مزايا و معايب کار کردن خانم ها

زن امروز با زن ديروز فرق دارد. تمدن جديد، تکنولوژي، عصر ماهواره و کامپيوتر همه چيز را در هم ريخته است. زن امروز براي خودش صاحب جايگاه ويژه اي شده است. او امروز منبع توليد درآمدي است که در اقتصاد خانواده نقش مؤثري دارد و به مرز خودکفايي و استقلال رسيده است. زن امروز مانند زن ديروز نيازمند مرد نيست. در خيلي از خانواده ها اين زنان هستند که تأمين کننده اقتصاد خانواده مي باشند.
يکشنبه، 27 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مزايا و معايب کار کردن خانم ها

مزايا و معايب کار کردن خانم ها
مزايا و معايب کار کردن خانم ها


 

نويسندگان: مريم روحي عزيزي - مژگان مهدوي




 
زن امروز با زن ديروز فرق دارد. تمدن جديد، تکنولوژي، عصر ماهواره و کامپيوتر همه چيز را در هم ريخته است. زن امروز براي خودش صاحب جايگاه ويژه اي شده است. او امروز منبع توليد درآمدي است که در اقتصاد خانواده نقش مؤثري دارد و به مرز خودکفايي و استقلال رسيده است. زن امروز مانند زن ديروز نيازمند مرد نيست. در خيلي از خانواده ها اين زنان هستند که تأمين کننده اقتصاد خانواده مي باشند.
در حقيقت دو عامل عمده و تعيين کننده زندگي عصر نوين يعني 1- فراهم شدن امکان تحصيلي و2- دشواري هاي اقتصادي و مالي موجب شده تا زن دوش به دوش مرد در خارج از خانه کار کند. از طرفي زن امروز وقتي از سرکار بر مي گردد خود نياز به مراقبت دارد. او قادر نيست با تن خسته و اعصابي احتمالاً ناآرام به شوهرش، آرامش سابق را بدهد مثلاً خوش اخلاق باشد، به بچه ها رسيدگي کند، کدبانو باشد و... و همين امر باعث اختلاف بين زن و شوهرها مي شود. حال يک سؤال آيا امکان اينکه زن در هر دو جبهه بجنگد و پيروز درآيد، وجود دارد؟
از طرف ديگر امروز نقش مرد به عنوان يک برطرف کننده مشکلات و برآورنده نيازها و تامين کننده مايحتاج زندگي ديگر از بين رفته است. او نه فقط به تنهايي قادر به حل مسائل نيست بلکه بيشتر موارد کمک رساني زن به صورت يک وظيفه تلقي مي شود. زنان بايد دوش به دوش مردان بايستند تا از پس خيلي از مشکلات برآيند. حال همين کار کردن و عدم حضور زن در تمام ساعات، خانه را منشأ بسياري از اختلاف هاي زوجين کرده است. بنابراين در اينجا محاسن و معايب کار کردن زن در خارج از خانه شرح داده مي شود:

فوايد کارکردن زن در خارج از خانه
 

1- زنان نياز دارند از تحصيلات و تخصصي که براي گرفتن آن زحمت کشيده اند، سود جويند. اين کار به آنها احساس امنيت و رضايت خاطر مي دهد.
2- بيشتر زنان مايل نيستند براي رفع نيازهاي مالي شان دايم از شوهرانشان تقاضاي پول کنند. آنها ميل دارند خود بخشي از احتياجات خانواده را تأمين کنند.
3- زني که در خارج از خانه کار مي کند از لحاظ رواني احساس رضايت مي کند و مقدار زيادي از وابستگي اش به شوهرش کاسته مي شود، به طوري که قادر است از نظر رواني نيز خود را اداره کند.
4- از نظر روحي، دچار پيري زودرس نمي شود و کمتر دچار افسردگي مي شود.
5- وقتي زني در خارج از خانه کار مي کند خواه ناخواه با مشکلات کسب درآمد آشنا مي شود، بنابراين به ارزش کار شوهرش بيشتر پي مي برد و در نتيجه او را بهتر درک مي کند.
6- در دوره سالمندي از حقوق بازنشستگي برخوردار است و مستقل زندگي مي کند.
7- چون به اقتصاد خانواده کمک مي کند خواه ناخواه در اندوخته خانواده شريک و سهيم خواهد بود و همين سهيم بودن به او احساس امنيت بيشتري مي دهد.
8- به دليل حضورش در خارج از خانه و در متن جامعه از معلومات و دانش اجتماعي روز بي بهره نمي ماند، به خصوص اگر به خاطر پيشرفت کارش مجبور باشد که کمي هم مطالعه و تحقيق داشته باشد و در نتيجه براي تربيت فرزندان از آگاهي کافي برخوردار است.
9- از نظر حفظ زيبايي، تناسب اندام و خوش لباسي تا حدي مطابق فرهنگ روز خواهد بود و همين امر به شادابي روحيه اش کمک فراواني مي کند.
نتيجه اينکه چنين زباني از زندگي زناشويي آرام و معقول تري برخوردار هستند.

