آب را ول نکنيم

رشد جمعيت و توسعه اقتصادي -اجتماعي باعث افزايش مصرف آب شهري شده است. معمولا مصرف آب خانگي بيش ترين بخش مصرف آب شهري را تشکيل مي دهد. روش هاي مؤثري جهت صرفه جويي در مصرف آب خانگي در اختيارمان است که قصد داريم در اين مطلب راجع به آنها با شما صحبت کنيم. قبل از هر چيز، لازم است همگي ما از تمامي قوانين و محدوديت هاي مصرف آب که ممکن است در محل زندگي مان اعمال شود، آگاه باشيم و از آن تبعيت کنيم. جداي از اين قوانين، روش هاي مفيد زير مي تواند مصرف آب در منزل و محيط زندگي و کارمان را به حداقل برساند و ضمنا ، فرهنگ سازي خوب و مؤثري در اين زمينه به وجود آورد.
شنبه، 19 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آب را ول نکنيم

 آب را ول نکنيم
آب را ول نکنيم


 






 

چند نکته درباره مصرف بهينه آب

رشد جمعيت و توسعه اقتصادي -اجتماعي باعث افزايش مصرف آب شهري شده است. معمولا مصرف آب خانگي بيش ترين بخش مصرف آب شهري را تشکيل مي دهد. روش هاي مؤثري جهت صرفه جويي در مصرف آب خانگي در اختيارمان است که قصد داريم در اين مطلب راجع به آنها با شما صحبت کنيم. قبل از هر چيز، لازم است همگي ما از تمامي قوانين و محدوديت هاي مصرف آب که ممکن است در محل زندگي مان اعمال شود، آگاه باشيم و از آن تبعيت کنيم. جداي از اين قوانين، روش هاي مفيد زير مي تواند مصرف آب در منزل و محيط زندگي و کارمان را به حداقل برساند و ضمنا ، فرهنگ سازي خوب و مؤثري در اين زمينه به وجود آورد. راه هاي زير، اصلا سخت و دشوار نيستند؛ کافي است از روش هاي دم دست تر شروع کنيم و به تدريج سراغ بقيه راه ها برويم.

مصرف با صرفه
 

-تنظيم ماشين لباسشويي يا ماشين ظرفشويي را در حالتي قرار دهيد که آب کمتر مصرف مي کند.
-تمام شلنگ ها ، اتصالات و شيرها را به طور مرتب کنترل کنيد تا از نشتي آب جلوگيري شود. ضروري است براي اطمينان از سلامت لوله ها و شيرهاي آب، مرتبا آنها را کنترل کنيد.
-بهتر است براي شستن سبزي ها ابتدا آنها را در ظرفي خيس کنيد و سپس آب بکشيد.
-از جريان آب به منظور آب شدن يخ گوشت يا ديگر مواد غذايي منجمد استفاده نکنيد. اين کار غير از مصرف بي رويه آب، کيفيت مواد غذايي را هم کاهش مي دهد.

خريد با صرفه
 

-از خريد اسباب بازي ها و سرگرمي هايي براي کودکان که به يک جريان ثابت آب نياز دارند، خودداري کنيد.
-براي نظافت حياط، به جاي مصرف آب بهتر است از جارو استفاده کنيد.
-هنگام استحمام، در فاصله بين شستن بدن و سر، لزومي ندارد که شير آب به طور پيوسته باز باشد.
-زماني که سرگرم آب دادن باغچه و گل ها هستيد با شنيدن صداي زنگ تلفن يا زنگ در منزل بهتر است ابتدا شير آب را ببنديد و بعد پاسخ دهيد. تا حد امکان از آب شرب براي فضاي سبز استفاده نشود. باغچه را شب هنگام يا صبح زود آبياري کنيد تا از تبخير آب جلوگيري شود. مي توانيد براي آب دادن به درختان، درختچه ها، بوته ها و گل ها از روش آبياري قطره اي استفاده کنيد.

زندگي با صرفه
 

-از آب حفاظت کنيد! هيچگاه به دليل اين که فرد ديگري مسوول پرداخت آب بهاست، آب را هدرندهيد.
-شيرها و شلنگ هايي را که چکه مي کنند يا نشتي دارند بايد در اولين فرصت ترميم کنيد. پيدا کردن نشتي خودش يک نوع هنر است. هر از چند گاهي بايد شيرها و اتصالات را وارسي کنيد تا در اين مهارت تبحر پيدا کنيد. اگر هم علاقه اي نداريد، از يک فرد آشنا بخواهيد اين کار را هر از چندگاهي برايتان انجام دهد.
-موقع مسواک زدن يا وضو گرفتن يا شستن دست و صورت، شير آب را باز نگذاريد.
-سطح آب مخزن فلاش تانک يا توالت فرنگي را پايين تر بياوريد؛ البته نه تا آن حدي که به اندازه کافي براي شستشو و نظافت، جريان قوي نداشته باشد. براي کاهش مخزن مي توانيد راه هاي زير را امتحان کنيد:
-تعويض مخزن بزرگ فلاش تانک با يک مخزن کوچک
-جايگذاري توپي پلاستيکي يا جسم سخت ديگر در درون مخزن که با اشغال کردن فضا، اجازه مي دهد مخزن با ظرفيت کمتر پر شود.

