جمله Dive , MPEG, RA, MP3 و... را دارد و در حافظه هاي داخلي بين 2 تا 16 گيگابيت عرضه شده است.
سيستم عامل اين گوشي Windows 6.1 با قابليت ارتقا به Windows 6.5 است به علاوه اين گوشي از Opera v9.5 به عنوان جستجوگر اينترنتي استفاده مي کند ضمن اين که امکان استفاده از برنامه هاي اين امکان را به شما مي دهد در هر جايي به ايميل ها و تمام فايل هاي شخصي خود دسترسي داشته باشيد.
منبع: نشريه ي بازي رايانه، شماره ي 34.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.