راهنماي خريدTablet (قسمت اول)

ما در اين مقاله به تمام نکاتي که براي شناخت Tableها به آن ها نياز داريد؛ از سيستم عامل ها گرفته تا سخت افزارهاي بسيار متنوع و متفاوت آن ها اشاره خواهيم کرد.
پنجشنبه، 31 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهنماي خريدTablet (قسمت اول)

راهنماي خريدTablet (قسمت اول)
راهنماي خريدTablet (قسمت اول)


 






 
ما در اين مقاله به تمام نکاتي که براي شناخت Tableها به آن ها نياز داريد؛ از سيستم عامل ها گرفته تا سخت افزارهاي بسيار متنوع و متفاوت آن ها اشاره خواهيم کرد.

Apple iOS
 

مزايا:
ـ سادگي استفاده
ـ 300000 برنامه کاربردي.
ـ به خوبي با سخت افزار کار مي کند.
معايب:
ـ براي استفاده در تنها يک وسيله.
ـ از فلش پشتيباني نمي کند.
وقتي از Apple iOS براي Tablet صحبت مي کنيم، امکان ندارد که به iPad اشاره نکنيم. اکنون ميليون ها عدد از آن به فروش رفته است، iPad وضعيتي دارد که ما در ساير رقبا مشاهده نکرده ايم. به نظر مي رسد که مردم در وهله اول براي لمس آن کنجکاوي به خرج مي دهند اما لحظه اي که اولين صفحه آيکون هاي آن به نرمي بر روي وسيله مي لغزد، يا يک وب سايت يا سرويس آشنا مثل Google Maps باز مي شود کاربران متوجه مي شوند بدون هيچ تلاش و کوششي در امکانات آن غرق شده اند. هر چند، اگر شما با اين انتظار که يکiPad مثل يک Pc عمل کند و سيستم عاملي داشته باشد که بتوانيد هر نرم افزاري را که دوست داريد بر روي آن نصب کنيد و برسيستم عامل آن کنترل تمام عياري داشته باشيد، خريداري کنيد به شدت نااميد خواهيد شد.
هيچ نوع پشتيباني از اضافه نمودن درايوهاي USB بيش تر، در اين وسيله وجود ندارد. هيچ راهي براي خروجي ويدئو از طريق HDMI در آن وجود ندارد و بزرگ ترين محدوديت آن که بسياري از افراد ، اين وسيله را به خاطر آن سرزنش مي کنند، اين است که قادر نيست فلش را اجرا نمايد . دلايل اين امر هم تکنيکي و هم سياسي است و استيو جابز اين محدوديت را به واسطه مسائل امنيتي، عمر باطري و اين که اپل مي داند تجربه دردناک قرار گرفتن يک لايه نرم افزاري ثالث بين پلتفرم و توسعه دهنده، در نهايت منجر به ساخت برنامه هاي کاربردي زير استاندارد مي شود و از پيشرفت و توسعه پلتفرم جلوگيري مي نمايد ذکر کرده است.
دلايل اين محدوديت هر چه که باشد، نتيجه نهايي اين است که شما در حال حاضر نمي توانيد ويدئو هاي گنجانده شده بر روي بسياري از سايت ها مثل را تماشا کنيد و نمي توانيد از ميليون ها بازي تحت فلش که در دسترس قرار دارند، استفاده کنيد يا به بسياري از برنامه هاي آموزشي که براساس فلش ساخته اند دسترسي داشته باشيد. اگرچه همان طور که در ادامه خواهيم ديد، برنامه هاي متعددي وجود دارند که به شما کمک مي کنند براين نااميد غلبه کنيد.
وقتي موضوع نصب نرم افزار مطرح مي شود اپل از همين رويکرد دشوار و محدود تبعيت مي کند : تمام برنامه هاي کاربردي براي ارائه در App Store بايد توسط اپل تائيد شوند و اين تنها راه اضافه کردن نرم افزار جديد به ابزاري که iOS استفاده مي کند، محسوب مي شود. البته اگر به دنبال محتواي مناسب افراد بزرگسال باشيد، محدوديتي در اين زمينه وجود ندارد؛ در حدود 300000 برنامه کاربردي از Facebook گرفته تا Angry Birds در دسترس شما قرار دارد.

راهنماي خريدTablet (قسمت اول)

iPad تقريبا مي تواند تمام برنامه هاي کاربردي iPhone را اجرا کند. بخش کاملي از App Store به برنامه هاي iPad اختصاص يافته است و نصب آن ها ساده و سر راست است: با طي کردن دو يا سه مرحله برنامه هاي کاربردي آماده اجرا مي شوند.
اين جا مکان مناسبي براي استفاده از محتواي متني و خواندني ؛ از RSS reader هاي خلاقانه و content aggregator هايي مثل iGizmo و Wired به شمار مي رود. اين امتزاج و هماهنگي بين برنامه هاي کاربردي، سيستم عامل و سخت افزار چيزي است که iOS را از ساير رقبا متمايز مي سازد.
اپل براي اطمينان از اين که رفتار فيزيکي عناصر اينترفيس کاربردiOS در حد اعلاي خود هستند کوشش هاي فوق العاده اي را به انجام رسانده است: از انيميشن هايي که به شکل زيبايي رندر شده اند تا swipeهاي صفحه نمايش که momentum را حمل مي کند، برخورد ضعيف انگشتان اثري قوي بر جاي مي گذارد. وقتي از iPad استفاده کنيد حتي راحتي و سادگي بهترين تبلت هاي Android؛ به عنوان مثال Dell Streak و Samsung Galaxy در مقابل آن کم مي آورند.
البته اين ابزار اپل معايبي نيز دارد و بزرگترين محدوديت آن، اين است که اپل کنترل کاملي بر سخت افزار دارد: فقط اپل است که ابزار iOS را توليد مي کند بنابراين اگر شما يک تبلت دوربين دار بخواهيد، مجبوريد جاي ديگري دنبال آن بگرديد. همين موضوع در مورد يک تبلت با صفحه نمايش 7 اينچي نيز مصداق دارد. استيو جابز در ماه اکتبر گفته بود. "تبلت هاي 7 اينچي، وضعيت دوگانه اي دارند: براي رقابت با يک تلفن هوشمند بسيار بزرگ و براي رقابت با iPad بسيار کوچک هستند."
همان گونه که تمام مشتريان اپل مي دانند، از حالا که مدل فعلي وارد بازار شده تا 12 ماه بعد شما مي توانيد منتظر عرضه يک مدل جديدتر باشيد و مي توانيد انتظار داشته باشيد که مدل جديد باعث شود احساس کنيد سخت افزار فعلي شما کاملاً به دردنخور شده است.
به طور خلاصه بايد اشاره کنيم که iPad احتمالاً با تمام کامپيوتر هايي که تا به حال از آن ها استفاده کرده ايد، فرق خواهد داشت؛ اما در عين حال بايد بگوئيم روش کارکرد آن کاملاً برخلاف تمام کامپيوتر هايي که تاکنون به کار گرفته ايد، خواهد بود. هيچ نوع فن و ديسک سختي بر روي آن وجود ندارد بنابراين کارکرد آن بدون سر و صدا استو اغلب نرم افزارها به سرعت بر روي آن بارگذاري مي شوند. حتي بازي ها که ظاهر شدن آن ها بر روي صفحه نمايش کمي بيشتر طول مي کشد نيز کماکان بسيار سريع تر از Xbox يا Play Station بارگذاري مي شوند.

برنامه هاي کاربردي
 

Flipboard
 

Flipboard در آدرس ظاهر فيدهاي توئيتر را بسيار زيباتر مي کند. جزئيات حساب هاي توئيتر و فيس بوک خود را وارد کنيد تا Flipboard فيدهاي آن ها را به صفحات چشم نواز تبديل کند. اين برنامه به شکلي هوشمندانه لينک هاي موجود در توئيت ها را هرس مي کند، عکس ها را بيرون مي کشد و سپس از آن ها براي به نمايش گذاشتن صفحات در کنار گستره وسيعي از اخبار مرتبط بهره برداري مينمايد.

The Times(نسخه 30 روزه آزمايشي)
 

خيلي ها The Times را به خاطر دريافت پول براي استفاده از محتواي آن لاين زير سوال برده اند، اما هيچکس نمي تواند به کيفيت برنامه کاربردي iPad آن شک کند. اين برنامه ، اخبار را از محتواي روزنامه کاغذي بيرون مي کشد و آن را در طرح هاي finger-friendly با تاکيد عمده بر عکس ها قرار مي دهد. متاسفانه، The Saturday و The Sunday Times اين کار را انجام نمي دهند اما جدول کلمات متقاطع تعاملي آن، برنامه کاربردي The Times را به چيزي بيش از يک روزنامه صرف ارتقا مي دهد.

راهنماي خريدTablet (قسمت اول)

Scrable
 

Scrableيکي از هوشمندانه ترين نوآوري ها در سخت افزار بازي است که تا به حال ديده ايم. با استفاده از iPad به عنوان يک برد بازي، يک برنامه کاربردي رايگان، iPhone هاي بازي کنان را به يک کنسول بازي تبديل مي کند.

Reeder با هزينه 2.99 پوند
 

به همان شکلي که Flipboard ظاهر فيدهاي توئيتر را زيبا مي کند، Reeder استفاده از خبر خوان RSS شما را براي تان ساده تر مي نمايد. با استفاده از اين برنامه که با Gogle Reader يکپارچه شده است شما به سادگي جزئيات حساب گوگل خود را وارد و از سايت هاي مورد علاقه تان بازديد مي کنيد.

Di Magazin: رايگان
 

Di Magazin يک برنامه شادي آور براي کساني است که عکاسي ديجيتال را به طور جدي دنبال مي کنند و تعدادي از تکنيک هاي فوتوشاپ را با راهنماهاي گام به گام انيميشن توضيح مي دهد که نه تنها چگونگي يافتن ويژگي هاي مرتبط نرم افزار را تشريح مي کند بلکه عکس ها را قبل و بعد از اعمال افکت ها به شما نشان مي دهد.

Ragdoll Blaster 2 با هزينه 2.99 پوند
 

Ragdoll Blaster، الگوي شليک به موجودات بلا دفاع را از Angry Birds وام مي گيرد و تنها يک کپي ساده از آن بازي نيست: پازل هاي پيچيده و گستره گوناگوني از مسائل مربوط به علم فيزيک نياز به هوشمندي بيش تري دارد.

Popplet با هزينه 5.49 پوند
 

برنامه کاربردي به اشتراک گذاري بصري ايده هاي Popplet مي تواند براي هر چيزي؛ از نشست هاي تطبيقي پيچيده و دشوار گرفته تا ايجاد نقشه هاي ذهني مورد استفاده قرار گيرد.

Marvel Comics، رايگان
 

اين برنامه کاربردي reader فوق العاده، از افکت هاي پن و زوم براي اضافه کردن ديناميزم هاي بيش تر به عناويني مثل
Captain America, Neil Gaiman
Marvel 1602و Spider-Man استفاده مي کند.

The Guaraian Eyewitiness، رايگان:
 

نمايش گر فوق العادهiPad عاملي براي جذب عکاسان است و The Guaraian با انتخاب دستي عکس ها و فراهم نمودن امکان فتوژورناليسم به خوبي از آن بهره برداري مي نمايد. هر يک از عکس هاي روزانه با يک Pro Tip که توضيح مي دهد چه ابزار و تجهيزاتي براي گرفتن اين عکس استفاده شده ارائه مي شوند.

Gourment، رايگان
 

تا به حال هيچ نرم افزازي تا اين حد ما را تشنه نکرده بود و اين برنامه کاربردي عطش ما را فرو مي نشاند.

Google Android
 

مزايا:
ـ امکان انتخاب سخت افزار گوناگون
ـ پلتفرم باز
ـ توسعه دهندگان متعدد
معايب:
ـ براي تبلت ها طراحي نشده است.
ـ فقدان ظرافت.
ـ برنامه هاي کاربردي محدود براي تبلت ها.
تبلت هاي Android در وضعيت غريب سرزمين هيچکس به سر مي برند: خيلي از توليد کنندگاني که نام هاي بزرگي دارند شاخت چند مدل از اين ها را اعلام کرده اند؛ تعداد اندکي آن ها را عرضه نموده اند در حالي که تعداد زيادي از iPad هاي wannable نيز براي فروش عرضه شده اند. براي افزوده شدن به اين عدم قطعيت، به نظر مي رسد که خود گوگل نيز در مورد آن ها با شک و دودلي و عدم يقيت روبرو است. در سپتامبر سال 2010 Hugo Barral مدير محصولات موبايل گوگل به سايت وب TachRader گفته است "Froyo (Android) براي استفاده در تبلت ها بهينه نشده است. اگر شما Android Market را براي اين پلتفرم بخواهيد برنامه هاي کاربردي بر روي آن اجرا نخواهند شد؛ Froyo براي اين فاکتور فرم طراحي نشده است".
نکته اي که Barra به آن اشاره کرده تقريباً در مورد تمامي تبلت هايي که از Android استفاده مي کنند صادق است: گوگل نياز شديدي به ساخت يک نسخه جداگانه از Android براي استفاده بر روي تبلت ها دارد. مجموعه برنامه هاي کاربردي آن خيلي ابتدايي به نظر مي رسند و هيچ نشانه اي از font smooting براي بهتر شدن فونت ها بر روي صفحه بزرگ آن وجود ندارد و تنظيمات Back-end آن نيز به جاي اين که براي يک تبلت مناسب باشد به درد يک تلفن مي خورد.
اما برنامه هاي کاربردي آن که نمايانگر تبلت هاي Android هستند، بزرگ ترين نقطه ضعف آن به شمار مي روند. برنامه هاي کاربردي کليدي مثل مرورگر و Google Maps از مزيت نمايش جزئيات بيش تر در فضاي اضافي صفحه نمايش بهره مند هستند اما برنامه هاي کاربردي اندکي که مخصوص تبلت هستند براي آن ها وجود دارد. حتي مزيت Android در مقايسه با iOS، يعني پشتيباني از فلش نيز وضعيتي بينابيني دارد: کافي است يک تبلت با Android 2.2 بخريد تا متوجه شويد هيچ تضميني براي نصب بودن فلش يا امکان نصب بر روي آن وجود ندارد. در حال حاضر، اين موضوع به هوشياري کاربر بستگي دارد بنابراين قبل از خريد، تحقيقات لازم را انجام دهيد.

راهنماي خريدTablet (قسمت اول)