مخلص کلام:
 

-از نصب دستگاه هاي آب تزييني مثل فواره ها پرهيز کنيد. مگر اين که آب در همان سيستم شان بازيافت شود. همچنين اين دستگاه ها را در جايي نصب کنيد که تلفات کمي در اثر تبخير و باد داشته باشد.
-آب خنک مورد مصرف خود را همواره در يخچال نگهداريد تا مجبور نباشيد شير آب را براي مدتي باز بگذاريد تا آب خنک شود.
-لوله هاي آب منزل خود را عايق بندي کنيد. عايق کاري لوله ها روشي است که هدر رفتن آب را قبل از خروج آبگرم کاهش مي دهد.
-هرگز آبي را که مي توان به مصارفي نظير آبياري يا شست و شورساند، وارد فاضلاب نکنيد.
-ماشين هاي لباسشويي معمولا مقدار زيادي آب مصرف مي کنند. بنابراين اگر از دفعات کار با ماشين لباسشويي بکاهيد، عملا در مصرف آب صرفه جويي کرده ايد.
-يک بطري پر از آب با يک کيسه نايلوني پر از شن و کاملا دربسته را در مخزن توالت فرنگي يا فلاش تانک قرار دهيد تا مصرف آب را در هر بار کشيدن سيفون کاهش دهيد.
-تعويض واشر شير آب براي جلوگيري از چکه کردن آب کار دشواري نيست.
-براي نوشيدن آب به جاي آنکه شير آب را مدت زيادي باز بگذاريد، بهتر است ابتدا چند قطعه يخ در ليوان قرار دهيد و سپس شير آب را باز کنيد.
-به کودکان آموزش دهيد تا با بستن به موقع شير، از هدر رفتن آب جلوگيري کنند.
-فلاش تانک هايي که نشتي دارند، آب را به داخل کاسه توالت هدر مي دهند. بايد اين موارد را تعمير کنيد.
-هميشه لزومي به شست و شوي پياده روي مقابل مغازه و منزل نيست.
-هنگام ساخت و ساز و تعميرات ساختمان از کارگران بخواهيد از آب تصفيه شده استفاده نکنند.
-نصب کولر درسايه و به کارگيري پوشش مناسب براي آن و جلوگيري از نشت آب کولرهاي آبي، باعث صرفه جويي زيادي در مصرف آب مي شود.
-زماني که به مسافرت مي رويد، ضروري است شير فلکه آب را ببنديد تا از وقوع حادثه پيشگيري شود.
-در مراکز آموزشي و مدارس محدوديت منابع آب و روش هاي صرفه جويي آن را به اطفال و دانش آموزان آموزش دهيم.
-کار کردن کنتور در زماني که همه شيرهاي آب بسته است، علامت تلف شدن آب از لوله هاي داخل ساختمان است. در صورت امکان محل نشتي را بيابيد.
-در محل کار، کارکنان را به صرفه جويي در مصرف آب تشويق کنيد. همچنين پيشنهاد کنيد مصرف صحيح آب، در فعاليت هاي عملي و دوره هاي آموزشي آنها گنجانده شود.
-استفاده از استخرهاي شناي عمومي بهداشتي، بهتر از استفاده از استخرهاي خانگي است.

جادوي اعداد
 

-براي دوش گرفتن در حمام، زمان بگيريد و زمان دوش گرفتن تان را به کم تر از پنج دقيقه برسانيد؛ با اين روش ماهيانه حدود 4000 ليتر در مصرف آب صرفه جويي خواهيد کرد.
-نصب شيرآلات و تجهيزات جديد باعث کاهش 25 تا 35 درصد در مصارف انتهايي و به طور متوسط موجب کاهش مصرف آب خانگي به ميزان 25 درصد در اکثر شهرها مي شود.
-اگر دوش حمام شما طي کم تر از 5 ثانيه يک ظرف 1 ليتري را بتواند پر از آب کند، در آن صورت حتما آن را با يک سردوش کاهنده مصرف تعويض کنيد.
-در مواقع جايگزيني يا افزودن گل و گياه در باغچه خانه، گياهي را انتخاب کنيد که آب مصرف کند. به اين طريق ماهانه 200ليتر آب براي هر گياه صرفه جويي خواهد شد.
-در حال حاضر نزديک به 10ميليون کولر در خانوارهاي ايراني وجود دارد و ساليانه در حدود 500 هزار دستگاه جديد به توليد مي رسد.
-بهترين درجه حرارت منزل در تابستان بين 18 تا 22 درجه سانتي گراد است. از سرد کردن بيش از حد محل سکونت خود خودداري کنيد.
-اگر چه توالت و حمام کوچکترين اتاقها در منزل است اما حدود 75 درصد آب منزل در اين مکانها مصرف مي شود. در يک دوش گرفتن به طور متوسط به مدت 6 دقيقه حدود 60ليتر آب مصرف مي شود. مدت دوش گرفتن خود را به 5 دقيقه يا کمتر کاهش دهيد و از دوش با جريان کم آب استفاده کنيد.
-شير آب که در هر ثانيه يک بار چکه مي کند سالانه 6000 ليتر آب را هدر مي دهد که همين ميزان آب مي تواند آب مصرفي روزانه 40نفر را تأمين کند.
-تقريبا 600ميليون انسان در 35 کشور جهان با کمبود «شديد» آب مواجه هستند.
-هر ماشين ظرف شويي 6.1 ليتر تا 8.4 ليتر آب براي هر دست کارد و چنگال مصرف مي کند.
منبع: هفته نامه فرهنگي -اجتماعي همشهري مثبت 162



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط