10 روش ساده و کاربردی در رانندگی

واقعیت این است که رفتن از جایی به جای دیگر ، نیازمند انرژی است. در راهنمایی که برایتان مهیا کرده ایم. روشهایی بیان شده اند که برای کاهش هزینه های حمل و نقل و رانندگی مناسب هستند. در واقع هدف اصلی این نکات آن است
شنبه، 19 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
10 روش ساده و کاربردی در رانندگی

رانندگی
 


 






 
واقعیت این است که رفتن از جایی به جای دیگر ، نیازمند انرژی است. در راهنمایی که برایتان مهیا کرده ایم. روشهایی بیان شده اند که برای کاهش هزینه های حمل و نقل و رانندگی مناسب هستند. در واقع هدف اصلی این نکات آن است که تا حد امکان کمتر از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنیم ؛ اگر هم مجبور به استفاده هستیم و راه دیگری نداریم ، حداقل سبکتر و با مصرف انرژی و سوخت پایین تری رانندگی کنیم. با یاد گرفتن روش های ساده ولی کاربردی و آموزش آنها به دیگران (خصوصا اعضای خانواده و کودکان) می توانیم در مصرف انرژی مورد نیاز خودروی مان به خوبی صرفه جویی کنیم ؛ بدون توجه به این که فعلاً در کشور ما ، بنزین ارزانتر از جاهای دیگر است. مصرف بنزین هر خودرو در ایران بسیار بالاتر از سرانه کشورهای دیگر است ؛ نه فقط به خاطر پایین بودن قیمت بنزین بلکه به دلیل فناوری قدیمی به کار رفته در اکثر خودروهای تولید داخل و همچنین به خاطر عادت های ما ایرانی ها در استفاده از خودرو ، نگهداری از آن و روش بنزین زدن .راههای زیر را امتحان کنید ؛ مطمئن باشید که ضرر نخواهید کرد.
 

1 سرعت مجاز را رعایت کنید

فقط به خاطر ایمنی رانندگی و تصادف نکردن و حضور پلیس نیست که بر رعایت سرعت مجاز تاکید می شود ؛ بلکه این نکته بسیار مهم همیشه فراموش می شود که اکثر خودروهای کشور ما ، بهترین حالت مصرف سوخت شان در سرعت بین 80تا 90 کیلومتر در ساعت است. هر چقدر که حداکثر سرعت تان را از این سقف بالاتر ببرید ، مطمئناً مصرف سوخت تان بالاتر خواهد رفت.
 

2 پر گاز حرکت نکنید.

این کار در حالت عادی هم مصرف سوخت را افزایش می دهد. پر گاز حرکت کردن به جز اینکه سرعت را از حد مجاز به راحتی افزایش می دهد ، بلکه راننده را مجبور می کند بیشتر هم ترمز بگیرد ؛ ترمز گرفتن تند و تند ، مصرف بنزین را بالا می برد.
 

3 از کروز کنترل استفاده کنید.

اگر خودروی تان مجهز به سیستم کروز کنترل است ، بهتر است سرعت مناسب و مجاز را در هنگام حرکت با آن تنظیم کنید تا مجبور نباشید دائم حواستان به ترمز و گاز و دنده باشد .سیستم کروز کنترل ، علاوه بر کاهش مصرف سوخت ، در ایمنی رانندگی هم نقش دارد ؛ چرا که باعث می شود حواس راننده بیشتر بر جاده متمرکز باشد.
 

4 مسیر رانندگی و رسیدن به مقصد را انتخاب کنید.

چند دقیقه وقت بگذارید و قبل از آمدن و رفتن به جایی ، مسیر رسیدن به مقصد را مشخص کنید ؛ سعی تان بر این باشد که مسیری را انتخاب کنید که تقاطع کمتری داشته باشد تا کمتر در ترافیک بمانید ، زودتر به مقصد برسید و بنزین کمتری مصرف کرده باشید. رانندگی در یک مسیر بزرگراهی اندکی طولانی تر ، باز هم بهتر از مسیر کوتاهتر ولی درون شهری است.
 

5 موقع رانندگی ترجیحا شیشه ها را باز نگذارید.

استفاده بیجا از سیستم تهویه مطبوع و گذاشتن کولر در درجه بالا وقتی واقعاً گرم تان نیست ، مصرف بنزین را بیش از حد افزایش می دهد. استفاده از سیستم تهویه مطبوع ، برای سرعت های بالاتر پیشنهاد می شود نه سرعت های پایین. برای سرعت های پایین بهتر است سیستم را خاموش کنید و پنجره ها را اندکی باز کنید. البته بهتر است سیستم تهویه مطبوع را مرتب روشن و خاموش نکنید چون این بخش از خودرو معمولاً با استفاده طولانی تر ، بهتر و بهینه تر کار می کند.
 

6 خودرو را در موارد مناسب و در توقف های بیش از 60 ثانیه خاموش کنید.

مواقع زیادی پیش می آید ، خصوصاً در شهرهای بزرگ ، که پشت چراغ قرمز مجبور به توقف هستید. این اتفاق در صف پمپ بنزین ، انتظار برای سوار شدن مسافران یا همراهان ، انتظار برای خریدن چیزی و غیره هم زیاد اتفاق می افتد. یک فرهنگ خوب و آموزنده این است که خصوصاً در پشت چراغ های راهنمایی ، اگر مجبور به توقف اندکی طولانی تر از حد معمول هستید ، خودرو را موقتاً خاموش کنید .هم بنزین تان کمتر مصرف شود ، هم استهلاک خودرو کاهش یابد و هم آلودگی کمتر نصیب خودتان و شهروندان دیگر شود. البته لازمه این کار آن است که سیستم استارت خودرو صحیح و سالم باشد ؛ ولی مطمئن باشید که صرفه جویی آن به هزینه های آن می ارزد. البته این توصیه ، بیشتر مناسب خودروهای بنزینی است ؛ خودروهای دیزل اگر تند و تند روشن و خاموش شوند ، سوخت زیادی موقع هر بار روشن شدن مصرف می کنند.
 

7 از چراغی که دارد قرمز می شود با سرعت عبور نکنید.

گاز دادن برای عبور از چراغی که دارد قرمز می شود ، هم ایمنی تان را به خطر می اندازد و هم مصرف سوخت تان را بالا می برد. مطمئن باشید که زمان رسیدن شما به مقصد را هم کوتاه تر نخواهد کرد!
 

8 خودرو را گرم نکنید.

یک عادت نامناسب و غلط این است که قبل از حرکت و خصوصا صبح ها و در هوای سرد ، خیلی از راننده های خودروی شان را مدت طولانی اصطلاحاًً گرم می کنند ؛ یعنی روشن می کنند و بعضاً گاز زیاد می دهند تا زود تر گرم شود. طبق نظر کارشناسان خودرو ، این کار هیچ ضرورتی ندارد شما 15-10 ثانیه پس از روشن کردن خودرو می توانید به راه بیفتید و اجازه بدهید که موتور خودرو در حین حرکت گرم شود. نگران نباشید ؛ آسیبی به خودروی تان نمی رسد!گرم کردن خودرو این خطرات را دارد که خیلی ها متوجه اش نیستند: بنزین را خام می سوزاند (به خاطر سرد بودن موتور و متراکم بودن بنزین)، آلودگی بسیار بیشتری ایجاد می کند و خطر مسمومیت با مونوکسید کربن را مخصوصا در محیط ها و پارکینگ های کوچک و در بسته بسیار بالا می برد. تأثیرش روی استهلاک خودرو که دیگر بماند!
 

9 سبک رانندگی کنید.

هر چه موقع رانندگی کردن ، خودروی تان سبک تر باشد ، بنزین کمتری می سوزاند و هر چقدر وزن بیشتری داشته باشد ، مصرف اش بالاتر می رود. هر چقدر وسایل و ابزار آلات اضافی و سنگین و به درد نخور در خودروی تان دارید (خصوصا داخل صندوق عقب) خارج کنید و در سبک ترین حالت ، رانندگی کنید. در مسافرت ها هم این قضیه صادق است ؛ خیلی سنگین به مسافت نروید ، چون به هر حال خود سرنشین ها به اندازه کافی وزن خودرو را بالا می برند. فقط وسایل ضروری و مورد نیاز را در داخل خودرو بگذارید یا بار بزنید. حتی اگر وسیله ها از دیدتان کم وزن است ، حساب کنید که تأثیر آن در رفت و آمد های روزهای آینده ، روی هم جمع می شود.
 

10 زمان مناسب رانندگی را انتخاب کنید.

بهتر است از رانندگی در زمان های شلوغ ، اصطلاحاً ساعات پیک یا اوج ترافیک ، به شدت پرهیز کنید. هم تلف شدن زمان و هم افزایش مصرف بنزین به دلیل درجا و ناقص کار کردن ، عواقب رانندگی در شلوغی است.البته آلودگی هوای بیشتری هم نصیب مان می شود. پس بهتر است ساعات رانندگی را به مواقع خلوت تر ، بر حسب کاری که دارید یا زمان رفت و آمدتان ، موکول کنید.

منبع: هفته نامه فرهنگی -اجتماعی همشهری مثبت 162



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.