مثبت بودن در دنياي منفي ها

حضور مثبت و موفق در ميان همنوعان، دارايي بزرگي است که موفقيت و شادي ما و اطرافيان ما را به دنبال مي آورد. انسان موجودي است که براي زندگي اجتماعي آفريده شده و هنگامي که احساس کند دوست داشتني و مورد پذيرش نيست، احساس بدبختي و تيره روزي مي کند. واقعيتي که شامل من، تو و همه مردم دنيا مي شود. براي ايجاد روابطي دوستانه و شادي بخش چه بايد کرد؟
دوشنبه، 22 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مثبت بودن در دنياي منفي ها

مثبت بودن در دنياي منفي ها
مثبت بودن در دنياي منفي ها


 

نويسنده: گيتا جاوداني




 

منفي در منفي يعني مثبت
 

حضور مثبت و موفق در ميان همنوعان، دارايي بزرگي است که موفقيت و شادي ما و اطرافيان ما را به دنبال مي آورد. انسان موجودي است که براي زندگي اجتماعي آفريده شده و هنگامي که احساس کند دوست داشتني و مورد پذيرش نيست، احساس بدبختي و تيره روزي مي کند. واقعيتي که شامل من، تو و همه مردم دنيا مي شود. براي ايجاد روابطي دوستانه و شادي بخش چه بايد کرد؟
ما در دنيايي بزرگ، با مردمي زندگي مي کنيم که آرزومند گرماي دوستي، شادي، لبخند و همراهي ما هستند و هنگامي مي توانيم اين موهبت ها را به خود و ديگران هديه کنيم که يک قانون طلايي را به کار ببنديم. حتماً شنيده ايد که بايد با ديگران به گونه اي رفتار کرد که مورد پسند آنها است. اما شايد اين نکته کليدي را نشنيده باشيد که هرگز نمي توان کسي را مجبور کرد همين کار را متقابلا در برابر شما انجام داد. اين همان قانون طلايي است که سياست شاد زيستن ناميده مي شود. انجام اين قانون به شخصيتي آماده و پرورش يافته و يکدلي و انتقال فکر نياز دارد، به توانايي براي قرار گرفتن در جاي ديگران و احساس کردن احساسات او، تا بر آن اساس بتوان راه و روشي را براي عمل و عکس العمل برگزيد که نيازهاي اساسي فرد متقابل را پاسخ دهد و راهگشاي آشنايي، دوستي و موافقت باشد.

روش علمي پرورش شخصيت
 

تا همين اواخر مرسوم نبود که آدم ها رفتارهايشان را مورد بررسي و کندو کاو قرار دهند و آنها را با روش هاي علمي توصيه شده بسنجند. اما اين کار مي تواند کمک بزرگي باشد براي کشف اين که مردم چه دوست دارند، چه مي خواهند و به چه چيزهايي نياز دارند؟ با اين روش فرد مي تواند دريابد که چگونه در مقابل ديگران ظاهر شود و به آنها واکنش نشان دهد و توانايي، استعداد و روش رفتارش را بشناسد. براي انجام اين کار بايد چشم تان را روي حقايق باز کنيد، رفتارهايتان بايد تغيير پذير و توانايي هايتان قابل بسط و گسترش يافتن باشد.

تاثير بر ديگران
 

روان شناسان، رفتارهاي اجتماعي متعددي را مورد بررسي قرار دادند تا دريابند چه چيزهايي موجب ايجاد حس دوستي مي شود و قابليت دوست داشته شدن در جمع را براي فرد ايجاد مي کند. اين مطالعه عاداتي را در برمي گرفت که مي توانند با اراده و تصميم جدي فرد تغيير کنند.
البته بايد اين نکته ضروري را مورد توجه قرار داد پيش از آن که شما بتوانيد دوست خوبي براي ديگران باشيد، بايد خود را دوست بداريد و نيازهاي خود را شناخته و در برطرف کردن آنها بکوشيد. شادي و نشاطي که از درون شما بجوشد و رفتاري که سرشار از اعتماد به نفس باشد، بدون ترديد به توانايي حضور مثبت تان در جمع مي افزايد.

بايدها و نبايدها
 

چطور مي توانيد اصطکاک خود را با ديگران به حداقل برسانيد و محبوبيت خود را افزايش دهيد؟ 9 توصيه زير مي تواند به شما در برداشتن گام اول براي برقراري روابط اجتماعي مثبت کمک کند:
*1- راه کمک به ديگران را پيدا کنيد
نسبت به همه کس مهربان، همدل و سرشار از حس ياري و ياوري باشيد چرا که ممکن است روزي سرنوشت شما در دستان آنها قرار گيرد يا حداقل دوستي به حلقه دوستان تان اضافه شود.
*2- به آنچه مي گوييد عمل کنيد:
دوستان تان هنگامي به شما اعتماد خواهند کرد که ببينند شما آنچه را مي گوييد، انجام مي دهيد. آنها همچنين توقع دارند که شما آن را به بهترين شکل ممکن انجام دهيد. هيچ چيز نبايد مهمتر از قولي که مي دهيد، باشد. وقتي شما به شکل ذهني و اخلاقي به قول هايي که مي دهيد پايبند باشيد، پلي بين خودتان و موفقيت مي زنيد.
*3- بردبار باشيد و کم انتقاد کنيد:
اين واقعيتي است که همه آدم ها نکات قابل انتقادي دارند و ممکن است کارهايي انجام دهند که از نظر شما ناپسند باشد. اما شما زماني نسبت به ديگران موفق تر خواهيد بود و دشمنان کمتري خواهيد داشت که ديگران را آن طور که هستند، بپذيريد.
*4- سعي نکنيد بر ديگران حکمفرمايي کنيد:
هيچ کس دوست ندارد که به عنوان فردي ضعيف به حساب بيايد، توانايي هايش به هيچ گرفته شود و هميشه به او بگويند چه کاري را چگونه انجام دهد. اگر شما دايماً خواسته هاي خود را به ديگران تحميل کنيد، با به وجود آوردن حس برتري جويي و سلطه طلبي، در منزل يا محيط کار، ديگران را از خود دور مي کنيد.
*5- معلومات تان را به رخ نکشيد:
هر فردي دوست دارد در ديد ديگران مهم و ارزشمند به نظر بيايد. پس هنگامي که شما تلاش مي کنيد اين احساس را به فردي تقديم کنيد، بهترين موقعيت را در روابط ايجاد و آداب داني و نزاکت خود را متجلي کرده ايد، اما اگر تلاش کنيد با فضل فروشي، خود را فرد مهمي نشان دهيد اگرچه ممکن است ديگران شما را به خاطر دانش تان تحسين کنند، اما شما را دوست نخواهند داشت. بهتر است مورد علاقه باشيد تا مورد تحسين. توجه کنيد کسي که تلاش مي کند تا اطلاعات و دانشش را به رخ شما بکشد، شايد دارد تلاش مي کند تا احساس عميق خود کم بيني در ساير زمينه ها را مخفي کند. او به دلسوزي و همدلي شما نياز دارد.
*6- هرگز به گونه اي رفتار نکنيد که گويي شما بالاتر و برتر از اطرافيان تان هستيد:
اگر خداوند به شما توانايي هاي برتري بخشيده، براي آن است که در رشد و ارتقاي آن بکوشيد و از مواهب آن بهره مند شويد. اگر تلاش مي کنيد تا اين برتري ها را به رخ اطرافيان تان بکشيد، متاسفانه يک جزيره کوچک تنها خواهيد شد و در جمع مجبوريد مدام سر به اين سو و آن سو بچرخانيد تا شايد شنونده اي براي حرف هايتان پيدا کنيد.
*7- صادق باشيد و در گفته هايتان اغراق نکنيد:
شما احتمالا داستان چوپان دروغگو را شنيده ايد. زماني که او واقعا مورد حمله گرگ ها قرار گرفت و کمک خواست، هيچ کس به کمکش نيامد. اين سرنوشت در انتظار همه کساني است که دروغ مي گويند و بدون وقفه مبالغه مي کنند. مراقب باشيد، زماني ممکن است شما هم فرياد بزنيد «گرگ» و کسي به ياري تان نيايد.
*8-با گوشه و کنايه و متلک صحبت نکنيد:
اگر شما بتوانيد شرايط حاکم بر جمع و حال و حوصله افراد دور و برتان را درک کنيد، روابط شخصي شما مانند يک سفر دريايي نرم و آرام خواهد شد. زماني ممکن است يک پاسخ کنايه آميز بتواند توفاني از خنده به راه بيندازد، اما بايد متوجه باشيد اين شادي زودگذر باعث دلخوري و دلتنگي فرد ديگري نشود.
*9- مردم را مسخره نکنيد:
اشتباه کردن جزء لاينفک رفتار بشري است و هيچ چيزي به اندازه مسخره شدن به خاطر ان اشتباه، فرد را مورد اذيت و آزار قرار نمي دهد. مسخره کردن سبب مي شود فرد احساس حقارت کند. اين کار اهانت بزرگي است به اندازه اي که گاهي وقت ها زمان زيادي طول مي کشد تا شخص بتواند فرد مسخره کننده را ببخشيد. اگر شما پشت سر کسي به او بخنديد، يک شمشير دو لبه براي قطع کردن ريشه دوستي ها و ساختن دشمنان به کار برده ايد. قديمي ها مي گويند:«هر حرفي را پيش از گفتن دور دهان تان بچرخانيد.» تا بدانيد که آيا آنها دوستانه و بي ضرر هستند يا خير؟
منبع: نشريه راه موفقيت شماره 19



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.