در جهت کوشش براي فائق آمدن بر سازگاري محدود با برنامه هاي کاربردي فعلي، توليد کنندگان در حال تشريک مساعي با توسعه دهندگان (مثلا Toshiba و ViewSonic با DataViz و سامسونگ با ThinkFree)هستند تا بتوانند برنامه هاي کاربردي HD را ايجاد کنند. يک گرايش ديگر براي توليد کنندگان، ايجاد بازار نرم افزاري مخصوص به خودشان است اما کيفيت و کميت برنامه هاي کاربردي که قرار است ارائه شود در مقايسه با برنامه هاي Apple کم رنگ است. اگر بتوانيد برنامه کاربردي مورد نظرتان را پيدا کنيد، خوش شانس هستيد اما اگر اين برنامه ها توسط افراد حرفه اي توليد نشده باشند کيفيت آن ها به پاي برنامه هاي کاربردي iOS برسد.
براي افزوده شدن به اين سردرگمي، تمام Android ها قادر نيستند به Android Market دست پيدا کنند. به عنوان مثال، در حالي که ما حس مي کنيم تبلت هاي ارزان قيمت Creative با نام Ziio 7 و 10 اينچي نمونه هاي خوبي به شمار مي روند، اين واقعيت که آن ها از Market Android رسمي پشتيباني نمي کنند (به جاي آن از ZiiStore خود Creative پشتيباني مي نمايند) نکته نااميد کننده اي به شمار مي رود. حتي اگر شما دستگاه Androidي بخريد که Market ازقبل بر روي آن نصب شده باشد، هيچ قسمتي براي برنامه هاي کاربردي خاص تبلت ها وجود ندارد. اين فقدان سادگي، عيبي است که به واسطه ساخت Android براساس نرم افزار کد منبع باز ايجاد شده است اما مسائل ديگري نيز وجود دارد. شما به عنوان کاربر مي توانيد نرم افزار خودتان را خارج از Android Market نصب کنيد و همين موضوع در مورد توليد کنندگان نيز مصداق دارد.
موضوع فقط به نرم افزار محدود نمي شود: شما مي توانيد اينترفيس و سيستم عامل را نيز هک کنيد و توليد کننده نيز قادر است همين کار را انجام دهد.
HTC به خاطر اضافه کردن "Sense" به اينترفيس کاربري تلفن هاي مبتني بر Android خود معروف است و هيچ چيز نمي تواند جلوي يک توليد کننده تبلت Android را از اضافه کردن همين extensionهاي مشابه براي ساده تر کردن استفاده از آن بگيريد. به عنوان مثال Dell، با عرضه Streak دقيقاً همين کار را کرده است.
Androidدر عين حال به گونه اي "باز" است که گوگل نمي تواند محدوديت هاي عمده اي را به طراحي سخت افزار تحميل کند: گوگل مجوز نرم افزار را به توليد کنندگان مي دهد و آن ها آزادانه مي توانند هر کاري که خواستند با آن انجام دهند(اگر چه شايعاتي وجود دارد که براي دسترسي به آخرين Buildهاي Android ، توليد کنندگان به "مشورت" با گوگل نياز دارند).
در نتيجه اين موضوع، گسترده وسيعي از تلفن هاي مبتني بر Android در دسترس قرار گرفته اند و همين نکته در مورد تبلت هاي Android نيز مصداق يافته است. به عنوان مثال Samsung Galaxy داراي يک صحنه نمايش 7 اينچي است در حالي که ViewSonic هر دو مدل 7 و 10 اينچي را عرضه مي کند. فقط به اين نکته داشته باشيد، مثل بسياري از تبلت هاي Android "اعلام شده"، ViewPad هنوز در دسترس نيست. به طور خلاصه، شما به يک وسيله محدود نيستيد: در حالي که Tab يک محصول برتر با 3G و قيمت بالاي 400 پوند به شمار مي رود، افرادي که قصد ندارند چنين مبلغي را هزينه کنند مي توانند به دنبال ابزار Android ارزان تري مثل Archos 101 باشند.
عليرغم طبيعت "باز" Android، توليد کنندگان و اپراتورهاي موبايل به گونه اي با يکديگر هم پيمان مي شوند که ارتقاي تلفن شما به نسخه جديد Android دشوار شود. به عنوان مثال مشترياني که HTC Hero را خريداري کرده اند قبل از اين که بتوانند تلفن هاي خود را ارتقا دهند بعد از عرضه Android 2 بايد 9 ماه انتظار بکشند. دارندگان Dell Streak نيز با همين نوع احساس دلزدگي مواجه شدند: Android 22 در ماه مي 2010 به بازار عرضه شد اما آن ها در ماه نوامبر يک ارتقا دريافت نمودند.
البته خبرهاي خوبي هم در اين حوزه وجود دارد. گوگل اخيراً طرح هاي خود براي عرضه سيستم عامل Chrome را متوقف کرده و کوشش هاي خودرا معطوف بهينه سازي Android براي تبلت ها نموده است. اين کار باعث بر طرف شدن تعدادي از مشکلاتي که در اين مقاله به آن ها اشاره کرديم خواهد شد و به شکل اميدوارکننده اي توسعه دهندگان بيش تري را براي ايجاد برنامه هاي کاربردي که مناسب صفحات نمايش بزرگ تر هستند ترغيب خواهد کرد.
ما اميدواريم چنين لحظه مسرت بخشي براي توليدکنندگان نيز در راه باشد. هم HTC و هم LG منتظر روزي هستند که يک نسخه سازگار با تبلت Android 3 وارد بازار شود و ما مي دانيم که قرار است Acer در بهار سال 2011 مدل هاي 5، 7 و 10 اينچي خود را وارد بازار کند. بنابراين تبلت هاي Android آينده روشني پيش رو دارند؛ فقط امروز از آن ها انتظار کمال مطلق نداشته باشيد.

برنامه هاي کاربردي
 

Dolphin Browser HD، رايگان، از طريق Android Market
 

Dolphin HD با تمام ويژگي هايي که اغلب افراد دوست دارند به طور استاندارد از آن ها پشتيباني شود، ساير مرورگرهاي Adobe را زير يک چتر گرد هم مي آورد. Tabbed browsing، زوم و پشتيباني از فلش در صدر اين ليست قرار مي گيرد. با در نظر گرفتن اين که شما در حال حاضر Android نسخه 2.1 و بالاتر را اجرا مي کنيد، قبل از هر کار ديگري آن را دانلود کنيد.

