ايدز

ايدز در حال حاضر چهارمين علت مرگ و مير بشر را به خود اختصاص داده که اين بيماري حاصل تکثير ويروسي به نام «اچ آي وي» است. ويروسي که دستگاه ايمني بدن را مورد حمله قرار داده و باعث تخريب گلبول هاي سفيد مي...
پنجشنبه، 3 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ايدز

ايدز
ايدز


 

نويسنده: لعيا اعتمادي




 

اشاره:
 

ايدز در حال حاضر چهارمين علت مرگ و مير بشر را به خود اختصاص داده که اين بيماري حاصل تکثير ويروسي به نام «اچ آي وي» است. ويروسي که دستگاه ايمني بدن را مورد حمله قرار داده و باعث تخريب گلبول هاي سفيد مي شود و اين خود زمينه ساز بروز عفونت هاي موسوم به عفونت هاي فرصت طلب مانند سينه پهلو مي شود.

راه هاي انتقال
 

ايدز نيز مانند هر بيماري ديگر، از راه هاي مختلفي منتقل مي شود که عمده ترين اين راه ها شامل:
1. انتقال از طريق خون و فرآورده هاي خوني
2. انتقال از مادر به نوزاد
3. انتقال جنسي

علائم و نشانه ها
 

پس از ورود ويروس اچ آي وي (HIV) به بدن اولين علائم بيماري به صورت يک سندرم شبيه سرماخوردگي بروز مي کند که اين سرماخوردگي همراه با تب، گلودرد و بزرگ شدن غدد لنفاوي است که به اين مرحله، مرحله حاد بيماري گفته مي شود.
اين مرحله معمولا با بهبود علائم پايان مي يابد. اما ويروس بيماري در داخل بدن به شکل نهفته باقي مي ماند که گاه زمان اين نهفتگي 15 - 10 سال مي باشد. البته اين دوره زماني براي زنان، کودکان و افراد سالمند کوتاه تر مي باشد.
بعد از مرحله حاد، مرحله بزرگي غدد لنفاوي آغاز مي شود. در اين مرحله غدد لنفاوي گردني، پشت گردني، زير بغل و ناحيه فک به صورت دو طرفي بزرگ مي شود. در مرحله آخر که مرحله پايدار بيماري است، ويروس ايدز به تمام سيستم ها و ارگانيسم هاي بدن حمله کرده و به تنهايي يا به کمک عوامل مختلف مثل انگل ها، قارچ ها، ويروس ها و عفونت هاي مختلف باعث کاهش لنفونيست هاي نوع T در خون شده که در اين مرحله ايدز نمود پيدا مي کند.

ايدز و راه هاي پيشگيري از آن
 

برخلاف تصور افراد، ايدز بيماري اي است که مي توان به آساني از شيوع و گسترش آن جلوگيري کرد. اما اين مسأله منوط به رعايت يک سري نکات مهم مي باشد که شامل:
1. اجتناب از فرو کردن هر جسم نوک تيز غيراستريليزه مثل سوزن و سرنگ در بدن و استفاده از تيغ هاي يکبار مصرف
2. استفاده از سرنگ هاي يکبار مصرف
3. کنترل خون و فرآورده هاي خوني
4. سلامت اخلاقي و دوري از بي بند و باري هاي اخلاقي

ايدز در ايران
 

بر اساس آمار نخستين مورد ايدز در ايران در سال 1366 در يک کودک 6 ساله مشاهده شده است که مبتلا به هموفيلي بوده و فرآورده هاي خوني آلوده دريافت کرده است. هر چند ميزان مبتلايان ايدز در ايران کم هستند و آمار مبتلايان به ايدز تا دي ماه 1387 به 20 هزار نفر رسيده است. اما به گفته سازمان بهداشت جهاني، نرخ رشد اپيدمي ايدز در ايران به صورت هشداردهنده اي در حال افزايش است که از اين مقدار بين 60 تا 70 درصد از طريق سرنگ هاي مشترک بوده است.

نکته ها:
 

1. هر فرد دچار HIV مثبت، الزاما مبتلا به ايدز نمي باشد.
چرا که بعضي از نشانه ها و علائم در بيماري ها مشترک مي باشد.
2. افراد مبتلا به ايدز ريسک بالايي براي ابتلا به بيماري هاي مختلف از جمله سرطان دهانه رحم و لنفوم، عفونت هاي مغزي، زخم هاي بدخيم، سل، مالاريا و ... دارند.
3. شرم، منع هاي اخلاقي و فرهنگي، بدنامي، ترس از طرد شدن از طرف دوستان و خانواده باعث مي شود که افراد آلوده، بيماري خود را مخفي نگه دارند که اين خود موجب گسترش آلودگي مي شود.
4. مطابق آمار 95 درصد مبتلايان به ايدز در ايران مردان هستند.
5. يکي از شايع ترين علائم بيماري وجود تب طولاني بيش تر از يک ماه و اسهال بيش تر از 3 ماه مي باشد.
منابع: www.fa.wikipedia.org/wiki
http://www.pezeshk.ns
منبع: ماهنامه ديدار آشنا شماره 131



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط