كتابشناسى انديشه سياسى عاشورا (2)

اين راستا مقرر گرديد يك سلسله تحقيقات گسترده و عميق پيرامون ابعاد زندگانى و قيام امامحسين(ع) زمينه‏ها و پيامدهاى آن صورت پذيرد. مديريّت تحقيقات عاشورا در پژوهشكدهتحقيقات اسلامى سپاه بر آن شد تا دراين ميان گام نخست را بر دارد و آنچه را ازگنجينه‏معارف عاشورا در اين جهت برداشت مى‏شود به نسل پوياى انقلاب اسلامى عرضهكند. اين اثر يكى از كارهاى جنبى تدوين «دائرة المعارف امام حسين(ع)» است كه با همكارىجمعى از پژوهشگران در مركز تحقيقات اسلامى سپاه
شنبه، 20 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
كتابشناسى انديشه سياسى عاشورا (2)

كتابشناسى انديشه سياسى عاشورا (2)
كتابشناسى انديشه سياسى عاشورا (2)


 

نویسنده : سلمان حبيبى




 

11. پيامهاى عاشورا
 

محدثى، جواد، قم، پژوهشكده تحقيقات اسلامى نمايندگى ولى‏فقيه در سپاه -مديريت تحقيقات عاشورا، چاپ سوم، 1381، 255ص.
شناخت عميق زندگانى امام حسين(ع) و نهضت عاشورا و تجزيهو تحليل ابعاد گوناگون آن از نيازهاى قطعى جامعه اسلامى است. در
اين راستا مقرر گرديد يك سلسله تحقيقات گسترده و عميق پيرامون ابعاد زندگانى و قيام امامحسين(ع) زمينه‏ها و پيامدهاى آن صورت پذيرد. مديريّت تحقيقات عاشورا در پژوهشكدهتحقيقات اسلامى سپاه بر آن شد تا دراين ميان گام نخست را بر دارد و آنچه را ازگنجينه‏معارف عاشورا در اين جهت برداشت مى‏شود به نسل پوياى انقلاب اسلامى عرضهكند. اين اثر يكى از كارهاى جنبى تدوين «دائرة المعارف امام حسين(ع)» است كه با همكارىجمعى از پژوهشگران در مركز تحقيقات اسلامى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در دستِاجراست.
نويسنده دراين مجموعه جهت استخراج اين درسهاو پيامها از مطمئن‏ترين راهها ازجمله سخنان و خطبه‏هاى امام حسين(ع) و ياران شهيد و بازماندگان شهدا، عملكرد، رفتار وشيوه عملى سيدالشهدا و اصحاب و خاندان او؛ متون و منابع معتبر تاريخى و دينى مربوط بهعاشورا استفاده كرده است.
عناوين كلى موضوعات از اين قرارند: پيامهاى اعتقادى، پيامهاى اخلاقى، پيامهاىزندگى بخش، پيامهاى عرفانى، پيامهاى تاريخى، پيامهاى سياسى، پيامهاى احياگرى وپيامهاى بانوان.
در بخش پيامهاى سياسى عناوينى چون ولايت و رهبرى، تولّى و تبرّى، امر به معروف ونهى از منكر، عدالتخواهى، باطل ستيزى، جهاد اصلاح و... مورد بررسى قرار گرفته است.

12. پيامهاى عاشورا (و جايگاه آن در نهج‏البلاغه)
 

دشتى، محمد، قم، مؤسسه تحقيقاتى اميرالمؤمنين(ع)، چاپ دوم، 1376،181ص.
حادثه بزرگ عاشورا در شرايطى تحقق پذيرفت، كه مصلحاناجتماعى از درمان و اصلاح جامعه اسلامى نااميد شده و فكر
مى‏كردند راه چاره‏اى وجود ندارد. حماسه عظيم عاشورا به بشريّت سرگردان و درمانده كهدر برابر قدرتهاى بزرگ سلطه گر افسون شده بودند، راهى را نشان داد كه حركت‏آفرين ونورانى و جاودانه بود و پيام داد كه: «مرگ سرخ به از زندگى ننگين است».
خونى را در عروق بى رمق بشريّت تزريق كرد كه هرگز از حركت باز نايستاد. شورى دردلهاى آزادگان و تشنگان حقيقت نهاد كه هرگز به سردى نگراييد. شعورى به مغزها دادكه‏همواره راه خونين شهادت را پر رهرو نگهدارند. نورى را در قلبها تاباند كه هرگزبه‏خاموشى نگرائيد. عواطفى‏را در بشريت خسته از انواع ستم برانگيخت كه هموارهدرتكاپوست و هراسى را درعمق وجود سلطه گران تاريخ ايجاد كرد كه همواره دروحشت‏واضطرابند.
پس بايد به ارزيابى هماره اين حقيقت پرداخت. بايد ابعاد ژرف آن را به ارزيابى مدامگذاشت، بايد لحطه‏اى از حماسه خونين عاشورا غفلت نكرد. بايد انگيزه‏هاى سامان دهندهآن را دانست، بايد پديد آورندگان ايثارگر آن را شناخت. بايد امام عشق را در جاذبه‏هاىجاودانه عاشورا پيدا كرد. كه يكى از آن نگاه‏ها و نگريستن‏ها ارزيابى پيامهاى حماسه عاشورااست. اگر پيام‏هاى عاشورا را بشناسيم و در زندگى خود بكار گيريم. همواره در اردوىحضرت اباعبدالله(ع) مى‏توانيم وارد شويم و در برابر هر ستمكارى بخروشيم و با ديگرآزادگان شهادت طلب بجوشيم و هماره از كاسه عشق حسينى در كربلائى به دست همهتاريخ، زلال حقيقت بنوشيم و تا تجلى دولت حضرت يار(عج) در نفى بردگى‏ها، ذلّت وخواريها بكوشيم.
عناوين و موضوعات كتاب بدين قرارند: پاسدارى از دين، زنده نگهداشتن سنّتپيامبر(ص)، زنده نگهداشتن امر به معروف و نهى از منكر، تحقق مراحل نظارت ملّى،انجام‏روشهاى امر به معروف، اصلاح جامعه اسلامى، آينده نگرى (زنده نگهداشتنفرهنگ‏انتظار و رجعت)، زنده نگهداشتن احكام قرآن، حفظ جايگاه رهبرى در اسلام(دفاع از ولايت عترت)، شهادت‏طلبى.

13. پيامدهاى عاشورا
 

اردكانى، سيدابوالفضل، قم، مركز تحقيقات اسلامى نمايندگى ولى فقيه در سپاه؛انتشارات، منبع، چاپ اول، 1380، 366ص.
اين كتاب عمدتاً به وقايع و حوادث پس از شهادت امام حسين(ع)و يارانش اختصاص دارد. نگارنده، ضمن شرح كوتاهى از قيام
خونين عاشوراى حسينى، پيامدهاى بعدى آن: يعنى ظهور نهضت‏ها، شورش‏ها و قيام‏هاىمختلف را بررسى كرده است؛ از جمله: شورش حجاز، قيام عراق، قيام مختار بن ابى عبيدهثقفى، قيام زيد بن على(ع)، قيام در ايران(خراسان) و سقوط امويان.

14. پرتوى از عظمت امام حسين(ع)
 

صافى گلپايگانى، لطف الله، قم، حضرت معصومه(ع)، چاپ اول، 1379، 472ص.
اين اثر پژوهشى است توصيفى و تحليلى در باره شخصيت و قيامامام حسين(ع). نويسنده در آغاز به كتابهايى كه در باره قيام امام نوشتهشده، اشاره و گفته است: امروزه بيشتر از تحليل حوادث و علل و
نتايج آن سخن مى‏رود، حال آنكه درگذشته بيشتر به توصيف حوادث پرداخته مى‏شد. آن گاهنويسنده افزوده است: كتابهايى كه شامل تحليل تاريخى حوادث كربلا مى‏باشد، نسبت بهكتابهايى كه متن حوادث را نگه‏دارى كرده، بسيار كم است. در عين حال اهميت كتابهايى كهمتن حوادث را نگه داشته‏اند در نزد ما محفوظ است.
مطالب كتاب در چهار بخش تنظيم شده است: شخصيت و فضايل حسين عليه السلام،بنى‏هاشم و بنى‏اميه، علل قيام حسين عليه السلام، نتايج و فوايد قيام حضرت ابى‏عبداللهالحسين عليه السلام.
در بخش اول پاره‏اى از احاديث پيامبر در باره امام حسين آورده و سپس به برخى ازويژگيهاى او (مكارم اخلاق، علم، عدالتخواهى، شجاعت و...) اشاره شده است.
بخش دوم در باره كارنامه بنى‏اميه است و در آن از رزايل معاويه و يزيد سخن رفته است.

15. پيرامون حماسه عاشورا
 

شفيعى، سيد محمد، تهران، سازمان تبليغات اسلامى، مركز چاپ و نشر، 1374.
اين اثر داراى يك مقدمه به قلم حضرت آيةالله فاضل لنكرانىپيرامون «آگاهى امام حسين(ع) از شهادت خود در سفر به سوىكربلا» است كه با استفاده از منابع مهم و معتبر به اثبات اين قضيه
مى‏پردازد. نويسنده در پيشگفتار با توجه به فرمايشات حضرت امام‏خمينى مطالبى پيراموناهميّت زنده نگهداشتن حماسه عاشورا بيان مى‏كند.
اين اثر در يازده فصل مطالبى را پيرامون قيام امام حسين(ع) اختصاص داده است كه اهمعناوين آن چنين است: قيام امام حسين(ع) زمينه‏ها و مسائل مربوط به قبل از قيام و فساد وفتنه انگيزى حكومت بنى‏اميه، اسوه‏هاى بيدارى و ياران با وفاى امام، تاريخ سازان وچهره‏هاى برتر عاشورا، پيمان شكنان منافق و نقابدار، وضعيت اسرا در شام و مدينه، اربعينحسينى، موضع‏گيرى‏هاى يزيد و كارگزارانش. در ادامه دستاوردهاى قيام امام حسين(ع) وبرخى قيامهاى پس از آن را مورد اشاره قرار مى‏دهد.

16. پيشينه عاشورا (از خون محراب تا محراب خون)
 

رويكردى تحليلى به تحولات اجتماعى - سياسى عراق و حجاز از سال چهل تاشصت هجرى.
اسدى، محمد، مترجم: حجت الله جودكى، تهران، مؤسسه فرهنگى انتشاراتىتبيان، چاپ اول، 1379، 250 ص.
علل و زمينه‏هاى پيدايش واقعه كربلا را مورد تحليل قرار مى‏دهد. نويسنده به روشتوصيفى و تاريخى و با استفاده از كتب معتبر تاريخى و جغرافيايى، تحولات اجتماعى وسياسى جارى عراق به ويژه كوفه و بصره طى بيست سال (از41 - 61هجرى) را عرضهمى‏دارد. در ادامه از حوادثى نظير مرگ معاويه، نامه‏هاى كوفيان به امام حسين(ع) و عواملرويگردانى مردم كوفه از همكارى با امام حسين(ع) بحث مى‏كند. در پايان، موافقان ومخالفان قيام عاشورا و اسامى شهيدان كربلا ذكر شده است.

17. تكرار پذيرى حادثه كربلا
 

رستم نژاد، مهدى، قم، ياقوت، چاپ اول، 1380، 136ص.
در اين كتاب نخست با استناد به آياتى از قرآن كريم در بارهآزمايش الهى و انواع آن سخن به ميان آمده، سپس طى سه فصل،«ولايت ستيزى»، «دين ستيزى» و «تقدس زدايى» به بيان توطئه‏هاى
منافقان در صدر اسلام عليه امام على(ع) و تقدس زدايى از اصل «ولايت» مى‏پردازد و سيرانحراف جامعه را از اسلام اصيل تا رويارويى با امام(ع) مورد كنكاش قرار مى‏دهد. آن گاه بامقايسه زمان حال با عصر امام حسين(ع)، موضوع «تكرار پذيرى حادثه كربلا» را در عصرحاضر بررسى مى‏كند، و در پايان نتيجه مى‏گيرد. كه با بررسى تاريخ صدر اسلام، خصوصاًحوادث پس از ارتحال پيامبر عظيم‏الشأن(ص) تا رويداد عاشورا نشان مى‏دهد، چگونهاِعمال سياست‏هاى چهارگانه (ولى ستيزى، ولايت ستيزى، دين ستيزى و تقدس زدايى)جامعه آن روز را به سراشيبى سقوط و انحطاط كشاند، به گونه‏اى كه تنها پس از گذشت نيمقرن از ارتحال پيامبر اكرم(ص)، از اسلام جز پوسته‏اى نازك باقى نمانده بود. در واقع، مطالعهدر تاريخ همه ملل و نحل، نشانگر همين واقعيّت است. استمرار ستيز با ارزشهاى اخلاقى ومعنوى در يك جامعه، به سرعت ريشه‏هاى فضيلت و معنويت را مى‏خشكاند و جامعه دردامن بحران معنويت و فروپاشى ارزش‏ها مى‏لغزد. متأسفانه امت اسلام نيز، پس از رحلتپيامبر بزرگوار(ص) به اين سرنوشت دچار شد.

18. جام عبرت
 

بررسى عملكرد عوام و خواص در حادثه عاشورا با تكيه بر بيانات مقام معظمرهبرى«مدظله العالى».
اسحاقى، سيد حسين، قم، بوستان كتاب قم، چاپ اول، 1380، 240ص.
مقام معظم رهبرى در تحليلى جامعه‏شناختى از حادثه عاشورا، به
نقش دو گروه خواص و عوام در اين رويداد جان‏گداز اشاره كرده‏اند. خواص، گروه پيش رو،انديشه‏گرا و تحليل‏گراست و عوام، گروه پيرو، احساس‏گرا و تقليد گر كه از رويدادها اثرمى‏پذيرد. در اين ميان، مى‏بينيم كه دنيا گرايى، پيروى از شهوت‏ها و دورى از ياد خدا سببمى‏شود خواص هوادار حق به گروه باطل بپيوندند و با توجيه دينى كرداد خويش، عوام زودباور را به جنگ با فرزند پيامبر اسلام بكشانند. بررسى نقش و رفتار خواص و عوام در حادثهكربلا، روشن‏گر، بسيارى از حوادث واقعه و جام عبرتى براى همگان خواهد بود.
اين اثر در چهار بخش تنظيم شده است. بخش اول و دوم كتاب مربوط به طرح و بررسىعملكرد و وظايف خواص و عوام در صحنه عاشورا است كه طى آن از ريشه‏هاى انحراف وخشكاندن كژروى‏ها سخن به ميان آمده است. در بخش سوم، شامل، توضيح آموزه‏ها وعبرت‏هاى عاشورا بوده، در بخش پايانى از رسالت آگاهان و خواص و اتخاذ الگوى صحيحدر تبليغ، نكاتى مطرح گرديده است.

19. جامعه‏شناسى قيام امام حسين(ع) و مردم كوفه
 

باقى، عماد الدين، تهران، نشر نى، چاپ اول، 1379، 96ص.
كتاب حاضر، مجموعه سه مقاله در باب قيام امام حسين(ع) استكه مقاله اول به تبيين جامعه‏شناسى قيام آن حضرت اختصاص دارد.در مقاله دوم، نويسنده كوشيده است، پيامدها و كاركردهاى اين قيام
را بررسى و ارزيابى كند، مقاله سوم نيز در تكريم و بزرگداشت اربعين حسينى نوشته شدهاست. اين مقالات به ترتيب در سال‏هاى 1374، 1375 و 1376 به رشته تحرير در آمده وبخش‏هايى از آن، پيش از اين در روزنامه نشاط به چاپ رسيده است.

20. حسين بن على(ع) حماسه تاريخ
 

حجتى كرمانى، محمد جواد، تهران، سازمان تبليغات اسلامى، مركز چاپ و نشر،چاپ اول، 1377، 260ص.
مطالب كتاب حاضر در سه بخش تنظيم يافته است: در بخش اول،از تكوين شخصيت، ارگانيزم روحى، افكار، ايده‏ها، زندگى
خصوصى و موقعيت اجتماعى امام حسين(ع) سخن به ميان آمده است. در بخش دوم،عوامل اساسى انحرافات جامعه اسلامى طى چند دوره از مرگ پيامبر(ص) تا زمامدارىعلى(ع) و از شهادت على(ع) تا مرگ معاويه بررسى شده است. بخش سوم، به تبييناستراتژى انقلاب امام حسين(ع) و تأثيرات و پيامدهاى آن اختصاص دارد.

21. حسين عليه السلام، شهيد آگاه و رهبر نجات بخش اسلام
 

صافى گلپايگانى، لطف الله، تهران، بى نا، (مركز پخش: كتابخانه صدر)، 1391ق،498ص.
كتاب حاضر كه به «شهيد آگاه» نام گذارى شده است، نقدى است
بر كتاب «شهيد جاويد» تأليف نعمت الله صالحى نجف آبادى. به نظر نويسنده هدف از قيامامام حسين(ع) شهادت بود و نه تأسيس حكومت اسلامى از اين رو كتاب شهيد جاويد، كههدف امام را تأسيس حكومت اسلامى دانسته و نه شهادت، باطل است.
نويسنده در آغاز كتاب نوشته است: آنچه از اخبار صحيح متواتر استفاده مى‏شود ايناست كه امام(ع) متعبّد به قيام و شهادت بوده و شهادت آن حضرت محبوب و مطلوبخداوند بوده است و تعبّد به شهادت امرى بى‏سابقه نيست. به عبارت ديگر امام مأمور بودعليه يزيد قيام كند و ابطال حكومت او را اعلام نمايد و امتناع خود را از اين بيعت شوم، علنىو آشكار سازد.
همچنين نويسنده در بحث مستقلّى با عنوان «امام عليه السلام آگاه بود» با سى و سه دليلاثبات نموده است كه امام از شهادت خود در كربلا آگاه بود و هدفش تأسيس حكومتاسلامى نبود و مى‏دانست كه پيروزى نظامى به دست نمى‏آيد. كتاب «شهيد آگاه» مانند كتاب
شهيد جاويد، در پنج بخش تنظيم شده و در هر بخش به ردّ يك بخش از آن كتاب پرداختهشده است. مهم‏ترين انتقاد نويسنده به كتاب شهيد جاويد اين است كه تحليل آن با علم اماممنافات دارد و از اين رو عنوان كتاب خود را شهيد آگاه گذاشته است.

22. حجة السعادة فى حجة الشهادة
 

اعتماد السلطنة، محمد حسن بن على؛ به كوشش مصطفى فريدپور، تهران،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، چاپ اول، 1379، 186ص.
اين كتاب در پاسخ به اين پرسش كه هنگام شهادت امام حسين(ع)- به سال 61 هجرى قمرى - در دنيا و ممالك جهان چه مى‏گذشت،
نوشته شده است. نويسنده كتاب، كه با زبانهاى گوناگون آشنا بوده و در باره تاريخ جهان منابعو مآخذ بسيارى را در اختيار داشته است، سعى كرده تا اثرى ابتكارى و پربار در مورد عاشوراتهيه كند. وى پس از مقدمه، واقعه عاشورا رابه اختصار و با دقتى درخور، گزارش مى‏كند.سپس در سه فصل از حوادث وقايع هم زمان با عاشورا سخن مى‏گويد. فصل نخست كتاب بهبيان حوادث ممالك آسيا و كشورهاى مسلمان نشين اختصاص دارد كه شامل جزيرة العرب،عراقين، ايران، گرجستان، ارمنستان، تركستان شرقى وغربى، خوارزم، افغانستان،هندوستان، سند و ژاپن است. در فصل دوم به رخدادهاى آفريقا مى‏پردازد كه شامل مصر نيزمى‏گردد. در فصل سوم به وقايع مربوط به ممالك اروپايى پرداخته و از انگليس، فرانسه،آلمان، روس، جزاير اسكانديناوى، مجارستان و خرواتستان (كرواسى)، بلغارستان، رومانيا،پرتغال، رم، اسپانيا، و ايتاليا ياد كرده است.

23. حماسه حسينى، جلد 3 – 1
 

مطهرى، مرتضى، تهران، صدرا، چاپ سى و دوم، 1378، 365 + 294 + 420ص.
اين اثر از مجموعه سخنرانى‏ها و يادداشت‏هاى آيت الله شهيدمرتضى مطهرى پيرامون نهضت حسينى(ع) است كه در سه جلدتدوين يافته است. محتواى آن كلامى - تاريخى است و با شيوه
تحليلى ارائه شده است. اين كتاب در موضوع خود بى‏نظير و راه‏گشاست. شاخصه مهمى كه در هر سه جلد ديده مى‏شود مبارزه با تحريفات و ستيز با غلطاندازى‏هايى است كه در بارهحماسه عاشورا بافته شده است. اين اثر ارزشمند از همان روزهاى نخست انتشارش مورداستقبال عالمان آگاه و جوانان بيدار واقع شده و دهها بار تجديد چاپ و به برخى از زبانهاىزنده دنيا ترجمه و انتشار يافته است.
جلد اول اين مجموعه متشكل از سه بخش است. در بخش اول چهار سخنرانى در باره«تحريفات در واقعه تاريخى كربلا» ايراد شده است. بخش دوم، متشكل از سه سخنرانىتحت عنوان «حماسه حسينى» است. از آن‏جا كه اين عنوان، در برگيرنده مطالب ساير بخشهانيز مى‏شود. اين مجموعه به همين اسم ناميده شد. بخش سوم نيز شامل هفت سخنرانى درباره «عنصر تبليغ در نهضت حسينى» است.
جلد دوم متشكل بر چهار بخش است: در بخش اول هفت سخنرانى استاد شهيد مرتضىمطهرى به عنوان «عنصر امر به معروف و نهى از منكر در نهضت حسينى» گردآمده است.عناوين برخى از موضوعاتى كه در اين سخنرانى‏ها مطرح شده بدين قرار است: عوامل مؤثردر نهضت حسينى، شرايط، مراحل و اقسام امر به معروف و نهى از منكر و تأثير امر بهمعروف امام حسين(ع) پس از حادثه كربلا، بخش‏هاى ديگر كتاب عبارت‏اند از: شعارهاىعاشورا، تحليل واقعه عاشورا و ماهيت قيام حسينى.
جلد سوم از مجموعه «حماسه حسينى» شامل نوشته‏ها و يادداشت‏هايى از استاد شهيدآيةالله مرتضى مطهرى است كه در ده بخش تنظيم شده است. در بخش‏هاى مختلف كتاب،خوانندگان مى‏توانند با مباحثى همچون: ريشه‏هاى تاريخى حادثه كربلا، ماهيت قيامحسينى، عنصر امر به معروف در نهضت حسينى و تحريفات واقعه عاشورا آشنا شوند. دربخش‏هاى ديگرى از آن نقدهاى گوناگونى بر كتابهاى «حسين وارث آدم»، «شهيد جاويد» ومقايسه بين امام حسين(ع) و عيسى مسيح(ع) صورت گرفته است.

24. حماسه و عرفان
 

نخواهد بود وعرفان خالص هم بدون ايثار مال و جاه و نثار جان حاصل نخواهد شد. عناوينذيل، مباحث اصلى كتاب را تشكيل مى‏دهند: هماهنگى آيين اسلام با فطرت و نكاتى پيرامونآيه ميثاق، (آيه 172 سوره اعراف)، معنا و فضيلت حماسه و عرفان، ويژگيهاى عارفان،على(ع) امير عارفان و سرآمد حماسه سازان، حسين(ع) سيد مظلومان و پيشاهنگ شهيدان،مراتب عرفان در كلمات امام حسين(ع) خصايص كربلا، مظاهر عرفان در حادثه عاشورا،جلوه‏هاى حماسى عاشورا، حماسه امام حسين(ع) حماسه‏هاى اصحاب و ريشه‏هاىتاريخى نهضت كربلا، رمز جاودانگى حماسه حسينى، فلسفه زيارت و عزادارى، شهادتآگاهانه. حماسه امام سجاد(ع) سيد ساجدان و زينت عابدان.

25. خورشيد شهادت
 

نقش خواص در تحولات جامعه اسلامى، مجموعه مقالات چهارمين سميناربررسى ابعاد زندگى امام حسين(ع).
ويراستار: محمد دانشگر، تهران، دانشگاه امام حسين(ع)، مؤسسه چاپوانتشارات، چاپ اول، 1378، 580ص.
اين كتاب مشتمل است بر مجموعه مقالات چهارمين سمينار بررسى ابعاد زندگى امامحسين(ع) كه از سوى پژوهشكده علوم انسانى دانشگاه امام حسين(ع) در سال 1376 برگزارگرديد. از ميان 70 مقاله ارسالى به سمينار، 29 مقاله انتخاب و در قالب كتاب به چاپ رسيدهاست. در ابتداى كتاب مقدمه‏اى از «هاشم ندايى» و متن سخنرانى علامه محمدتقى جعفرى باعنوان «قيام عاشورا در نگاه خواص» به چاپ رسيده است. عناوين برخى مقالات كتاب بهاين قرار است: تعريف و نقش اجتماعى خواص از ديدگاه جامعه‏شناسى (مسعود اخوانكاظمى)، بررسى مصاديق عملكرد منفى خواص و تأثير آن بر ركود و انحراف مسلمين(احمد حسين انزابى)، مطالعه تطبيقى مكتب نخبه‏گرايى و بحث خواص (حجت اللهايزدى)، تعريف خواص، ويژگيها و طيف بندى آنها (ابوالقاسم بخشيان)، عوامل انحرافخواص و راه‏هاى پيش‏گيرى آن از ديدگاه مقام رهبرى (محمد على برزنونى)، تعريف و نقشخواص از ديدگاه جامعه‏شناسى (بهرام بيات).
منبع: فصلنامه حکومت اسلامی شماره 27




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.