راهنماي خريدTablet (قسمت اول)

DataVizDocuments To Go: 3 دلار از طريق Android Market
 

Documents To Go به شما اجازه مي دهد فايل هاي Word,Excel و PowerPoint را با رزولوشن 600×1024 ايجاد و ويرايش کنيد. اين برنامه حتي مي تواند فايل ها را در حساب Google Docs شما باز کند، اگرچه ما هنگام ذخيره کردن تغييرات با مشکل مواجه شديم.

Let s Golf HD، با هزينه 3 پوند
 

شايد ما در بازي گلف تازه کار باشيم اما اين نسخه از بازي گلف بسيار ساده است. Gameloft تمام تخصص گرافيکي خود را براي استفاده از رزولوشن 600×1024 به کار گرفته و در عين حال استراتژي HD را نيز با همين قيمت در اختيار کاربر قرار مي دهد.

Amazzon Kindle، رايگان از طريق Andoroid Market
 

کتاب خوان هاي الکترونيکي رايگان زيادي در بازار وجود دارد که از اين بين، Alkido بسيار مورد علاقه ما است اما روشي که اين برنامه کاربردي Kindle با حساب آمازون شما يکپارچه مي شود آن را در بين کتاب خوان هاي حرفه اي به بهترين گزينه ممکن تبديل کرده است. حتي اگر شما نخواهيد پولي براي کتاب هاي جديد پرداخت کنيد انتخاب رايگان کتاب هاي کلاسيک محبوب به سادگي مرور آن ها است.

Financial Times (محدود) با Samsung Galaxy Tab
 

چه بخواهيد ويدئوي مصاحبه يک مدير ارشد اجرايي را ببينيد، از داده هاي تعاملي بازار استفاده کنيد و يا تحليل هاي مربوط به استراتژي FTSE 100 يک کمپاني را بخوانيد، برنامه کاربردي FT که در حال حاضر مختص Galaxy Tab است به شما کمک مي کند. ناوبري و مرور اين برنامه فوق العاده ساده است و محتوا به شکل روزانه update مي شود اما قبل از پرداخت 3.79 پوند در هفته شما فقط مي توانيد 10 مطلب را در هر ماه مشاهده کنيد.

Angry Birds، رايگان و از طريق Android Market
 

اين بازي که به شکلي خطرناک اعتيادآور است اولين بار بر روي iPhone عرضه شده اما در حال حاضر به طور رايگان و با رزولوشن بالا بر روي تبلت هاي Android نيز در دسترس قرار دارد.

TweetDeck، رايگان از طريق Android Market
 

اين برنامه کاربردي براي تبلت هاي Android طراحي شده و فقط يک نسخه بزرگ شده از برنامه کاربردي تلفن است اما تمام وظائف ابتدايي aplomb را به انجام مي رساند. اين يک برنامه عالي براي کساني که با توئيتر کار مي کنند، محسوب مي شود.

you tube، رايگان از طريق Android Market
 

يک برنامه کاربردي عالي که جديدترين ويدئوها را براي نمايش در اختيار شما قرار مي دهد و به شما اجازه مي دهد مجموعه گسترده و گوناگون You Tube را جست و جو کنيد. بارگذاري ويدئوها به راحتي فشرده دکمه Play است و اگر از يک اتصال سريع استفاده کنيد حالت HQ از کيفيت فوق العاده اي برخوردار است. شما حتي مي توانيد با دوربين تبلت خود فيلم برداري کنيد و ويدئوها را آپ لود نمائيد.

Google Maps، رايگان از طريق Android Market
 

گوگل ممکن است هيچکدام از برنامه هاي کاربردي خود را براي کار رزولوشن 600×1280 بهينه نکرده باشد اما Maps به هر صورت از فضاي اضافي صفحه نمايش استفاده مي کند.
با استفاده از مسيرهاي turn-by-turn و يکپارچگي با سرويس هايي مثل Google Latitude خيلي ها متعجب خواهند شد که چرا دوباره بايد براي استفاده از يک satnav پول پرداخت کنند.

سيستم عامل هاي رقيب
Blackberry Tablet OS
 

اولين تبلت RLM که براي عرضه در اوايل سال 2011در ايالت متحده آمريکا در نظر گرفته شده است BlackBerry PlayBook است. ظاهر سيستم عامل شيک و تر و تميز است و اينترفيس آن احساس خوشايندي به کاربر مي دهد. اين، يک فاکتور فرم آشنا است، دستگاهي با نمايش گر موفق و مسلط 7 اينچي لمسي، اما قدرتمندي BlackBerry ممکن است با فقدان يک صفحه کليد سخت افزاري مجتمع لکه دار شود.
با توجه به اين نکته، RIM به شکلي واضح قدرت خود را با عرضه و بازاريابي PlayBook به عنوان "اولين تبلت حرفه اي جهان" به رخ ديگران مي کشد و ليست ويژگي هاي آن شبيه ليستي از ويژگي هاي iPad است که هميشه نسبت به آن اعتراض وجود داشته است: يک سوکت خروجي micro-HDMI در آن وجود دارد که شما مي توانيد ارائه ها را از طريق آن اجرا کنيد. در حالي که مرورگر بنا به گفته RIM، دست نخورده باقي مانده است. اين بدان معنا است که کاملاً از فلش پشتيباني مي کند.

راهنماي خريدTablet (قسمت اول)

دخالت Adobe بسيار جالب است. RIM يک کمپاني به نام QNX را به تملک خود درآورد تا بتواند سيستم عامل BlackBerry Tablet جديد خود را توليد کند، اما براساس مطالب منتشر شده بر روي سايت RIM، اينترفيس کاربري PlayBookدرAIR rumtime کمپاني Adobe نوشته شده است. به غير از اين، هنوز هم چيزهاي بسيار کمي در مورد PlayBook مي دانيم: هيچ اطلاعي از عمر باطري آن نداريم، نمي دانيم سيستم عامل تا چه حد راحت اجرا مي شود يا برنامه هاي کاربردي آن چگونه کار مي کنند. BlackBerry App World در ماه سپتامبر 10000 برنامه کاربردي داشت اما برنامه هاي جديد به ندرت به اين ليست اضافه شده اند.
در حال حاضر به نظر مي رسد RIM براي جلب توجه به اندازه کافي کوشش کرده است: مشخصات سخت افزاري solid است و برخلاف گوگل وقتي بحث ساخت يک سيستم عامل براي تبلت پيش مي آيد با دو پا به وسط معرکه مي پرد. اما يک علامت سوال بزرگ در مورد کارآيي وجود دارد: Adobe به خاطر گرافيک هاي flashy و ارائه هاي زيبا مشهور مشهور شده است اما برنامه هاي آن براي اجراي سريع تر بهينه نشده اند.

webOS2
 

ما مي دانيم که کمپاني HP قرار است در سال 2011يک وسيله با رزولوشن بالا که نسخه webOS،(سيستم که عامل تلفن که به عنوان بخشي از تملک کمپاني Palm به مبلغ 1،2 ميليارد دلار)تبلت را تقويت مي کند به بازار عرضه کند. اسم اين وسيله PalmPad است که قبلاً به بيرون درز کرده بود و ما براساس تجربيات قبلي خود در مورد گوشي هاي هوشمند مبتني بر web-OS نظيرPalm Pre Plus(web-ID:358114)مي دانيم که اين سيستم عامل جديد مي تواند رقيبي براي iOS باشد.
Plam webOS در مقايسه با iOS چند مزيت دارد. اولاً اين سيستم عامل به جاي اين که براي شبکه اجتماعي از يک برنامه کاربردي جداگانه استفاده کند آن را در داخل خود اينترفيس گنجانده: واژه اي که HP براي اين موضوع به کار مي برد Synergyاست. بنابراين سيستم عامل تمامي اطلاعات مربوط به فيس بوک، Linkedln, Microsoft Exchange وگوگل را در يک نماي واحد گرد هم مي آورد.
مزيت عمده و قدرتمند آن، Multitasking است. فشردن يک دکمه تمام برنامه هاي کاربردي باز را در يک نماي زوم شده قرار مي دهد بنابراين شما مي توانيد با لمس انگشت بين تمام آنها رفت و آمد کنيد HP webOS از طريق stacks يا پشته ها Multitasking را چند گام به جلو مي برد: اين کار به برنامه هاي کاربردي باز اجازه مي دهد در اينترفيس بر روي يکديگر پشته شوند بنابراين اگر شما در يک ايميل بر روي يک لينک کليک کنيد وقتي براي چک کردن برنامه هاي کاربردي باز زوم کنيد، سايت وب مورد نظر نيز بر روي ايميل قرار مي گيرد.
يک ويژگي جديد ديگر، Just Type؛ يک ايده مشابه با ويژگي instant search ويندوز 7 است که شما يک freeform را در يک جعبه متني تايپ مي کنيد و متعاقب اين کار تمام برنامه ها، اسناد، ايميل ها و سايتهاي وب مرتبط با آن به سرعت در پانل نتايج ظاهر مي شوند.
ضعف Multitasking و احتمالاً بزرگي چالش پيش روي HP کمبود برنامه هاي کاربردي است. HP مدعي است که هزاران برنامه کاربردي براي آن وجود دارد اما ما تخمين مي زنيم که در حال حاضر کم تر از 2000 برنامه کاربردي در Palm App Catalog(معادل Apple Storeآن)وجود داشته باشد. اگر قرار است webOS يک موفقيت به شمار مي رود براي آن که توسعه دهندگان متقاعد شوند توجه و تمرکز خود را از iOSو Android به سمت webOS سوق دهند به مشوق هاي زيادي نياز خواهند داشت.

Windows 7
 

مايکروسافت به شکل عادلانه اي مي تواند ادعا کند که براي سال هاي متمادي table PC توليد کرده است اگرچه بخش اعظم اين ادعا به ساخت دستگاه هاي قابل تغيير يا convertible مربوط مي شود: يک لپ تاپ لمسي با يک صفحه نمايش قابل چرخش که با استفاده از آن مي توانيد از PC مبتني بر ويندوز خود به عنوان يک لپ تاپ عادي با يک slate بهره بگيريد.
در حالي که اين فاکتور فرم طرف داراني؛ خصوصاً در فعاليت هاي تجاري بزرگ تر و در برخي از صنايع دارد در حوزه هاي ديگر با شکست مواجه شده است . مايکروسافت علناً اعلام کرده که Asus, HP, Samsung, Sony و توشيبا به زودي فروش slateهاي مبتني بر ويندوز 7 را آغاز خواهند کرد. البته ، مايکروسافت حتي مي تواند ادعا کند که ViewSonic ViewPad 10 يکي از اين ابزار است.
عليرغم برخورداري از يک اينترفيس لمسي که در داخل سيستم عامل گنجانده شده، استفاده از يک تبلت مبتني بر ويندوز 7 اصلاً به تجربه دلپذيري که در به کارگيري iPad وجود دارد شبيه نيست. تقريباً تمام نرم افزارهاي ويندوز 7 به گونه اي طراحي شده اند که براي کار با آن ها بايد از يک صفحه کليد و ماوس ذهني استفاده کرد. تجربه ما با ViewPad نشان مي دهد که اين سيستم عامل فقط وقتي شما يک صفحه کليد و ماوس را به آن وصل کنيد جان مي گيرد و قابل استفاده مي شود.
ما اعتقاد داريم که مايکروسافت بايد سيستم عامل تلفن Windows 7 خود را خيلي بيش تر از اين به فاکتور فرم تبلت نزديک کند. اين سيستم عامل از ابتدا براي کار با ديجيت ها طراحي شده تا با ماوس و اگر مايکروسافت بتواند ارتش گسترده شرکاي توسعه دهنده خود را براي ايجاد برنامه هاي کاربردي (با استفاده از ابزار آشنا به شکلي که نياز به فرا گرفتن مهارت هاي برنامه نويسي جديد نداشته باشند) متقاعد کند، اين کوشش مي تواند منجر به ايجاد بزرگ ترين رقيب براي iOS اپل شود.

راهنماي خريدTablet (قسمت اول)

منبع: بزرگراه رايانه - شماره 138.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط