ساختار سياسي، اجتماعي لبنان و تاثير آن بر پيدايش جنبش امل

اين کتاب، که به ادعاي نويسنده اش، سيد علي حق شناس، نخستين منبع به زبان فارسي درباره جنبش امل است، در واقعه پايان نامه کارشناسي ارشد ايشان به شمار مي آيد که با سفر به لبنان و مصاحبه با تني چند از مسئولان امل به صورت کتاب تدوين و توسط انتشارات سنت روانه بازار نشر گرديده است. «ساختار سياسي اجتماعي لبنان» در شش فصل تدوين شده که هر يک از اين فصل ها در دل خود بخش هاي ديگر را جاي داده است.فصل اول: «چارچوب نظري و طرح مباحث تئوريک»؛ که در آن موضوع دولت - ملت، قدرت ملي و دموکراسي هاي اجماعي طرح و بررسي شده است.
شنبه، 20 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ساختار سياسي، اجتماعي لبنان و تاثير آن بر پيدايش جنبش امل

ساختار سياسي، اجتماعي لبنان و تاثير آن بر پيدايش جنبش امل
ساختار سياسي، اجتماعي لبنان و تاثير آن بر پيدايش جنبش امل


 






 
اين کتاب، که به ادعاي نويسنده اش، سيد علي حق شناس، نخستين منبع به زبان فارسي درباره جنبش امل است، در واقعه پايان نامه کارشناسي ارشد ايشان به شمار مي آيد که با سفر به لبنان و مصاحبه با تني چند از مسئولان امل به صورت کتاب تدوين و توسط انتشارات سنت روانه بازار نشر گرديده است. «ساختار سياسي اجتماعي لبنان» در شش فصل تدوين شده که هر يک از اين فصل ها در دل خود بخش هاي ديگر را جاي داده است.
فصل اول: «چارچوب نظري و طرح مباحث تئوريک»؛ که در آن موضوع دولت - ملت، قدرت ملي و دموکراسي هاي اجماعي طرح و بررسي شده است.
فصل دوم: «تاريخچه لبنان، بافت سياسي - اجتماعي»؛ آنچه محور مباحث اين فصل را شکل مي دهد جغرافياي سياسي و انساني لبنان در کنار معرفي اديان و اقوام گوناگوني است که باعث شده اند کشور لبنان از اهميت و ويژگي هاي خاصي برخوردار باشد.
فصل سوم: «زمينه هاي پيدايش جنبش»؛ ارزيابي اوضاع شيعيان لبنان پيش از سفر امام موسي صدر به اين کشور و نيز نفوذ کشورهاي گوناگون در لبنان مسائل اساسي اين فصل هستند.
فصل چهارم: «موسي صدر در لبنان و اقدامات وي»؛ سفر سيد موسي صدر در سال 1338 و فعاليت هاي گسترده وي» در زمينه هاي ديني، اجتماعي، فرهنگي، خدماتي و سياسي به صورت دسته بندي شده و موجز در اينجا مطرح گرديده اند.
فصل پنجم: «تأثيرگذاري پيدايش امل بر ساختار سياسي لبنان»؛ پيدايش جنبش امل در لبنان، نخستين تشکيلات جدي شيعيان، که تأثيرات گوناگوني بر ساختار حکومتي، اقتصادي، فرهنگي و امنيتي لبنان گذاشت، موضوع اين فصل است.
فصل ششم: «امل پس از ربوده شدن امام موسي صدر»؛ فقدان صدر در لبنان ضربه سنگيني بر پيکره شيعيان لبنان، به ويژه امل، وارد کرد و زمينه سازي تغييراتي در اين حزب گرديد.

ساختار سياسي، اجتماعي لبنان و تاثير آن بر پيدايش جنبش امل

منبع: ماهنامه زمانه - شماره 13.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.