از جراحي پلاستيک بيني (رينوپلاستي) بيشتر بدانيم

کلمه ي «رينو پلاستي» از دو بخش تشکيل شده است: «Rhino» به معني بيني و «plasty» به معني ترميم و اصلاح. به کرات از برخي بيماران شنيده مي شود که فکر مي کنند در جراحي پلاستيک از ماده ي پلاستيکي استفاده مي شود. در حالي که اصلاً چنين چيزي وجود ندارد و کلمه ي پلاستيک همان مفهوم ترميم و اصلاح را دارد.
جمعه، 25 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از جراحي پلاستيک بيني (رينوپلاستي) بيشتر بدانيم

از جراحي پلاستيک بيني (رينوپلاستي) بيشتر بدانيم
از جراحي پلاستيک بيني (رينوپلاستي) بيشتر بدانيم


 

نويسنده:محمد صديق




 
کلمه ي «رينو پلاستي» از دو بخش تشکيل شده است: «Rhino» به معني بيني و «plasty» به معني ترميم و اصلاح.
به کرات از برخي بيماران شنيده مي شود که فکر مي کنند در جراحي پلاستيک از ماده ي پلاستيکي استفاده مي شود. در حالي که اصلاً چنين چيزي وجود ندارد و کلمه ي پلاستيک همان مفهوم ترميم و اصلاح را دارد.

*چه کساني نيازمند جراحي پلاستيک بيني هستند؟
 

افرادي که به جراحي پلاستيک نياز دارند به دو دسته تقسيم مي شوند: دسته ي اول گروهي هستند که به دلايل مختلف مثل ناهنجاري هاي مادرزادي، تصادفات و برخي بيماري ها، بخش هايي از بيني شان دچار مشکل عملکري يا ناهنجاري ظاهري شده است و دسته ي دوم که به دلخواه خود خواهان تغيير شکل ظاهري بيني شان هستند.

*آيا هر پزشکي مي تواند جراحي زيبايي بيني انجام دهد؟
 

اصولاً هر نوع جراحي را پزشکي مي تواند انجام دهد که علم، آگاهي و تجربه ي کافي در مورد آن عمل داشته باشد و نکته ي مهم تر اين که بتواند در صورت بروز هرگونه عارضه يي آن را برطرف کند. با توجه به اينکه بيني عضو برجسته ي مياني صورت انسان است، در صورتي که اين عمل توسط متخصص کاردان و با تجربه انجام نشود، صدمه ي وارد بر بيني واقعاً غيرقابل جبران است. بنابراين توصيه مي کنم کساني که خواهان جراحي زيبايي بيني هستند، حتماً به متخصصين با تجربه مراجعه کنند تا بعداً از کرده ي خود پيشيمان نشوند.

*آيا عمل جراحي زيبايي بيني عوارض هم دارد؟
 

بله، به طور عام براي هرگونه عمل جراحي عوارضي وجود دارد. عمل جراحي بيني عوارض ساده مثل تورم و کبودي تا عوارض سخت تر مثل انسداد بيني خونريزي هاي شديد و حتي صدمه به چشم نيز ممکن است پيش بيايد، اما نکته ي مهم اين است که اگر جراحي توسط متخصص اين رشته و فرد با تجربه انجام شود اين عوارض به حداقل خود مي رسد و از بروز عوارض سخت تا حد بسيار زيادي پيشگيري خواهد شد. چنانچه جراح در رشته ي خود که جراحي گوش و حلق و بيني است از دانشگاه هاي معتبر تخصص گرفته باشد. تجربه ي بالاي علمي و عملي داشته باشد و در حين جراحي حوصله و دقت کافي به خرج دهد به جرأت مي توان گفت عارضه ي قابل توجهي بروز نخواهد کرد و نتايج عمل بسيار خوب خواهد بود.

*بيني هايي که مورد جراحي قرار مي گيرند چند دسته اند؟
 

چنانچه قبلاً گفتيم به طور کلي به دو دسته تقسيم مي شوند. در گروه اول برخي بيماري هاي مادرزادي وجود دارند مثل مسدود بودن سوراخ بيني يا تشکيل نشدن بخشي از بيني، بيماراني با چنين مشکلات مادرزادي نيازمند جراحي هاي چند مرحله يي و دقيق هستند. بيماراني هم که در تصادفات دچار صدمات جدي بيني شده اند يا استخوان بيني، شکستگي شديد پيدا کرده، لازم است جهت رفع ناهنجاري تحت عمل جراحي بازسازي قرار گيرند.
اما دسته ي دوم که به خاطر زيبايي براي جراحي مراجعه مي کنند به سه دسته ي عمده تقسيم مي شوند.
1-بيني هاي استخواني: در اين گروه کساني قرار مي گيرند که بخش استخواني بيني در آن ها غالب است و قوزهاي برجسته ي استخواني دارند.
2- بيني هاي گوشتي: در اين افراد بخش تحتاني بيني يعني بخش غضروفي آن ها وسيع تر است و اين گروه معمولاً پوست هاي چرب و ضخيم دارند و غضروف هاي بيني اين افراد بسيار ضعيف و شل است و همين مسأله باعث پهن شدن بيني و افتادگي نوک بيني مي شود.
3- بيني هاي معمولي: در اين گروه تناسب کافي بين بخش استخواني و تحتاني بيني وجود دارد و پوست بيني معمولي است.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 102.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.