کودکان خجالتي و برقراري روابط اجتماعي

تعداد قابل توجهي از کودکان که در خانه پر حرف و مطمئن به خود هستند در اجتماع به صورت وابسته به ديگران و خجالتي ظاهر مي شوند. بسياري از بچه ها ي کم رو و خجالتي، به سختي خود را با محيط اجتماعي وفق مي دهند. اين گونه کودکان در خانه کاملاً پرحرف و فعال هستند ولي در دنياي خارج از محيط خانه اعتماد به نفس ندارند. اگر چه کودکان خجالتي ممکن است به صورت غيراجتماعي خود را نشان دهند ولي در واقع اين طور نيستند
چهارشنبه، 2 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کودکان خجالتي و برقراري روابط اجتماعي

کودکان خجالتي و برقراري روابط اجتماعي
کودکان خجالتي و برقراري روابط اجتماعي


 

نويسنده: منصوره حناني




 
تعداد قابل توجهي از کودکان که در خانه پر حرف و مطمئن به خود هستند در اجتماع به صورت وابسته به ديگران و خجالتي ظاهر مي شوند. بسياري از بچه ها ي کم رو و خجالتي، به سختي خود را با محيط اجتماعي وفق مي دهند. اين گونه کودکان در خانه کاملاً پرحرف و فعال هستند ولي در دنياي خارج از محيط خانه اعتماد به نفس ندارند. اگر چه کودکان خجالتي ممکن است به صورت غيراجتماعي خود را نشان دهند ولي در واقع اين طور نيستند.
کارشناسان در اين باره معتقدند: آنان به افراد و موقعيت هاي جديد علاقه دارند، اما اضطراب شان مانع از برقراري روابط اجتماعي مي شود. کودکان پيش دبستاني کم رو و خجالتي به تشويق زيادي نياز دارند و به کمک چند روش مي توان به کودکان خجالتي کمک کرد تا احساس راحتي بيشتري کنند.
1-آموزشگاه خوبي را انتخاب کنيد. کودکان خجالتي در محيطي مناسب مي توانند شکوفا شوند. قبل از شروع کلاس ها، فرزندتان را به مدت چند روز به آموزشگاه جديدش ببريد تا با معلم ها و محيط آشنا شود. به معلمش بگوييد که او خجالتي است.
2- به فرزندتان فرصت آمادگي دهيد. اگر کودک تان بداند که در تمام موقعيت ها چه اتفاقي مي افتد، نگراني او کم مي شود. به نظر روانشناسان بهتر است کودک را از يک هفته قبل براي انجام کاري يا تجربه جديدي آماده کرد. مثلا اگر قرار است که فرزندتان را به دندانپزشکي ببريد يک هفته زودتر او را به مطب برده تا محيط آنجا را ببيند و احساس راحتي بيشتري کند.
3-به حرف هاي او با صبر و حوصله گوش کنيد. کودک تان را تشويق کنيد تا درباره آن چه که او از آن واهمه دارد، صحبت کند و سعي کنيد بدون اين که نگراني اش را فراموش کند روي تجربياتش تاکيد کنيد. بايد بگوييد: بعضي اوقات من هم اين احساس را دارم.
4-در خانه با او تمرين کنيد. بازي هاي مختلفي خارج از فعاليت هاي روزمره فرزندتان انجام دهيد. کارها و بازي هايي را انجام دهيد تا او بطور يکسان همه موقعيت هاي اجتماعي را تجربه کند.
5-به فرزندتان اعتماد به نفس را هديه دهيد و بدبيني او را از بين ببريد. خجالتي بودن معمولاً از الگوها و فکرهاي منفي که موجب بدبيني مي شود نشأت مي گيرد، مانند بچه ها مرا دوست ندارند يا من نمي توانم دوستي پيدا کنم يا ساير بچه ها مهارت هاي بيشتري دارند. با تقويت و جايگزين کردن افکار مثبت به فرزندتان به از بين بردن بدبيني و فکرهاي منفي ذهن او کمک کنيد و او را تشويق کنيد که خود را باور کند و بداند که او هم مي تواند مثل ديگران خوب بازي کند و کاري را انجام دهد.
6-روش دوست پيدا کردن را به او ياد دهيد. گاهي انزوا و دوري از جمع بخاطر ضعف مهارت دوست يابي است. با فرزندتان در محيط جديد مثل پارک يا آموزشگاه همراه شويد، با نزديک شدن به يکي از بچه هاي همسن فرزندتان، شيوه عملي آشنا شدن و دوست يابي را با مطرح کردن: به او سلام کن، اسمش را بپرس و... آموزش دهيد.

پي نوشت ها :
 

1- اهداف کل سوره، ص 4-5.
2- المدخل الي دراسه القرآن الکريم، مقدمه. (ص 5-6)
3- المجتمع الاسلامي، ص 5-7.
4- انوار الربيع، ج 1، ص 34.
5- المثل السائر، ج 3، ص 98.
6- بديع القرآن، ص 343 و ص 353-346.
7- تفسير الميزان، ج 1، ص 14.
8- تفسير کبير، ج 7، ص 127.
9- تفسير نوين، ص 19-20.
10- نظم الدرر، ج 1، ص 22 و ص 15.
11- تناسق الدرر، ص 71، اين رساله با نام «اسرار ترتيب القرآن» به تحقيق عبدالقادر احمد عطا به چاپ رسيده است.
12- هم چون مفسر گران قدر طبرسي عظيم، در تفسير پرارج و گران قيمت خود «مجمع البيان».
 

منبع: کتاب علوم قرآني
منبع: نشريه نسيم وحي شماره 28



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.