معايب کار کردن زن در خارج از خانه
 

1- زني که در خارج از خانه کار مي کند نيمي از قواي بدني اش صرف کارهايي مي شود که ربطي به اداره منزل ندارد. بنابراين تقريباً خسته به منزل وارد مي شود و در بعضي از موارد که کارش سخت تر باشد نياز به استراحت کامل دارد.
2- زني که خارج از خانه کار مي کند به حد کافي با همکارانش صحبت کرده و تقريباً از نظر مصاحبت و احتمالاًً دردل کردن راضي به خانه برمي گردد. بنابراين کمتر به همسرش نياز دارد که با او صحبت کند و همان امر خود مشکلي مي شود تا ميان او و همسرش فاصله ايجاد شود. در نتيجه براي حفظ زندگي زناشويي مي بايستي در اين امر دقت بيشتري کرد.
3- زني که کار مي کند چون استقلال مالي پيدا مي کند لذا از اين نظر نيازي به همسرش ندارد بنابراين وابستگي خود را به همسرش کاهش مي دهد. عدم وابستگي مالي زن به شوهر بسيار خوب است ولي اکثر مردان از اينکه همسرانشان به آنها نياز مالي نداشته باشند خيلي خوشحال نمي شوند زيرا آنها مي توانند با خريد هديه همسر خود را خوشحال کنند و محبت خود را ابراز کنند. از سوي ديگر وقتي زني از پول خود وسايل گران قيمت مي خرد، گرچه احساس استقلال مالي او را خوشحال مي کند اما از نظر عاطفي اگر هديه را از همسرش دريافت کند بيشتر خوشحال مي شود. نتيجه اينکه خانم ها بايد مراقب باشند تا اين استقلال مالي ميان زوجين فاصله ايجاد نکند و فقط در گردش چرخ زندگي، کمک کند.
4- بيشتر مردها بدان جهت به سختي کار مي کنند که مي دانند همسر و فرزندانشان در منزل به انتظار آنها هستند يعني زن با خانه نشستن به مرد انگيزه بيشتري براي کار کردن و موفق شدن مي دهد. در اينگونه مردان فکر مي کنند که چون سکاندار کشتي هستند بايد همه حواس خود را جمع کنند تا کشتي خانواده را به ساحل نجات برساند ولي وقتي زن هم کار مي کنند و مايحتاج را تهيه مي کند، در حقيقت کشتي دو ناخدا دارد.
5- وقتي زن در خارج از خانه کار مي کند در حقيقت نقش اصلي او يعني مادر بودن کمرنگ تر مي شود. به خصوص که اگر در ساعات غيبت او بچه ها به مهدکودک سپرده شوند کار کمي مشکل مي شود. حال اگر بي توجهي بعضي از مادران را نيز برآن اضافه کنيم احتمالاً دچار شدن فرزند به نابساماني هاي جسمي و روحي بيشتر مي شود.
6- هر زني مقدار زيادي نيروي خلاق دارد که اگر آن را در جهت ترقي و تعالي فرزندان و همسرش صرف کند قطعاً شوهر او با اطمينان خاطر بيشتري در خارج از خانه کار خواهد کرد ولي زناني که در خارج از خانه کار مي کنند ناچار براي موفقيت مقداري از نيروي خلاق خود را در محيط کار صرف مي کنند.
7- زن علاوه بر کار خارج از خانه، ناچار است که عمده ترين کارهاي داخل خانه را نيز خودش انجام دهد زيرا مردان هنوز کاملاً عادت نکرده اند که در کارهاي خانه خود را شريک زن بدانند. در نتيجه زني که در خارج از خانه کار مي کند زودتر دچار تحليل قواي بدني و روحي مي شود و بالاخره ....
* خانم و آقاي محترم توجه داشته باشيد که شما بعد از ازدواج تبديل به ما مي شويد و ديگر من وجود ندارد شما بايد سعي کنيد به فکر راه حل مشکلات باشيد نه ايجاد مشکل.
* خانم عزيز اگر به سر کاري مي رويد بر سر شوهرتان منت نگذاريد و خستگي کار بيرون را به داخل نبريد شايد از لحاظ فيزيکي داخل خانه باشيد ولي روح و فکر شما بيرون از خانه، در محل کار يا پيش دوستانتان باشيد پس مراقب باشيد تا کار منزل و بيرون را قاطي نکنيد. البته اين موضوع در مورد هر دو جنس صدق مي کند.
* از سوي ديگر خانم و آقاي محترم سعي کنيد بر سر موضوع کار کردن قبل از ازدواج به توافق برسيد تا به جدل هاي احتمالي بعد از ازدواج پايان دهيد.
* آقاي محترم اگر همسر شما کار مي کند آخر هر ماه چشم به پول او ندوزيد، از سوي ديگر خانم عزيز شما هم پول خود را احتکار نکنيد. بلکه با همفکري يکديگر هر دو طرف پول هاي خود را خرج کنيد. البته ناگفته نماند که هر دو طرف حق پس انداز کردن قسمتي از پول را براي خود دارند.
* آقاي محترم چه خانم شما کار مي کند و چه خانه دار باشد نبايد توقعات بيجا از او داشته باشيد، درست است که کدبانوگري يکي از وظايف خانم ها است ولي همين خانم ممکن است يک روز بي حوصله، مريض احوال و... باشد پس به او کمک کنيد غذا بپزيد يا بخريد، ظرف ها را بشوييد و ببينيد اين کار چه معجزه اي مي کند.
* خانم عزيز سعي کنيد کاري را انتخاب کنيد يا ساعات کاري خود را طوري تنظيم کنيد که لطمه اي به کار منزلتان نزند، البته قابل توجه آقايان محترم که شما هم بايد در امور خانه با همسرتان همکاري کنيد و مهمتر از همه اگر فرزندي داريد بايد وقت خود را طوري تنظيم کنيد تا به نيازهاي مادي و معنوي او بيشتر رسيدگي کنيد، اين امر به خصوص در مادران عزيز بيشتر صدق مي کند.
* پدر عزيز همسر و فرزند فقط پول، ماشين، خانه و... نمي خواهند آنها حضور گرم شما را هم در منزل، مسافرت و... خواستارند.
* پدر و مادر عزيز آنقدر در کار خود غرق نشويد که فرزند خود را فراموش کنيد و فقط به نيازهاي مادي اش پاسخ دهيد، مطمئن باشيد که اين کار عواقب بسيار سنگين و وحشتناکي در پي دارد.
با تمام اين حرف ها سعي کنيد در هاله همفکري، يکدلي، يکرنگي و صفا و صميميت مشکلات خود را حل کنيد.
منبع : نشريه راه موفقيت، شماره 15



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط